Συζήτηση για την «αναβίωση» του Ι/Φ «ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ»
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τετάρτη, 31 Ιανουαρίου 2024 17:49
Όλες οι πτυχές για την «αναβίωση» του Ι/Φ «ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ» και την επιστροφή του στην ενεργό δράση διερευνήθηκαν νωρίτερα σήμερα στο πλαίσιο ειδικής ημερίδας που διοργάνωσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Παραδοσιακών Σκαφών υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Ευγενίδου.
Στην διάρκειά της παρουσιάστηκε η ιστορική διαδρομή του ιστιοφόρου το οποίο και αποτέλεσε για δεκαετίες ορόσημο της ελληνικής ναυτικής εκπαίδευσης χιλιάδων ναυτικών και πλέον έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο που χρήζει ειδικής κρατικής προστασίας. Επίσης καταγράφηκαν θέσεις και απόψεις για την αναβίωση του ιστιοφόρου και τον σημαίνοντα ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στην μεταλαμπάδευση της γνώσης της ναυτικής ιστορίας της χώρας αλλά και ως πρεσβευτή της ναυτικής Ελλάδας και του ναυτικού πολιτισμού της. Για το ιστιοφόρο μίλησαν ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης και ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών Νίκος Καβαλλιέρος.
Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης στην ομιλία του υπογράμμισε είπε ότι το συγκεκριμένο ιστιοφόρο τύπου Flying Klipper αποτελεί state of the art της ναυπηγικής τέχνης και η αγορά του χρηματοδοτήθηκε από τους αείμνηστους Μαριάνθη Σίμου και Νικόλαο Βερνίκο- Ευγενίδη με το ποσό των 48.000 λιρών Αγγλίας ή 180.000 δολάρια τότε, 5.000.000 ευρώ σημερινή ισοτιμία. «Έτσι η πατρίδα μας αποκτά το καύχημα της ναυπηγικής τέχνης, το ιστιοφόρο «Ευγένιος Ευγενίδης». Είναι το ελάχιστο που μπορεί να διαθέτει μια χώρα όπως η Ελλάδα, με την διαχρονική διασύνδεση της ιστορίας της με τη θάλασσα, και την ναυτιλία των Ελλήνων που πρωταγωνιστεί διαχρονικά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Μπορεί η Αμερική να διαθέτει 60 Tall ships, η Αγγλία 45, ο Καναδάς 35, η Γερμανία 33, η Πολωνία 15, ακόμη και το Πακιστάν και η Ρουμανία, εμείς όμως αποκτήσαμε το ένα και καλό» είπε. Όπως επεσήμανε «το συγκεκριμένο ιστιοφόρο είναι το ελάχιστο που μπορεί να διαθέτει μια χώρα όπως η Ελλάδα, με την διαχρονική διασύνδεση της ιστορίας της με τη θάλασσα, και την ναυτιλία των Ελλήνων που πρωταγωνιστεί διαχρονικά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι» και συνέχισε «Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο ιστιοφόρο έχει 60 σχεδόν χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, μόλις 10 με 15 έτη επιτέλεσε στο ακέραιο τον σκοπό του ως εν ενεργεία εκπαιδευτικού σκάφους.» Επίσης εξέφρασε τη λύπη του «για το ενδεχόμενο της μη αξιοποίησής του, ως μιας μαρτυρίας του ένδοξου ναυτικού ελληνικού παρελθόντος που οφείλει να αναβιώνει προς όφελος των μελλοντικών γενεών. Το ιστιοφόρο «Ευγένιος Ευγενίδης», η ιστορία και ο συμβολισμός του οποίου αποτελούν αναντικατάστατο εθνικό κεφάλαιο που η χώρα οφείλει να αξιοποιήσει στο έπακρο».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών Νίκος Καβαλιέρος έκανε λόγο για την απουσία του υπουργείου Πολιτισμού από την Ημερίδα. Τόνισε ότι το συγκεκριμένο υπουργείο όπου ανήκει το ιστιοφόρο δεν διαθέτει ειδικό τμήμα για τα ιστορικά και παραδοσιακά πλοία. Ευχαρίστησε δε θερμά τον διοικητή του Κέντρου Εκπαίδευσης του Πολεμικού Ναυτικού Πλοίαρχο Δημήτρη Μουρελάτο για την πρωτοβουλία του να προχωρήσει σε αποσκωριασμό του ιστιοφόρου μέσα και έξω με τη συνδρομή των ναυτών αλλά και με τη βοήθεια της εταιρείας Marine Trust Limited που έκανε χορηγία τα χρώματα. «Δεν μπορεί να είμαστε η πρώτη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο και να μην μπορούμε να διασώσουμε ένα τέτοιο ιστορικό σκάφος» ανέφερε επισημαίνοντας ότι «πρέπει η πολιτεία να αναλάβει τη συντήρηση και τη διατήρηση του»