Χαιρετίζει ο ESPO το EU ETS αλλά «φοβάται» ότι θα αλλάξουν ρότες τα μεγάλα πλοία
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 19 Απριλίου 2023 14:50
Χαιρετίζει ο ESPO το EU ETS επισείοντας ωστόσο τον κίνδυνο πλοία να μην «πιάνουν» σε λιμάνια της ΕΕ για να αποφύγουν τις καταβολές που προβλέπει το σύστημα. Επί της ουσίας ο ESPO με γνώμονα τις λιμενικές δραστηριότητες «φωτογραφίζει» το ενδεχόμενο μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να επιλέξουν λιμάνια εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης σε Μεσόγειο και Β. Θάλασσα με ότι αυτό θα συνεπάγεται για τα έσοδα του συστήματος αλλά και για την αλλαγή που θα επέλθει στις «λούπες» των πλοίων του συγκεκριμένου τομέα.
Η φοροδιαφυγή από το θαλάσσιο ΣΕΔΕ της ΕΕ αποτελεί σοβαρή ανησυχία που εξακολουθεί να αποτελεί απειλή για την αξιοπιστία και την ευρωστία του ΣΕΔΕ της ΕΕ για τη ναυτιλία. Ως εκ τούτου, ο ESPO καλεί την Επιτροπή να ξεκινήσει την παρακολούθηση και την αποτελεσματική πρόληψη της διαρροής άνθρακα και των επιχειρήσεων από το EU ETS για τη ναυτιλία.
Οποιαδήποτε «φοροδιαφυγή» , όπως αναφέρει, θα απειλήσει την ακεραιότητα του ETS, οδηγώντας σε υψηλότερες εκπομπές από μεγαλύτερα ταξίδια, ενώ δεν θα ωθήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να πρασινίσουν τις δραστηριότητές τους. Θα επηρεάσει αρνητικά την απασχόληση και την επιχειρηματική δραστηριότητα σε ορισμένους λιμένες της ΕΕ και θα υπονομεύσει τον στρατηγικό τους ρόλο ως κόμβων μεταφορών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συνδεσιμότητας. Μάλιστα σημειώνει πως η έγκαιρη δράση είναι ζωτικής σημασίας, καθώς οι αλλαγές στην κυκλοφορία των λιμένων και η αναδιαμόρφωση των θαλάσσιων οδών είναι σχεδόν αδύνατο να αντιστραφούν μόλις συμβούν.
Αποτελεί θετικό μήνυμα το γεγονός ότι η πολιτική συμφωνία λαμβάνει υπόψη τους κινδύνους “φοροδιαφυγής”, και ο ESPO εκτιμά το γεγονός ότι η Επιτροπή θα παρακολουθεί και θα υποβάλλει εκθέσεις σχετικά με τις επιπτώσεις του EU ETS για τη ναυτιλία στην κυκλοφορία των λιμένων, τη “φοροδιαφυγή” στους λιμένες και τη μετατόπιση της κυκλοφορίας των κόμβων μεταφόρτωσης. Οι λιμένες της Ευρώπης υποστηρίζουν σθεναρά ότι η Επιτροπή πρέπει να ενεργεί αμέσως μόλις εντοπίζεται φοροδιαφυγή.
Ο ESPO υποστηρίζει επίσης τις προσπάθειες των συν νομοθετών να εισαγάγουν έναν ορισμό του «λιμένα κατάπλου», ο οποίος θα αποκλείει τις στάσεις σε λιμένες μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων που γειτνιάζουν με την ΕΕ. Ωστόσο, αυτό δεν θα είναι αρκετό για να διασφαλιστεί ότι δεν μπορεί να υπάρξει φοροδιαφυγή. Οι αλλαγές στα πρότυπα και τις διαδρομές κυκλοφορίας δεν θα πρέπει να καλύπτουν μόνο το +65% μεταφόρτωσης γειτονικών λιμένων, αλλά όλους τους γειτονικούς λιμένες εκτός ΕΕ.
Τέλος, ο ESPO ζητεί τη στρατηγική χρήση των εσόδων από το EU ETS, όπου η απαλλαγή του τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις σε πράσινες υποδομές ανεφοδιασμού και επαναφόρτισης στους λιμένες. Ο ESPO εκφράζει την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι τα έσοδα από το θαλάσσιο ETS θα στηρίξουν τη θαλάσσια απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές μέσω ειδικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας, και ζητεί σημαντικό μέρος των εσόδων από το ETS να επενδύεται σε λιμένες της ΕΕ μέσω ειδικών προσκλήσεων υποβολής προτάσεων σε επίπεδο ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο.