Ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ: Ραντεβού στα τυφλά...
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2013 16:27
Ένα ραντεβού που εμπλουτίζει το σκηνικό για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμό Λιμένα Πειραιά πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες στην Ελβετία, στα κεντρικά γραφεία της MSC, μεταξύ του Προέδρου και Διευθύνοντα Σύμβουλου της εταιρίας κ. Τζιανλουίτζι Απόντε και εκπροσώπων του ΤΑΙΠΕΔ.
Σκοπός της συνάντησης αυτής ήταν το να διερευνηθεί ένα πιθανό ενδιαφέρον του ιταλο-ελβετικού ναυτιλιακού ομίλου για την διαδικασία ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του TheSeaNation, το μεγάλο αφεντικό της MSC απέφυγε να δεσμευτεί αν ενδιαφέρεται ή όχι για την ιδιωτικοποίηση, αλλά εστίασε την συζήτηση στον ρόλο της εταιρίας του στο εμπορευματικό λιμάνι του Πειραιά, υπενθυμίζοντας στους Έλληνες συνομιλητές του ότι σήμερα η MSC πραγματοποιεί το 90% της συνολικής κίνησης της Προβλήτας που ελέγχει ο ΟΛΠ και το 40% της κίνησης των Προβλητών που ελέγχει η ΣΕΠ Α.Ε.
Η αναφορά του κ. Απόντε στα παραπάνω νούμερα εκλαμβάνεται ως ένας μοχλός πίεσης κυρίως προς την κινεζική πλευρά με την οποία το αφεντικό της MSC έχει αυτή την περίοδο δύο ανοικτά θέματα.
Πρώτο ανοικτό θέμα είναι η έγκριση από τις κινεζικές αρμόδιες αρχές (μαζί με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές και τις αμερικανικές αρχές), της ήδη ανακοινωθείσας συμμαχίας «P3» με την Maersk Line και την CMA-CGM, στην οποία συμπράττουν οι τρεις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου διεθνώς.
Δεύτερο ανοικτό θέμα είναι το καθεστώς που θα ισχύει για την MSC στο λιμάνι του Πειραιά την επομένη της ολοκλήρωσης της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του λιμανιού.
Με άλλα λόγια ο κ. Απόντε, μέσο ΤΑΙΠΕΔ, απευθύνεται στους κινέζους τους οποίους και καλεί να συνομιλήσουν μαζί του για το τι θα ισχύει για την εταιρία του υπό το φως των νέων δεδομένων, εφόσον αυτοί θα είναι το νέο αφεντικό του Πειραιά.
Για τους λόγους αυτούς ο κ. Απόντε δεν ξεκαθάρισε στους συνομιλητές του, έστω και προφορικά, για το αν ενδιαφέρεται ή όχι για το λιμάνι του Πειραιά.
Η COSCO ωστόσο δεν φαίνεται έτοιμη να κάτσει στο ίδιο τραπέζι με τον κ. Απόντε, αφενός διότι δεν ξέρει ακόμη τι θα πρέπει να συζητήσει μαζί του και αφετέρου διότι η εμπειρία που έχει αποκτήσει μέχρι σήμερα με την MSC να σπεύδει να καταγγείλει την σύμβαση συνεργασίας που είχε με τον ΟΛΠ αμέσως μετά την έλευση της στο λιμάνι του Πειραιά, την υποχρεώνουν (την COSCO) να οργανώνει το business plan της με βάσει την απουσία των φορτίων της MSC.
Τα 450 εκατ. ευρώ και οι ευρωπαϊκές «πιέσεις»
Η συνάντηση αυτή, του κ. Απόντε με τους εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ, αποτελεί ένα από τα πολλά επεισόδια που συνοδεύουν την πορεία ιδιωτικοποίησης του λιμένα Πειραιά, μια επιλογή που δείχνει να είναι μονόδρομος για την κυβέρνηση. Σύμφωνα με το Μνημόνιο η κυβέρνηση έχει δεσμευθεί να συλλέξει περί των 450 εκατ. ευρώ από την ιδιωτικοποίηση λιμένων. Μάλιστα είχε δεσμευθεί πως η διαδικασία αυτή θα ξεκινούσε το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, κάτι που δεν έχει συμβεί ως τώρα.
Η κυβέρνηση έχει επίσης δεσμευθεί πως στην περίπτωση που δεν επιτευχθεί ο στόχος αυτός, τότε θα πρέπει να βρει άλλους τρόπους προκειμένου να καλύψει το κενό των 450 εκατ. ευρώ, κυρίως μέσω της λήψης επιπρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων.
Αυτό που ως σήμερα έχουμε ως δεδομένο είναι η επίσημη επιστολή που έχει αποστείλει εδώ και καιρό η COSCO προς τον Πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, με την οποία δεσμεύεται να καταβάλει το ποσό των 350 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του πλήρη ελέγχου του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, θέτοντας ως προαπαιτούμενο την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΣΕΠ Α.Ε. και ΟΛΠ, ο οποίος προβλέπει την προς δυσμάς επέκταση του τέρμιναλ με μια νέα επένδυση εκ μέρους των Κινέζων ύψους 234 εκατ. ευρώ μέσω της οποίας θα προκύψουν εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας.
Οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης δεν οφείλονται μόνο σε εσωγενείς παράγοντες που αντιδρούν στην πλήρη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, αλλά και σε εξωγενείς όπως οι Διευθύνσεις Ανταγωνισμού (DG Comp) και Εσωτερικής Αγοράς και Υπηρεσιών (DG Markt) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στο σημείο αυτό και σε σχέση πάντα με το παρασκήνιο που συνοδεύει τις πιέσεις που ασκούν προς την Ελληνική πλευρά τα αρμόδια κοινοτικά όργανα αξίζει να αναφέρει κανείς το εξής παράδοξο σύμφωνα με το οποίο επίσημος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ στην μεταρρύθμιση στα λιμάνια είναι ο Οργανισμός Λιμένα Αμβούργου (!).
Στελέχη δηλαδή του Λιμένα Αμβούργου, ενός λιμένα που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα τα τελευταία χρόνια από την αλλαγή των εμπορευματικών ροών από την Άπω Ανατολή στην Κεντρική Ευρώπη, συμβουλεύουν τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ για το πως θα εκσυγχρονιστούν τα Ελληνικά λιμάνια τα οποία αποκτούν πλέον ξεχωριστό ρόλο μετά την μεταφορά των ροών στο Νότο (!).
Κανείς δεν μπορεί να πιστέψει, όσο καλοπροαίρετος και αν είναι, πως ο επίσημος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ δεν λαμβάνει υπόψη του όχι μόνο τα δικά του δεδομένα, αλλά και τα δεδομένα που ισχύουν πλέον και σε άλλα λιμάνια της Βορείου Ευρώπης, πριν δώσει συμβουλές στην Ελληνική κυβέρνηση για τα βήματα που, κατά τη γνώμη του, οφείλει να κάνει προς την κατεύθυνση της λιμενικής μεταρρύθμισης.
Και κάπου εδώ εμφανίζονται πλέον οι δύο παραπάνω ευρωπαϊκές διευθύνσεις οι οποίες δημιουργούν διαρκώς προσκόμματα και καθυστερήσεις, την ίδια ώρα που Τροίκα και ΤΑΙΠΕΔ έχουν καταλήξει πως ο προσφορότερος τρόπος παραχώρησης – ιδιωτικοποίησης είναι αυτός της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ μέσω placement.
Η DG Comp, την τελευταία περίοδο εμφανίζει πλέον μια περισσότερο ευέλικτη στάση στο όλο θέμα, αναγνωρίζοντας τις αιτιάσεις της Ελληνικής πλευράς πως η επιλογή της να συνεργαστεί με τους Κινέζους δεν είναι λύση ανάγκης, αλλά στρατηγική επιλογή που συνδέεται άμεσα με τα εθνικά μας συμφέροντα.
H DG Markt από την πλευρά της εμφανίζεται πιο σκληρή και επισημαίνει στην Ελληνική πλευρά πως κάθε συζήτηση για το λιμάνι του Πειραιά που εμπεριέχει μέσα την λέξη COSCO αυτόματα θέτει εκτός της διεκδίκησης άλλους ιδιώτες αγοράστές ή άλλα ξένα found που μπορεί να ενδιαφερθούν για τον ΟΛΠ.
Τα ερωτήματα είναι ποιός έφερε στην συζήτηση τις δύο παραπάνω διευθύνσεις και για ποιό λόγο. Και το βασικότερο ερώτημα είναι γιατί η Ελλάδα χρειάζεται το πράσινο φως των εν λόγω κοινοτικών οργάνων για να προχωρήσει τόσο στον φιλικό διακανονισμό, όσο και σε ένα διαγωνισμό πλήρους ιδιωτικοποίησης, στον οποίο μπορούν εκτός των Κινέζων να συμμετέχουν άπαντες όσοι ενδιαφέρονται.
Στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ είναι αυτό που έφερε τα εν λόγω ευρωπαϊκά όργανα στο τραπέζι των συζητήσεων μετά από υπόδειξη του επίσημου συμβούλου του, του Λιμένα του Αμβούργου, μια κίνηση η οποία δεν προκάλεσε προβλήματα μόνο στην Ελληνική κυβέρνηση, αλλά αποσυντόνισε πλήρως τόσο την Τρόικα, όσο και την Task Force που σε πρώτη φάση έχουν συμφωνήσει για την ιδιωτικοποίηση των λιμένων ώστε να εξευρεθούν τα 450 εκατ. ευρώ που έχουν εγγραφεί στο Μνημόνιο.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση στελέχους του ΤΑΙΠΕΔ που δήλωσε προ καιρού στα στελέχη της DG Comp πλήρη άγνοια για τα περί φιλικού διακανονισμού...
Σε κάθε περίπτωση ισχύουν τρία βασικά δεδομένα τα οποία ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει. Το πρώτο δεδομένο είναι πως ο ΟΛΠ και η εθνική οικονομία έχουν ωφεληθεί πολλαπλά από την μέχρι τώρα συνεργασία τους με την COSCO.
Η κινεζική πλευρά, αρέσει δεν αρέσει σε ορισμένους, έχει αφήσει λεφτά στον τόπο μετά την παραχώρηση. Το δεύτερο δεδομένο είναι πως μέσο του φιλικού διακανονισμού η COSCO προχωρά σε μια νέα επένδυση ύψους 234 εκατ. ευρώ αυξάνοντας κατακόρυφα σε παγκόσμιο επίπεδο την ικανότητα του Πειραιά να διακινεί απίστευτες ποσότητες εμπορευμάτων, και το τρίτο δεδομένο είναι πως οι εμπορευματικές ροές έχουν πλέον μεταβληθεί και έχουν μεταφερθεί από τον Βορρά της Ευρώπης στο Νότο, κάτι που θα πρέπει να το χωνέψουν πλέον και οι Ευρωπαίοι γραφειοκράτες, αλλά και τα λιμάνια του Βορρά τα οποία και καλούνται να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα.
Το γεγονός πως πρώτοι οι Κινέζοι διέγνωσαν το νέο ρόλο που καλείται να διαδραματίσει το λιμάνι του Πειραιά στις εμπορευματικές ροές που συνδέουν την Ευρώπη με την Άπω Ανατολή και αντίστροφά είναι κάτι που τους καθιστά εκ των πραγμάτων ρυθμιστές των εξελίξεων.
Αυτό όμως που θα πρέπει να γίνει κατανοητό από τους πάντες όσους μετέχουν σε αυτή την υπόθεση, είναι πως ο Πειραιάς συν τω χρόνω, με ή χωρίς τους Κινέζους, οι οποίοι ούτως ή άλλως τον στρατηγικό τους στόχο τον έχουν επιτύχει σε πολύ μεγάλο ποσοστό, θα αναδειχθεί σε κομβικό σημείο του διεθνούς εμπορίου απαιτώντας από όλους να του συμπεριφερθούν ανάλογα.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.