Παρ04262024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

"Κόντρα" κυβέρνησης-ΟΜΥΛΕ για τα προταθέντα στο εργασιακό των λιμενεργατών

omyle kinitopoiisi 2014

«Πόλεμος» ανακοινώσεων ξέσπασε νωρίτερα σήμερα με την κυβέρνηση δια του ΥΝΑ να δίνει στη δημοσιότητα τα προταθέντα στους συνδικαλιστικούς φορείς των λιμενεργατών τα οποία ως γνωστόν απέρριψαν χθες βράδυ και την ΟΜΥΛΕ να ανταπαντά καταγγέλλοντας την κυβέρνηση για «παραπλάνηση».

Ειδικότερα στην ανακοίνωση του ΥΝΑ αναφέρονται τα ακόλουθα:

«Από την πρώτη στιγμή των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης η Κυβέρνηση και όλοι οι συναρμόδιοι Υπουργοί διαβεβαίωσαν δημοσίως, με όλους τους τρόπους και κατ' επανάληψη, τους εργαζομένους και την ελληνική κοινωνία ότι διαρκής επιδίωξη στη διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων παραμένει η εξασφάλιση σταθερών και ασφαλών σχέσεων εργασίας.

Σήμερα η Κυβέρνηση είναι πλέον σε θέση να ανακοινώσει τις ρυθμίσεις που πράγματι εξασφαλίζουν υπό τις παρούσες συνθήκες με τον καλύτερο τρόπο τους εργαζομένους του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Ειδικότερα:

Με νομοθετικές ρυθμίσεις στον Κυρωτικό Νόμο που θα εισαχθεί στη Βουλή για την έγκριση της Σύμβασης Παραχώρησης θα προβλέπεται:

1. Η διατήρηση σε ισχύ του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού της ΟΛΠ ΑΕ και η όποια ενδεχόμενη αντικατάστασή του θα μπορεί να γίνει σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά γενικές διατάξεις περί ιδιωτικών επιχειρήσεων και εκμεταλλεύσεων.

2. Η διατήρηση, επίσης, σε ισχύ του Κανονισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της ΟΛΠ ΑΕ μέχρι την ενδεχόμενη κατάργηση και αντικατάστασή του μετά από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου.

3. Η δυνατότητα επιλογής μετάταξης των εργαζομένων τόσο στην ΟΛΠ ΑΕ όσο και στην ΟΛΘ ΑΕ σε υπηρεσίες, φορείς ή νομικά πρόσωπα του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, σε Οργανισμούς Λιμένα καθώς και σε εταιρείες του ν. 3429/2005, στις οποίες το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου.

Επισημαίνεται, επιπλέον, ότι σε ότι αφορά την σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία που αφορά στην ΟΛΘ ΑΕ και με δεδομένο ότι το αναρτηθέν σχέδιο Σύμβασης Παραχώρησης δεν έχει ακόμα δεσμευτικό χαρακτήρα, έχουν δρομολογηθεί επίσημες πρωτοβουλίες των συναρμοδίων Υπουργείων και της Κυβέρνησης, σε συνεργασία με το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΘ και το ΤΑΙΠΕΔ, για την πληρέστερη κατοχύρωση των εργασιακών σχέσεων.

Τέλος, για μία ακόμα φορά διαβεβαιώνουμε ότι στους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης συμπεριλαμβάνεται η βελτίωση του συνολικού νομοθετικού πλαισίου που ισχύει στην ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία σε ότι αφορά τη ρύθμιση και όχι την απορρύθμιση της λιμενικής εργασίας για όλα τα λιμάνια της χώρας.

Μετά από αυτές τις εξελίξεις, η Κυβέρνηση εκτιμά ότι έχει ανταποκριθεί, υπό τις παρούσες συνθήκες, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις επιδιώξεις που η ίδια έθεσε. Θεωρούμε, επίσης, ότι η εξέλιξη αυτή αποτελεί δικαίωση του απεργιακού αγώνα των εργαζομένων στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη.

Η ΟΜΥΛΕ

Στην ανακοίνωσή της η ΟΜΥΛΕ αναφέρει τα ακόλουθα:

«Για τη σωστή ενημέρωση των εργαζομένων, των χρηστών των Λιμανιών, των Βουλευτών του Ελληνικού Κοινοβουλίου και της κοινής γνώμης, παραθέτουμε τα εξής:
Η Διάταξη που μας προτάθηκε χθες από το Υπουργείο Ναυτιλίας:

«α) ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία "Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. (Ο.Λ.Π. Α.Ε.)", ο οποίος εγκρίθηκε με την με αριθμό 5115.01/02/2004 Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών - Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Εμπορικής Ναυτιλίας (ΦΕΚ Β΄390 26.2.2004) διατηρείται σε ισχύ μέχρι την κατάργηση του από το ΔΣ της ΟΛΠ Α.Ε. και την αντικατάσταση του κατά τις ισχύουσες, κάθε φορά, γενικές διατάξεις περί ιδιωτικών επιχειρήσεων και εκμεταλλεύσεων.»

Η Διάταξη που προτείναμε τα συνδικάτα:

«α) ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία "Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. (Ο.Λ.Π. Α.Ε.)", ο οποίος εγκρίθηκε με την με αριθμό 5115.01/02/2004 Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών - Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Εμπορικής Ναυτιλίας (ΦΕΚ Β΄390 26.2.2004) διατηρείται σε ισχύ μέχρι την τροποποίηση του κατά τις ισχύουσες, κάθε φορά, γενικές διατάξεις περί ιδιωτικών επιχειρήσεων και εκμεταλλεύσεων, στο ισχύον δίκαιο με συλλογική σύμβαση εργασίας ή διαιτητική απόφαση.»

Η ανακοίνωση της Κυβέρνησης:

«1. Η διατήρηση σε ισχύ του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού της ΟΛΠ ΑΕ και η όποια ενδεχόμενη αντικατάστασή του θα μπορεί να γίνει σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά γενικές διατάξεις περί ιδιωτικών επιχειρήσεων και εκμεταλλεύσεων.» Είναι φανερό ότι η διάταξη που προτάθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας παραπέμπει σε κατάργηση του ισχύοντος Γενικού Κανονισμού Προσωπικού και μάλιστα με απλή απόφαση του ΔΣ/ΟΛΠ (δηλ. της COSCO) ενώ είναι κανονιστική πράξη τριών υπουργών.

Δίνεται δηλαδή νομοθετική αρμοδιότητα στην COSCO και παραπέμπει στην απόλυτη επιβολή της για πλήρη απορρύθμιση-κινεζοποίηση των εργασιακών σχέσεων σε ΟΛΠ-ΟΛΘ. Ο καθένας μπορεί ν’αντιληφθεί τώρα πλέον το μέγεθος της παραπλάνησης που επιχειρεί η κυβέρνηση. Όσο πιο γρήγορα η Κυβέρνηση σταματήσει την άθλια μεθόδευση και υιοθετήσει την ελάχιστη θέση των εργαζομένων όπως την παραθέτουμε, τόσο πιο γρήγορα θα οδηγηθούν τα λιμάνια σε ηρεμία. Τα ψέματα της κυβέρνησης σπέρνουν ανέμους και θερίζουν θύελλες».

Δρίτσας σχολιάζοντας την ΟΜΥΛΕ : Διατυπώσεις που παραπέμπουν σε ... “δελτία θυελλωδών ανέμων”. Δε βοηθούν κανέναν, αντιθέτως βλάπτουν όλους".

Για παρερμηνεία των κυβερνητικών πρωτοβουλιών έκανε λόγο με ανακοίνωσή του ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας σχολιάζοντας την ανακοίνωση της ΟΜΥΛΕ με την οποία σχολιάστηκαν οι κυβερνητικές εξαγγελίες για τη ρύθμιση των εργασιακών των λιμενεργατών. Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα ακόλουθα:

"Πριν από λίγες ώρες δημοσιοποιήθηκε η δήλωση της Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ κας Όλγας Γεροβασίλη σχετικά με τις κυβερνητικές αποφάσεις για την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων στα Λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Παρά τη σαφήνεια της δήλωσης, η ανακοίνωση των εκπροσώπων των εργαζομένων που ακολούθησε, αποτυπώνει μια ανάγνωση με την οποία φαίνεται να παρερμηνεύονται οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες.
Ως αρμόδιος Υπουργός που επί μήνες χειρίζομαι μαζί με τους συναδέλφους μου, συναρμόδιους Υπουργούς, τα θέματα αυτά, οφείλω τις παρακάτω διευκρινίσεις:

1. Κατόπιν συλλογικής προσπάθειας, η κυβέρνηση αποφάσισε να προσθέσει στο σχέδιο του κυρωτικού Νόμου της τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου – ΟΛΠ ΑΕ άρθρο 11Α σύμφωνα με το οποίο:

α) διατηρείται σε ισχύ ο υφιστάμενος Γενικός Κανονισμός Προσωπικού της ΟΛΠ ΑΕ
β) το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΠ ΑΕ διατηρεί το δικαίωμα που ήδη είχε σύμφωνα με το άρθρο τέταρτο του Ν. 2688/1999 να αντικαθιστά τον υφιστάμενο Γενικό Κανονισμό Προσωπικού. Aυτή είναι η αλήθεια, την οποία δε μπορεί να αναιρέσει καμία διαφορετική επίκληση νόμου ως προς τη διαδικασία αντικατάστασης
γ) η αντικατάσταση του υφιστάμενου Γενικού Κανονισμού Προσωπικού γίνεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, από τις οποίες δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε παρέκκλιση. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ο απαρέγκλιτος σεβασμός στο δικαίωμα των συνδικαλιστικών ενώσεων των εργαζομένων να συμμετέχουν σε τυχόν διαδικασία αντικατάστασης του εν λόγω Κανονισμού και η αποφυγή μονομερών αποφάσεων εκ μέρους του παραχωρησιούχου. Αυτή είναι η αλήθεια και τεκμηριώνεται απολύτως νομικά και ανεξαρτήτως προθέσεων
δ) διατηρείται σε ισχύ ο Κανονισμός Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της ΟΛΠ ΑΕ
ε) το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΠ ΑΕ διατηρεί το δικαίωμα που ήδη είχε σύμφωνα με το άρθρο τέταρτο του Ν. 2688/1999 να αντικαθιστά τον υφιστάμενο Κανονισμό Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της ΟΛΠ ΑΕ.

2. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων και παρερμηνειών διευκρινίζονται τα εξής:

α) η κείμενη νομοθεσία απαγορεύει με απόλυτο τρόπο στον παραχωρησιούχο να καταργήσει τον υφιστάμενο Γενικό Κανονισμό Προσωπικού και ταυτόχρονα να λειτουργήσει την ΟΛΠ ΑΕ έστω και μια (1) μέρα χωρίς Γενικό Κανονισμό Προσωπικού
β) η κείμενη νομοθεσία προβλέπει με τρόπο σαφή ότι λειτουργία της ΟΛΠ ΑΕ χωρίς Γενικό Κανονισμό Προσωπικού έστω και μια (1) μέρα αποτελεί υψηλής σοβαρότητας παράβαση της εργατικής νομοθεσίας για την οποία είναι επιτρεπτή ακόμα και η επιβολή της διοικητικής κύρωσης της προσωρινής διακοπής της λειτουργίας του παραχωρησιούχου.
Τα ανωτέρω σε συνδυασμό με τις ισχύουσες ρυθμίσεις περί μετενέργειας αποκλείουν οποιαδήποτε ερμηνεία περί δήθεν δικαιώματος του παραχωρησιούχου να καταργήσει τον υφιστάμενο Γενικό Κανονισμό Προσωπικού και δήθεν δυνατότητας να λειτουργήσει την ΟΛΠ ΑΕ χωρίς τέτοιον Κανονισμό.

3. Με βάση τα παραπάνω και με δεδομένο ότι ούτως ή άλλως διατηρείται η ισχύουσα συλλογική σύμβαση εργασίας καθίσταται βέβαιο ότι με την ολοκλήρωση της διαδικασίας κύρωσης της Σύμβασης Παραχώρησης ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και στην ΟΛΠ ΑΕ δεν είναι με κανένα τρόπο επιτρεπτή η αιφνίδια και μονομερής ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και συγκεκριμένα ο παραχωρησιούχος δε δικαιούται μονομερώς :
α) να μετατρέψει συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας σε συμβάσεις έργου
β) να μειώσει μισθούς
γ) να απολύσει εργαζομένους της ΟΛΠ ΑΕ χωρίς να τηρήσει την προβλεπόμενη από τον υφιστάμενο Γενικό Κανονισμό Προσωπικού διαδικασία και μόνο για τους περιοριστικά αναφερόμενους σε αυτόν λόγους.

4. Δεν αποτελεί παρά θεσμική εγγύηση των εργασιακών δικαιωμάτων η πρόβλεψη εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορά στα δικαιώματα των εργαζομένων σε ιδιωτικές ανώνυμες εταιρείες, αφού καθίσταται σαφές ότι δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε απόκλιση.

Όσο για το προϋφιστάμενο καθεστώς έγκρισης των κανονισμών προσωπικού κρατικών ανωνύμων εταιρειών με υπουργικές αποφάσεις, επισημαίνονται τα εξής:
α) η επέκτασή τους σε ιδιωτικές εταιρείες θέτει σοβαρά ζητήματα συνταγματικής τάξης και αντίθεσης στο ευρωπαϊκό δίκαιο
β) η ανάμιξη της εκτελεστικής εξουσίας στις συλλογικές διαπραγματεύσεις δεν εγγυάται πάντοτε ούτε την προστασία των εργαζομένων, ούτε την ισότητα των όπλων και σε κάθε περίπτωση πρόκειται για εξαιρετικό καθεστώς από το οποίο δε διέπονται άλλες ιδιωτικές ανώνυμες εταιρείες.

Εξάλλου και πέρα από όλα αυτά το μέχρι σήμερα καθεστώς της έγκρισης του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού της ΟΛΠ ΑΕ από Υπουργούς δεν αποδείχθηκε χωρίς προβλήματα, όπως συνάγεται από την απλή και μόνο ανάγνωση της με αριθμό 45/2014 απόφασης του Εφετείου Πειραιά, η οποία κατόπιν της με αριθμό 5/2011 απόφασης της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, έκρινε ότι υπάρχουν διατάξεις του Κανονισμού (ως προς τον υπολογισμό του επιδόματος αδείας) οι οποίες ΔΕΝ ήταν ευνοϊκότερες από την εργατική νομοθεσία.

5. Έχει ήδη δρομολογηθεί η σύνταξη της τροπολογίας για την παροχή στους εργαζόμενους της ΟΛΠ ΑΕ και της ΟΛΘ ΑΕ δυνατότητας μετάταξης στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Η ρύθμιση αυτή αποτελεί προϊόν αιτήματος των εργαζομένων στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, αίτημα το οποίο διαβίβασαν στην κυβέρνηση οι εκπρόσωποι των σωματείων.

6. Υπενθυμίζεται ότι με τα άρθρα 128 και 131 του πρόσφατα ψηφισμένου Νόμου 4389/2016 διασφαλίστηκε η δυνατότητα της Δημόσιας Αρχής Λιμένα να εκδίδει κανονισμούς για το προσωπικό που εργάζεται στην περιοχή του Λιμένα Πειραιά και τον τρόπο έκδοσης των αντίστοιχων αδειών άσκησης επαγγέλματος. Πρόκειται για σημαντικό βήμα, με το οποίο δίνεται στο Ελληνικό Δημόσιο το αναγκαίο εργαλείο για την αποφυγή πρακτικών καταστρατήγησης διατάξεων αναγκαστικού δικαίου με τη μέθοδο outsourcing. Στο Συμβούλιο Διοίκησης της Δημόσιας Αρχής Λιμένα συμμετέχει και εκπρόσωπος της ΟΜΥΛΕ, προκειμένου να συμβάλει ενεργά στη διαμόρφωση όλων των αναγκαίων κανονιστικών ρυθμίσεων.

7. Επιπρόσθετα, εξακολουθεί να θεωρείται αναγκαία η κύρωση των Διεθνών Συμβάσεων Εργασίας 137 και 152.

8. Τέλος, επαναλαμβάνεται ότι στο σχέδιο τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και την ΟΛΘ ΑΕ έχει ήδη ληφθεί μέριμνα για τη διατήρηση σε ισχύ του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού και του Κανονισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας. Παράλληλα, έχει ήδη συγκροτηθεί στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ομάδα Εργασίας με σκοπό την επανεξέταση των όρων που αφορούν στους όρους και προϋποθέσεις σύναψης υπεργολαβικών συμβάσεων από τον μελλοντικό παραχωρησιούχο, προκειμένου να περιφρουρηθεί το δημόσιο συμφέρον και να προστατευτούν οι εργαζόμενοι.

9. Τα παραπάνω αποτέλεσαν προϊόν κοπιώδους προσπάθειας και η ακρίβειά τους έχει πιστοποιηθεί από νομικά επιτελεία συναρμόδιων κυβερνητικών φορέων, περιλαμβανομένου φυσικά και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Είμαστε πάντοτε δεκτικοί σε διάλογο, επεξήγηση, ερμηνεία και υποστήριξη των ανωτέρω και έτοιμοι να διασφαλίσουμε την απαρέγκλιτη εφαρμογή τους στην πράξη σε συνεργασία με όλες τις συναρμόδιες αρχές από την πρώτη ώρα κύρωσης της τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και στην ΟΛΠ ΑΕ.

10. Όλα τα παραπάνω αποτελούν βήματα προς τα μπροστά, τα οποία κατακτήθηκαν με επίπονη και συστηματική προσπάθεια πρωτίστως των εργαζομένων σε ΟΛΠ ΑΕ και ΟΛΘ ΑΕ, με την οποία επιτυγχάνεται η διασφάλιση της σταθερότητας των εργασιακών σχέσεων.

Η δική μας βούληση να συμπαρασταθούμε στα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων είναι, πιστεύουμε, αποδεδειγμένη και θεσμικά αποτυπωμένη σε συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Αυτά που κατακτήθηκαν με τους αγώνες των εργαζομένων της ΟΛΠ ΑΕ και του ΟΛΘ ΑΕ αποτελούν ισχυρές παρακαταθήκες για το μέλλον. Είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να τις προστατέψουμε.

Καλούμε όλους να συμβάλουν ώστε η νέα περίοδος στα λιμάνια να αποτελέσει εφαλτήριο μιας αναπτυξιακής διαδικασίας με ανθρώπινο πρόσωπο.
Καλούμε τους εργαζομένους της ΟΛΠ ΑΕ και της ΟΛΘ ΑΕ να αποτιμήσουν με νηφαλιότητα τις θεσμικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης.

Η σημασία των Λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης είναι πολύ μεγάλη για να χωρέσει σε μερικές λέξεις, που τίποτα απολύτως δεν προσθέτουν σε όσα ήδη κατοχυρώθηκαν. Ας μην αναλωνόμαστε σε διατυπώσεις που παραπέμπουν σε ... “δελτία θυελλωδών ανέμων”. Δε βοηθούν κανέναν, αντιθέτως βλάπτουν όλους".

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter