Ένα «ανάποδο» σενάριο
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Κυριακή, 09 Μαρτίου 2025 19:44

«Αν σταματήσουν τα πλοία μεσοπέλαγα μισός κόσμος θα κρυώσει και άλλος μισός θα πεινάσει...» Αυτή η αλήθεια, για τη δύναμη και το ρόλο της ναυτιλίας στο παγκόσμιο εμπόριο φαίνεται να τριγυρίζει ως βάση για ένα «ανάποδο» σενάριο κόντρα στα σενάρια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας για το τί θα συμβεί στην εφοδιαστική αλλά και στην παγκόσμια ναυτιλία αν...περάσει η πρόταση του USTR
(Office of the United States Trade Representative – Γραφείο του Αντιπροσώπου Εμπορίου των Ηνωμένων Πολιτειών), που ανακοινώθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 2025, η οποία περιλαμβάνει τη θέσπιση νέων τελών σε πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα και σε πλοιοκτήτες που διαχειρίζονται τέτοια πλοία. Αναλυτές, ναυτιλιακοί παράγοντες και ναυλομεσίτες έχουν «βγάλει τα κομπιουτεράκια» στην προσπάθειά τους να κάνουν υπολογισμούς για την ζημιά που θα επιφέρει η απόφαση με τα επιπρόσθετα κόστη τα οποία ως γνωστόν καλείται πάντα να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής. Ωστόσο αξιοπρόσεκτη είναι η «αφωνία» φορέων του εμπορίου των ΗΠΑ που μετά το πρώτο σοκ προσπαθούν να κατανοήσουν τις επιπτώσεις για την εσωτερική αγορά των ΗΠΑ και με δεδομένο ότι στην συντριπτική του πλειοψηφία ο στόλος των πλοίων των τακτικών γραμμών που καταπλέουν στα αμερικανικά λιμάνια αλλά και άλλων τομέων της ναυτιλιακής δραστηριότητας είναι κατασκευασμένα στην Κίνα. Απέναντι λοιπόν στα σενάρια που έχουν κυκλοφορήσει ένα άλλο σενάριο, το «ανάποδο» (επιστημονικής φαντασίας) θέλει να μην προσεγγίζουν κινεζικής κατασκευής πλοία στις ΗΠΑ. Γεγονός που αυτόματα, αν συνέβαινε, θα δημιουργούσε μια χαώδη κατάσταση για το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο των ΗΠΑ με τους Αμερικανούς εισαγωγείς και εξαγωγείς να ψάχνουν ανά τον κόσμο πλοία που έχουν κτιστεί στην Κορέα και την Ιαπωνία για να καλύψουν τις ανάγκες του εμπορίου των ΗΠΑ.
Όπως και να έχει το πράγμα ο Απρίλιος είναι κοντά αφού τότε υπολογίζεται ότι θα ανακοινωθεί το τελικό πλαίσιο των μέτρων αφού έχουν προηγηθεί οι διαδικασίες των ακροάσεων. Το USTR θα πραγματοποιήσει δημόσια ακρόαση σχετικά με τις προτεινόμενες δράσεις στις 24 Μαρτίου 2025, ενώ η προθεσμία για την υποβολή αίτησης συμμετοχής στην ακρόαση λήγει αύριο 10 Μαρτίου 2025.
Και στο βάθος η Ινδία
Κάποιες ψυχραιμότερες αναλύσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας αποδίδουν την κίνηση Τράμπ στην προσπάθειά του να αναγεννήσει τα Αμερικανικά ναυπηγεία και να τα οδηγήσει στην κατασκευή εμπορικών σκαφών ώστε με προφανή στόχο να δημιουργηθεί υπό αμερικανική σημαία στόλος αλλά και να υπάρξει απάντηση στην Κίνα η οποία έχει κατηγορηθεί για αθέμιτες τακτικές στον τομέα των ναυπηγήσεων. Ωστόσο η Ινδία «τρέχει» ήδη πρόγραμμα αναζωογόνησης της ναυτιλιακής της υπόστασης με βασικό στοιχείο τα ναυπηγεία της και φυσικά τις τεράστιες ποσότητες ναυπηγικού χάλυβα που προέρχεται από διαλύσεις και φυσικά τα χαμηλά κόστη αμοιβών. Είνια προφανές ότι οι ΗΠΑ δεν θα έχουν απέναντί τους προσεχώς μόνο την Κίνα και τα ναυπηγεία της αλλά και την Ινδία. Ωστόσο Αμερικανικές και Ινδικές γυάρδες θα πρέπει να προχωρήσουν σε επενδύσεις εκατομμυρίων δολαρίων γιατί οι τεχνικές που πλέον κτίζονται και εξοπλίζονται τα πλοία απέχουν έτη φωτός από τις τεχνικές άλλων εποχών του περασμένου αιώνα.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.