Παρ05172024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

PortEconomics: Τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης

porteco21

Ο πίνακας δείχνει τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων σε TEU το 2021 για τα 15 κορυφαία λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και τα στοιχεία ανάπτυξης για την περίοδο 2020-2021, 2019-2021 και 2007-2020.

Το έτος 2007 προηγήθηκε της οικονομικής κρίσης του 2008-09, ενώ το 2019 ήταν το τελευταίο έτος πριν από την COVID-19.
Τα 15 κορυφαία λιμάνια της ΕΕ μαζί διαχειρίστηκαν 78 εκατομμύρια TEU το 2021 ή 5% περισσότερο από το 2020. Η συντριπτική πλειονότητα των κορυφαίων 15 λιμένων κατέγραψε θετικά ποσοστά ανάπτυξης το 2021. Κοιτάζοντας την κορυφή της κατάταξης, το Ρότερνταμ εδραίωσε τη θέση του ως το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη με ισχυρή αύξηση 7,8% το 2021, αφού αντιμετώπισε πτώση 3,2% το 2020. Το λιμάνι της Αμβέρσας ήταν το μόνο μεγάλο λιμάνι πύλης στην Ευρώπη που μπόρεσε να παρουσιάσει θετικά ποσοστά ανάπτυξης (+1,4%) στο 2020. Πέρυσι, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων του παρέμεινε σταθερός στα 12 εκατομμύρια TEU. Οι λιμενικές αρχές της Αμβέρσας και της Zeebrugge θα συγχωνευθούν για να σχηματίσουν το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπρυζ τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους. Ο συνδυασμένος όγκος τους έφτασε τα 14,1 εκατομμύρια TEU το 2021 (+1,9%), ή περίπου 1,2 εκατομμύρια TEU κάτω από τον όγκο του Ρότερνταμ. Τόσο το Ρότερνταμ όσο και η Αμβέρσα διακίνησαν ελαφρώς περισσότερο όγκο το 2021 από ό,τι το 2019, και σημαντικά περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε σύγκριση με το 2007 (+42% και +47%, αντίστοιχα).
Το 2019, οι αλλαγές στα δρομολόγια των τακτικών γραμμών των συμμαχιών (εν μέρει σε βάρος του Bremerhaven) και το πρόγραμμα εμβάθυνσης και διεύρυνσης του Έλβα στήριξαν την αναβίωση του Αμβούργου. Ωστόσο, ο COVID-19 φαίνεται να έχει σταματήσει αυτή την αναβίωση με πτώση 7,9% από έτος σε έτος το 2020 και μέτρια ανάπτυξη 2,2% πέρυσι. Ο όγκος των κουτιών του Αμβούργου εξακολουθεί να είναι 5,9% χαμηλότερος από το αποτέλεσμά του το 2019 πριν από τον κορωνοϊό και ακόμη και 11,9% κάτω από το έτος ρεκόρ του 2007, μια έντονη αντίθεση σε σύγκριση με τα πρότυπα ανάπτυξης που παρατηρήθηκαν στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα. Το χάσμα μεταξύ Ρότερνταμ και Αμβούργου ανέρχεται πλέον σε περίπου 6,6 εκατομμύρια TEU, ενώ η Αμβέρσα διαχειρίζεται 3,3 εκατομμύρια TEU περισσότερα από το Αμβούργο. Τα 3 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης διακίνησαν 36 εκατομμύρια TEU το 2021 (+3,2% σε σύγκριση με το 2020 και +0,3% σε σύγκριση με το 2019). Το Bremerhaven ανέβηκε μία θέση στην κατάταξη αφού σημείωσε ετήσια αύξηση 5,5%.
Οι μεγάλοι κόμβοι μεταφόρτωσης Πειραιάς, Algeciras και Gioia Tauro κατέγραψαν πτώση σε TEU το 2021. Η απότομη ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά σταμάτησε τα τελευταία χρόνια με ετήσια πτώση 2,2% το 2021 και 3,8% το 2020. Ο Πειραιάς έχασε την 4η θέση στην κατάταξη από τη Βαλένθια, αν και η διαφορά TEU παραμένει μικρή. Ο ισπανικός κόμβος μεταφόρτωσης Algeciras δεν μπόρεσε επίσης να διατηρήσει τη θέση του στην κατάταξη, καθώς το λιμάνι αισθάνεται τον πλήρη αντίκτυπο του εντεινόμενου ανταγωνισμού για φορτίο μεταφόρτωσης γύρω από τα στενά του Γιβραλτάρ. Ο μεγαλύτερος νικητής σε αυτήν την περιοχή μεταφόρτωσης είναι το Tanger Med στο Μαρόκο με ανάπτυξη 24,3% για να φτάσει τα 7,1 εκατομμύρια TEU το 2021 (σημειώστε ότι το Tanger Med αυξήθηκε κατά 20% το 2020).

Δείτε εδώ τη λίστα

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter