Υποεπιτροπή του IMO συζήτησε την πρόληψη και αντιμετώπιση της ρύπανσης (PPR 12)
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 04 Φεβρουαρίου 2025 09:03
Η 12η σύνοδος της υποεπιτροπής του IMO για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ρύπανσης (PPR 12) πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο από τις 27 έως τις 31 Ιανουαρίου 2025. Το PPR 12 οριστικοποίησε τις οδηγίες για τον καθαρισμό των βιορύπανσης των πλοίων μέσα στο νερό και τις κατευθυντήριες γραμμές για την πιστοποίηση συστημάτων επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής. Στην ημερήσια διάταξη περιλαμβανόταν ευρύ φάσμα άλλων θεμάτων, συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών καθαρισμού δεξαμενών φορτίου, της μεταφοράς μειγμάτων βιοκαυσίμων, της αιθάλης, των υδάτων απόρριψης από συστήματα καθαρισμού καυσαερίων, της επεξεργασίας λυμάτων και των θαλάσσιων πλαστικών απορριμμάτων.
Συμμόρφωση με την ενεργειακή απόδοση μετά από μετατροπές
Κύρια σημεία της συνάντησης
Οριστικοποίησε εγκύκλιο σχετικά με τις οδηγίες για τον καθαρισμό των βιολογικών εναποθέσεων των πλοίων
Αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές για την πιστοποίηση συστημάτων επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής (SCR)
Συμφωνήθηκε μια ενδιάμεση εγκύκλιος που επιτρέπει στα πλοία που έχουν πιστοποιηθεί ως πετρελαιοφόρα να μεταφέρουν μείγματα βιοκαυσίμων που περιέχουν έως και 30% βιοκαύσιμα
Συζητήθηκαν τροποποιήσεις στο παράρτημα II της MARPOL σχετικά με την απογύμνωση δεξαμενών φορτίου, τις εργασίες πλύσης δεξαμενών και τις διαδικασίες πρόπλυσης
Συνέχιση της αναθεώρησης του παραρτήματος IV της σύμβασης MARPOL σχετικά με την επεξεργασία λυμάτων
Επανεξέτασε το σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των θαλάσσιων πλαστικών απορριμμάτων από πλοία
Κίνδυνοι ασφάλειας και ρύπανσης των χημικών ουσιών και προετοιμασία τροποποιήσεων του κώδικα IBC
Μεταφορά μειγμάτων βιοκαυσίμων σε πλοία δεξαμενής καυσίμων
Επί του παρόντος, τα πετρελαιοφόρα επιτρέπεται να μεταφέρουν μείγματα βιοκαυσίμων που περιέχουν έως και 25% βιοκαύσιμα, ενώ τα μείγματα που υπερβαίνουν αυτό το όριο περιορίζονται στη μεταφορά με χημικά δεξαμενόπλοια. Η PPR ολοκλήρωσε μια ενδιάμεση εγκύκλιο που επιτρέπει στα συμβατικά πλοία που έχουν πιστοποιηθεί ως πετρελαιοφόρα σύμφωνα με το παράρτημα I της MARPOL να μεταφέρουν μείγματα βιοκαυσίμων που περιέχουν έως και 30% βιοκαύσιμα. Η εγκύκλιος υπόκειται στην έγκριση της MEPC 83 τον Απρίλιο.
Απαιτήσεις πρόπλυσης για το FAME
Λόγω των φυσικών ιδιοτήτων του μεθυλεστέρα λιπαρών οξέων (FAME) και αρκετών περιστατικών ρύπανσης στη Βόρεια Θάλασσα που προκύπτουν από τον καθαρισμό δεξαμενών μετά την εκφόρτωση του FAME, η PPR 12 εξέτασε πρόταση για την προσθήκη της επιχειρησιακής απαίτησης 16.2.7 στην καταχώριση του κώδικα IBC για το FAME. Αυτό θα απαιτούσε πρόπλυση μετά την εκφόρτωση του FAME. Η γεωγραφική περιοχή που προκαλεί ανησυχία θα είναι όπως ορίζεται στον κανονισμό 13.9 του παραρτήματος II της σύμβασης MARPOL, η οποία εκτείνεται από το Γιβραλτάρ στο νότο, κατά μήκος των νορβηγικών ακτών, συμπεριλαμβανομένης της Βαλτικής Θάλασσας, καθώς και του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας. Η τεχνική ομάδα του ESPH, η οποία υπέβαλε έκθεση στην PPR 13 το 2026, επιφορτίστηκε με την περαιτέρω εξέταση της παρούσας πρότασης.
Τροποποιήσεις του παραρτήματος II της σύμβασης MARPOL
Όσον αφορά τις τροποποιήσεις του παραρτήματος II της MARPOL που αποσκοπούν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της απογύμνωσης των δεξαμενών φορτίου, των εργασιών πλύσης δεξαμενών και των διαδικασιών πρόπλυσης, η PPR 12 συμφώνησε ότι το πεδίο εργασίας θα πρέπει να περιορίζεται στους ανθεκτικούς πλωτήρες με υψηλό σημείο τήξης και/ή υψηλό ιξώδες, όταν τους αποδίδεται κατηγορία ρύπανσης «Y» και ειδική απαίτηση 16.2.7 στον κώδικα IBC. Η γεωγραφική περιοχή που προκαλεί ανησυχία θα είναι αυτή που ορίζεται στον κανονισμό 13.9 του παραρτήματος II της MARPOL.
Επιπλέον, η PPR 12 συμφώνησε ότι οι εργασίες θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ενίσχυση των επιχειρησιακών διαδικασιών. Η τεχνική ομάδα ESPH επιφορτίστηκε με την ανάπτυξη αυτών των τροποποιήσεων, ενώ η MEPC κλήθηκε να παρατείνει το έτος-στόχο ολοκλήρωσης της παραγωγής έως το 2027.
Biofouling – ανάπτυξη καθοδήγησης σε θέματα που σχετίζονται με τον καθαρισμό μέσα στο νερό
Το PPR 12 οριστικοποίησε μια εγκύκλιο σχετικά με τις οδηγίες για τον καθαρισμό των βιορύπανσης των πλοίων στο νερό, η οποία αναμένεται να εγκριθεί από την MEPC 83 τον Απρίλιο. Η καθοδήγηση περιλαμβάνει εθελοντικές διαδικασίες που σχετίζονται με τον σχεδιασμό, την τεκμηρίωση, την υποβολή εκθέσεων και την επιθεώρηση κατά τη διεξαγωγή καθαρισμού εντός του νερού. Περιλαμβάνει επίσης συνιστώμενες πρακτικές για εκείνες τις δικαιοδοσίες που επιθυμούν να εγκρίνουν εργασίες καθαρισμού ή εκείνες που επιθυμούν να δοκιμάσουν και να πιστοποιήσουν συστήματα καθαρισμού μέσα στο νερό (IWCS).
Η PPR 12 συμφώνησε ότι απαιτούνται περαιτέρω εργασίες για την ανάπτυξη πρόσθετης καθοδήγησης σχετικά με τις δοκιμές συμβατότητας μεταξύ της επίστρωσης και της IWCS, σχετικά με τις μεθόδους αξιολόγησης του ελάχιστου προτύπου επιδόσεων για την IWCS και σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των επιθεωρήσεων. Περισσότερα θέματα μπορεί να είναι σχετικά, καθώς
η MEPC 83 θα εξετάσει ένα νέο αποτέλεσμα σχετικά με την πιθανή ανάπτυξη υποχρεωτικών απαιτήσεων για τη διαχείριση της βιολογικής ρύπανσης.
Ατμοσφαιρική ρύπανση
Μαύρος άνθρακας (BC)
Το PPR 12 επανεξέτασε την έννοια των «πολικών καυσίμων» με βάση πέντε βασικά χαρακτηριστικά προς συζήτηση: πυκνότητα, ιξώδες, περιεκτικότητα σε υπολείμματα άνθρακα, δείκτη ή αριθμό κετανίου και σημείο ροής. Ωστόσο, δεν υπήρξε συναίνεση σχετικά με τη σύσταση των καυσίμων απόσταξης ως «πολικά καύσιμα». Ο ISO παρείχε πληροφορίες σχετικά με τον καθορισμό ενός προτύπου πολικού καυσίμου και τον αντίκτυπο μιας προτεινόμενης απαίτησης σημείου ροής, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι ένα μέγιστο σημείο ροής 0 ° C θα είχε ελάχιστο παγκόσμιο αντίκτυπο.
Η PPR 12 συμφώνησε να εργαστεί περαιτέρω σχετικά με την έννοια των «πολικών καυσίμων» στο PPR 13, υποστηριζόμενη από επιστημονικές μελέτες και εκστρατείες μέτρησης αλυσίδας συστοιχιών.
Νερό απόρριψης από συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (EGCS)
Η PPR 12 συζήτησε την ανάπτυξη πιθανών κανονιστικών διατάξεων σχετικά με τους περιορισμούς των υδάτων απόρριψης από το EGCS, αλλά σημείωσε ότι μια παγκόσμια απαγόρευση ήταν εκτός του πεδίου εργασιών της.
Η PPR 12 επανεξέτασε τους όρους εντολής της ομάδας εργασίας GESAMP για τον EGCS, με στόχο την ανάπτυξη μεθοδολογίας για τους συντελεστές εκπομπών ώστε να διασφαλιστεί η ομοιόμορφη αξιολόγηση των περιοχών περιφερειακού περιορισμού. Το σχέδιο διαβιβάστηκε στην MEPC 83 για έγκριση, με παράταση του έτους ολοκλήρωσης-στόχου έως το 2026.
Πιστοποίηση συστημάτων Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (SCR)
Η PPR 12 εξέτασε τις προτεινόμενες τροποποιήσεις των κατευθυντήριων γραμμών SCR του 2017, με στόχο την άρση των ασαφειών και τη διασφάλιση συνεπούς εφαρμογής. Διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επείγουσα ανάγκη για πρόσθετη καθοδήγηση σχετικά με την πιστοποίηση ρυθμίσεων SCR με πολλαπλούς κινητήρες. Το PPR 12 καθόρισε ειδικά κριτήρια για τις συσκευές μέτρησης NOx και θέσπισε εναλλακτικές απαιτήσεις για τη διαφανή επαλήθευση της γήρανσης και της φθοράς των καταλυτικών αντιδραστήρων.
Οι κατευθυντήριες γραμμές SCR του 2025 οριστικοποιήθηκαν και αναμένεται να εγκριθούν από την MEPC 83 τον Απρίλιο. Αυτές οι αναθεωρημένες κατευθυντήριες γραμμές δεν θα ισχύουν αναδρομικά, αλλά θα ενισχύσουν τη διαδικασία πιστοποίησης για κινητήρες με πρόσφατα εγκατεστημένα συστήματα SCR.
Επεξεργασία λυμάτων και αναθεώρηση του παραρτήματος IV της MARPOL
Η PPR 12 εξέτασε την πρόοδο όσον αφορά το σχέδιο αναθεώρησης του παραρτήματος IV της σύμβασης MARPOL από την ομάδα αλληλογραφίας. Λόγω της έλλειψης συναίνεσης σχετικά με το κατά πόσον οι νέες απαιτήσεις δοκιμών επιδόσεων και η ενδεικτική παρακολούθηση θα πρέπει να εφαρμοστούν αναδρομικά στις υφιστάμενες μονάδες επεξεργασίας λυμάτων, αποφασίστηκε να επανεξεταστεί το ζήτημα αυτό σε μεταγενέστερο στάδιο, πιο κοντά στην ολοκλήρωση των τροποποιήσεων.
Η ομάδα αλληλογραφίας συστάθηκε εκ νέου για να συνεχίσει να εργάζεται σχετικά με τις τροποποιήσεις της MARPOL και τις σχετικές κατευθυντήριες γραμμές, με ιδιαίτερη έμφαση στο νέο βιβλίο λυμάτων και στο σχέδιο διαχείρισης λυμάτων.
Δεδομένων των υπόλοιπων καθηκόντων και του συμφωνηθέντος προγράμματος εργασίας, ζητήθηκε από την MEPC να παρατείνει το έτος-στόχο ολοκλήρωσης έως το 2027.
Αναθεώρηση των κατευθυντήριων γραμμών IBTS και τροποποιήσεις του πιστοποιητικού IOPP και του βιβλίου πετρελαίου
Το PPR 12 εξέτασε δύο προτάσεις για την τροποποίηση του παραρτήματος I της MARPOL, με στόχο την εισαγωγή απαιτήσεων που θα αναγνώριζαν την αναγκαστική εξάτμιση ελαιωδών υδάτων σεντίνας ως αποδεκτή μέθοδο διάθεσης. Ωστόσο, λόγω μικτής υποστήριξης των προτάσεων και χρονικών περιορισμών, το εν λόγω σημείο της ημερήσιας διάταξης αναβλήθηκε για την PPR 13.
Θαλάσσια πλαστικά απορρίμματα
Το PPR 12 συζήτησε προτάσεις σχετικά με το κατάλληλο μέσο του ΔΝΟ για τη ρύθμιση της μεταφοράς πλαστικών σφαιριδίων σε εμπορευματοκιβώτια εμπορευμάτων. Σε αυτά περιλαμβάνονταν ο κώδικας IMDG, το παράρτημα III ή το παράρτημα V της MARPOL, ένα νέο παράρτημα της MARPOL ή ένας νέος κωδικός για τα πλαστικά σφαιρίδια. Ωστόσο, δεν συμφωνήθηκε σαφής προτίμηση κατά τη διάρκεια αυτής της συνόδου.
Η PPR 12 αποφάσισε να εξετάσει υποχρεωτικά μέτρα για τη μείωση των περιβαλλοντικών κινδύνων από τη μεταφορά πλαστικών σφαιριδίων στη θάλασσα ως νέα δράση στο σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των θαλάσσιων πλαστικών απορριμμάτων από πλοία.
Επιπλέον, συμπεριλήφθηκε νέα δράση για ένα ειδικό σχέδιο διαχείρισης ανά πλοίο για τα εργαλεία και τον εξοπλισμό που χρησιμοποιούνται στις αλιευτικές δραστηριότητες.
Οι δράσεις του σχεδίου δράσης του 2025 θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το 2030, με την επιφύλαξη αξιολόγησης της αποτελεσματικότητάς τους.
Ενοποιημένες διερμηνείες (UI)
Το PPR 12 συζήτησε πρόταση για ένα UI σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού 12.3.2 του παραρτήματος VI της MARPOL για τις ουσίες που καταστρέφουν τους ωκεανούς (ODS). Η διεπαφή χρήστη αφορούσε συστήματα που εγκαταστάθηκαν αρχικά με χρήση μη ODS πριν από την 1η Ιανουαρίου 2020, όπου το ψυκτικό μέσο αντικαταστάθηκε με ODS μετά την ημερομηνία αυτή.
Έγινε γενικά κατανοητό ότι η αντικατάσταση ψυκτικών μέσων πρέπει να θεωρείται ως νέα εγκατάσταση. Ωστόσο, δεν πληρούνταν τα κριτήρια της πρόσφατα εγκριθείσας πολιτικής για την έγκριση νέων UI. Ως εκ τούτου, τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη και οι διεθνείς οργανισμοί κλήθηκαν να υποβάλουν πρόταση στην MEPC για ένα νέο αποτέλεσμα για την τροποποίηση του παραρτήματος VI της σύμβασης MARPOL.
Ένα ζήτημα που τέθηκε στην MEPC 81, ζητώντας διευκρινίσεις σχετικά με τη μεταφορά φορτίου πετρελαίου στη δεξαμενή κλίσης ενός πετρελαιοφόρου, αναβλήθηκε για το PPR 13 λόγω έλλειψης σχολίων.
Το PPR 12 αναθεώρησε τις «Κατευθυντήριες γραμμές για την ανάπτυξη του καταλόγου επικίνδυνων υλικών» του 2023, διευκρινίζοντας το σχετικό όριο cybutryne όταν τα δείγματα λαμβάνονται απευθείας από το κύτος ή από δοχεία υγρής βαφής.
Συγκρότηση ομάδων αλληλογραφίας
Η ακόλουθη ομάδα αλληλογραφίας συστάθηκε και θα υποβάλει έκθεση στην PPR 13 το 2026:
Ομάδα αλληλογραφίας για τροποποιήσεις του παραρτήματος IV της MARPOL και των συναφών κατευθυντήριων γραμμών (λύματα)
DNV