Πεμ04252024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Παροχές ηλεκτρικής ισχύος από την ξηρά σε πλοία πρέπει να έχουν τα λιμάνια ως το 2030

0paroxi

Χθες το βράδυ, οι διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και το Συμβούλιο κατέληξαν σε συμφωνία σχετικά με τις απαιτήσεις για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων, το λεγόμενο "AFIR". Σύμφωνα με τη συμφωνία, το 2030 θα είναι η προθεσμία για τους λιμένες TEN-T ώστε να διαθέτουν υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά για την εξυπηρέτηση της ζήτησης από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και επιβατηγά πλοία. Η νέα νομοθεσία εισάγει επίσης απαίτηση βάσει της ζήτησης για την παροχή υγροποιημένου μεθανίου (συχνά αναφερόμενου ως LNG) έως το 2025, παρέχοντας ασφάλεια δικαίου και επενδυτική ασφάλεια για τους λιμένες.
Ο οικολογικός προσανατολισμός της ναυτιλίας αποτελεί προτεραιότητα για τους λιμένες της Ευρώπης. Για να υλοποιηθούν οι φιλοδοξίες για οικολογικό προσανατολισμό της ναυτιλίας, τόσο κατά τη διάρκεια της ναυσιπλοΐας όσο και κατά τον ελλιμενισμό, πρέπει να προετοιμαστούν τόσο τα πλοία όσο και οι παράκτιοι παράγοντες. Παράλληλα με τη διευκόλυνση της παροχής υποδομών ανεφοδιασμού καυσίμων για μελλοντικά καύσιμα, η ανάπτυξη χερσαίων υποδομών ηλεκτροδότησης αποτελεί σημαντικό πυλώνα για τη μείωση των εκπομπών ελλιμενισμού στους λιμένες.
Ενώ ο ESPO είναι πεπεισμένη ότι η χρήση και η ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά (SSE, γνωστή και ως OPS) θα συμβάλει στην υλοποίηση της πράσινης μετάβασης, η ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά δεν θα πρέπει να θεωρείται αυτοσκοπός.
Ο ESPO τάσσεται σαφώς υπέρ της ευελιξίας που παρέχεται στους λιμένες όσον αφορά την ανάπτυξη ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά σε βασικές τοποθεσίες του λιμένα, δίνοντας προτεραιότητα στις θέσεις ελλιμενισμού και στους τερματικούς σταθμούς όπου οι εκπομπές μπορούν να μειωθούν περισσότερο. Ως εκ τούτου, οι λιμένες της Ευρώπης ελπίζουν ότι η συμφωνηθείσα αιτιολογική σκέψη που καθιστά δυνατή μια τέτοια ιεράρχηση προτεραιοτήτων θα ληφθεί δεόντως υπόψη κατά την εφαρμογή.
Ο ESPO εκφράζει επίσης την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι ο νέος κανονισμός δεν παρεμβαίνει στα μοντέλα διακυβέρνησης των διαφόρων ευρωπαϊκών λιμένων όσον αφορά τον καθορισμό των ευθυνών των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών.
Επιπλέον, ο ESPO πιστεύει ότι οι τεράστιες επενδύσεις που πρέπει να πραγματοποιηθούν στους λιμένες για την κάλυψη των νέων απαιτήσεων AFIR μπορούν να υλοποιηθούν μόνο εάν συνοδεύονται από σημαντικά μέσα δημόσιας χρηματοδότησης που είναι κατάλληλα για τον σκοπό για τον οποίο προορίζονται. Η εγκατάσταση και η παροχή υποδομών OPS παραμένει μια πολύπλοκη και δαπανηρή διαδικασία, με περιορισμένη και αργή απόδοση της επένδυσης για τον φορέα διαχείρισης. Δεδομένου ότι η τιμή θα αποτελέσει σημαντικό στοιχείο στην απόφαση των ναυτιλιακών εταιρειών να χρησιμοποιήσουν OPS, η ESPO ζητεί επίσης σθεναρά τη θέσπιση μόνιμης φορολογικής απαλλαγής σε επίπεδο ΕΕ για την ηλεκτρική ενέργεια από ξηράς στο άρθρο 15 της πρότασης αναθεώρησης της οδηγίας για τη φορολόγηση της ενέργειας.
Τέλος, οι χερσαίες επενδύσεις ηλεκτρικής ενέργειας στους λιμένες θα αποφέρουν αποτελέσματα και θα έχουν νόημα μόνο εάν οι υποδομές χρησιμοποιούνται σωστά. Ως εκ τούτου, ο ESPO εκφράζει την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι η συμφωνία για το FuelEU Maritime, η οποία επιτεύχθηκε την περασμένη εβδομάδα, εισάγει την απαίτηση για τα πλοία να χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά σε λιμένες ΤΕΝ-Τ , καθώς και σε άλλους λιμένες που θα εγκαταστήσουν αυτήν την υποδομή ως το 2030. Οι απαιτήσεις αυτές αποτελούν προϋπόθεση για αποτελεσματικές μειώσεις των εκπομπών κατά τη διάρκεια της ναυσιπλοΐας και κατά τον ελλιμενισμό, και πρέπει να εφαρμοστούν και να επιβληθούν σθεναρά το συντομότερο δυνατόν. Δεδομένου ότι πολλά λιμάνια στην Ευρώπη θα έχουν διαθέσιμη ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά πριν από το 2030, ο ESPO ελπίζει πολύ στη δέσμευση των ναυτιλιακών εταιρειών να χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά όταν θα είναι διαθέσιμη πριν από το 2030.
«Χαιρετίζουμε αυτή τη συμφωνία για το AFIR, κυρίως επειδή για πρώτη φορά οι απαιτήσεις AFIR συνοδεύονται από ένα νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τη χρήση των υποδομών που πρέπει να αναπτυχθούν στα λιμάνια. Είναι πλέον σημαντικό για τους λιμένες να συνεργάζονται με όλους τους σχετικούς ενδιαφερόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των ναυτιλιακών εταιρειών, ώστε να σημειωθεί ταχεία πρόοδος πριν από το 2030. Είναι σημαντικό τόσο για την ΕΕ όσο και για τις εθνικές αρχές να προβλέψουν τα κατάλληλα προγράμματα χρηματοδότησης και για τους λιμένες να υποβάλουν τα έργα τους», λέει η Γενική Γραμματέας του ESPO Isabelle Ryckbost.
Ο ESPO θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ για την εφαρμογή και την επιβολή των AFIR και FuelEU Maritime, ώστε να γίνει πραγματικότητα ο οικολογικός προσανατολισμός της ναυτιλίας.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter