Παρ04262024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Νομοθετικό πλαίσιο και χρηματοδότηση οι προϋποθέσεις για τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου

LNG ship

Νομοθετικό ρυθμιστικό πλαίσιο, τεχνοοικονομικές μελέτες και χρηματοδότηση, αποτελούν τα τρία σημεία μιας καλή βάσης για να μπορέσει να αναπτυχθεί η χρήση του LNG (υγροποιημένο αέριο) ως ναυτιλιακού καυσίμου στη χώρα μας, αλλά και με τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί και για άλλες χρήσεις (ηλεκτρική ενέργεια, επιχειρήσεις, ξενοδοχεία), τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθυντής περιφερειακής επιχειρηματικής ανάπτυξης του νορβηγικού νηογνώμονα DNV Γιώργος Τεριακίδης. Το στέλεχος του DNV υποστηρίζει ότι η Πολιτεία για να μπορέσει να αναπτύξει το συγκεκριμένο ζήτημα, θα πρέπει να δημιουργήσει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο, ορίζοντας τις προϋποθέσεις για την αποθήκευση και παροχή LNG στα πλοία. Προσθέτει ότι αυτή τη στιγμή τρέχουν ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα που στηρίζονται σε επιστημονικές μελέτες, και τα οποία κατά την ολοκλήρωσή τους θα δώσουν αρκετά στοιχεία για την υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης στην Ελλάδα.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το αν είναι δυνατή η χρήση LNG από πλοία της ακτοπλοΐας, ανέφερε ότι έως σήμερα κανένας πλοιοκτήτης δεν έχει πραγματοποιήσει ένα τέτοιο εγχείρημα, ωστόσο προσέθεσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι έτοιμη να συμβάλλει σε διευκολύνσεις δανειοδότησης και να χρηματοδοτήσει ενέργειες για το χτίσιμο νέων πλοίων ή πιθανής μετατροπής των υπαρχόντων.

Όπως αναφέρουν στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών, η χρήση LNG στην ακτοπλοΐα θα μειώσει το λειτουργικό κόστος στα πλοία, το 40% του οποίου αφορά το πετρέλαιο, ενώ θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για πιθανή μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και παράλληλα αύξηση του μεταφορικού έργου.

Στη Νορβηγία, 63 πλοία -στα οποία περιλαμβάνονται και επιβατηγά οχηματαγωγά- χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG, ενώ άλλα 50 χτίζονται και αναμένεται να παραδοθούν από το 2016 έως το 2018.

Πρόσφατα είχε υπάρξει μια μελέτη μετατροπής της Ρεβυθούσας σε σταθμό που να μπορεί να διοχετεύσει με LNG πλοία. Αυτή τη στιγμή στο μικρό νησί υπάρχουν δύο στρογγυλές δεξαμενές, οι οποίες ανεφοδιάζονται με LNG από πλοία που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο που μπαίνει στο δίκτυο της ΔΕΠΑ. Το σύστημα αποθήκευσης και μεταφοράς του αερίου στον σωλήνα ελέγχει η ΔΕΣΦΑ.

Οδηγία της ΕΕ για καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο στη ναυτιλία από το 2020 - Τι υποστηρίζει ο ΙΜΟ

Η κοινοτική οδηγία για προοδευτική μείωση της περιεκτικότητας των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο (low sulfur diesel fuel), από το 3,5% που είναι σήμερα στο 0,5% τον Ιανουάριο του 2020, θα οδηγήσει αναγκαστικά πολλούς πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένου και της ακτοπλοΐας, να επιλέξουν ισοδύναμες μεθόδους συμμόρφωσης, όπως συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων (καταλύτες) ή κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Όπως αναφέρει ο διευθυντής περιφερειακής επιχειρηματικής ανάπτυξης του νορβηγικού νηογνώμονα DNV Γιώργος Τεριακίδης, η οδηγία για χαμηλής περιεκτικότητας καύσιμα σε θείο βασίζεται στα πρότυπα που έχουν αναπτυχθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), ο οποίος υποστηρίζει ότι από το 2018 θα ξεκινήσει μια έρευνα παγκοσμίως, προκειμένου να διαπιστώσει αν υπάρχει καύσιμο περιεκτικότητας σε θείο 0,05% σε μεγάλες ποσότητες στα διυλιστήρια ώστε να υπάρξει η δυνατότητα να το χρησιμοποιήσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες σε όλο τον κόσμο. Στην περίπτωση δε που δεν θα μπορέσει να γίνει κάτι τέτοιο εφικτό ο ΙΜΟ έχει αναφέρει ότι η εφαρμογή του κανονισμού αυτού θα μετατεθεί για το 2025. Ωστόσο -όπως συμπληρώνει ο κ. Τεριακίδης-, η Ευρωπαϊκή Ένωση διαφωνεί και υποστηρίζει ότι θα εφαρμόσει τον συγκεκριμένο κανονισμό σε όλη την οικονομική της ζώνη, 200 ναυτικά μίλια από κάθε ακτή, από το 2020. Δηλαδή στην Ελλάδα και στο μεγαλύτερο κομμάτι της Μεσογείου, με εξαίρεση τις χώρες της Βόρειας Αφρικής, όποιο πλοίο ταξιδεύει θα πρέπει από το 2020 να καίει καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο 0,05%.

Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο θαλάσσιες περιοχές στον κόσμο, η Βόρεια Αμερική και οι χώρες της Βαλτικής, οι Emission Control Areas (ECAs), στις οποίες έχουν θεσπιστεί αυστηρότεροι έλεγχοι για την ελαχιστοποίηση των ατμοσφαιρικών εκπομπών με βάση την κλίμακα του ΙΜΟ για την περιεκτικότητα θείου στα ναυτιλιακά καύσιμα. Το ποσοστό αυτό στις περιοχές αυτές είναι στο 0,01% περιεκτικότητα σε θείο και ισχύει από φέτος.

Υπάρχουν τρία σημαντικά καυσαέρια στη ναυτιλία για τα οποία ο ΙΜΟ έχει βάλει κανονισμούς. Το ένα είναι το διοξείδιο του άνθρακα, τα οξείδια του αζώτου και τα οξείδια του θείου. Για το οξείδιου του αζώτου ο πλοιοκτήτης δεν μπορεί να παρέμβει, καθώς ελέγχονται από έναν παράγοντα που είναι ο τρόπος καύσης και αυτός εξαρτάται από την τεχνολογία της μηχανής.

Τα ευρωπαϊκά προγράμματα που "τρέχουν" σχετικά με το LNG

Αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα "τρέχουν" δύο προγράμματα, τα οποία χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με στόχο την προώθηση της χρήσης υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καύσιμο πλοίων και οχημάτων προκειμένου να μειωθεί το κόστος εφοδιασμού και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλούνται από τη χρήση μέχρι σήμερα των βαρέων παράγωγων πετρελαίου.

Στο ένα πρόγραμμα, το "ARXIPELAGO LNG", με συντονιστή την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, που ολοκληρώνεται φέτος, συμμετέχουν η ΔΕΠΑ, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης, τα ναυπηγεία του Νεωρίου και η ακτοπλοϊκή εταιρεία SEAJETS. Κύριος στόχος της δράσης είναι να δώσει κίνητρα και να παράσχει στις ελληνικές αρχές τα απαραίτητα εργαλεία προκειμένου να εγκρίνει ένα κανονιστικό πλαίσιο για τον ανεφοδιασμό των πλοίων με LNG, καθώς και δημιουργία εφοδιαστικής αλυσίδας και κατάλληλης υποδομής στα λιμάνια.

Το δεύτερο πρόγραμμα, το οποίο είναι πιο μεγάλο και στο οποίο συμμετέχει και ο ΟΛΠ, ονομάζεται POSEIDON-MED. Συντονίζεται από την QENERGY Europe και αποτελεί το πρώτο ευρωπαϊκό διασυνοριακό έργο που αποσκοπεί στην εισαγωγή του LNG ως κύριο καύσιμο για την ναυτιλιακή βιομηχανία και στην ανάπτυξη ενός επαρκούς δικτύου υποδομών ανεφοδιασμού LNG και φυσικού αερίου.

Το έργο στοχεύει στο σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας λιμανιών για τη χρήση LNG ως καύσιμο στα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης ενός δικτύου για τη μεταφορά και διανομή LNG, καθώς και τη δημιουργία μιας σωστά οργανωμένης και βιώσιμης αγοράς.

Το POSEIDON-MED αρχικά επικεντρώνεται στα ευρωπαϊκά κράτη μέλη που συμμετέχουν -Ελλάδα, Κύπρος, Ιταλία, Κροατία, Σλοβενία- και απώτερος στόχος του είναι να προετοιμάσει ένα λεπτομερές συνολικό σχέδιο εφαρμογής ώστε να υιοθετηθεί ευρέως σε όλη την Αδριατική και την περιοχή της Μεσογείου.

Τα δύο προγράμματα ARXIPELAGO LNG και POSEIDON-MED στη συνέχεια θα ενωθούν σε ένα και θα γίνει το POSEIDON-MED 2, που θα ξεκινήσει το 2016, με χρηματοδότηση κατά 50% από την ΕΕ, για την ανάπτυξη του LNG σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία.

Ρυθμιστής αυτού του POSEIDON-MED 2 θα είναι η ΔΕΠΑ και θα συμμετέχουν η ΔΕΣΦΑ, ο ΟΛΠ, αλλά και πολλές ναυτιλιακές εταιρείες.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter