Σαβ07272024

Last updateΣαβ, 27 Ιουλ 2024 10am

Χρ. Στυλιανίδης: Περίοδος προκλήσεων και ανατροπών για την παγκόσμια ναυτιλία – Καθοριστικός ο ρόλος της Ελλάδας

0Στυλιανίδης

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, άνοιξε τις εργασίες του 8ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής με τίτλο «Οι κρίσιμες αποφάσεις», παρουσιάζοντας τις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια ναυτιλία και τον ηγετικό ρόλο που διαδραματίζει η Ελλάδα.
«Είμαστε όντως σε κρίσιμο σταυροδρόμι και θα πρέπει να ληφθούν σημαντικές αποφάσεις...Η παγκόσμια ναυτιλία, το ομολογούν όλοι, διανύει μία περίοδο γεμάτη προκλήσεις και ανατροπές. Το ασταθές διεθνές οικονομικό περιβάλλον, οι μεγάλες γεωπολιτικές εξελίξεις, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστες τις θαλάσσιες μεταφορές» ανέφερε ο κ. Στυλιανίδης.
Ο ηγετικός ρόλος της Ελλάδας στην προστασία της ναυσιπλοΐας
Στην Ερυθρά Θάλασσα – μία θαλάσσια οδό εξαιρετικής σημασίας – οι επιθέσεις από τους Χούθι, όπως είπε, δεν επηρεάζει απλώς τον πληθωρισμό, αλλά μας δημιουργεί πάρα πολλούς προβληματισμούς για το μέλλον. «Πρόκειται για απαράδεκτη εργαλειοποίηση των θαλασσίων μεταφορών για πολιτικούς σκοπούς, την οποία και έχουμε καταγγείλει», τόνισε.
«Υπό αυτές τις συνθήκες αναλάβαμε ηγετικό ρόλο στις Ασπίδες. Είμαστε η χώρα της ναυτοσύνης και θέλαμε να προστατεύσουμε τη ναυτιλία. Εκτός του ότι ήταν ηθική υποχρέωση μίας παγκόσμιας ναυτικής δύναμης όπως η Ελλάδα, επιβεβαιώνει τον αναβαθμισμένο γεωπολιτικό ρόλο στη χώρα ως πόλου σταθερότητας και ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο», σημείωσε ο υπουργός.
Πράσινη μετάβαση με ρεαλισμό
Όλοι τα τελευταία χρόνια μιλάμε για απανθρακοποίηση, καινοτόμες τεχνολογίες, νέα καύσιμα, τιμολόγηση του άνθρακα, αποφάσεις του IMO. «Όλα αυτά θέλουν και χρειάζονται κρίσιμες αποφάσεις», τόνισε ο κ. Στυλιανίδης, προσθέτοντας πως η ελληνική κυβέρνηση συμμεριστήκαμε από την αρχή την ανάγκη επίτευξης ουδετερότητας έως το 2050.
«Είναι χρέος απέναντι στις επόμενες γενιές. Θέλουμε να τους παραδώσουμε έναν πλανήτη που θα είναι βιώσιμος. Οφείλουμε να παραδώσουμε αυτόν τον πλανήτη τουλάχιστον ως βιώσιμο πλανήτη», είπε.
Όπως είπε ο κ. Στυλιανίδης «επεξεργαζόμαστε μέτρα στο πλαίσιο του IMO και της Ε.Ε. – παίζοντας πολλές φορές και τον ρόλο της “γέφυρας” – με στόχο η ναυτιλία να συνεχίζει να προσφέρει στην εθνική και παγκόσμια οικονομία. Πρέπει να είμαστε ριζοσπάστες σε αυτόν τον δρόμο, αλλά και ρεαλιστές, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την αγορά».
Η στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών του αερίου είναι ορόσημο, υπογράμμισε ο υπουργός, «γιατί μπορεί να διασφαλίσει ότι οι διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, θα συμβάλλουν δίκαια στην επίτευξη του κοινού στόχου της Συμφωνίας των Παρισίων».
Win – win κατάσταση και συνεργασία δημοσίου – ιδιωτικού τομέα
Η πράσινη μετάβαση είναι ο πιο ριζικός μετασχηματισμός που έχει γίνει ποτέ στη ναυτιλία, σημείωσε. Πρέπει να βρεθεί μία win – win κατάσταση, που θα ωφελεί τον επενδυτή και θα προστατεύει το περιβάλλον.
Και σε αυτή την κατεύθυνση χρειαζόμαστε ένα σοφό μείγμα ιδιωτικής και δημόσιας επένδυσης. «Το κράτος πρέπει να έχει παρουσία, δεν μπορεί να ζητάει μόνο από τον ιδιωτικό τομέα», ξεκαθάρισε.
Αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης
Δεν μπορεί να επιβιώσει κανένας κλάδος χωρίς εξειδικευμένος επαγγελματίες, όσο και εάν προχωράει η τεχνητή νοημοσύνη. Χρειαζόμαστε τη ναυτική εκπαίδευση. Η χώρα μας βασίστηκε πάντα στον άνθρωπο. Όλοι ξέρουν καλά τι σημαίνει η ναυτιλιακή τεχνογνωσία. Το επόμενο διάστημα θα χρειαστούμε εκατομμύρια ναυτικούς και αξιωματικούς. Αποτελεί λοιπόν κύρια προτεραιότητα του υπουργείου η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης. Πρέπει οι νέοι να ξέρουν ότι το ναυτικό επάγγελμα είναι επάγγελμα κύρους. Χρειάζεται να δώσουμε στους Έλληνες ναυτικούς εκείνα τα εφόδια και τις δεξιότητες, που χρειάζονται για να κρατήσουν την ελληνική ναυτιλία πρώτη.
Ο υπουργός σημείωσε ακόμη ότι για να φτάσουμε σε σωστές λύσεις που εξασφαλίζουν το μέλλον, πέρα από το 2024, θα είναι έτος ναυτικής εκπαίδευσης και το 2025.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter