Δεν πήγαν καλά οι εκπτώσεις
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 31 Αυγούστου 2023 14:28
Η αισιοδοξία που είχε καταγραφεί στο εμπόριο το προηγούμενο εξάμηνο έχει μετατραπεί, με αφορμή και τον τζίρο των εκπτώσεων, σε ανησυχία και προβληματισμό για το μέλλον με τις προσδοκίες να είναι μοιρασμένες μεταξύ αισιοδοξίας, διατήρησης στα ίδια επίπεδα και σε χειρότερα επίπεδα χωρίς να υπάρχει κυρίαρχη τάση.
Αυτά προκύπτουν από την έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για την θερινή εκπτωτική περίοδο.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας χειρότερος, σε σχέση με πέρυσι, ήταν ο τζίρος των θερινών εκπτώσεων για σχεδόν έναν στους δύο εμπόρους, ένας στους τρεις ότι είχε ίδιο τζίρο με πέρυσι και ένας στους πέντε (18,3%) δήλωσε ότι είχε αύξηση τζίρου.
Ο δείκτης αισιοδοξίας, από το 61% που είχε διαμορφωθεί μετά το πέρας των χειμερινών εκπτώσεων έχει μειωθεί σήμερα στο 26%.
Επίσης, ένας στους δυο δήλωσε ότι ο τουρισμός είχε μηδενική συμβολή στον τζίρο αλλά περισσότερα από ένα στα τρία καταστήματα οφείλουν το 25% του τζίρου τους στους τουρίστες ενώ σχετικά με το κόστος που επηρεάζει το τζίρο η χρηματοδότηση είναι στην πρώτη θέση και ακολουθούν η ενέργεια, οι μεταφορές και τα ενοίκια.
Ακόμη σημειώνεται ότι οι 7 στους 10 έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά οι 6 στους 10 κάνουν τζίρο 10%.
Δήλωση
Η έρευνα πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης δήλωσε:
«Η πραγματική οικονομία -όπως εκφράζεται μέσα από τον ισχυρότερο κλάδο της ελληνικής οικονομίας- δείχνει ότι παρότι τα δύσκολα έχουν μείνει οριστικά πίσω, εντούτοις υπάρχουν αρκετά ακόμη που οφείλουμε να κάνουμε.
Τα αποτελέσματα της εξαμηνιαίας μας έρευνας, που λόγω της εγκυρότητάς της και του τεράστιου δείγματος έχει αποκτήσει πλέον πολύ μεγάλη βαρύτητα, θέτουν τις βάσεις για ένα γόνιμο διάλογο, στηριγμένο σε στοιχεία τα οποία δεν επιδέχονται καμία αμφισβήτηση.
Απρόβλεπτοι παράγοντες που τελικά καραδοκούν, όπως ο παρατεταμένος καύσωνας του Ιουλίου, σε συνδυασμό με το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων αλλά και των ξένων καταναλωτών οδήγησαν τις πωλήσεις μικρών, μεσαίων και μεγάλων εμπορικών σημείων σε πτώση για σχεδόν έναν στους δύο εμπόρους.
Η πτώση αυτή, σε συνδυασμό με την αύξηση των λειτουργικών εξόδων όλων των επιχειρήσεων αυξάνει τον προβληματισμό για το μέλλον. Εκφράζεται, δε, στον δείκτη αισιοδοξίας ο οποίος από το 61% που είχε διαμορφωθεί μετά το πέρας των χειμερινών εκπτώσεων έχει μειωθεί σήμερα στο 26%.
Για αυτό και τώρα είναι η στιγμή για δράση, με ισχυρές παρεμβάσεις: στήριξη των εισοδημάτων, ειδικά των ευάλωτων συμπολιτών μας, λελογισμένες αυξήσεις οι οποίες θα τονώσουν το διαθέσιμο εισόδημα με ταυτόχρονη περαιτέρω μείωση φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, είναι κινήσεις που πρέπει να γίνουν άμεσα.
Στην ερώτηση, όμως, για το ποιος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που επιβαρύνει το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, πρώτος -με ποσοστό 40%- έρχεται ο τραπεζικός τομέας.
Οι τράπεζες, όχι απλώς δεν χρηματοδοτούν, αλλά και όπου αυτό συμβαίνει επιβαρύνει αλόγιστα τους πελάτες, ενισχύοντας έτσι την ασφυξία προς τις επιχειρήσεις.
Επιτέλους, τώρα είναι η στιγμή για να δημιουργήσουμε ίσως το «Καλάθι των Τραπεζών» κατά το παράδειγμα των άλλων καλαθιών, μήπως μπει τελικά ένα φρένο στα υπέρογκα κόστη που βαραίνουν την πραγματική οικονομία και δοθεί μια ανάσα η οποία θα επιτρέψει στην υγιή επιχειρηματικότητα να αναπτυχθεί ισχυρά.
Εμείς θα λάβουμε αμέσως πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση διότι δεν επιτρέπετε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, άλλοτε από τα Super Markets και άλλοτε από τις Τράπεζες, να αφαιρούν πολύτιμο οξυγόνο σε μία περίοδο που είναι εφικτό να απογειωθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας».
ΕΣΠ: Σε χαμηλότερο επίπεδο, σε σύγκριση με την περσινή περίοδο, κινήθηκαν οι πωλήσεις κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών εκπτώσεων
Σε χαμηλότερο επίπεδο, σε σύγκριση με την περσινή περίοδο, κινήθηκαν οι πωλήσεις κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών εκπτώσεων για το μεγαλύτερο ποσοστό των καταστημάτων στην αγορά του Πειραιά, ενώ επιβεβαιώνονται οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, που προσαρμόζονται στο επίπεδο διαβίωσης και στο πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Αυτό προκύπτει από τη καθιερωμένη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς για την πορεία των καλοκαιρινών εκπτώσεων, που διενεργήθηκε και φέτος με αυξημένη συμμετοχή.
Αναλυτικά, το 62% των ερωτηθέντων εμπόρων κινήθηκε πτωτικά σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, ενώ ανοδικά μόνο το 5%. Στην πλειονότητα καταγράφηκε μείωση έως 20%, ενώ σαν καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης αναδείχθηκε ο μήνας Ιούλιος.
Εξίσου σημαντική για την έρευνα, αποτελεί η διαπίστωση των τοπικών επιχειρήσεων, πως τα κυριότερα προβλήματα σήμερα για την αγορά είναι η μειωμένη καταναλωτική δαπάνη των πελατών, η ακρίβεια σε μια σειρά βασικών αγαθών που πιέζουν το εισόδημα των νοικοκυριών και η διαφορετική ιεράρχηση των αναγκών τους.
Από την άλλη πλευρά, θετικό μήνυμα εξέπεμψε η Πειραϊκή αγορά, καθώς η έρευνα κατέδειξε την υψηλή προσαρμοστικότητά της στις νέες προκλήσεις. Μία στις δύο επιχειρήσεις δήλωσαν πως απορρόφησαν το σύνολο των ανατιμήσεων και προέβησαν σε γενναίες εκπτώσεις, ενώ αυξανόμενο είναι το ποσοστό των καταστημάτων που αποκτούν ψηφιακό κανάλι και επενδύουν στη συνολική αναβάθμισή τους.
Ιδιαίτερα σημαντικό για να σημειωθεί είναι πως, οι εκτεταμένοι έλεγχοι που διενεργήθηκαν στην αγορά την εκπτωτική περίοδο, κατέδειξαν μηδενικό βαθμό παραβατικότητας των εμπορικών επιχειρήσεων. Άλλωστε, αυτές έχουν αποδείξει κατ' επανάληψη το υψηλό ποσοστό συμμόρφωσής τους με την νομοθεσία, την φορολογική τους συνείδηση και την ιδιαίτερη φροντίδα τους στο ακριβότερό τους περιουσιακό στοιχείο: την σχέση τους με τον πελάτη τους.