Τρι01072025

Last updateΔευ, 06 Ιαν 2025 12pm

Δεκτές οι προσφυγές ακτοπλοϊκών εταιριών κατά του ΥΝΝΠ σε διαγωνισμό για άγονες - Η θέση του ΥΝΝΠ (UPD)

0απεργία

Η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων στις 4 Δεκεμβρίου με την 17/17/2024 απόφαση της έκανε πλήρως αποδεκτές τις προσφυγές ναυτιλιακών εταιρειών κατά της διακήρυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τις επιδοτούμενες άγονες γραμμές και μάλιστα για τρεις διαφορετικούς σημαντικότατους όρους.


Επισημαίνεται ότι ένας από τους τρεις όρους, αυτός που αναφέρεται για το πρόκριμα των νεότευκτων πλοίων, έναντι όλων των άλλων πλοίων, θεωρήθηκε πέρσι από το Συμβούλιο της Επικρατείας αντισυνταγματικός με το σκεπτικό ότι ακυρώνει τον ίδιο τον χαρακτήρα του μειοδοτικού διαγωνισμού.
Η προκήρυξη για τις 135 επιδοτούμενες άγονες θαλάσσιες γραμμές του Αιγαίου και του Ιονίου δόθηκε στη δημοσιότητα στις 15 Οκτωβρίου και ο σχετικός διαγωνισμός ορίστηκε για τις 27 Ιανουαρίου του 2025. Ο προϋπολογισμός των άγονων γραμμών ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί και να είχαν αρχίσει τα επιδοτούμενα δρομολόγια από την 1η Νοεμβρίου του 2024.
Η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, έκρινε επίσης ότι ο όρος της διακήρυξης που άλλαζε χωρίς αιτιολογία την ηλικιακή κατάταξη κατηγοριών 1, 2 και 3 με νέα κριτήρια για τον οποίο η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε ότι αυτή η αλλαγή στα ηλικιακά όρια έγινε άνευ αιτιολογίας και τεκμηρίωσης και με τρόπο που δε συμβαδίζει με την αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Επίσης, ο όρος που περιόριζε τη συμμετοχή για συγκεκριμένες άγονες γραμμές μόνο για πλοία κατηγορίας 3, σε αυτή τη περίπτωση η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε ότι με αυτό τον όρο στερεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από τους ενδιαφερόμενους την δυνατότητα συμμετοχής υπό συνθήκες ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης.

Το ΥΝΝΠ

Για σκοπούς αποκατάστασης της αλήθειας, λόγω κάποιων δημοσιευμάτων που αφορούν στη διαγωνιστική διαδικασία για τις άγονες γραμμές, θα θέλαμε να διασαφηνίσουμε ότι:
1.⁠ ⁠Με απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκηρύχθηκε, όπως κάθε χρόνο, αρχικός ανοικτός διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση εβδομήντα τεσσάρων (74) δρομολογιακών γραμμών, με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για την δρομολογιακή περίοδο 2024 – 2025.
2.⁠ ⁠Τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, πριν την έκδοση της προκήρυξης. Προηγήθηκαν δύο συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), στις οποίες συζητήθηκε το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της νέας προκήρυξης. Η προαναφερόμενη προκήρυξη έλαβε, ομόφωνα, θετική γνωμοδότηση του Σ.Α.Σ.. Επισημαίνεται ότι, μεταξύ των μελών του Σ.Α.Σ. που ψήφισαν θετικά προς τους όρους της προκήρυξης, ήταν και ο ΣΕΤΑΚ, ιδρυτικά μέλη του οποίου αποτελούν οι εταιρείες που προσέφυγαν στην ΕΑΔΗΣΥ κατά της προκήρυξης.
3.⁠ ⁠Επί της προσφυγής δύο εταιρειών, η ΕΑΔΗΣΥ έκανε, αρχικά, δεκτό το αίτημα των προσφευγουσών για την αναστολή της εξέλιξης της διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της προσφυγής. Εν συνεχεία, εξέδωσε απόφαση με την οποία δέχθηκε την προσφυγή και ακύρωσε την προσβαλλόμενη απόφαση προκήρυξης.
Μετά από γνωμοδότηση των νομικών συμβούλων του Υπουργείου υπογραμμίζεται ότι, η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ που ακυρώνει τους όρους του διαγωνισμού, πάσχει νομικά. Για αυτόν το λόγο, το Υ.ΝΑ.Ν.Π. άσκησε την 11-12-2024, ενώπιον του ΣτΕ, αίτηση αναστολής εκτέλεσης και ακύρωσης της επίμαχης απόφασης δυνάμει του άρθρου 372, του ν. 4413/12 (Α΄147).
Συγκεκριμένα, η ΕΑΔΗΣΥ δεν έχει λάβει υπόψη:
(α) προγενέστερη απόφαση του Σ.τ.Ε. (υπ’ αριθμ. 515/2024), σύμφωνα με το σκεπτικό της οποίας, η αναθέτουσα αρχή έχει την ευρεία διακριτική ευχέρεια να θεσπίζει τους όρους και προϋποθέσεις μίας προκήρυξης και
(β) ότι η έκδοση κάθε προκήρυξης δεσμεύεται ρητά από την αντίστοιχη προηγούμενη έγκριση των απαιτούμενων πιστώσεων.
Οφείλουμε να απαντήσουμε ότι, ακόμα και στην υποθετική περίπτωση προκήρυξης του συνόλου των γραμμών σε όλες τις κατηγορίες, όπως ορίζεται στην απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, θα απαιτούνταν:
•⁠ ⁠Πιστώσεις αυξημένες κατά 29,3 εκ. ευρώ, οι οποίες δεν υφίστανται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου.
•⁠ ⁠Εναλλακτικά, θα απαιτούνταν να αφαιρεθούν δρομολογιακές γραμμές, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των μικρών και απομακρυσμένων νησιών της Επικράτειας.

Ο σκοπός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν είναι άλλος από την πληρέστερη, ασφαλέστερη και ποιοτικότερη δυνατή εξυπηρέτηση της νησιωτικής χώρας. Πάνω απ΄ όλα να μην μείνει κανένα νησί, ακόμα και τους χειμερινούς μήνες, αποκλεισμένο.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter