Τρι04232024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

ESPO: Η TEN-T πρέπει να αναγνωρίσει το ρόλο των λιμένων στις νέες αλυσίδες ενεργειακού εφοδιασμού

espo 000

Η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου προετοιμάζει τη θέση της σχετικά με την πρόταση της TEN-T Commission. Περισσότερες από 1800 τροπολογίες βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματευτών. Η TEN-T , επισημαίνει ο ESPO, πρέπει να αναγνωρίσει το ρόλο των λιμένων στις νέες αλυσίδες ενεργειακού εφοδιασμού. Μάλιστα χαιρετίζει τις περισσότερες από 40 τροπολογίες που κατέθεσαν έξι διαφορετικές πολιτικές ομάδες ζητώντας μια νέα αξιολόγηση της σημασίας των ευρωπαϊκών λιμένων στο δίκτυο TEN-T, προκειμένου να αντικατοπτρίζεται ο σημερινός και μελλοντικός ρόλος των λιμένων στην παροχή νέας ενέργειας.
Μέχρι σήμερα, οι λιμένες θεωρούνται μέρος της «λέσχης TEN-T » εάν διακινούν αρκετούς τόνους ή/και TEU. Ενώ η διακίνηση εξακολουθεί να αποτελεί έγκυρο κριτήριο για τη μέτρηση της σημασίας των λιμένων, o ESPO πιστεύει ότι είναι καιρός να ληφθεί επίσης υπόψη ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν οι λιμένες ως κόμβος στην πράσινη μετάβαση και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Οι νέες μορφές ενέργειας είναι σημαντικές για την Ευρώπη και οι σχετικές αλυσίδες εφοδιασμού (όπως το υδρογόνο, η αιολική ενέργεια κ.λπ.) είναι πιο σημαντικές όσον αφορά τους όγκους και τον χώρο που απαιτείται από ό,τι οι ορυκτές πηγές ενέργειας και τα καύσιμα. Συνοδεύονται επίσης από ειδικές ανάγκες μεταφορών, υποδομές και διασυνδέσεις, αποθήκευση και νέες αλυσίδες εφοδιασμού. Ως εκ τούτου, μετρώντας μόνο τόνους στους λιμένες, η πολιτική TEN-T θα κινδύνευε να αγνοήσει τη σημασία των λιμένων για την κατασκευή και την ενίσχυση της αλυσίδας εφοδιασμού για το νέο ενεργειακό τοπίο.
O ESPO χαιρετίζει εν προκειμένω τη θέση που έλαβε το Συμβούλιο στις 5 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους, όπως εκφράστηκε στη γενική του προσέγγιση. Μετά το Συμβούλιο, πέραν του τρέχοντος κριτηρίου όγκου (0,1% του συνολικού όγκου λιμενικού φορτίου της ΕΕ), ένας λιμένας μπορεί επίσης να αποτελέσει μέρος του εκτεταμένου δικτύου εάν «ο συνολικός ετήσιος όγκος φορτίου του (χύδην και μη χύδην) υπερβαίνει τους 500.000 τόνους και η συμβολή του στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ και στην επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι μια από τις κύριες δραστηριότητες του λιμανιού». Ως εκ τούτου, το Συμβούλιο αναγνωρίζει σαφώς αυτόν τον νέο ρόλο των λιμένων και τη σημασία της ύπαρξης αυτών των λιμένων ως κόμβων του μελλοντικού δικτύου TEN-T . O ESPO ελπίζει ότι αυτή η ιδέα – όπως αντικατοπτρίζεται ήδη στις πολλές τροπολογίες που κατατέθηκαν – θα αποτελέσει επίσης μέρος της συμβιβαστικής συμφωνίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
«Η υλοποίηση και η επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την Ευρώπη. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η ενεργειακή μετάβαση έχει σημαντικό αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού, τις διασυνδέσεις και τις υποδομές μεταφορών. Οι λιμένες της Ευρώπης είναι κεντρικοί και απαραίτητοι παράγοντες στις νέες αλυσίδες ενεργειακού εφοδιασμού. Και κάνουν αυτή την ενεργειακή μετάβαση πραγματικότητα. Είναι σημαντικό να μεταφραστεί αυτός ο ρόλος και οι νέες πραγματικότητες στην πολιτική TEN-T και να διασφαλιστεί ότι αυτοί οι λιμένες που συμβάλλουν στην παροχή νέων μορφών ενέργειας αποτελούν μέρος του δικτύου. Μετρώντας μόνο τόνους δεν θα το πετύχουμε αυτό», ανεφερε η Γενική Γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.
Όσον αφορά τις σιδηροδρομικές απαιτήσεις που συμφωνήθηκαν στο Συμβούλιο, ο ESPO πιστεύει ότι μπορούν να γίνουν περαιτέρω βήματα για να εξασφαλιστεί καλύτερη συνδεσιμότητα των τελευταίων χιλιομέτρων με τους λιμένες, με παράλληλο σεβασμό της ιδιαιτερότητας των λιμενικών-σιδηροδρομικών συστημάτων. Η πολυπλοκότητα των σιδηροδρομικών υποδομών και η ανομοιογένεια της διακυβέρνησής τους εντός των ευρωπαϊκών λιμένων καθιστούν αναγκαία την ανάλογη έγκριση της ανάπτυξης των σιδηροδρομικών απαιτήσεων.
Τέλος, ο ESPO χαιρετίζει την αναφορά στους αγωγούς τόσο στις αιτιολογικές σκέψεις του συμφωνηθέντος κειμένου του Συμβουλίου όσο και σε πολλαπλές τροπολογίες που κατέθεσε το Κοινοβούλιο. Για τους λιμένες της Ευρώπης, οι αγωγοί θα διαδραματίζουν ολοένα και περισσότερο ουσιαστικό ρόλο στην εφαρμογή του ευρωπαϊκού θεματολογίου απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και θα αποτελούν απαραίτητο τρόπο μεταφοράς για νέες μορφές ενέργειας.
Η ψηφοφορία αναμένεται να διεξαχθεί τον Απρίλιο.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter