Σαβ01112025

Last updateΣαβ, 11 Ιαν 2025 11am

ESPO: Κρίσιμος ο ρόλος που διαδραματίζουν οι λιμένες ως κόμβοι στην πράσινη μετάβαση και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης

0ESPO

Η πολιτική ΤΕΝ-Τ κινδυνεύει να αγνοήσει τη σημασία των λιμένων για την κατασκευή και την ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού για το νέο ενεργειακό τοπίο. Τούτο επισημαίνει μεταξύ άλλων ο ESPO καθώς η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα ψηφίσει επί των συμβιβαστικών συμφωνιών που επιτεύχθηκαν σχετικά με την αναθεώρηση του TEN-T Regulation.


Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) έχει επανειλημμένα ζητήσει μια νέα αξιολόγηση της σημασίας των λιμένων της Ευρώπης στο δίκτυο TEN-T, προκειμένου να αντικατοπτρίζεται ο σημερινός και μελλοντικός ρόλος των λιμένων στον εφοδιασμό με νέες πηγές ενέργειας. Περισσότερες από 40 τροπολογίες που κατατέθηκαν από έξι διαφορετικές πολιτικές ομάδες είχαν κατατεθεί για την υποστήριξη αυτής της ιδέας.
Μέχρι σήμερα, οι λιμένες θεωρούνται μέρος της «λέσχης TEN-T» εάν μεταφέρουν αρκετούς τόνους και/ή TEU. Ενώ η διακίνηση εξακολουθεί να αποτελεί έγκυρο κριτήριο για τη μέτρηση της σημασίας των λιμένων, ο ESPO πιστεύει ότι είναι καιρός να ληφθεί επίσης υπόψη ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν οι λιμένες ως κόμβοι στην πράσινη μετάβαση και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Οι νέες πηγές ενέργειας είναι σημαντικές για την Ευρώπη και οι σχετικές αλυσίδες εφοδιασμού (όπως το υδρογόνο, η αιολική ενέργεια κ.λπ.) είναι σημαντικότερες από άποψη όγκου και χώρου από ό,τι οι ορυκτές πηγές ενέργειας και τα καύσιμα. Περιλαμβάνουν επίσης ειδικές ανάγκες μεταφορών, υποδομές και συνδεσιμότητα, αποθήκευση και νέες αλυσίδες εφοδιασμού.
Ως εκ τούτου, μετρώντας μόνο τόνους στους λιμένες, η πολιτική TEN-T κινδυνεύει να αγνοήσει τη σημασία των λιμένων για την κατασκευή και την ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού για το νέο ενεργειακό τοπίο.
«Ο ρόλος που διαδραματίζουν ορισμένοι λιμένες στην Ευρώπη στην ανάπτυξη, την αλυσίδα εφοδιασμού και αξίας νέων πηγών ενέργειας είναι τεράστιος, αλλά δεν μπορεί να μετρηθεί σε τόνους – το σημερινό μοναδικό κριτήριο είναι ένα λιμάνι ΤΕΝ-Τ. Ο ESPO πιστεύει ότι είναι καιρός η πολιτική ΤΕΝ-Τ να κατανοήσει και να προβληματιστεί ότι η ενεργειακή μετάβαση έχει σημαντικό αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού, τις συνδέσεις, τους τρόπους μεταφοράς και τις λιμενικές υποδομές. Είναι περισσότερο από καιρός να προσαρμόσουμε την πολιτική ΤΕΝ-Τ σε αυτές τις νέες πραγματικότητες και να συμπεριλάβουμε λιμένες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αλυσίδα αξίας της ενέργειας. Χωρίς αυτά τα λιμάνια, η παροχή ανανεώσιμης ενέργειας θα παρεμποδιστεί», λέει η Γενική Γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.
Η υπεράκτια αιολική βιομηχανία απεικονίζει πολύ καλά αυτό το σημείο. Ο διευθύνων σύμβουλος της WindEurope, Giles Dickson, δήλωσε: «Τα λιμάνια είναι βασικοί κόμβοι εφοδιαστικής για υπεράκτια αιολική ενέργεια. Δεν μπορούμε να αναπτύξουμε υπεράκτια αιολική ενέργεια χωρίς επίσης να επεκτείνουμε και να αναβαθμίσουμε τις λιμενικές υποδομές της Ευρώπης. Τα ΔΕΔ-Μ δεν τοαναγνωρίζουν αυτό. Πολλοί τόνοι υλικού μετακινούνται μέσα και έξω από τα λιμάνια κατά την αποθήκευση, συναρμολόγηση και εγκατάσταση των ανεμογεννητριών. Αλλά αυτό δεν είναι το τέλος της ιστορίας. Οι λιμένες εξασφαλίζουν επίσης αξιόπιστη και ασφαλή παραγωγή ενέργειας στη θάλασσα. Ωστόσο, αυτές οι βασικές δραστηριότητες λειτουργίας και συντήρησης δεν καλύπτονται από τα ισχύοντα κριτήρια πρόσβασης των λιμένων στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ. Οι βουλευτές του ΕΚ πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα. Το ΤΕΝ-Τ θα πρέπει να περιλαμβάνει μετρήσεις που συνάδουν με τους στόχους της Ευρώπης για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.»
Ο ESPO χαιρετίζει εν προκειμένω τη θέση που έλαβε το Συμβούλιο στις 5 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, όπως εκφράστηκε στη γενική προσέγγισή του.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο, πέραν του ισχύοντος κριτηρίου όγκου (0,1% του συνολικού όγκου φορτίου λιμένα της ΕΕ), ένας λιμένας μπορεί επίσης να αποτελεί μέρος του εκτεταμένου δικτύου εάν «ο συνολικός ετήσιος όγκος φορτίου του (χύδην και μη χύδην) υπερβαίνει τους 500.000 τόνους ΚΑΙ η συμβολή του στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ και στην επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι μία από τις κύριες δραστηριότητες του λιμανιού». Ως εκ τούτου, το Συμβούλιο αναγνωρίζει σαφώς αυτόν τον νέο ρόλο των λιμένων και τη σημασία της ύπαρξης αυτών των λιμένων ως κόμβων του μελλοντικού δικτύου ΤΕΝ-Τ.
Ο ESPO πιστεύει ότι αυτή η ιδέα – όπως αντικατοπτρίζεται ήδη στις πολλές τροπολογίες που κατατέθηκαν – θα πρέπει επίσης να αναγνωριστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ο ESPO προσβλέπει στη συνέχιση του διαλόγου με το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο με σκοπό την επίτευξη τελικής συμφωνίας ΤΕΝ-Τ που θα αντικατοπτρίζει αυτή την ανησυχία.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) έχει επανειλημμένα ζητήσει μια νέα αξιολόγηση της σημασίας των λιμένων της Ευρώπης στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ, προκειμένου να αντικατοπτρίζεται ο σημερινός και μελλοντικός ρόλος των λιμένων στον εφοδιασμό με νέες πηγές ενέργειας. Περισσότερες από 40 τροπολογίες που κατατέθηκαν από έξι διαφορετικές πολιτικές ομάδες είχαν κατατεθεί για την υποστήριξη αυτής της ιδέας.
Μέχρι σήμερα, οι λιμένες θεωρούνται μέρος της «λέσχης ΤΕΝ-Τ» εάν μεταφέρουν αρκετούς τόνους και/ή TEU. Ενώ η διακίνηση εξακολουθεί να αποτελεί έγκυρο κριτήριο για τη μέτρηση της σημασίας των λιμένων, ο ESPO πιστεύει ότι είναι καιρός να ληφθεί επίσης υπόψη ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν οι λιμένες ως κόμβοι στην πράσινη μετάβαση και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Οι νέες πηγές ενέργειας είναι σημαντικές για την Ευρώπη και οι σχετικές αλυσίδες εφοδιασμού (όπως το υδρογόνο, η αιολική ενέργεια κ.λπ.) είναι σημαντικότερες από άποψη όγκου και χώρου από ό,τι οι ορυκτές πηγές ενέργειας και τα καύσιμα. Περιλαμβάνουν επίσης ειδικές ανάγκες μεταφορών, υποδομές και συνδεσιμότητα, αποθήκευση και νέες αλυσίδες εφοδιασμού.
Ως εκ τούτου, μετρώντας μόνο τόνους στους λιμένες, η πολιτική ΤΕΝ-Τ κινδυνεύει να αγνοήσει τη σημασία των λιμένων για την κατασκευή και την ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού για το νέο ενεργειακό τοπίο.
«Ο ρόλος που διαδραματίζουν ορισμένοι λιμένες στην Ευρώπη στην ανάπτυξη, την αλυσίδα εφοδιασμού και αξίας νέων πηγών ενέργειας είναι τεράστιος, αλλά δεν μπορεί να μετρηθεί σε τόνους – το σημερινό μοναδικό κριτήριο είναι ένα λιμάνι ΤΕΝ-Τ. Ο ESPO πιστεύει ότι είναι καιρός η πολιτική ΤΕΝ-Τ να κατανοήσει και να προβληματιστεί ότι η ενεργειακή μετάβαση έχει σημαντικό αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού, τις συνδέσεις, τους τρόπους μεταφοράς και τις λιμενικές υποδομές. Είναι περισσότερο από καιρός να προσαρμόσουμε την πολιτική ΤΕΝ-Τ σε αυτές τις νέες πραγματικότητες και να συμπεριλάβουμε λιμένες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αλυσίδα αξίας της ενέργειας. Χωρίς αυτά τα λιμάνια, η παροχή ανανεώσιμης ενέργειας θα παρεμποδιστεί», λέει η Γενική Γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.
Η υπεράκτια αιολική βιομηχανία απεικονίζει πολύ καλά αυτό το σημείο. Ο διευθύνων σύμβουλος της WindEurope, Giles Dickson, δήλωσε: «Τα λιμάνια είναι βασικοί κόμβοι εφοδιαστικής για υπεράκτια αιολική ενέργεια. Δεν μπορούμε να αναπτύξουμε υπεράκτια αιολική ενέργεια χωρίς επίσης να επεκτείνουμε και να αναβαθμίσουμε τις λιμενικές υποδομές της Ευρώπης. Τα ΤΕΝ-Τ δεν το αναγνωρίζουν αυτό. Πολλοί τόνοι υλικού μετακινούνται μέσα και έξω από τα λιμάνια κατά την αποθήκευση, συναρμολόγηση και εγκατάσταση των ανεμογεννητριών. Αλλά αυτό δεν είναι το τέλος της ιστορίας. Οι λιμένες εξασφαλίζουν επίσης αξιόπιστη και ασφαλή παραγωγή ενέργειας στη θάλασσα. Ωστόσο, αυτές οι βασικές δραστηριότητες λειτουργίας και συντήρησης δεν καλύπτονται από τα ισχύοντα κριτήρια πρόσβασης των λιμένων στο δίκτυο ΤΕΝ-Τ. Οι βουλευτές του ΕΚ πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα. Το ΤΕΝ-Τ θα πρέπει να περιλαμβάνει μετρήσεις που συνάδουν με τους στόχους της Ευρώπης για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.»
Ο ESPO χαιρετίζει εν προκειμένω τη θέση που έλαβε το Συμβούλιο στις 5 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, όπως εκφράστηκε στη γενική προσέγγισή του.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο, πέραν του ισχύοντος κριτηρίου όγκου (0,1% του συνολικού όγκου φορτίου λιμένα της ΕΕ), ένας λιμένας μπορεί επίσης να αποτελεί μέρος του εκτεταμένου δικτύου εάν «ο συνολικός ετήσιος όγκος φορτίου του (χύδην και μη χύδην) υπερβαίνει τους 500.000 τόνους και η συμβολή του στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ και στην επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι μία από τις κύριες δραστηριότητες του λιμανιού». Ως εκ τούτου, το Συμβούλιο αναγνωρίζει σαφώς αυτόν τον νέο ρόλο των λιμένων και τη σημασία της ύπαρξης αυτών των λιμένων ως κόμβων του μελλοντικού δικτύου ΤΕΝ-Τ.
Ο ESPO πιστεύει ότι αυτή η ιδέα – όπως αντικατοπτρίζεται ήδη στις πολλές τροπολογίες που κατατέθηκαν – θα πρέπει επίσης να αναγνωριστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ο ESPO προσβλέπει στη συνέχιση του διαλόγου με το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο με σκοπό την επίτευξη τελικής συμφωνίας ΤΕΝ-Τ που θα αντικατοπτρίζει αυτή την ανησυχία.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter