Υπονόμευση των κανονισμών διαλύσεων «βλέπει» η ΕΕ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου 2025 12:08

Μια δεκαετία αφότου η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε για πρώτη φορά τον κανονισμό ανακύκλωσης πλοίων για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα, εξέδωσε νέα αξιολόγηση των κανονισμών επισημαίνοντας τις ελλείψεις. Συνολικά, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο κανονισμός είναι αποτελεσματικός, αλλά διαπιστώνει ότι οι πλοιοκτήτες συνεχίζουν να «αλλάζουν σημαία» με κίνητρα για πρόσθετα έσοδα από την πώληση πλοίων στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Η Επιτροπή αξιολόγησε το πλαίσιο πριν από την έναρξη ισχύος της σύμβασης του Χονγκ Κονγκ που κυρώθηκε από τα μέλη του ΟΗΕ, ώστε να παράσχει ένα παγκόσμιο πλαίσιο για την ανακύκλωση και την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών ανησυχιών. Η ΕΕ επανεξετάζει επίσης τον κατάλογο των εταιρειών διάλυσης που επιτρέπονται βάσει του κανονισμού και δημοσίευσε μια ενημέρωση.
Ο ενημερωμένος κατάλογος για το 2025 από την ΕΕ αφαιρεί ναυπηγεία στη Λετονία, τη Λιθουανία και την Τουρκία από την αναγνωρισμένη ομάδα. Ο κατάλογος έχει σήμερα 31 ναυπηγεία στην Ευρώπη, 11 στην Τουρκία και ένα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τα πλοία που είναι νηολογημένα σε κράτος μέλος της ΕΕ υποχρεούνται να χρησιμοποιούν ένα από αυτά τα ναυπηγεία για ανακύκλωση πλοίων. Η ΕΕ τόνισε τη σημασία των κανονισμών, λέγοντας ότι οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες έχουν το 30% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Η ΕΕ επισημαίνει ότι η σύμβαση του Χονγκ Κονγκ καθορίζει διεθνή πρότυπα ανακύκλωσης πλοίων τα οποία είναι λιγότερο αυστηρά από τον ισχύοντα κανονισμό της ΕΕ για την ανακύκλωση πλοίων. Αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο η σύμβαση θα εφαρμοστεί και ενδεχομένως θα βελτιωθεί προς αυστηρότερα παγκόσμια πρότυπα. Η ΕΕ αναφέρει ότι το μοντέλο της έχει καταστεί σημείο αναφοράς τόσο εντός όσο και εκτός της ΕΕ. Θα επιδιώξει να βελτιώσει περαιτέρω τα πρότυπα για να διασφαλίσει ότι οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι μειώνονται κατά τη διάρκεια του χειρισμού των πλοίων στο τέλος του κύκλου ζωής τους.
Ενώ εκτιμά ότι ο κανονισμός έχει «επιτύχει σε μεγάλο βαθμό τους στόχους του», η έκθεση προειδοποιεί ωστόσο ότι «η αποτελεσματικότητά του έχει υπονομευθεί σημαντικά μέσω της πρακτικής των πλοιοκτητών να αλλάζουν τη σημαία του πλοίου λίγο πριν οδηγηθεί στην ανακύκλωση με εκτός ΕΕ σημαίες. Οι μεσάζοντες συχνά αγοράζουν τα πλοία χωρίς να αποκαλύπτουν την πρόθεσή τους και τα στέλνουν στην Ασία ή μερικές φορές τοποθετούν για λίγο το πλοίο σε μια ενδιάμεση χώρα πριν το παραδώσουν στα διαλυτήρια.