Αναγκαία η στήριξη της ακτοπλοΐας- Παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Τρίτη, 12 Ιανουαρίου 2021 15:53
Σε αναζήτηση των κατάλληλων χρηματοδοτικών ευρωπαϊκών, και όχι μόνο, εργαλείων που θα επιτρέψουν την σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα.
Νωρίτερα σήμερα παρουσιάστηκαν διαδικτυακά στοιχεία μελέτης του ΙΟΒΕ στην οποία αποτυπώνεται ξεκάθαρα η συμβολή του κλάδου της επιβατηγού ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία και ο ρόλος της για την διασφάλιση της εδαφικής συνοχής της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα. Σε παρέμβασή του κατά την παρουσίαση ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Μ. Σακέλλης έκρουσε για μία ακόμη φορά τον κώδωνα του κινδύνου για το ορατό ενδεχόμενο υποβάθμισης των προσφερόμενων υπηρεσιών λόγω της γήρανσης του στόλου, σημειώνοντας την αναγκαιότητα να συμπεριληφθεί ο ακτοπλοϊκός τομέας στις χρηματοδοτήσεις τόσο από το Ταμείο Ανάκαμψης όσο και από άλλες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες. Μάλιστα χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «από το 1992 όταν ψηφίσθηκε ο Ευρωπαϊκός κανονισμός 3577 που αφορά στην απελευθέρωση των θαλάσσιων συγκοινωνιών, διαπιστώνουμε ότι στις σχέσεις μας με την Ε.Ε δεν έχει υποστηριχθεί αρκετά η μοναδικότητα της νησιωτικής διάρθρωσης της Χώρας μας, δηλαδή αυτό που λέμε νησιωτικότητα, με αποτέλεσμα να μην έχουμε καταφέρει να αντλήσουμε σημαντικούς Ευρωπαϊκούς πόρους για τις Θαλάσσιες συγκοινωνίες μας. Αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα είναι ότι όλες οι Ευρωπαϊκές Χώρες επιδοτούν με Ευρωπαϊκούς πόρους τις μεταφορές τους, κατά κύριο λόγο τις χερσαίες, σε αντίθεση με την Ελλάδα που ένα μεγάλο τμήμα των μεταφορών της, που λαμβάνουν χώρα δια θαλάσσης, μένουν εκτός των Ευρωπαϊκών σχεδίων και προγραμμάτων». Και πρόσθεσε ότι «το ίδιο συμβαίνει και στο σχέδιο Ανάκαμψης το οποίο συζητούμε αυτή τη στιγμή, αλλά και στο νέο ΕΣΠΑ όπου η έννοια των θαλάσσιων μεταφορών επιβατών και οχημάτων απουσιάζει. Για το θέμα αυτό έχουν γίνει συζητήσεις με το Υπουργείο Ναυτιλίας το οποίο έχει ήδη αναλάβει πρωτοβουλίες». Οφείλουμε να στηρίξουμε τις θαλάσσιες συγκοινωνίες μας όχι μόνο για να μην υποβαθμιστούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες, αλλά και για να εξασφαλίσουμε την περαιτέρω βελτίωσή τους η οποία είναι αναγκαία, είπε ο κ. Σακέλλης ο οποίος και δεν απέκλεισε περαιτέρω επιχειρηματικές κινήσεις στον κλάδο.
Στην μελέτη μεταξύ των άλλων οικονομικών στοιχείων παρατίθενται και οι περιβαλλοντικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο τομέας οι οποίες συνδέονται και με το θέμα της ανανέωσης του στόλου. Επίσης προτείνονται μέτρα για την στήριξη του κλάδου λόγω των αρνητικών συνεπειών της πανδημίας δεδομένης της ιδιαίτερης σημασίας του κλάδου για την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας
- Εφαρμογή του μέτρου για ΦΠΑ στο επίπεδο του 13% για το σύνολο του 2021 στους επιβάτες και επέκτασή του στα ΙΧ οχήματα
- Ανασχεδιασμός των υποχρεωτικών δρομολογίων και αποζημίωση πλοίων με βάση τα πραγματικά έξοδα για τα υποχρεωτικά δρομολόγια που εκτέλεσαν ή εκτελούν
- Αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες
- Ηλεκτρονικό εισιτήριο και άλλες εφαρμογές μέσω κινητού τηλεφώνου
-Βελτίωση των λιμενικών υποδομών
- Έργα για την καλύτερη εξυπηρέτηση επιβατών-οχημάτων στα λιμάνια της χώρας με μεγάλη κίνηση που θα συμβάλλουν στη μείωση καθυστερήσεων
- Παροχή ενέργειας στα λιμάνια από ανανεώσιμες πηγές και εναλλακτικά καύσιμα (όπως LNG), δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
- Ανάπτυξη εθνικής στρατηγικής και υιοθέτηση μέτρων για την ομαλή προσαρμογή της επιβατηγού ναυτιλίαςστους μακροπρόθεσμους περιβαλλοντικούς στόχους, στο πλαίσιο της μετάβασης της ΕΕ προς μια οικονομίαμηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (net-zero emissions) έως το 2050
- Οικονομικές ενισχύσεις για πλοία νέας τεχνολογίας
- Οικονομικά κίνητρα για τη χρήση βιοκαυσίμων
- Οικονομικές ενισχύσεις για επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα (υποδομές, αναβάθμιση στόλου, χρήση εναλλακτικών καυσίμων)
Όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος και την συμβολή της ακτοπλοΐας η συνολική συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας, σε όρους ΑΕΠ, εκτιμάται σε €13,6 δισεκ. Ή 7,4% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας το 2019. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική συνεισφορά του κλάδου ανέρχεται σε 332 χιλ. θέσεις εργασίας (ή 8,5% της συνολικής απασχόλησης). Επιπλέον, η συνεισφορά στα δημόσια έσοδα εκτιμάται σε περίπου €3 δισεκ., ενώ σε περίπου €1,8 δισεκ. υπολογίζονται τα εισοδήματα από μισθούς των εργαζομένων λόγω της ανάπτυξης της επιβατηγού ναυτιλίας στη χώρα. Η συνολική επίδραση από την εξυπηρέτηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές μεταφορές στις εσωτερικές γραμμές (χωρίς τις ευρύτερες επιδράσεις που συνδέονται με τον τουρισμό, την ανάπτυξη του πρωτογενή και μεταποιητικού τομέα στις νησιωτικές περιφέρειες της χώρας και το εξαγωγικό εμπόριο) εκτιμάται σε περίπου 2 δισεκ. ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας. Σε όρους απασχόλησης, η επίδραση της μεταφορικής δραστηριότητας ανέρχεται σε 33,5 χιλ. θέσεις εργασίας στην ελληνική οικονομία.
Η πανδημία
Η πανδημία αποτελεί μια πολύ μεγάλη πρόκληση για τον κλάδο της ακτοπλοΐας με τις επιχειρήσεις του κλάδου να μετρούν τις πληγές τους από τη χρήση του 2020. Σύμφωνα με τη μελέτη τα ζημιογόνα αποτελέσματα στο σύνολο του κλάδου θα ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ. Η κρίση έχει φέρει τα πάνω κάτω, ο κλάδος μας πλήττεται ιδιαίτερα, σχολίασε ο κ. Σακέλλης. Μάλιστα τόνισε ότι είναι σχεδόν ξεκάθαρη η κατάσταση για το πρώτο 5μηνο το οποίο δεν μπορεί να είναι καλύτερο από πέρσι και στην καλύτερη περίπτωση θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2020, ενώ μεγάλο ερωτηματικό είναι το φετινό καλοκαίρι για να σημειώσει πως στοίχημα για τον κλάδο είναι να φτάσει στο 50 έως 60% σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα δηλαδή να είναι 20 έως 30 μονάδες καλύτερα σε σχέση με το 2020.
Η μελέτη εδώ http://iobe.gr/research_dtl.asp?RID=216