Κυρ01192025

Last updateΚυρ, 19 Ιαν 2025 12pm

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Η Wallenius Wilhelmsen παραγγέλνει RoRos της επόμενης γενιάς

0Wallenius WilhelmsenΗ Νορβηγική Wallenius Wilhelmsen προχωρά σε ναυπηγική παραγγελία για μια νέα γενιά πλοίων που ονομάζουν "The Shaper Class", για την ικανότητά της να οδηγήσει το μέλλον της βιομηχανίας σε μια εποχή υψηλής ζήτησης.

Χωρίς τη ναυτιλία δεν υπάρχει ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική και οικονομία

capeΤα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην Ετήσια Έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών είναι συντριπτικά και υπογραμμίζουν ότι χωρίς την ναυτιλία και ειδικότερα την ελληνική ναυτιλία δεν υπάρχει ευρωπαική ενεργειακή πολιτική και οικονομία. Η ναυτιλία μεταφέρει περισσότερο από το 72% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ. Για πολλές κατηγορίες βασικών προϊόντων διατροφής, ενέργειας και πρώτων υλών, περισσότερο από το 80% του συνολικού όγκου του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ μεταφέρεται δια θαλάσσης - όπως ρύζι (90%), δημητριακά (86%), λιπάσματα (86%), καφές, τσάι και μπαχαρικά (83%), ζωικά ή φυτικά λίπη και έλαια (83%), τεχνητά υφάσματα (83%), ενώ για ορισμένα μεταλλεύματα (νικέλιο, αλουμίνιο και χαλκός), περισσότερο από το 97% των φορτίων μεταφέρεται δια θαλάσσης.
Όπως συμβαίνει και με το παγκόσμιο εμπόριο, τα προϊόντα που μεταφέρονται από τον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων που διακινούνται στους λιμένες της ΕΕ. Η ελληνική ναυτιλία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, καθώς αντιπροσωπεύει το 60% του στόλου που ελέγχεται από την ΕΕ. Στους τύπους πλοίων στρατηγικής σημασίας, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν πάνω από το 70% της συνολικής χωρητικότητας του στόλου της ΕΕ, διασφαλίζοντας τον εφοδιασμό της EE με βασικά αγαθά και κρίσιμα υλικά. Ειδικότερα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 80% των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που ελέγχονται από την ΕΕ, το 73% των πετρελαιοφόρων, το 85% των πλοίων μεταφοράς LNG και το 17% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Περισσότερο από το 1/3 του ελληνόκτητου στόλου φέρει σημαία Κράτους Mέλους της ΕΕ, ενισχύοντας περαιτέρω την προστιθέμενη αξία του τομέα για την ευρωπαϊκή οικονομία.
Η ελληνική ναυτιλία παίζει καθοριστικό ρόλο στη διασφάλιση του αδιάλειπτου εφοδιασμού των ευρωπαϊκών χωρών με ενεργειακά προϊόντα. Τα Κράτη Μέλη της ΕΕ βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά σε εισαγωγές για την κάλυψη των αναγκών τους σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Συγκεκριμένα, η ΕΕ εισάγει το 91,7% των αναγκών της σε πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου5, το 83,4% των αναγκών της σε φυσικό αέριο και το 37,5% των αναγκών της σε στερεά ορυκτά καύσιμα, με το μεγαλύτερο μέρος των ποσοτήτων αυτών να μεταφέρεται δια θαλάσσης. Η εισαγόμενη ενέργεια δια θαλάσσης αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια, καθώς η πολιτική της ΕΕ (π.χ. RePowerEU / Green Deal Industrial Plan) επιδιώκει, λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων, να διευρύνει τις επιλογές της σε σχέση με τις χώρες από τις οποίες εισάγεται ενέργεια. Ταυτόχρονα, η πρόσφατη Πρωτοβουλία της ΕΕ Green Deal Industrial Plan (GDIP) στοχεύει στο να καταστήσει την Ευρώπη κόμβο πράσινων προϊόντων και νέων τεχνολογιών. Η επιτυχία του GDIP θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον ναυτιλιακό τομέα, ώστε να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και να διασφαλιστεί η ανεμπόδιστη ροή Κρίσιμων Πρώτων Υλών - το 90% των οποίων μεταφέρεται ήδη δια θαλάσσης6 - και άλλων βασικών αγαθών για την ευρωπαϊκή οικονομία. Τα πλοία θα μεταφέρουν επίσης το μεγαλύτερο μέρος των νέων πράσινων προϊόντων και εναλλακτικών καυσίμων σε όλο τον κόσμο.
Επιπλέον, η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων (ΝΜΑ) διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση των εμπορικών ροών τόσο εντός της ΕΕ όσο και μεταξύ Κρατών Μελών της ΕΕ και γειτονικών τρίτων χωρών. Υπολογίζεται ότι 1,8 δισεκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων μεταφέρθηκαν με πλοία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων το 20217, σχεδόν 100 εκατομμύρια τόνοι περισσότεροι σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το μεγαλύτερο μέρος αποτελείται από υγρά χύδην φορτία (40% του συνόλου), ξηρά χύδην αγαθά (21%), μεγάλα εμπορευματοκιβώτια (17%) και φορτία Ro-Ro (15%). Όσον αφορά στη γεωγραφική κατανομή των λιμένων προέλευσης και προορισμού, 35% βρίσκεται στη Μεσόγειο Θάλασσα, 24% στη Βαλτική και 24% στη Βόρεια Θάλασσα.
Η ΝΜΑ παραμένει ένας από τους πιο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μεταφοράς, που επιτρέπει την αποσυμφόρηση των οδικών αξόνων. Η ανταγωνιστικότητά της πρέπει να διαφυλαχθεί ώστε να αποφευχθεί η στροφή προς τις οδικές μεταφορές, εξέλιξη που θα επηρέαζε αρνητικά την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική στρατηγική.

Με βάση όλα τα παραπάνω είναι απολύτως αναγκαία η επισήμανση της πρόεδρου της ΕΕΕ Μελίνας Τραυλού ότι «Στο σύγχρονο περιβάλλον των νέων ταχυτήτων ενημέρωσης, όπου κυριαρχεί η υπερπληροφόρηση, αλλά και η παραπληροφόρηση, χρειάζεται σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο να αντιλαμβάνονται και να αναγνωρίζουν, καταρχάς η κοινωνία, αλλά και τα κέντρα λήψης αποφάσεων τον καταλυτικό μας ρόλο. Είναι αποφασιστικής σημασίας οι θεσμοί να λειτουργούν γνωρίζοντας εις βάθος τη σημαντικότητα και τις ιδιαιτερότητες του έργου μας, ώστε να αναπτύσσουν μακροπρόθεσμες στρατηγικές με γνώμονα τη βιωσιμότητα του κλάδου, ειδικά απέναντι στον σκληρό ανταγωνισμό εκτός Ευρώπης».

Seafarer Happiness Index: Υποχώρηση του δείκτη κατά 8%

0naytikoiΥποχώρησε ο δείκτης «ευτυχίας των ναυτικών» κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2023.

Ναυπηγεία: Στην κορφή η Ν. Κορέα

DaewooΤα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας εξασφάλισαν το 44% του παγκόσμιου συνόλου των 3,33 εκατομμυρίων αντισταθμιστικών μικτών τόνων (CGT), αντιπροσωπεύοντας παραγγελίες συνολικού ύψους 1,46 εκατομμυρίων CGT για την κατασκευή 29 πλοίων, σύμφωνα με στοιχεία του Ιουλίου από την Clarksons Research Services.

Διαλύσεις πλοίων: «Μπροστά» τα δεξαμενόπλοια

scrap ship 1Τα δεξαμενόπλοια πήραν το προβάδισμα στις διαλύσεις πλοίων, αποτελώντας περίπου το 43% όλων των διαλυμένων φορτηγών πλοίων το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της VesselsValue.

Εκρηξη με έναν νεκρό σε αποθήκη πλοίου στην Τουρκία

0limenergatisΈκρηξη σε αποθήκη πλοίου σημειώθηκε στην περιοχή Τούζλα της Τουρκίας, με αποτέλεσμα ένας άνθρωπος να χάσει τη ζωή του και ακόμα ένας να τραυματιστεί. Το περιστατικό σημειώθηκε γύρω στις 10:30 το πρωί στον χώρο των ναυπηγείων.

Πειρατεία: 32 περιστατικά ARAS στην Ασία

piracy 4rfΗ περιοχή της Ασίας για τρίτη συνεχή χρονιά, δεν έλαβε καμία αναφορά περιστατικών πειρατείας στην ανοικτή θάλασσα. Ωστόσο, τα περιστατικά που αναφέρθηκαν είναι πάντα Ένοπλες Ληστείες Πλοίων (ARAS), οι οποίες ήταν ευκαιριακού και λιγότερο σοβαρού χαρακτήρα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter