Παρ05172024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

«ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ»: Η άλλη μορφή της Ακτοπλοΐας – Β' Μέρος

aPAN 9575Κείμενο: Γιώργος Τόγιας, Αντώνης Λαζαρής, Φώτης Καρλής
Φωτογραφίες: Γιώργος Τόγιας, Παναγιώτης Τόγιας

Το κλειδί της επιτυχίας σε κάθε εγχείρημα κρύβεται στους ανθρώπους. Είναι αυτοί που δίνουν ζωή στις λαμαρίνες και κάνουν ένα πλοίο να έχει ψυχή. Αυτοί έρχονται σε επαφή με τον κόσμο και χτίζουν τ' όνομα του πλοίου μέρα με τη μέρα εδώ και τρία χρόνια. Το TheSeaNation, συνεχίζοντας το αφιέρωμα του στο Φορτηγό/Οχηματαγωγό πλοίο, «Πελαγίτης», παρουσιάζει στο β' μέρος, τους «ανθρώπους» του.

Το πλήρωμα

Καπετάν-Φώτης Λαμπρινός

Ο πλοίαρχος του «ΠΕΛΑΓΙΤΗ» προέρχεται από ναυτική οικογένεια και συνεχίζει μια μεγάλη παράδοση. Ο καπετάν-Φώτης Λαμπρινός, πλοίαρχος του ΦΓ/ΟΓ «Πελαγίτης», είναι Πειραιώτης με μακρινή καταγωγή από τα Δωδεκάνησα. Η μητέρα του είναι Χιώτισσα, με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη.

Ο πατέρας του, ο καπετάν-Μανώλης Λαμπρινός, ταξίδεψε για χρόνια με τα πλοία του Αριστοτέλη Ωνάση και συνέχισε ως αρχιπλοίαρχος και ανώτερο στέλεχος στην εταιρεία του καπετάν-Γεράσιμου Αγούδημου. Αυτές οι παραστάσεις από τον πατέρα του υπήρξαν πολύ ισχυρές και τον οδήγησαν αναπόφευκτα σε μια γέφυρα πλοίου, στον μαγικό κόσμο της θάλασσας.

Το μεγάλο όνειρο του καπετάν-Φώτη Λαμπρινού ήταν να γίνει καπετάνιος. Και κατάφερε να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Το πρώτο πλοίο που πλοιάρχησε ήταν το «Δημητρούλα» της GA Ferries του καπετάν-Μάκη του Αγούδημου.

Και μας δήλωσε χαρακτηριστικά ότι, «και πάλι αν ξαναγεννιόμουν, καπετάνιος θα γινόμουν ξανά».aDSC 5675

Φοίτησε στη Σχολή του Ασπροπύργου. Στη ζωή του πιστεύει πάντα ότι «για να την κάνεις τη δουλειά στα καράβια, και να την κάνεις μάλιστα σωστά, θα πρέπει απαραίτητα να την λατρεύεις τη θάλασσα».

Καπετάνιοι-δάσκαλοι

«Ήμουν πολύ τυχερός στην καριέρα μου γιατί έκανα με ανθρώπους και καπετάνιους-μορφές που έχουν μείνει στην ιστορία της Ακτοπλοΐας. Είχα την τύχη να ταξιδέψω με μεγάλες μορφές, όπως τον καπετάν-Γιώργο τον Κολυδά, τον καπετάν–Γιώργο Χλωρό, τον καπετάν-Γιάννη τον Στεφανάτο, τον καπετάν–Νικήτα τον Σαραγά, τον καπετάν-Σιδερή Μαμίδη, τον καπετάν-Βασίλη Πασχάλη, τον καπετάν-Κώστα Παπαδημητρίου, τον καπετάν-Τάσο Μαθιούδη, τον καπετάν-Αγάπιο Παριανό, ο οποίος και με εκπαίδευσε για πλοίαρχο. Ήμουν τυχερός γιατί έκανα με ιερά τέρατα της Ακτοπλοΐας. Ήμουν τυχερός γιατί πρόλαβα τα καλά χρόνια της ακτοπλοΐας.

Αν και κουραζόμασταν πολύ με τις άγονες γραμμές, ζήσαμε τότε τα καλά χρόνια της ακτοπλοΐας. Τους ευχαριστώ όλους μέσα από την καρδιά μου». «Στην εταιρεία του καπετάν-Μάκη Αγούδημου μεγάλωσα βιολογικά και πνευματικά. Ήμουν μέχρι το τέλος στην εταιρεία αυτή και ταξίδεψα με το «Μαρίνα» μέχρι το φθινόπωρο του 2009».

Ο «Πελαγίτης»

«Μετά την GA Ferries με φώναξαν να πάω να παραλάβω τον «Ιππότη» για την ΝΕΛ. Πήγα, αλλά δεν έμεινα για πολύ. Με προσέγγισαν τότε από την εταιρεία «ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ», την εταιρεία όπου ανήκει το Φορτηγό/Οχηματαγωγό «Πελαγίτης» που έχω την τιμή και τη χαρά να πλοιαρχώ.

Οι άνθρωποι της εταιρείας είχαν ακούσει για μένα και ήρθαν σε επαφή μαζί μου. Είχαν και έχουν τη νοοτροπία του ποντοπόρου και είναι κύριοι σε όλα τους. Η συνεργασία μας υπήρξε εξαιρετική. Και το ίδιο εξαιρετική συνεχίζει να είναι μέχρι τώρα. Και ελπίζω να κρατήσει για πολλά χρόνια ακόμα.

Πριν αναλάβω ζήτησα να δω το βαπόρι, το οποίο βρισκόταν στα Ναυπηγεία Χαλκίδας. Μελέτησα αρκετά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Δεν είναι εύκολο βαπόρι. Οι δυσκολίες του προέρχονται από το γεγονός ότι το κομοδέσιο βρίσκεται πρύμα, το βύθισμά του είναι κοντά στα 7,5 μέτρα και το μήκος του ξεπερνά τα 150 μέτρα.

Επίσης, μια δυσκολία προέρχεται από το γεγονός ότι δεν έχεις οπτική επαφή με την πλώρη, λόγω της διαμόρφωσης της, και αυτό δημιουργεί δυσκολίες κατά το φουντάρισμα.

«Το βαπόρι είναι δυσκίνητο, βαρύ και δύσκολο στη μανούβρα. Είναι διτίμονο και έχει προπελάκι. Οι μηχανές είναι σχετικά μικρές, ιπποδύναμης, 7800 ίππων η καθεμία. Είναι βαπόρι δύσκολο, τίμιο, που δεν θα σε προδώσει ποτέ. Καράβι βαρύ, θηρίο σωστό που δεν το παίρνει εύκολα ο αέρας. Πρέπει να βρεις διάφορα κόλπα για να κάνεις τη μανούβρα. Θέλει πολύ προσοχή, αλλά χαίρεσαι να το καπετανεύεις.»

Ήμουν τυχερός, λοιπόν, και ανέλαβα την πλοιαρχία του πλοίου, το οποίο ξεκίνησε δρομολόγια στα τέλη Οκτωβρίου 2010. Και τα ταξίδια μας με τον θαλασσομάχο «Πελαγίτη» συνεχίζονται».

aDSC 5662Ύπαρχος

Ύπαρχος του πλοίου είναι ο 34χρονος, Καπτά Μιχάλης Γκιτάκος. Το 2000 αποφοίτησε από την ΑΕΝ Πρέβεζας και έκτοτε ταξιδεύει μόνο σε Ε/Γ –Ο/Γ και ΡΟΡΟ, περνώντας από τους Αγαπητούς ως Δόκιμος, στη ΣΑΟΣ, έπειτα ως ανθυποπλοίαρχος στα Ο/Γ ΜΥΚΟΝΟΣ της ΜΥΚΟΝΟΣ ΑΝΕ και στα ΤΟΝΙΑ και ΜΑΡΙΝΟΣ του Βουράκη. Για 4 χρόνια βρέθηκε ως πλοίαρχος στη γραμμή Ωρωπός –Ερέτρια ενώ τα τελευταία τρία χρόνια είναι ύπαρχος στο ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ.

Βέρος ακτοπλόος κυρίως λόγω της ανάγκης να παραμείνει κοντά στην οικογένεια. Όπως μας είπε «η ζωή στα ΡΟΡΟ είναι ήσυχη γιατί δεν υπάρχουν επιβάτες αλλά πιο δύσκολη λόγω των επικίνδυνων φορτίων.

Όμως, ο μικρός αριθμός του πληρώματος, τους βοηθά να λειτουργούν πιο ομαδικά ενώ ο ένας στηρίζεται στον άλλον». Τέλος ξεχωρίζει από τη καριέρα του τους καπετάνιους Πετράκη και Μαμίδη από το ΝΟΝΑ ΜΑΙΡΗ, της ΣΑΟΣ, αλλά και τον καπτά Φώτη Λαμπρινό του ΠΕΛΑΓΙΤΗ γιατί είναι άνθρωποι που αγαπούν τη δουλειά τους αλλά και βοηθούσαν.

Ά Μηχανικός

Πρώτος Μηχανικός του πλοίου ο Μυτιληνιός Μαστρο –Χαράλαμπος Αξιώτης. Σήμερα σε ηλικία 58 ετών θυμάται όταν πρωτοταξίδεψε σε ηλικία 15 ετών. Ήταν εποχή που επικρατούσε η λογική του «πρέπει να τα μάθεις όλα. Πρέπει να δώσεις λύση όταν θα σαι στον ωκεανό για να μη πνιγείς».

Για τη σημερινή εποχή λέει πως η νοοτροπία αλλάζει. Τα νέα παιδιά από πολυτεχνίτες εξειδικεύονται σε ένα πράγμα. «Τα νέα παιδιά δεν έχουν εικόνα τι θα αντιμετωπίσουν στα καράβια. Όταν μπαίνει ένας νέος άνθρωπος σ' ένα χώρο άγνωστο πρέπει ο Α' και ο Β' μηχανικός να τον κατατοπίσουν και να αντιληφθούν ποια είναι η δουλειά που επέλεξαν».

Λοστρόμος του πλοίου ο κ. Χαράλαμπος Λάμπρου και Μάγειρας ο κ. Ιγνάτιος.

 

 

Ακολουθεί συνέντευξη με τον Αλέξανδρο Βαμβακά Εμπορικό Διευθυντή της ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ Ν.Ε.vamvakas-alex-1

1. Ποιοι παράγοντες σας οδήγησαν στη δραστηριοποίηση σας στην ακτοπλοΐα;

Η ενασχόληση με την ακτοπλοΐα δεν έγινε τυχαία σε μια οποιαδήποτε γραμμή, ήταν μια προσωπική επιθυμία του κ. Καλλιμασιά να δρομολογήσει πλοίο το οποίο να εξυπηρετεί την γενέτειρα του, τη Χίο.

2. Ποιες είναι οι ιδιαίτερες συνθήκες της αγοράς των ΡΟ/ΡΟ;

Οι συνθήκες που λειτούργει το ρο/ρο δεν διαφέρουν σχεδόν καθόλου από τις συνθήκες που δουλεύουν τα Ε/Γ-Ο/Γ. Υπάρχουν ακριβώς οι ίδιες απαιτήσεις στις επιθεωρήσεις, στις αιτήσεις για δρομολόγησης, στην ακρίβεια των ωρών και των ημερών άφιξης και αναχώρησης, σ τις ακινησίες κ.α. Εφόσον ισχύουν και καλώς ζητούνται όλα αυτά, τα πλοία ρο/ρο που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ουσιαστικά κινούνται σε μια κοινή αγορά με τα Ε/Γ-Ο/Γ και αναλόγως με την γραμμή που εξυπηρετούν, πολλές φορές καλούνται να είναι βιώσιμα σε συνθήκες έντονου ανταγωνισμού. Τα χαμηλότερα λειτουργικά κόστη ωστόσο που έχει ένα ρο/ρο του δίνουν ευελιξία για μια ηπιότερη τιμολογιακή πολιτική ενώ σε συνδυασμό με την δυνατότητα μη επιβολής απαγόρευσης απόπλου λόγω καιρού, τα καθιστά σε λίγο ευνοϊκότερη θέση από τα πλοία που εξυπηρετούν και επιβάτες.

3. Πως σχολιάζετε το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο αλλά και την αντιμετώπιση του Υπουργείου για τα ΡΟ/ΡΟ;

Για μια εταιρεία που διαχειρίζεται ρο/ρο δεν υπήρξαν ουσιαστικές αλλαγές με τη τελευταία τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, ωστόσο για της εταιρείες που διαχειρίζονται επιβατικά οι αλλαγές που έγιναν μπορούν να μειώσουν λίγο το κόστος λειτουργίας αυτών των πλοίων, ώστε να μπορούν να γίνουν βιώσιμα περισσότερο διάστημα. Με το υπουργείο δεν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα, άλλωστε όλοι αναγνωρίζουν ότι το ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ το τελευταίο χρόνο ως το μοναδικό ρο/ρο του ταξιδεύει στο Αιγαίο έχει δώσει σημαντικές λύσεις στα νησιά. Ωστόσο θα επιθυμούσαμε εάν είναι δυνατόν να δίνεται προτεραιότητα από το Traffic του Πειραιά στο πλοίο κατά τον ελλιμενισμό του στη Δραπετσώνα καθώς αντιμετωπίζεται το ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ σαν φορτηγό πλοίο και όχι σαν πλοίο τακτικών γραμμών που εκτελεί προγραμματισμένα δρομολόγια με καθορισμένες ώρες άφιξης. Αυτό καταλαβαίνεται προκαλεί προβλήματα στους πελάτες μας.

4. Με δεδομένο ότι στις πιο πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν (πχ Aegean Cargo, NEL), το μοντέλο των Ro/Ro δεν έχει πιάσει καθόλου στο Αιγαίο ενώ φορτία υπάρχουν, πως εξηγείτε την επιτυχία του Πελαγίτη;

Ο ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ τον τελευταίο 1,5 χρόνο δουλεύεται όπως πρέπει να δουλεύει ένα επιβατικό, δηλαδή συνέπεια στα δρομολόγια με σταθερές μέρες και ώρες και σταθερός στις τιμές του. Δείξαμε σεβασμό στις μεταφορικές εταιρείες και δεν αλλάζαμε κάθε λίγο τα δρομολόγια μας και τις τιμές μας επομένως μπόρεσαν και αυτές να προγραμματίσουν τις μεταφορές βασιζόμενες στην σταθερότητα μας. Επίσης «ανοίξαμε» την εταιρεία στα πρακτορεία ανά την Ελλάδα με αποτέλεσμα να μπορούν να εκδίδουν ασυνόδευτα οχήματα με το πλοίο μας, δίνοντας έτσι μια οικονομικότερη επιλογή στους πελάτες τους. Προσπαθήσαμε να μην επαναλάβουμε τις «αμαρτίες» των ρο/ρο που πέρασαν από την ακτοπλοΐα και πιστεύω σε μεγάλο βαθμό το έχουμε καταφέρει.

5. Πως φτάσατε στη στο σημείο να ψάχνετε για νέα πλοία; Υπάρχουν πλάνα για το 2ο πλοίο;

Το σίγουρο είναι κάποια στιγμή οι ανάγκες των πελατών σου μεγαλώνουν όποτε πρέπει να είσαι σε θέση να τους προσφέρεις καινούργιες λύσεις. Προτάσεις για νέα πλοία μας γίνονται καθημερινά μπορώ να πω, ωστόσο χρειάζεται μεγάλη προσοχή ώστε όταν υπάρξει μια νέα επένδυση αυτή έρθει να καλύψει κενά όχι μόνο με βάση τις παρούσες ανάγκες, αλλά προβλέποντας και τις μελλοντικές που μπορεί να δημιουργηθούν.

aDSC 55966. Σκέφτεστε να μπείτε στην αγορά των Ε/Γ -Ο/Γ με δρομολόγηση Ε/Γ -Ο/Γ στη γραμμή του Β.Α. Αιγαίου, δεδομένης της ιδιαίτερης σχέσης του κ. Καλλιμασιά με τη Χίο;

Όπως σας είπα και παραπάνω όλα εξετάζονται αναλυτικά, το μόνο σίγουρο είναι ότι λόγω και της σχέσης αυτής η ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ δεν σκοπεύει να φύγει από τη γραμμή του ΒΑ Αιγαίου.

7. Είστε ανοιχτοί σε συνεργασίες με άλλες εταιρείες που βρίσκονται στη γραμμή του ΠΕΛΑΓΙΤΗ;

Βέβαια και είμαστε ανοιχτοί σε συνεργασίες με άλλες εταιρείες, η κρίση η οποία έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την ακτοπλοΐα σε συνδυασμό με τα χρόνια προβλήματα που προϋπήρχαν στο κλάδο επιβάλλουν θα έλεγα τέτοιες συνεργασίες.

8. Τη θεωρείτε κάτι μεμονωμένο/συγκυριακό ή προάγγελο ενός μοντέλου το οποίο μπορεί να έχει εφαρμογή στην μετά κρίσης ακτοπλοΐα και σε άλλες γραμμές και να απασχολήσει περισσότερα βαπόρια;

Η κρίση μέσα από τα προβλήματα που προκάλεσε και προκαλεί , είναι και μια πολύ καλή ευκαιρία να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος, κόντρες, φαγωμάρες και μαγκιές δεν οδήγησαν πουθενά με αποτέλεσμα να δένουν πλοία, να μένουν τα νησιά χωρίς τακτικές συνδέσεις, να χάνουν την δουλεία τους εργαζόμενοι και ναυτικοί. Η μετά κρίση εποχή πρέπει να λειτουργεί στα πλαίσια της συνεννόησης και της συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων στον κλάδο.

9. Μιλάνε όλοι για κίνηση και χωρητικότητες, κανείς για κέρδη και κυρίως εισπραξημότητα ... μήπως τελικά λιγότερα αλλά πληρωμένα στη ώρα τους είναι καλύτερα και βιωσιμότερα;

Το δύσκολο δεν είναι να παρουσιάσεις κίνηση στο πλοίο, το δύσκολο είναι να εισπράξεις ιδιαίτερα σε περίοδο κρίσης. Η βιωσιμότητα είναι συνδεδεμένη με τις εισπράξεις, ωστόσο θα πρέπει να λαμβάνεις πάντα υπόψη τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά και να μην προσπαθείς να πνίξεις τους πελάτες σου.

10. Δεδομένου ότι η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά έχει πολύ περιορισμένες δυνατότητες από άποψη ζήτησης μελετάτε το άνοιγμα προς νέες γραμμές προς Ανατολή ώστε να δημιουργήσετε ζήτηση;aDSC 5470

Σίγουρα η κίνηση εξ ανατολών μπορεί να προσφέρει μια μεγάλη ανάσα στην ελληνική ακτοπλοΐα ωστόσο ακόμα δεν είναι ώριμα τα πράγματα στα τελωνεία ώστε να μπορέσεις να συνδυάσεις τις συνήθειες και τους ρυθμούς των γειτονικών προς τα νησιά μας λιμανιών, με ένα πλοίο που θα εκτελεί τακτικά δρομολόγια με συγκεκριμένες αφιξοαναχωρήσεις από τη Χίο η τη Μυτιλήνη.

11. Πως σχολιάζετε τη δρομολόγηση μεγαλύτερου πλοίου στη γραμμή του Β.Α. Αιγαίου;

Θα προτιμούσα δύο μικρότερα και οικονομικότερα. Η γραμμή μπορεί να στηρίξει καθημερινή σύνδεση αλλά με πλοία μεγεθών και καταναλώσεων τύπου ΜΥΤΙΛΗΝΗ ή ΔΙΑΓΟΡΑΣ σε συνδυασμό με ένα ρο/ρο για την «βρώμικη» δουλειά.

12. Το γεγονός ότι η γραμμή Πειραιάς -Χίο -Μυτιλήνη έχει μείνει μ' ένα πλοίο και συγκεκριμένες μέρες σας επηρεάζει στο σχεδιασμό των δρομολογίων σας;

Όχι δεν μας επηρεάζει, βέβαια μας ζητήθηκε να τροποποιήσουμε τα δρομολόγια μας ωστόσο το ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ εκτελεί εκτός από δύο δρομολόγια από Πειραιά προς Χίο και Μυτιλήνη και ένα τακτικό δρομολόγιο κάθε Δευτέρα από Πειραιά προς Χανιά επομένως είναι δύσκολο να χαλάσουμε τα δρομολόγια δύο γραμμών μας.

 

 

 

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter