Λιμενικό «τρίγωνο» στο επίκεντρο του Αμερικανικού ενδιαφέροντος και ο IMEC
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 17 Δεκεμβρίου 2025 13:29
Ένα λιμενικό «τρίγωνο» που σχηματίζουν τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Βόλου βρίσκεται το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο των συζητήσεων για την “παρουσία” των ΗΠΑ σε αυτά μετά και τις πρόσφατες ανακοινώσεις για το λιμάνι της Ελευσίνας και τις εγκαταστάσεις της ΟΝΕΧ στα ναυπηγεία Ελευσίνας.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι κινήσεις των ΗΠΑ που εκδηλώθηκαν αμέσως με την έλευση της νέας πρέσβης Κ. Γκιλφοϊλ, έχουν πυροδοτήσει έντονο διπλωματικό παρασκήνιο καθώς σε εξέλιξη είναι και διπλωματικές κινήσεις που σχετίζονται με την ανάπτυξη του IMEC. Ο Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) είναι μια οραματική πρωτοβουλία που αναδιαμορφώνει το παγκόσμιο εμπόριο, τη συνδεσιμότητα και τη συνεργασία σε τρεις ηπείρους. Σχεδιασμένο για να ενθαρρύνει την ισχυρή ανάπτυξη υποδομών, την απρόσκοπτη εφοδιαστική και τη βιώσιμη ανάπτυξη, το IMEC αποτελεί απόδειξη της δέσμευσης των χωρών εταίρων για ένα πιο διασυνδεδεμένο μέλλον.
Τα ελληνικά λιμάνια στην κεντρική και Β. Ελλάδα πλέον βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ΗΠΑ, της Ρωσίας (ελέω ΟΛΘ) και της Ινδίας δεδομένου ότι αναδεικνύεται ο κρίσιμος ρόλος και η θέση της Ελλάδας, ως κόμβου που συνδέει την Ινδία και τη Μέση Ανατολή με την Ευρώπη.
Όσον αφορά σε αυτό τον διάδρομο επίσης στην αγορά έχουν κυκλοφορήσει διάφορα σενάρια τα οποία κατατείνουν στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα οφείλει να αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία, την οποία και υποστηρίζουν οι ΗΠΑ ως αντίβαρο του Κινεζικού δρόμου του μεταξιού και να επενδύσει στην ανάπτυξη υποδομών, να δημιουργήσει εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και να προσελκύσει ξένες επενδύσεις. Στα σενάρια «φιγουράρουν» αρκετές προτάσεις για τη δημιουργία ενός επιτυχημένου εμπορικού διαδρόμου μεταξύ Ινδίας και Ελλάδας, εστιάζοντας στα αμοιβαία συμφέροντα και τις ευκαιρίες ανάπτυξης. Μάλιστα μερικά εξ αυτών αναφέρονται και στην ανάπτυξη inland ports ενώ «φωτογραφίζονται» και λιμενικές εγκαταστάσεις στις οποίες θα μπορούσε να καταλήξει επί ελληνικού εδάφους ο IMEC χωρίς να «ενοχλήσει» τα όποια αμερικανικά συμφέροντα.
Πάντως σοβαρό μειονέκτημα για την ανάπτυξη όλων εκείνων που περιγράφονται στα σενάρια περί του ελληνικού λιμενικού συστήματος και της αξιοποίησης του παραμένει το θέμα της σιδηροδρομικής κάλυψης και των ευαίσθητων ή και υπανάπτυκτων υποδομών του σε χρονική συγκυρία όπου ανταγωνίστριες χώρες με λιμάνια στη Μεσόγειο, την Αδριατική ακόμη και τη Μ. Θάλασσα «προμοτάρουν» τις άριστες και διαρκώς βελτιούμενες σιδηροδρομικές τους συνδέσεις.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
