Θέμα με τα εναλλακτικά καύσιμα
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: NEA
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2025 18:14

Σύμφωνα με τα στοιχεία από την τελευταία έκθεση μετασκευής κινητήρων της Lloyd's Register (LR), η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει σημειώσει πρόοδο στη μετασκευή κινητήρων πλοίων για εναλλακτικά καύσιμα, αλλά η έλλειψη κινήτρων από την πλευρά της προσφοράς εναλλακτικών καυσίμων μπορεί να εμποδίσει την πρόοδο. Η νέα ανάλυση υπογραμμίζει ότι τα κίνητρα που απαιτούνται για την προώθηση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων αυξάνονται με βραδύτερο ρυθμό. Παρά τις νομοθετικές ενέργειες όπως το FuelEU Maritime and Emissions Trading System (ETS) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), το οποίο τιμωρεί τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η ζήτηση για εναλλακτικά καύσιμα παραμένει χαμηλή λόγω έλλειψης ουσιαστικών κινήτρων για τους παραγωγούς καυσίμων. Μια εκπληκτική εξέλιξη το 2024 ήταν η επιστροφή των μετασκευών LNG, καθώς οι πλοιοκτήτες επιδίωξαν γρήγορες μειώσεις άνθρακα για να συμμορφωθούν με τα ρυθμιστικά πρότυπα. Περισσότερα από 305 πλοία που τροφοδοτούνται με LNG παραγγέλθηκαν πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 14% των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, ξεπερνώντας σημαντικά τις εναλλακτικές λύσεις μεθανόλης και αμμωνίας. Ενώ το LNG παρέχει μια βραχυπρόθεσμη λύση συμμόρφωσης, η έρευνα προειδοποιεί ότι θα απαιτηθούν περισσότερες μειώσεις εκπομπών μετά την επόμενη δεκαετία.
Οι εκπομπές μεθανίου και η μακροπρόθεσμη διαθεσιμότητα βιο- και e-LNG παραμένουν ζητήματα, αλλά με τις αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων μηδενικών εκπομπών να βρίσκονται ακόμη στα αρχικά τους στάδια, πολλοί φορείς εκμετάλλευσης θεωρούν το ΥΦΑ ως την πιο πρακτική επιλογή μετασκευής.
Η εφοδιαστική εναλλακτικών καυσίμων
Η έκθεση της LR τονίζει τη σημασία της ετοιμότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας, προειδοποιώντας ότι χωρίς καλύτερο συντονισμό μεταξύ των κατασκευαστών κινητήρων, των προμηθευτών συστημάτων καυσίμων και των ναυπηγείων, οι χρόνοι παράδοσης για έργα μετατροπής θα μπορούσαν να υπερβούν τους 18 μήνες.
Επιπλέον, οι πρόσφατες τροποποιήσεις του τεχνικού κώδικα NOx του παραρτήματος VI της MARPOL αναμένεται να διευκολύνουν τις προκλήσεις πιστοποίησης για κινητήρες που έχουν μετατραπεί.
Τα ναυπηγεία
Μια άλλη βασική δυσκολία που αναφέρθηκε στην πρώτη αξιολόγηση ήταν η περιορισμένη ικανότητα των ναυπηγείων που είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν εναλλακτικές μετατροπές καυσίμων. Ενώ ο αριθμός των κατάλληλων ναυπηγείων έχει επεκταθεί (περίπου 16 ναυπηγεία, κυρίως στην Κίνα και τη Μέση Ανατολή), η πιο πρόσφατη αξιολόγηση συνδέει την τρέχουσα ικανότητα ανακατασκευής σε περίπου 465 μετατροπές πλοίων ετησίως - πολύ λιγότερο από την προβλεπόμενη μέγιστη ζήτηση άνω των 1.000 μετατροπών ετησίως. Παρά την υποτονική αύξηση των νέων παραγγελιών μετασκευής το 2024, οι σχεδιαστές κινητήρων προβλέπουν τις μελλοντικές απαιτήσεις της αγοράς. Τα έργα μετασκευής έχουν μικρότερο χρόνο παράδοσης από τα νεότευκτα έργα, επομένως περισσότερα έργα για ολοκλήρωση το 2026 και το 2027 ενδέχεται να ανακοινωθούν το 2025.