Τετ05012024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Μια σύντομη… ανασκόπηση

0Tanker deck

Χρονιά με πολλά γεγονότα στις ναυτιλιακές επιχειρηματικές και επιχειρησιακές δραστηριότητες που καταγράφηκαν το 2022 με το 2023 φαίνεται ότι θα είναι μια χρονιά εστίασης στο περιβάλλον αλλά και στην εξεύρεση του καταλληλότερου «πράσινου» καυσίμου για την πρόωση του παγκόσμιου στόλου με γνώμονα πάντα την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Μεταξύ των σημαντικότερων γεγονότων του έτους που εκπνέει ήταν όταν στις αρχές Φεβρουαρίου η κ. Μελίνα Τραυλού εξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος στην ιστορία των 100 και πλέον ετών της Ένωσης και διαδέχθηκε τον επί τέσσερις συνεχόμενες θητείες πρόεδρο κ. Θεόδωρο Βενιάμη. Η Μελίνα Τραυλού είναι επί σχεδόν δύο δεκαετίες επικεφαλής της ναυτιλιακής Neptune Lines, που ίδρυσε ο πατέρας της, Νίκος Τραυλός, το 1973 και ελέγχει και διαχειρίζεται μεικτό στόλο οχηματαγωγών αλλά και φορτηγών μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην. Ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕΕ και σε προηγούμενες θητείες, έχει πλούσια κοινωφελή δράση, ενώ έχει συμβάλει καίρια στην ανάπτυξη και διαχείριση του βραχίονα κοινωνικής προσφοράς της ΕΕΕ, της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ της οποίας επίσης είναι πρόεδρος.
Η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κα Μελίνα Τραυλού τιμήθηκε από το International Propeller Club of the United States με το βραβείο “International Propeller Club Maritime Person of the Year” κατά τη διάρκεια του 96th Annual International Convention and Conference, από το Propeller Club of Piraeus, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα 20 - 22 Σεπτεμβρίου 2022. Επίσης τιμήθηκε με το βραβείο «GlobalPersonality Award» για το 2022, από τα διεθνή Seatrade Maritime Awards, στο πλαίσιο της 33ης απονομής που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο, την Τρίτη 8 Νοεμβρίου.
Όσον αφορά στην πειρατεία η έκθεση του ICC IMB περιέγραψε λεπτομερώς 90 περιστατικά πειρατείας και ένοπλης ληστείας εναντίον πλοίων στον Κόλπο της Γουινέας τους πρώτους εννέα μήνες του 2022, ο χαμηλότερος καταγεγραμμένος αριθμός σε τρεις δεκαετίες, ενώ τα περιστατικά στα Στενά της Σιγκαπούρης έδειξαν αύξηση. Μετά τη σημαντική μείωση της απειλής της πειρατείας στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού, τα ενδιαφερόμενα μέρη του ναυτιλιακού κλάδου αποφάσισαν να αποσύρουν την περιοχή υψηλού κινδύνου (HRA) στον Ινδικό Ωκεανό από την1η Ιανουαρίου 2023. Από το 2010 έως σήμερα η HRA έχει μειωθεί 3 φορές (2015, 2019,2021) με τελευταία τροποποίηση που ισχύει από την 1η Σεπτεμβρίου 2021.
Στο διεθνές επιχειρηματικό πεδίο τον Ιούλιο του 2022, η Euronav και η Frontline Ltd. υπέγραψαν μια «οριστική συμφωνία συνδυασμού» για τη δημιουργία ενός κορυφαίου παγκόσμιου ανεξάρτητου φορέα εκμετάλλευσης πετρελαιοφόρων με 146 πλοία, συμπεριλαμβανομένων 68 VLCC. Όπως ανακοινώθηκε, ο συνδυασμένος όμιλος ονομάζεται Frontline και οι δραστηριότητές του θα συνεχιστούν στην Ευρώπη και την Ασία, συμπεριλαμβανομένου του Βελγίου, της Νορβηγίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Σιγκαπούρης και της Ελλάδας, με έδρα την Κύπρο. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του 2022 ανακοινώθηκε ότι στις 20 Φεβρουαρίου 2023, το The North of England P&I Club και το The Standard Club θα συγχωνευθούν για να σχηματίσουν το NorthStandard, έναν νέο ενιαίο νομικό όμιλο με εποπτεία των δραστηριοτήτων θαλάσσιας ασφάλισης και των δύο οργανισμών.
Επίσης στο εσωτερικό επιχειρηματικό πεδίο η διάσωση της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Κρήτης (ΑΝΕΚ) μέσω της απορρόφησής της από την Attica Συμμετοχών που ξεκαθάρισε τον επιχειρηματικό χάρτη της ελληνικής ακτοπλοΐας ούτως ώστε να μπορέσει ο κλάδος να προσελκύσει νέες επενδύσεις. Τον επιχειρηματικό χάρτη στο Αιγαίο συμπλήρωσε η επαναφορά της Aegean Sea Lines του Ομίλου Ευγενίδη, πρώην Aegean Speed lines με την απόκτηση του cruise ship Rosella που ναυπηγήθηκε στα ναυπηγεία Wartsila Turku της Φινλανδίας και θα δρομολογηθεί από την αρχή του καλοκαιριού του 2023 στις Κυκλάδες.
Μεσούσης της πολεμικής σύρραξης Ρωσίας Ουκρανίας στα τέλη Ιουλίου 2022, ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Kitack Lim χαιρέτισε την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ της Ρωσίας, της Τουρκίας, της Ουκρανίας και των Ηνωμένων Εθνών για τη δημιουργία ενός ανθρωπιστικού θαλάσσιου διαδρόμου που θα επιτρέπει στα πλοία να εξάγουν κρίσιμα φορτία σιτηρών και τροφίμων από την Ουκρανία. Η πρωτοβουλία αυτή άνοιξε το δρόμο για σημαντικούς όγκους εμπορικών εξαγωγών τροφίμων από τρία βασικά ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα – την Οδησσό, το Chernomorsk και το Yuzhny. Τον Νοέμβριο του 2022, ο ΟΗΕ και η Ουκρανία συμφώνησαν να παρατείνουν την πρωτοβουλία για τα σιτηρά του Ευξείνου Πόντου κατά 120 ημέρες, με στόχο την άμβλυνση των παγκόσμιων ελλείψεων τροφίμων διευκολύνοντας τις γεωργικές εξαγωγές της Ουκρανίας από τα νότια λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.
Όσον αφορά στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας και την κλιματική αλλαγή από τις 6 έως τις 20 Νοεμβρίου, η COP27 συγκέντρωσε περισσότερους από 45.000 συμμετέχοντες, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 100 αρχηγών κρατών, εκπροσώπων κυβερνήσεων, επιστημόνων, υπευθύνων χάραξης πολιτικής και ακτιβιστών, στην αιγυπτιακή παράκτια πόλη Σαρμ ελ-Σέιχ για να συζητήσουν το μέλλον της δράσης για το κλίμα σε όλο τον κόσμο και σε διάφορους τομείς. Ενώ η συνάντηση υψηλού επιπέδου αναμενόταν να θέσει ένα πιο φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές, η πρόοδος όσον αφορά τις φιλοδοξίες για το κλίμα θεωρήθηκε γενικά αδύναμη.
Επίσης τα θεσμικά όργανα της ΕΕ κατέληξαν σε προκαταρκτική συμφωνία σχετικά με τον τρόπο επέκτασης του συστήματος εμπορίας εκπομπών ώστε να καλύπτει τη ναυτιλία μετά από μήνες τριμερών διαπραγματεύσεων, δήλωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα τέλη Νοεμβρίου. Η κανονιστική εξέλιξη σημαίνει ότι οι φορείς εκμετάλλευσης πλοίων θα πρέπει να πληρώνουν για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους προς, από και μεταξύ λιμένων της ΕΕ, με σταδιακή περίοδο που αρχίζει από το 2024. Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η συμφωνία αντανακλά σε σημαντικό βαθμό τις θέσεις της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, δηλαδή τη δέουσα εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» και τη διάθεση μέρους των εσόδων που παράγονται από τη ναυτιλία για την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Η MEPC 79 ενέκρινε τροποποιήσεις για τον χαρακτηρισμό της Μεσογείου Θάλασσας, στο σύνολό της, ως περιοχής ελέγχου εκπομπών οξειδίων του θείου και αιωρούμενων σωματιδίων, σύμφωνα με το παράρτημα VI της σύμβασης MARPOL.
Στα θετικά του έτους που «κλείνει» η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας με «πρωτεργάτη» την ΟΝΕΧ και τον Π. Ξενοκώστα. Μετά από έναν κύκλο 25 ετών συνεχούς απαξίωσης ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας στην Ελλάδα επανέρχεται, με τα σημάδια να δείχνουν ότι η επάνοδός του θα είναι δυναμική. Η αρχή έγινε με το Νεώριο της Σύρου που διαχειρίζεται η ΟΝΕΧ, του οποίου οι σχάρες είναι γεμάτες από πλοία με τη στήριξη του ελληνικού εφοπλισμού, και ακολουθούν η Ελευσίνα με την ΟΝΕΧ και πάλι, και ο Σκαραμαγκάς με τον εφοπλιστή κ.Γιώργο Προκοπίου. Η «Ναυπηγική Τρίαινα», όπως την «βάπτισε» ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς κ. Βασίλης Κορκίδης, που στέκεται αρωγός στην προσπάθεια αναγέννησης του τομέα, «παίρνει σχήμα» ανοίγοντας νέες θέσεις εργασίας, έχοντας εξασφαλίσει τις υπάρχουσες και παρέχοντας στήριξη στην ελληνική οικονομία σε δύσκολους καιρούς. Μάλιστα τον περασμένο Ιούλιο που συνεδρίασε η Επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής με θέμα «Ναυτιλία και τεχνολογική καινοτομία», σύμφωνα με τις τοποθετήσεις των ειδικών τονίστηκε ότι η ναυτιλία είναι η σημαντικότερη βιομηχανία της χώρας μας και τα ναυπηγεία ο φυσικός χώρος εφαρμογής της καινοτομίας ή αλλιώς «πατέντας». Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. δίνει ιδιαίτερη σημασία στο όραμα η Ελλάδα να καταστεί παγκόσμιος κόμβος ναυτιλιακής και ναυπηγικής καινοτομίας. Όπως έχει επισημάνει η ενδυνάμωση του brand “Made in Greece” για τα προϊόντα ναυτιλιακής τεχνολογικής καινοτομίας είναι εφικτή γιατί φωτίζεται από το πρώτο παγκοσμίως brand name “Greek Shipping”με την προϋπόθεση της ενθάρρυνσης των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών να επενδύσουν σε νεοφυείς εταιρείες τεχνολογικής καινοτομίας.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter