Επαναφορά
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2025 06:17

Την επαναφορά στη δράση των ελληνικών ναυπηγείων μετά από χρόνια καταγράφει δημοσίευμα του Reuters.
Όπως αναφέρει, οι εργασίες στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά σηματοδοτούν μια σημαντική ανάκαμψη για το ναυπηγείο: πριν από ένα χρόνο, μετά από δεκαετίες κρατικής ιδιοκτησίας, παρέμενε άδειο, ως έμβλημα του μακροχρόνιου αντίκτυπου της καταστροφικής κρίσης χρέους της Ελλάδας το 2009-2018.
Η μοίρα του ναυπηγείου Σκαραμαγκά, το οποίο πουλήθηκε από την κυβέρνηση στον ναυτιλιακό μεγιστάνα Γιώργο Προκοπίου (φωτό) πέρυσι, είναι ένδειξη της ευρύτερης ανάκαμψης της Ελλάδας από την κρίση που οδήγησε το κράτος να ξεπουλήσει μερίδια σε τράπεζες και συμμετοχές σε μεγάλο αεροδρόμιο και αυτοκινητόδρομο.
Η κεντροδεξιά κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει επίσης πουλήσει από το 2019 τις μετοχές της στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου.
Η προσέλκυση πλοιοκτητών σημαίνει ότι μπορούν να φέρουν εργασίες στα ναυπηγεία, επισκευάζοντας στην Ελλάδα τα δικά τους πλοία - αντί να οδεύουν στην Τουρκία, την Ασία ή τη Ρουμανία.
Ενώ οι Έλληνες κατέχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο με 5.500 πλοία, τα ναυπηγεία της χώρας έχουν χάσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών και μέχρι τώρα, οι προσπάθειες ιδιωτικοποίησης έχουν σταματήσει ή έχουν αποτύχει.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν επισκευάσει 37 πλοία τον περασμένο χρόνο και αναμένουν να διπλασιαστούν το επόμενο έτος, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης. Η άνοδος αντικατοπτρίζεται στον ευρύτερο κλάδο: οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα πλησίασαν τις 700 πέρυσι από 330 το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας.
«Επιστρέψαμε και είμαστε εδώ για να μείνουμε», είπε ο Βαρβιτσιώτης.
Σχέδια επέκτασης
Η αυξημένη δραστηριότητα έχει ήδη διπλασιάσει τη συνεισφορά των ναυπηγείων στο ΑΕΠ της χώρας στο 1,5%, δήλωσε ο Πάνος Ξενοκώστας, ιδιοκτήτης της ΟΝΕΧ Shipyards που αγόρασε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από το κράτος το 2020 και το 2018. Θέλει να την αυξήσει στο 2,5% σε πέντε χρόνια.
Οι ετήσιες επισκευές στα δύο ναυπηγεία του έχουν εκτιναχθεί από μερικές δεκάδες την τελευταία δεκαετία σε 220 το 2024, είπε ο Ξενοκώστας, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε ναυπήγηση πλοίων και πλατφόρμες γεώτρησης και στις επισκευές εξειδικευμένων πλοίων μεταφοράς LNG.
«Η έκρηξη στα ναυπηγεία επαναφέρει την Ελλάδα στο παιχνίδι ως επισκευαστικό κόμβο στη Μεσόγειο», δήλωσε ο πρόεδρος της Ενωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας, Γιώργος Ξηραδάκης. «Δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα μεγάλα τουρκικά και ασιατικά ναυπηγεία, αλλά μπορούν να πάρουν μια σημαντική μερίδα των εργασιών».