Παρ05172024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Εγκαινιάζεται ελληνοβουλγαρικός αγωγός - Πρωταγωνίστρια στις μεταφορές LNG η ελληνόκτητη ναυτιλία

0καλ1

Έως το τέλος του μήνα θα τεθεί σε λειτουργία ο αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB), που θα εγκαινιαστεί μεθαύριο Παρασκευή, στην Κομοτηνή, σε τελετή παρουσία των πρωθυπουργών των δύο χωρών, επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας σήμερα στο συνέδριο του Economist.
Ο υπουργός υπογράμμισε το ρόλο της Ελλάδας για την βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας των χωρών της περιοχής αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τις υποδομές Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που λειτουργούν αλλά και τις νέες που σχεδιάζονται, τον αγωγό φυσικού αερίου East Med, τα προγράμματα αναβάθμισης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων με τη Βουλγαρία, την Αλβανία, την Ιταλία αλλά και την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγυπτο, κ.α. Σημείωσε δε ότι ήδη ο σταθμός της Ρεβυθούσας καλύπτει καθημερινά έως και το 80 % της ζήτησης στη Βουλγαρία. Ο νέος αγωγός Ελλάδας - Βουλγαρίας θα έχει μεταφορική ικανότητα 3 δισεκ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο με δυνατότητα αναβάθμισης στα 5 δισεκ.
Ο κ. Σκρέκας περιέγραψε το σχέδιο για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, που περιλαμβάνει αξιοποίηση της λιγνιτικής παραγωγής, λειτουργία πέντε μονάδων φυσικού αερίου με ντίζελ αλλά και την επέκταση της δυναμικότητας του σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα με τη νέα πλωτή δεξαμενή που θα τεθεί σε λειτουργία ως το τέλος του μήνα. Όπως ανέφερε, σύμφωνα με την ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα είναι μια από τις τρεις χώρες της ΕΕ που αντιμετωπίζουν το μικρότερο κίνδυνο σε περίπτωση διακοπής εφοδιασμού με ρωσικό φυσικό αέριο.
Ο εκτελεστικός διευθυντής του IGB Κων/νος Καραγιαννάκος τόνισε ότι ο αγωγός είναι ήδη γεμάτος με φυσικό αέριο και μόλις ολοκληρωθεί η αδειοδότησή του θα ξεκινήσει να παραδίδει φυσικό αέριο στη Βουλγαρία, δημιουργώντας έναν νέο διάδρομο φυσικού αερίου από νότο προς βορρά στις παραμονές του πιο κρίσιμου χειμώνα για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Ήδη όπως ανέφερε αέριο που διοχετεύεται από το ελληνικό σύστημα φθάνει μέχρι τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης ενώ ο IGB και η έναρξη λειτουργίας του νέου πλωτού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη το 2023 θα αυξήσουν περαιτέρω τις δυνατότητες εξαγωγών.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλλι υπογράμμισε ότι με τις επενδύσεις σε σταθμούς συμπίεσης και νέους διασυνδετήριους αγωγούς η δυνατότητα εξαγωγών φυσικού αερίου της χώρας μας θα αυξηθεί από 2,3 σε 8,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Υπενθύμισε δε ότι μετά τη διακοπή εφοδιασμού της Βουλγαρίας από την Gazprom, η Ελλάδα είναι η μοναδική πηγή τροφοδοσίας της γειτονικής χώρας.
Την ανάγκη να επιταχυνθούν οι επενδύσεις για την ανακάλυψη και αξιοποίηση των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο που θα συμβάλουν στην βελτίωση της ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη επεσήμανε ο γενικός γραμματέας του φόρουμ φυσικού αερίου Ανατολικής Μεσογείου, Osama Mobarez, σημειώνοντας ότι μόνο στο Δέλτα του Νείλου υπάρχουν 200 τρισεκ. Κυβικά πόδια φυσικού αερίου .
Ο Fabrizio Mattana, διευθύνων σύμβουλος του IGI Poseidon τόνισε ότι ο αγωγός East Med έχει μοναδικά χαρακτηριστικά, καθώς μπορεί να μεταφέρει τα βεβαιωμένα αποθέματα φυσικού αερίου της λεκάνης της Ανατολικής Μεσογείου χωρίς να μεσολαβεί διαμετακόμιση από χώρες εκτός ΕΕ, είναι διαθέσιμος για διαφορετικές επιλογές εξαγωγών και είναι επίσης ένα ώριμο έργο τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο, σχεδιασμένο ώστε να μπορεί να υποδεχθεί υδρογόνο, άρα είναι μια υποδομή με το βλέμμα στο μέλλον.
Εξ άλλου σε μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης με θέμα τις «Περιφερειακές Στρατηγικές Συνεργασίες Στην Ενέργεια» με τη συμμετοχή του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος κ. Κώστα Σκρέκα, του Osama Mobarez, Γ.Γ. του East Mediterranean Gas Forum αλλά και κορυφαίων στελεχών, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Product Partners LP κ. Jerry Καλογηράτος ανέλυσε τη στρατηγική σημασία της διατήρησης και ενίσχυσης της ηγετικής θέσης της Ελλάδας στη ναυτιλία για την επίλυση των ζητημάτων ενεργειακής ασφάλειας.
Σχετικά με τις επιπτώσεις της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, ο κ. Καλογηράτος υπογράμμισε ότι η επιτυχής ενεργειακή απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, έχει εν μέρει ήδη διασφαλισθεί μέσω του LNG και την δυνατότητα θαλάσσιας μεταφοράς του και των πλωτών υποδομών αεριοποίησης και αποθήκευσης του LNG, σημειώνοντας ότι για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα, οι εισαγωγές LNG από τις ΗΠΑ, ξεπέρασαν τις εισαγωγές από το ρωσικό αέριο.
Όπως ανέφερε, η χώρα πρέπει να επωφεληθεί από τον θαλάσσιο τομέα σημειώνοντας πως «σήμερα ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ελέγχουν πάνω από το 23% του παγκοσμίου στόλου LNG, είναι μια συνολική επένδυση πάνω από 30 δισ. δολαρίων ενώ το μισό σχεδόν έχει επενδυθεί τα τελευταία 5 έτη. Στον Όμιλο Capital, έχουμε επενδύσει 3,3 δισ. τα τελευταία 4 έτη για τη δημιουργία ενός στόλου 14 νεότευκτων πλοίων που μεταφέρουν LNG. Η ελληνική τεχνογνωσία και οι συνεχείς επενδύσεις μπορούν να μας οδηγήσουν στην επίλυση των ζητημάτων ενεργειακής ασφάλειας που αντιμετωπίζουμε σήμερα».
Αναφερόμενος σε ζητήματα υποδομών, ο κ. Καλογηράτος ανέδειξε την έλλειψη σε δομές εισαγωγής LNG, καθώς η Ευρώπη μέχρι και σήμερα βασιζόταν στην εισαγωγή του ρωσικού αερίου μέσω αγωγών, σημειώνοντας ωστόσο ότι μετά την έναρξη του πολέμου παρατηρείται επιτάχυνση σε νέα έργα υποδομής.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Καλογηράτος τόνισε πως «ο θαλάσσιος κόμβος για τη μεταφορά LNG καθώς και οι υποδομές FSUs και FSRUs θα διαδραματίσουν πολύ σημαντικό ρόλο και θα παράσχουν μια άμεση λύση ενώ τόνισε και ότι οι πλωτές υποδομές όπως και η μεταφορά LNG δίνουν περισσότερη ευελιξία έως ότου δούμε τι γίνεται με την ενεργειακή μετάβαση».
Με την πεποίθηση ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ένας στρατηγικός κλάδος που πρέπει να αναπτυχθεί μέσα από την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, την επένδυση σε νέα πλοία και υποδομές υψηλών προδιαγραφών, κλείνοντας την τοποθέτησή του ο κ. Καλογηράτος εστίασε στην ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των κυβερνήσεων και των ναυτιλιακών εταιρειών αλλά και την προσέλκυση περισσότερων συμμετόχων σε έναν ξεκάθαρο οδικό χάρτη για την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ευρώπης αλλά και προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter