Τετ05012024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Στο επίκεντρο οι ναυτικοί στην παγκόσμια ημέρα ναυτιλίας

0naytikoi

Ο ΙΜΟ επέλεξε να καταστήσει το 2021 έτος δράσης για τους ναυτικούς, οι οποίοι αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς δυσκολίες λόγω της πανδημίας COVID-19, παρά τον ζωτικό τους ρόλο ως βασικών εργαζομένων για τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.


Το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Θέμα για το 2021,«Ναυτικοί: στον πυρήνα του μέλλοντος της ναυτιλίας» επιδιώκει να αυξήσει την προβολή των ναυτικών εφιστώντας την προσοχή στον ανεκτίμητο ρόλο που διαδραματίζουν τώρα και θα συνεχίσουν να διαδραματίζουν στο μέλλον.
Η εστίαση στους ναυτικούς έρχεται καθώς η πανδημία COVID-19 έχει θέσει έκτακτες απαιτήσεις στους ναυτικούς, με εκατοντάδες χιλιάδες άνδρες και γυναίκες να έχουν αποκλειστεί σε πλοία για μήνες πέρα από τις αρχικές τους συμβάσεις, ανίκανοι να επαναπατριστούν λόγω των εθνικών ταξιδιωτικών περιορισμών. Ένας παρόμοιος αριθμός ναυτικών δεν είναι σε θέση να ενταχθούν σε πλοία και να κερδίσουν τα προς το ζην. Αυτή η κρίση αλλαγής πληρώματος, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και σχεδόν ένα χρόνο, είναι μια ανθρωπιστική έκτακτη ανάγκη που απειλεί την ασφάλεια της ναυτιλίας.
Υπενθυμίζεται ότι από της αρχής της κρίσεως ο πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. κ. Θεόδωρος Βενιάμης έχει καταδείξει την σημασία και το ρόλο των ναυτικών ενώ η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) χαιρέτισε το Ψήφισμα που υιοθέτησε η Ειδική Τριμερής Επιτροπή της ∆ιεθνούς Σύμβασης (∆Σ) Ναυτικής Εργασίας, 2006 (STC / MLC) τον Απρίλιο 2021, δια του οποίου καλούνται οι κυβερνήσεις, μεταξύ άλλων, να θέσουν σε προτεραιότητα τον εμβολιασμό των ναυτικών κατά του COVID-19.
Προλογίζοντας την ετήσια έκθεση της Ε.Ε.Ε. ο κ. Βενιάμης αναφέρεται επίσης στην καμπάνια που έχει ξεκινήσει η Ένωση για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι η «μεγάλη ελληνική ναυτιλία τους απευθύνει μια ανοικτή πρόσκληση σε «μια θάλασσα ευκαιρίες», με ανοικτούς ορίζοντες επαγγελματικής και προσωπικής ανέλιξης, σε μια εποχή με ιδιαίτερες προκλήσεις για εργασιακή αποκατάσταση. Η προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα, σε συνδυασμό με την απαιτούμενη περαιτέρω αύξηση της δυναμικότητας των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, καθώς και τον αναμενόμενο εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης, θα συντελέσουν καθοριστικά, ώστε να μην χαθεί η ναυτική τεχνογνωσία από τον τόπο μας και να αυξηθεί η παρουσία των Ελλήνων ναυτικών στην ελληνόκτητη ναυτιλία, στόχοι που, σε κάθε περίπτωση, απαιτούν επιμονή και προσήλωση για την επίτευξή τους».

Προτροπή διεθνών φορέων τον ΟΗΕ να τερματίσει την ανθρωπιστική κρίση για τους εργαζόμενους στην εφοδιαστική αλυσίδα

Οι παγκόσμιες οδικές, αεροπορικές και θαλάσσιες οργανώσεις και τα συνδικάτα κάλεσαν σήμερα τους επικεφαλής των κυβερνήσεων του κόσμου να συγκεντρωθούν στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ αυτή την εβδομάδα για να τερματίσουν μια «παγκόσμια ανθρωπιστική κρίση και κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας».
Σε ένα ανοικτή επιστολή Η IRU, η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών, η IATA, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών, το ICS, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και η ITF, η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές, έκαναν επείγουσα έκκληση στους αρχηγούς κυβερνήσεων του κόσμου να αποκαταστήσουν την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων στις μεταφορές.
Οι εργαζόμενοι στον τομέα των μεταφορών συνέχισαν να διατηρούν τη ροή του παγκόσμιου εμπορίου καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά έχει λάβει ανθρώπινο τίμημα. Στο αποκορύφωμα της κρίσης αλλαγής πληρώματος 400.000 ναυτικοί δεν μπόρεσαν να εγκαταλείψουν τα πλοία τους, μερικοί από τους εργάζονταν για 18 μήνες κατά τη διάρκεια των αρχικών τους συμβάσεων. Οι πτήσεις έχουν περιοριστεί και οι εργαζόμενοι στον τομέα των αερομεταφορών έχουν αντιμετωπίσει την ασυνέπεια των απαιτήσεων για τα σύνορα, τα ταξίδια, τους περιορισμούς και τα εμβόλια. Οι πρόσθετοι, συστημικοί και απρόβλεπτοι έλεγχοι στα οδικά σύνορα είχαν ως αποτέλεσμα οι οδηγοί φορτηγών να αναγκάζονται να περιμένουν, μερικές φορές κατά χιλιάδες και για εβδομάδες σε ανθυγιεινές καταστάσεις χωρίς κατάλληλες εγκαταστάσεις, προτού μπορέσουν να ολοκληρώσουν τα ταξίδια τους και να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού αρχίζουν να λυγίζουν καθώς η πίεση δύο ετών στους εργαζόμενους στον τομέα των μεταφορών έχει επιπτώσεις. Οι επικεφαλής των μεταφορών προειδοποίησαν ότι τα κράτη δεν άκουσαν ή δεν ανέλαβαν την αποφασιστική και συντονισμένη δράση και κάλεσαν τους αρχηγούς κυβερνήσεων να τερματίσουν τη μετατόπιση ευθυνών εντός και μεταξύ των κυβερνήσεων και να επιλύσουν αυτή την κρίση προτού η διαφαινόμενη περίοδος των διακοπών αυξήσει και πάλι τη ζήτηση εμπορευματικών μεταφορών, πιέζοντας περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Οι οργανισμοί αντιπροσωπεύουν περισσότερα από 20 τρισεκατομμύρια δολάρια του παγκόσμιου εμπορίου ετησίως και 65 εκατομμύρια παγκόσμιους εργαζόμενους στον τομέα των μεταφορών και περισσότερες από 3,5 εκατομμύρια εταιρείες οδικών εμπορευματικών μεταφορών και αεροπορικών εταιρειών και περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου στόλου εμπορικής ναυτιλίας.
Η επιστολή απαιτεί:
Οι εργαζόμενοι στον τομέα των μεταφορών θα έχουν προτεραιότητα να λαμβάνουν αναγνωρισμένα εμβόλια από τον ΠΟΥ.
Η δημιουργία μιας τυποποιημένης διαδικασίας για την επίδειξη διαπιστευτηρίων υγείας.
Ο ΠΟΥ και η ΔΟΕ θα θέσουν αυτά τα ζητήματα στη Γενική Συνέλευση των "νωμένων Εθνών και στις εθνικές κυβερνήσεις.
Όλοι οι τομείς των μεταφορών αντιμετωπίζουν επίσης έλλειψη εργαζομένων και αναμένουν περισσότερα να φύγουν ως αποτέλεσμα της κακής μεταχείρισης που αντιμετώπισαν εκατομμύρια άνθρωποι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, θέτοντας την αλυσίδα εφοδιασμού υπό μεγαλύτερη απειλή.

Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, τα υπουργεία Μεταφορών δεν μπόρεσαν να συνεργαστούν με τα υπουργεία Υγείας για να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι εργαζόμενοι στις μεταφορές από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Εάν οι αρχηγοί κυβερνήσεων δεν θεσπίσουν αλλαγές, η ανθρωπιστική κρίση και η κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας θα παραμείνουν επ ' αόριστον, προκαλώντας περισσότερες δυσκολίες.
Ο Guy Ryder, Γενικός Διευθυντής της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, δήλωσε: «Το ζήτημα αυτό τέθηκε πέρυσι στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ από τον Γενικό Γραμματέα Antonio Guterres και θα είναι σημαντικό οι αντιπρόσωποι στη φετινή συγκέντρωση στη Νέα Υόρκη να γνωρίζουν τις ευθύνες τους. Είναι πολύ σημαντικό οι επικεφαλής των οργανώσεων που εκπροσωπούν εκατομμύρια εργαζόμενους στον τομέα των μεταφορών παγκοσμίως να ζητήσουν από τις κυβερνήσεις να αναλάβουν επείγουσα δράση και να τερματίσουν τους περιορισμούς που ασκούν απίστευτη πίεση στους εργαζόμενους, τις οικογένειές τους και την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού. Είναι ένα κάλεσμα που δεν μπορεί πλέον να αγνοηθεί".
Ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του ICS, δήλωσε:
"Δύο από τα θέματα της φετινής Γενικής Συνέλευσης είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα και η ανθεκτικότητα. Δεδομένου ότι οι εργαζόμενοι στον τομέα των μεταφορών έχουν επιδείξει απερίγραπτα επίπεδα ανθεκτικότητας ενόψει των τεράστιες δυσκολίες, καλούμε τον ΟΗΕ και τους αρχηγούς κρατών να αναλάβουν επιτέλους αποφασιστική και συντονισμένη δράση για την επίλυση αυτής της κρίσης".
Ο Willie Walsh, Γενικός Διευθυντής της IATA, δήλωσε: «Τους τελευταίους 18 μήνες, οι εργαζόμενοι στον τομέα των αερομεταφορών ήταν εκπληκτικά ανθεκτικοί στο να διατηρούν ανοιχτές τις παγκόσμιες εμπορικές λωρίδες. Έχει γίνει άσκοπα προκλητικό με ασυντόνιστα, μη σαρμονισμένα και μερικές φορές αντικρουόμενα μέτρα COVID-19 που εφαρμόζονται από τις κυβερνήσεις. Αυτό δεν είναι βιώσιμο, ιδίως καθώς η ζήτηση αυξάνεται στην ανάκαμψη. Είναι καιρός ο ΠΟΥ και η ΔΟΕ να ενώσουν τα κράτη για να συμφωνήσουν σε ένα παγκοσμίως εναρμονισμένο σύνολο μέτρων πληρώματος που θα διευκολύνουν την αποτελεσματική παγκόσμια συνδεσιμότητα.»
Ο Stephen Cotton, Γενικός Γραμματέας της ITF, δήλωσε:
"Οι εργαζόμενοι στις μεταφορές έχουν κρατήσει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και τους ανθρώπους σε κίνηση παρά την παραμέληση των παγκόσμιων ηγετών. Έχουν εργαστεί μέσω του κλεισίματος των συνόρων, της αδυναμίας επιστροφής στην πατρίδα τους, της έλλειψης πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη, των περιοριστικών απαιτήσεων καραντίνας και της πλήρους αβεβαιότητας που προκύπτει από την ανικανότητα της κυβέρνησης. Ειλικρινά, αρκετά ανέχθηκαν. Ήρθε η ώρα οι αρχηγοί κυβερνήσεων να ανταποκριθούν στις ανάγκες αυτών των εργαζομένων, αν όχι θα είναι υπεύθυνοι για την κατάρρευση των αλυσίδων εφοδιασμού, καθώς και για τους περιττούς θανάτους και τα δεινά των εργαζομένων και των πολιτών που παγιδεύτηκαν στην κρίση. Αυτό το αίμα και αυτό το χάος θα είναι στα χέρια τους."
Ο Ουμπέρτο ντε Πρέτο, Γενικός Γραμματέας της IRU, δήλωσε:
"Οι οδηγοί φορτηγών εργάστηκαν ακούραστα κατά τη διάρκεια της πανδημίας για να κρατήσουν τα εμπορεύματα σε κίνηση, παρά το γεγονός ότι οι περιορισμοί στα σύνορα συχνά είναι άσκοποι, ασυντόνιστοι και ακόμη και επικίνδυνοι για την υγεία των οδηγών. Αυτά έχουν κάνει τις χρόνιες ελλείψεις οδηγών ακόμη χειρότερες. Οι οδηγοί είναι βασικοί εργαζόμενοι: οι κυβερνήσεις πρέπει να δράσουν και να τους επιτρέψουν να κάνουν τη ζωτική τους δουλειά".

Μήνυμα του γγ του ΟΗΕ για την Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας

«Το φετινό θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας - οι ναυτικοί στο κέντρο του μέλλοντος της ναυτιλίας - αποτίει φόρο τιμής στον επαγγελματισμό και στις αντοχές των ναυτικών και αναγνωρίζει τον αναντικατάστατο ρόλο τους στη διασφάλιση της ζωτικούς σημασίας αλυσίδας εφοδιασμού, όπως και στη μεταφορά το 80% του παγκόσμιου εμπορίου σε εξαιρετικά δύσκολες εποχές» τονίζει σε μήνυμά του ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ στις επιπτώσεις της πανδημίας στους εργαζόμενους στη ναυτιλία. «Η επιδημία COVID-19 συνεχίζει να ασκεί τεράστια σωματική και ψυχολογική πίεση στα 2 εκατομμύρια άνδρες και γυναίκες που υπηρετούν στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο. Εκατοντάδες χιλιάδες βρίσκονται αντιμέτωποι με την παρατεταμένη παραμονή στη θάλασσα, με υπηρεσίες που εκτείνονται πολλούς μήνες πέρα από τα συμβόλαια τους. Χωρίς τη δυνατότητα να αποβιβαστούν, να επαναπατριστούν και να αλλάξουν με άλλα πληρώματα, χωρίς πρόσβαση σε ιατρική φροντίδα, οι ναυτικοί αντιμετωπίζουν μια ανθρωπιστική κρίση που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια και το μέλλον της ναυτιλίας» σημειώνει.
Σε αυτό το πλαίσιο, επαναλαμβάνει την έκκλησή του προς τις κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν τα δεινά τους ονομάζοντας επίσημα τους ναυτικούς και το υπόλοιπο ναυτικό προσωπικό ως «απαραίτητο προσωπικό», εξασφαλίζοντας ασφαλή αλλαγή πληρωμάτων, εφαρμόζοντας τα υπάρχοντα πρωτόκολλα και επιτρέποντας στους ναυτικούς να επαναπατριστούν και σε άλλους να μπαρκάρουν.
Περαιτέρω, υπογραμμίζει πως οι κρίσιμης σημασίας αυτοί εργαζόμενοι πρέπει να έχουν πρόσβαση στα εθνικά προγράμματα εμβολιασμού, ενώ για τους διεθνείς ναυτικούς πρέπει να υπάρχει πρόνοια εμβολιασμού τους σε καθορισμένα λιμάνια. Οι κυβερνήσεις έχουν το καθήκον να συμμορφώνονται με τις σχετικές υποχρεώσεις που πηγάζουν από τις διεθνείς συνθήκες, να προσφέρουν βοήθεια σε ναυτικούς που βρίσκονται σε δυσχέρεια, συμπεριλαμβανομένης της ιατρικής βοήθειας και της προστασίας των δικαιωμάτων και των αναγκών τους, προσθέτει.
Στο ακροτελεύτιο μέρος του μηνύματός του, ο Αντόνιο Γκουτέρες διαμηνύει πως «κοιτώντας προς το μέλλον, οι ναυτικοί θα διαδραματίσουν έναν κρίσιμο ρόλο στην πρόοδο της ναυτιλίας προς υψηλότερα στάνταρ ασφαλείας και βιωσιμότητας βοηθώντας τον τομέα να διαδραματίσει έναν κρίσιμο ρόλο στην οικοδόμηση ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος για τους ανθρώπους και τον πλανήτη».

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter