Με εντυπωσιακή άνοδο των Capes έκλεισε ο Φεβρουάριος
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Δευτέρα, 03 Μαρτίου 2025 06:34

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου προχώρησε με μεγάλη άνοδο του BDI χάρη στο διπλασιασμό σχεδόν του γενικού δείκτη των Capes (BCI-180). Τα υπόλοιπα μεγέθη εμφάνισαν οριακές εβδομαδιαίες αυξήσεις με εξαίρεση τα Panamaxes που σημείωσαν απώλειες. Αναλυτικότερα, τα Capes ανέβηκαν κατά 83,46%, τα Kamsarmaxes -9,13%, τα Ultramaxes (63) +0,98% και τα Handies +2,4%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI ανέβηκε κατά 248 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1229 μονάδες την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αγορά εμφάνισε μεγάλη δυναμική κυρίως εξαιτίας του μικρού αριθμού διαθέσιμο πλοίων και της σταθερής ζήτησης από τους μεταλλωρύχους και τους Operators και περισσότερα φορτία κάρβουνου. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 9,86 $/tn.
Στον Ατλαντικό η Νότια Βραζιλία και η Δυτική Αφρική παρείχαν υποστήριξη στην αγορά με περισσότερα φορτία προς την Κίνα ενώ περιορίστηκαν και τα πλοία που μετακινούνται σ' αυτή τη λεκάνη. Έτσι κατά τη διάρκεια της εβδομάδας σχετικός δείκτης κέρδισε 1, 5$/τόνο. Στο βορρά το κλίμα παρέμεινε θετικό με τους δείκτες C8 και C9 να κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 19,98 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 32,81 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 9,31Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού και ιδιαιτέρα στο βορρά επικράτησε ηρεμία ενώ ο συνδυασμός μεγάλες διαθέσιμης προσφοράς και περιορισμένης ζήτησης σε όλες τις διαδρομές οδήγησε σε πτώση τους ναύλους. Στο νότο είχαμε ένα αργό ξεκίνημα της εβδομάδας με λίγες διαπραγματεύσεις. Ωστόσο στη συνέχεια η φυσική αγορά προσαρμόστηκε στην πορεία του δείκτη P6. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 14-14,5Κ/ημέρα + 400-450Κ BB (παράδοση Λατ. Αμερική), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 13,5-15,5 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 5,5-7,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά αντιμετώπισε πτωτικές τάσεις λόγω της υψηλής συγκέντρωσης χωρητικότητας. Μόνο προς το τέλος της εβδομάδας παρατηρήθηκε σημαντική πτώση της προσφοράς πλοίων κυρίως στις βορειότερες περιοχές. Οι κυριότερες πηγές φορτίων ήταν Ανατολική Αυστραλία και Βόρεια Κίνα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10,5-12,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, στη Νοτιοανατολική Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα θετικά ωστόσο στα μέσα της εβδομάδας η έλλειψη ζήτησης πίεσε τους ναύλους. Ευτυχώς μία μικρή άνοδος στα φορτία από την Αυστραλία συγκράτησε την πτώση. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 13-14,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά προχώρησε θετικά με σταθερή ανάπτυξη στις διαδρομές του Βόρειου Ειρηνικού και αρκετά ακόμα φορτία στην αγορά προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά σημείωσε μικρές διορθώσεις αφού κατά το μεγαλύτερο διάστημα παρέμεινε ήρεμη. Δεδομένου ότι ξεκινάει η περίοδος του Ραμαζανιού αναμένουμε να συνεχίσει σε χαμηλούς ρυθμούς το επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 9-10,5Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 7,5-9Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 5-6,5 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε μικρές βελτιώσεις ως προς την χωρητικότητα καθώς μεγάλο μέρος αυτής της απορροφήθηκε στα μέσα της εβδομάδας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπήρξαν μεγάλες διακυμάνσεις στους ναύλους κυρίως για τα ταξίδια προς την Ασία. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 15-16,5Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA κινήθηκε με αργούς ρυθμούς αφού το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων είχε καλυφθεί το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 17-18,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 15,5-17Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη ήταν ήρεμη και επικράτησε μία σχετική ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ήταν περιορισμένα τόσο τα πλοία όσο και τα φορτία. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 11-12,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος παρουσίασε περιορισμένη δραστηριότητα με ελάχιστα νέα φορτία, αφού τα φορτία που κλείστηκαν το προηγούμενο διάστημα δεν ανανεώθηκαν. Θετικό σημείο ότι παρέμεινε περιορισμένη η προσφορά χωρητικότητας. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 12-13,5Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 5,5-7Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά παρουσίασε άνοδο λόγω της της έλλειψης χωρητικότητας αλλά και της αυξημένης ζήτησης κυρίως για τα φορτία τέλη Φεβρουαρίου. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 13-14,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7,5-9K/ημέρα.
Η Μεσόγειος όπως ακριβώς έκλεισε την προηγούμενη εβδομάδα με κάποιες θετικές νότες με κάποια κλεισίματα σε λίγο υψηλότερα επίπεδα. Πάλι δυτική μεσόγειος πρωταγωνίστησε ενώ στην ανατολική μεσόγειο ο ανταγωνισμός μεταξύ των πλοιοκτητών ήταν εντονότερος. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 5-6,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 5-6,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 5,5-7Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 9-10,5 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά ενισχύθηκε από σταθερή ροή φορτίων ωστόσο δεν ήρθαν στην επιφάνεια πολλά κλεισίματα. Παράλληλα η λίστα των διαθέσιμων πλοίων παρέμεινε μακριά. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 10-11,5Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 12-13,5Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) εμφάνισε πτωτικές διορθώσεις. Η ζήτηση παραμένει δυνατή ωστόσο οι συγκέντρωση χωρητικότητας είναι αυτή που πίεσε τους ναύλους προς το τέλος της εβδομάδας. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 14,5-16Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα.
Στην Ασία και κυρίως στο νότο η αγορά δέχτηκε πιέσεις αφού τόσο η Ινδονησία όσο και η Αυστραλία παρέμειναν ήρεμες. Στο βορρά παρατηρήθηκε περισσότερη σταθερότητα αφού η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία ήταν αρκετά ενεργές. Δυτικότερα στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 8,5-10Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 8,5-10Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 6-7,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice