Πράσινοι διάδρομοι σε «αδιέξοδο» λόγω κόστους των καυσίμων…
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2024 15:46
«Αδιέξοδο» ή «τείχος σκοπιμότητας» που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη σημαντική πρόοδο που σημειώνεται για την υιοθέτηση πράσινων διαδρόμων, ένα βασικό μέρος των προσπαθειών για την υποστήριξη της βιώσιμης ναυτιλίας «βλέπουν» αναλυτές.
Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία πράσινων διαδρόμων ως τρόπου στήριξης και ενθάρρυνσης της υιοθέτησης βιώσιμων καυσίμων και νέων τεχνολογιών ήταν ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της εκδήλωσης COP 26 του ΟΗΕ στη Σκωτία τον Νοέμβριο του 2021. Συνολικά 22 έθνη υπέγραψαν το αρχικό διάταγμα, δεσμευόμενα να υποστηρίξουν την έναρξη διαδρόμων καθαρού μηδενικού ισοζυγίου. Ωστόσο ο συνασπισμός Getting to Zero και αναφορές στο Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ επεσήμαναν ότι η έλλειψη πολιτικών για τη γεφύρωση του κόστους μετάβασης σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών έχει αναδειχθεί ως το νούμερο ένα εμπόδιο, δημιουργώντας ένα «τείχος σκοπιμότητας» που διακινδυνεύει την εφαρμογή της ιδέας.
Η ετήσια έκθεση προόδου για τους πράσινους ναυτιλιακούς διαδρόμους 2024 που δημοσιεύθηκε χθες, υπογραμμίζει τη σημαντική αύξηση των προγραμμάτων που επιδιώκουν να ξεκινήσουν τους διαδρόμους. Αναφέρει ότι ο αριθμός των πρωτοβουλιών αυξήθηκε κατά 40% το 2023 με συνολικά 62 πρωτοβουλίες παγκοσμίως.
Η έκθεση υπογραμμίζει ότι έξι πρωτοπόρες πρωτοβουλίες προετοιμάζονται τώρα για εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο. Σημειώνουν ότι αυτά θα αποτελέσουν ένα σχέδιο για πράσινους διαδρόμους παγκοσμίως. Υπογραμμίζουν ότι το ένα τρίτο των προτεινόμενων διαδρόμων έχουν προχωρήσει σε μια νέα φάση εξερεύνησης, συμπεριλαμβανομένων μελετών σκοπιμότητας, χαρτών πορείας εφαρμογής και εκτιμήσεων κόστους.
Το κόστος των πράσινων καυσίμων και η πριμοδότηση έναντι των παραδοσιακών καυσίμων είναι ένα συχνά αναφερόμενο εμπόδιο, με πολλούς στη βιομηχανία να ζητούν προσπάθειες για τη γεφύρωση του χάσματος. Η έννοια του διαδρόμου επρόκειτο να δημιουργήσει σημαντική ζήτηση για την ενθάρρυνση των επενδύσεων στην παραγωγή και διανομή νέων καυσίμων. Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η πρόοδος θα μπορούσε να σταματήσει χωρίς επείγουσα δράση από τις κυβερνήσεις για να ξεπεραστούν οι προκλήσεις του κόστους.
Η έκθεση καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις να εντείνουν τη στήριξη και να βοηθήσουν στην απελευθέρωση της επιχειρηματικής σκοπιμότητας για εναλλακτικές πηγές ενέργειας, όπως τα καύσιμα με βάση το υδρογόνο. Με έναν αυξημένο αριθμό κυβερνήσεων που επικεντρώνονται στην παροχή κινήτρων για την υιοθέτηση του υδρογόνου σε πολλούς τομείς, γράφουν ότι η παροχή ειδικής υποστήριξης για τη ναυτιλία θα μπορούσε να καταλύσει τόσο τις εθνικές οικονομίες υδρογόνου όσο και την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα.
Διατυπώνουν πέντε συστάσεις για να εξασφαλιστεί πρόοδος όσον αφορά την πρωτοβουλία για τους πράσινους διαδρόμους. Πιστεύουν ότι το χάσμα κόστους θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με την αξιοποίηση υφιστάμενων συστημάτων που έχουν σχεδιαστεί για την υποστήριξη της υιοθέτησης υδρογόνου. Επιπλέον, ζητούν επίσης την ανάπτυξη καινοτόμων εμπορικών συμφωνιών για την προμήθεια και ναύλωση καυσίμων εντός των πράσινων διαδρόμων και πρόσθετες κυβερνητικές προσπάθειες για την ενθάρρυνση της συμμετοχής καθώς και των πολιτικών χρηματοδότησης.
Στη συνεδρίαση της επιτροπής MPEC του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού φέτος, τα κράτη μέλη κλήθηκαν επίσης να υποστηρίξουν έναν μηχανισμό τιμολόγησης του άνθρακα για τη στήριξη της Ε & Α και τη γεφύρωση του χάσματος τιμών μεταξύ παραδοσιακών και εναλλακτικών καυσίμων. Αυτή η βιομηχανία έχει επισημάνει εδώ και χρόνια το χάσμα κόστους ως σημαντικό εμπόδιο για την έγκαιρη υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων.