Πεμ05092024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Στο περιθώριο της ανάπτυξης τα μικρά λιμάνια της ΕΕ

IDC sinedrio

Στο περιθώριο της ευρωπαϊκής λιμενικής αγοράς τίθενται τα περιφερειακά και μικρότερα λιμάνια, εξαιτίας των μεγάλων πιέσεων που ασκούν οι γίγαντες της εμπορικής ναυτιλίας στους διαχειριστές των λιμανιών, αλλά και εξαιτίας της πολιτικής που υιοθετεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και η οποία είναι υπέρ της απελευθέρωσης στη λειτουργία όπως και της απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων. Τα παραπάνω τονίσθηκαν στο άνοιγμα του συνεδρίου που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ, από το Ευρωπαϊκό Τμήμα του IDC, δηλαδή του Διεθνούς Δικτύου Εργαζομένων στα Λιμάνια.

Το πρόβλημα έθεσε με πιο χαρακτηριστικό τρόπο, στο χαιρετισμό του, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος είπε ότι «τα λιμάνια (σ.σ εννοώντας τα ελληνικά), βρίσκονται στη ζώνη του λυκόφωτος», για να προσθέσει ότι το λιμάνι χρειάζεται επενδύσεις, ανάπτυξη ενώ η Αρχή Λιμένος, το λεγόμενο Port Authority, θα πρέπει να ελέγχεται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, όπως άλλωστε είναι η ευρωπαϊκή εμπειρία.

Οι εργασίες του συνεδρίου διεξάγονται σε μία χρονική περίοδο που ο λιμενικός χώρος, λόγω επιτάχυνσης των διαδικασιών πώλησης των ΟΛΠ και ΟΛΘ, ζει ημέρες έντασης.

Με δηλώσεις του στη Voria.gr, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Τμήματος του IDC, ο Γάλλος Άντονι Τετάρ (Anthony Tetard), είπε καθαρά ότι η κατάσταση για τους εργαζομένους στα λιμάνια, αλλά και για τα μικρότερα περιφερειακά λιμάνια, δεν είναι καλή. Οι λόγοι είναι:

-Η πολιτική για τη ναυτιλία και τις μεταφορές που ασκεί πιέσεις στη διαχείριση των λιμανιών και απορρυθμίζει τις εργασιακές σχέσεις.

-Η επιλογή των εφοπλιστικών ομίλων να εξυπηρετούν τα φορτία, με μεγαλύτερα πλοία, που πιάνουν σε μεγαλύτερα λιμάνια, ενώ παράλληλα δημιουργούν και συμμαχίες ασκώντας ακόμη μεγαλύτερες πιέσεις στους διαχειριστές των λιμένων, για χαμηλότερες χρεώσεις, κάτι που καταλήγει σε μειώσεις των αμοιβών των εργαζομένων και χειροτέρευση των συνθηκών εργασίας.

Ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ, Γιώργος Γεωργακόπουλος, εκπροσωπώντας τους εργαζομένους στα ελληνικά λιμάνια, τόνισε ότι η Ομοσπονδία θα συνεχίσει τους αγώνες κατά της πώλησης της ΟΛΠ ΑΕ όπως και της ΟΛΘ AE., με νέα προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και παρέμβαση στο Ευρωκοινοβούλιο, ενώ στο εσωτερικό θα ανοίξει καινούργιος γύρος κινητοποιήσεων στις 21,22 και 23 Οκτωβρίου.

«Τώρα συνειδητοποιούμε ότι με την πώληση του ΟΛΠ, δε δίνουν μόνο το λιμάνι, αλλά και τον Πειραιά αφού παραχωρούνται περιοχές ανάπλασης στη Δραπετσώνα, καταφύγια του στρατού, ως και αρχαιολογικοί χώροι». Ακολουθώντας την ίδια τακτική, συμβούλεψε ο κ. Γεωργακόπουλος τους Θεσσαλονικείς, να προσέξουν, μη τυχόν και μαζί με τον ΟΛΘ, «πωληθεί» και ο.... Λευκός Πύργος, λέγοντας ότι η ακολουθούμενη νεοφιλελεύθερη πολιτική δεν έχει όρια.

Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘAE, Δημήτρης Μακρής, μηχανικός ο οποίος προέρχεται από το στελεχικό δυναμικό του Οργανισμού.

Ο κ. Μακρής είπε ότι το μοντέλο ιδιωτικοποίησης των δύο μεγάλων ελληνικών λιμανιών, δεν έχει ευρωπαϊκό προηγούμενο. Οι ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών στην Ευρώπη βασίστηκαν σε διαφορετικό μοντέλο, αλλά στην περίπτωση της Ελλάδας, επιβλήθηκε το μοντέλο στο οποίο επέμειναν οι δανειστές. Τώρα θα πρέπει να βρεθεί μία ισορροπία ανάμεσα στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος και στην είσοδο και δραστηριοποίηση ιδιωτών.

Ο κ. Μακρής, ο οποίος μετέχει και στην Ένωση Ευρωπαϊκών Λιμένων, την ΕSPO, υποστήριξε ότι οι εργαζόμενοι στα λιμάνια θα πρέπει να αξιοποιήσουν την ευκαιρία που δίνεται, με τη διαμόρφωση του νέου Κανονισμού για τη λιμενική αγορά (σ.σ συζητείται στο Ευρωκοινοβούλιο), για να συμβάλλουν στην προώθηση θεμάτων που αφορούν στην εργασία.

Στο νέο Κανονισμό, είπε, για πρώτη φορά θα υπάρχει υποχρέωση για τη σύναψη Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, απαιτήσεις για θέματα υγειας και ασφάλειας , όπως και ποιοτικές ρυθμίσεις για τις εταιρείες που λειτουργούν στα λιμάνια όπως και στους υπεργολάβους τους.

Ο κ. Μακρής αναγνώρισε τη σημαντική ενίσχυση των παγκόσμιων διαχειριστών των λιμενικών αγορών λέγοντας ότι οι εργαζόμενοι, θα πρέπει να εκμεταλλευτούν την σύγχρονη τεχνολογία προς όφελός τους.

Χαιρετισμούς στους συνέδρους απηύθυνε και ο πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης ο οποίος αφού αναφέρθηκε στην ύφεση, την αποβιομηχάνιση και τη μεγάλη ανεργία που μαστίζει την περιοχή και η οποία, προβλέπεται ότι θα κυμανθεί κοντά στο 35%-38%, μετά τα capital controls, τάχθηκε κατά της πώλησης της ΟΛΘ A.E., πάγια θέση του ΕΚΘ.
Οι εργασίες του συνεδρίου συνεχίζονται με ειδικά θέματα που αφορούν την ευρωπαϊκή λιμενική αγορά, τις πολιτικές που ακολουθούνται και τη θέση εργαζομένων και συνδικάτων επί των εξελίξεων.

Πηγή: www.voria.gr

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter