«Πράσινοι» διάδρομοι
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΝΕΑ
- Δημοσιεύτηκε στις Παρασκευή, 21 Φεβρουαρίου 2025 07:05

Σύμφωνα με τις τρέχουσες και μελλοντικές πολιτικές του ΙΜΟ, της ΕΕ και των ΗΠΑ, η επιχειρηματική περίπτωση για πράσινους ναυτιλιακούς διαδρόμους θα μπορούσε να βελτιωθεί σημαντικά - αλλά όχι επαρκώς - σύμφωνα με νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε από το UMAS, το UCL και το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ (GMF).
Με τίτλο «Building a Business Case for Green Shipping Corridors», η έκθεση εξετάζει τις σημαντικές εμπορικές προκλήσεις που συνδέονται με τους πράσινους ναυτιλιακούς διαδρόμους, πώς αυτές θα μπορούσαν να αλλάξουν στο πλαίσιο μελλοντικών κανονισμών και ποια πρόσθετη στήριξη μπορεί να χρειαστεί για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα τέτοιων έργων.
Τα έργα πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων - τα οποία επικεντρώνονται στην έναρξη της θαλάσσιας αλυσίδας αξίας για κλιμακούμενα και βιώσιμα καύσιμα όπως η ηλεκτρονική αμμωνία και η μεθανόλη που προέρχονται από υδρογόνο - έχουν μέχρι στιγμής αντιμετωπίσει ένα ανυπέρβλητο χάσμα κόστους.
Στο πλαίσιο ενός εξελισσόμενου τοπίου παγκόσμιας και περιφερειακής πολιτικής, η επιχειρηματική σκοπιμότητα τέτοιων πρωτοβουλιών πρωτοπόρων θα αρχίσει να βελτιώνεται, αλλά θα χρειαστεί στοχευμένη στήριξη για να διασφαλιστεί η χρήση των συνθετικών καυσίμων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Η COSCO SHIPPING εκδίδει το πρώτο πιστοποιητικό πράσινης ναυτιλίας μέσω GSBN
Η έκθεση τονίζει τον σημαντικό ρόλο της ρύθμισης στη διευκόλυνση της ενεργειακής μετάβασης της ναυτιλίας και τις ευρύτερες επιπτώσεις για τη βιομηχανία που λειτουργεί υπό ένα μελλοντικό καθεστώς συμμόρφωσης, όπου οι στρατηγικές στόλου και ανεφοδιασμού καυσίμων θα πρέπει να γίνουν πιο εξελιγμένες.
Πολιτικές όπως το νέο παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων του ΙΜΟ, το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) και ο νόμος των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στη μείωση του κόστους για τους πράσινους ναυτιλιακούς διαδρόμους, αλλά δεν θα καταφέρουν να γεφυρώσουν πλήρως το χάσμα μεταξύ του κόστους των συνθετικών καυσίμων και της φθηνότερης λύσης για την επίτευξη συμμόρφωσης.
Η έκθεση διερευνά τις πιθανές ευκαιρίες και επιλογές που θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμες για πράσινους ναυτιλιακούς διαδρόμους σε τρεις διαφορετικούς ναυτιλιακούς τομείς - πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου - για να τονίσει πώς οι δημόσιες και ιδιωτικές προσπάθειες θα μπορούσαν να επιταχύνουν την έγκαιρη υιοθέτηση των ηλεκτρονικών καυσίμων.
Τα σενάρια που διερευνήθηκαν αποκαλύπτουν ότι, ενώ τα βιοκαύσιμα και η μπλε αμμωνία αποτελούν επιλογές χαμηλότερου κόστους βραχυπρόθεσμα, τα κλιμακούμενα συνθετικά καύσιμα, όπως η συν-αμμωνία, αναμένεται να καταστούν ολοένα και πιο ανταγωνιστικά, καθώς μειώνεται το κόστος παραγωγής και καθίστανται αυστηρότερες οι απαιτήσεις συμμόρφωσης, υποδεικνύοντας ότι η στοχευμένη στήριξη θα απαιτηθεί μόνο βραχυπρόθεσμα.
Με 62 πρωτοβουλίες πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων που έχουν ήδη ανακοινωθεί, η στήριξη αυτών των έργων πρώιμης κίνησης θα μπορούσε να επιτρέψει να γίνουν σημαντικά βήματα στην ανάπτυξη της βιώσιμης παραγωγής καυσίμων και στις επενδύσεις στην αποθήκευση, τον ανεφοδιασμό καυσίμων και τις λιμενικές υποδομές που απαιτούνται για την απαλλαγή της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας από τις ανθρακούχες εκπομπές αργότερα στη μετάβαση.
Για να επιταχυνθεί η πρόοδος, η έκθεση περιγράφει εφαρμόσιμες λύσεις για τη βιομηχανία και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Υπογραμμίζει τον τρόπο με τον οποίο τα επιχειρηματικά μοντέλα θα πρέπει να προσαρμοστούν στο πλαίσιο της εισερχόμενης ρύθμισης και τον τρόπο με τον οποίο οι μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις των ιδιοκτητών φορτίου και των πλοιοκτητών και φορέων εκμετάλλευσης μπορούν να συμβάλουν στη μείωση των κινδύνων των επενδύσεων και στην προώθηση της υιοθέτησης συνθετικών καυσίμων.
Οι στρατηγικές συμπράξεις σε ολόκληρη την αξιακή αλυσίδα θα είναι ουσιαστικής σημασίας για τον επιμερισμό των κινδύνων και των ανταμοιβών, διασφαλίζοντας μια πιο δίκαιη κατανομή του κόστους, προωθώντας παράλληλα έργα πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων.
Παρ' όλα αυτά, η επιχειρηματική σκοπιμότητα των πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων θα εξακολουθήσει να αποτελεί πρόκληση χωρίς στοχευμένα μέτρα για τη στήριξη της υιοθέτησης των συνθετικών καυσίμων. Μηχανισμοί όπως οι συμβάσεις επί διαφοράς (CFD), οι δημοπρασίες ηλεκτρονικών καυσίμων και/ή οι πολλαπλασιαστές για την υπερβολική συμμόρφωση με τα συνθετικά καύσιμα θα είναι ζωτικής σημασίας για τη βραχυπρόθεσμη βιωσιμότητα αυτών των πρωτοβουλιών.