Σαβ04202024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Πιθανή πώληση ΟΛΠ με αδιαφανείς διαδικασίες, αντί 250 εκατ. Ευρώ, για ένα εκατ. teus και καμιά επένδυση συνιστά απαξιωτικό ξεπούλημα. Να παρέμβει άμεσα η κυβέρνηση

olp-098

Στην τελευταία σελίδα της χθεσινής «Καθημερινής», στην στήλη «ΔΗΚΤΗΣ», πηγές από το ΤΑΙΠΕΔ σπεύδουν να δώσουν διευκρινίσεις αναφορικά με το Σχέδιο Πρόσκλησης Ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ, το οποίο παρουσίασε κατ΄ αποκλειστικότητα το TheSeaNation. Σύμφωνα λοιπόν με τις πηγές αυτές, το κείμενο που παρουσίασε στις 15 Ιανουαρίου το TheSeaNation είναι πολύ παλιό διότι φέρει ημερομηνία Νοεμβρίου.

Το τελικό κείμενο της Πρόσκλησης δεν είναι ακόμη έτοιμο. Ετοιμάζεται και θα ολοκληρωθεί τις επόμενες μέρες οπότε και θα αποσταλεί στην Βουλή προς ενημέρωση της. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε απλά να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες η μεταρρύθμιση στο λιμάνι του Πειραιά θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και έξι μήνες τουλάχιστον.

Αντ΄ αυτού το μόνο που βλέπουμε όλο αυτό τον καιρό είναι ένα ΤΑΙΠΕΔ να πελαγοδρομεί στο μείζον θέμα της μεταρρύθμισης των λιμανιών, φυσικό επακόλουθο της αδικαιολόγητης ως τώρα άρνησης του να απευθυνθεί για βοήθεια και συμβουλές σε εκείνους που γνωρίζουν την Ελληνική λιμενική βιομηχανία.

Δυστυχώς για το ΤΑΙΠΕΔ το κείμενο που παρουσίασε το TheSeaNation και υφίσταται και διενεμήθη και φυσικά προκάλεσε έντονες αντιδράσεις τόσο εντός της κυβέρνησης, όσο και εντός της Νέας Δημοκρατίας.

Μάλιστα το υπουργείο Ναυτιλίας τοποθετήθηκε άμεσα επί του κειμένου αυτού αποστέλλοντας τις παρατηρήσεις του, όχι μόνο στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και στο Γραφείο του Πρωθυπουργού, φοβούμενο προφανώς πως αν τις έστελνε μόνο στο ΤΑΙΠΕΔ δεν θα έπιαναν τόπο.

Για το λόγο αυτό άλλωστε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έσπευσε να δηλώσει χθες, στην διάρκεια συνέντευξης τύπου, ότι και παρατηρήσεις υπάρχουν και το θέμα των επενδύσεων του πλειοδότη στο λιμάνι του Πειραιά θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην τελική επιλογή, μια αναγκαία διευκρίνηση δεδομένου πως στο κείμενο που δημοσίευσε το TheSeaNation, δεν υπάρχει ούτε μια λέξη για επενδύσεις.

Πρόσθεσε δε πως ο ίδιος θεωρεί ότι δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη το τελικό ποσοστό των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, μια εξέλιξη που συνδέεται άμεσα και καθοριστικά με το πόσα τελικά θα κληθεί να δώσει εκείνος που θα θελήσει να πάρει τον ΟΛΠ στα χέρια του.

Οι πηγές της «Καθημερινής» από το ΤΑΙΠΕΔ, λένε πως από το δημοσιευθέν σχέδιο λείπουν σημαντικές πληροφορίες οι οποίες θα συμπληρωθούν στην συνέχεια.

Το μόνο που απομένει είναι να δούμε τι είδους σημαντικές πληροφορίες θα εμπεριέχει η νέα Πρόσκληση και αν – όλως τυχαίως – οι σημαντικές αυτές πληροφορίες θα συμπίπτουν με τα γκρίζα σημεία που επισήμανε το TheSeaNation, στον σχολιασμό του, οπότε και θα έχει απαντηθεί αυτόματα και το τι είδους κείμενο εν τέλει δημοσιεύσαμε.

Τα περί διαρροών από κέντρα που αντιτίθενται στο μοντέλο πώλησης που προβλέπει η σχετική πρόσκληση που δημοσιεύσαμε, δεν επιθυμούμε να τα σχολιάσουμε.

Όποιος έχει παρακολουθήσει έστω και ελάχιστα το TheSeaNation γνωρίζει πολύ καλά ποιά είναι η άποψη του και η θέση του για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Το TheSeaNation σε καμιά περίπτωση δεν είναι αντίθετο με τις μεταρρυθμίσεις εκείνες που είναι προς όφελος της εθνικής οικονομίας και του τόπου.

Ειδικά για το θέμα της μεταρρύθμισης του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, το TheSeaNation πολλές φορές έχει δεχθεί «επιθέσεις» για τις κατά πολύ προωθέστερες θέσεις του, σε σύγκριση με το σύνολο των θέσεων και των τοποθετήσεων που έχουν γίνει ως τώρα γνωστές αναφορικά με την επόμενη μέρα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.

Όταν όμως η COSCO μέσο της PCT έχει επενδύσει μέχρι τώρα περί των 350 εκατομμυρίων ευρώ σε δύο προβλήτες και ζητά να της δοθεί η δυνατότητα να επενδύσει άλλα 240 περίπου εκατομμύρια ευρώ στην κατασκευή μιας ακόμη προβλήτας, πως είναι δυνατόν να εκλάβουμε ως σοβαρή την προοπτική του να πάρει κανείς το 51% του ΟΛΠ αντί ενός ποσού της τάξης των 250 εκατ. Ευρώ;

Όταν έγινε η παραχώρηση από τον ΟΛΠ προς την COSCO, η τότε διοίκηση του λιμανιού πριν κάτσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, είχε στα χέρια της όχι μια, ούτε δύο, αλλά τρεις ανεξάρτητες μελέτες που προσδιόριζαν με ακρίβεια σεντς την αξία αυτού που ετοιμάζονταν να παραχωρηθεί.

Τώρα το ΤΑΙΠΕΔ  εμφανίζεται έτοιμο να δώσει όλο τον ΟΛΠ χωρίς να έχει στα χέρια της καμιά απολύτως μελέτη. Αν έχει ας την παρουσιάσει για να μάθουμε και εμείς ποιός είναι αυτός που υπογράφει πως η αξία του 51% του ΟΛΠ είναι 250 εκατ. Ευρώ.

Είναι πολύ απλό όμως το τι συνέβη ή καλύτερα το πως κατέληξε ο συντάκτης αυτού του κειμένου που δημοσίευσε το TheSeaNation στα 250 εκατ. Ευρώ.

Πήρε την τρέχουσα συνολική χρηματιστηριακή αξία του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, η οποία σήμερα ανέρχεται στα 480,2 εκατομμύρια ευρώ, την ανήγαγε στο 51% και έτσι του προέκυψε ένα ποσό της τάξης των 246 περίπου εκατ. Ευρώ.

Με βάση πάντα αφενός την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία του ΟΛΠ και αφετέρου το ίδιο σκεπτικό, το 74,14% των 25 εκατομμυρίων μετοχών που ελέγχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ (18.534.440 μετοχές) , έχει ένα ελάχιστο τίμημα 355,8 εκατ. Ευρώ.

(Σ.σ.: Οι υπολογισμοί αυτοί έχουν γίνει με την τιμή της μετοχής του ΟΛΠ στα 19,21 ευρώ, όπως διαμορφώνεται σήμερα 16 Ιανουαρίου 2014).

Για premium τιμή για την παραχώρηση των μετοχών μιας κερδοφόρας επιχείρησης όπως ο ΟΛΠ, ούτε κουβέντα...

Εξάλλου, κανείς δεν μπορεί να αντιληφθεί σε τι ακριβώς συνίσταται η πρόβλεψη των πολλαπλών φάσεων της Πρόσκλησης Ενδιαφέροντος. Μόνο ερωτηματικά προκαλεί αυτή η διαδικασία αφού εκ των πραγμάτων δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να ανοίξει διάλογο το ΤΑΙΠΕΔ με τους υποψηφίους αγοραστές του λιμανιού.

Τι δουλειά έχει το ΤΑΙΠΕΔ είναι να μπει στην διαδικασία διαλόγου με τον όποιο εν δυνάμει υποψήφιο αγοραστή του ΟΛΠ ; Τι ακριβώς θα συζητήσουν στο πέρας της πρώτης, της δεύτερης και της τρίτης φάσης ; Τι είδους διαγωνιστική διαδικασία είναι αυτή και που στηρίζεται νομικά ;

Εν τέλει ας το δώσει όπως θέλει η κυβέρνηση το λιμάνι του Πειραιά. Δεν μπορεί όμως να το δώσει μέσα απο αδιαφανείς διαδικασίες για 250 εκατ. Ευρώ, για ένα εκατομμύριο κοντέινερς, σε fund που δεν έχει καμιά σχέση με τον χώρο της διαχείρισης λιμένων, χωρίς καμιά πρόβλεψη για σημαντικές επενδύσεις.

Αν πάμε με αυτά τα δεδομένα σε παραχώρηση τότε με βεβαιότητα μπορούμε να μιλάμε για ένα ξεκάθαρα απαξιωτικό ξεπούλημα του μεγαλύτερου λιμανιού της Ελλάδας που διαδραματίζει εδώ και δεκαετίες σημαίνοντα ρόλο στο διεθνές εμπόριο.

Μια τέτοια εξέλιξη είναι πέρα για πέρα ενάντια στα εθνικά συμφέροντα της χώρας και καλά θα κάνουν οι άμεσα εμπλεκόμενοι να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψιν τους αυτά τα δεδομένα και να προχωρήσουν άμεσα σε διορθωτικές κινήσεις.

Χρόνος υπάρχει. Το ερώτημα είναι αν υπάρχει η αναγκαία βούληση ή βρισκόμαστε πλέον προ τετελεσμένων. Η αντίδραση της κυβέρνησης πάντως στην δημοσιοποίηση των σχεδίων του ΤΑΙΠΕΔ δείχνει ότι το μήνυμα ελήφθη. Είδομεν. Κοντός ψαλμός αλληλούια...

 

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter