Σαβ08242019

Last updateΣαβ, 24 Αυγ 2019 11am

H γραφειοκρατία μπλοκάρει την απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων

limani hhfgd

Τροχοπέδη αποτελεί η γραφειοκρατία για την απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων που θα μπορούσαν να διατεθούν για την κατασκευή λιμενικών έργων. Την ίδια στιγμή υπάρχουν σχετικές μελέτες σε δήμους οι οποίες θα μπορούσαν να ενταχθούν για χρηματοδότηση μέσα από το πακέτο Γιούνκερ που φθάνει τα 35 δισ. ευρώ την περίοδο 2014-21. Ωστόσο υπάρχουν και μελέτες για έργα σε λιμενικές υποδομές που χαρακτηρίζονται από στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων ως «ανώριμες» καθώς δεν υπάρχει εγκεκριμένο master plan και ο ρόλος του λιμένος, ενώ δεν υπάρχει αιτιολογία για την αναγκαιότητα των έργων και τις δαπάνες που ζητούν οι τοπικές αρχές.

Σύμφωνα με στελέχη της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (εποπτεύει την εφαρμογή των όρων και διατάξεων των συμβάσεων παραχώρησης στους λιμένες και την τήρηση των υποχρεώσεων) η εισροή ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι πολύ θετική εξέλιξη για μια χώρα όπως η Ελλάδα που βρίσκεται σε υφεσιακό καθεστώς, ωστόσο αναφέρουν ότι όταν έρχεται η ώρα προκειμένου να προχωρήσει η απορρόφηση των χρημάτων, λόγω γραφειοκρατίας χάνεται ένα μεγάλο μέρος τους που είναι σημαντικό για την επανεκκίνηση της οικονομίας.

Η ίδια Αρχή προτείνει τη συλλογή με μέριμνα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων στοιχείων από όλες τις ανά τη χώρα υπηρεσίες και στη συνέχεια την τελική επιλογή τους ώστε να υπάρξει δημόσιο όφελος.

Ο επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, καθηγητής λιμενικών έργων του Πολυτεχνείου, πρώην πρύτανης και πρώην ΓΓ Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κώστας Μουτζούρης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το πώς μπορούν να αξιοποιηθούν γρήγορα τα χρήματα για τα λιμάνια, ανέφερε ότι η παρούσα δυνατότητα χρηματοδότησης είναι πιθανόν η τελευταία ευκαιρία που θα πρέπει να αξιοποιηθεί με ένα νέο τρόπο σκέψης ξεφεύγοντας από την πεπατημένη, με χρηματοδοτήσεις σε λιμάνια για τα οποία δεν έχει ακόμα φανεί η ανταποδοτικότητα.

Ο κ. Μουτζούρης τονίζει ότι θα πρέπει τη συγκεκριμένη περίοδο να δοθεί έμφαση στα έργα με ώριμες μελέτες, αλλιώς υπάρχει κίνδυνος να χαθούν κονδύλια.

Προσθέτει ακόμη ότι από το πακέτο Γιούνκερ θα μπορούσαν να δοθούν 150 με 200 εκατ. ευρώ σε λιμάνια που έχουν ώριμες μελέτες και δεν έχουν βρει μέχρι σήμερα τρόπο ένταξης σε χρηματοδοτικά προγράμματα.

Ένα επιπλέον γεγονός που επισημαίνει ο πρύτανης του Πολυτεχνείου για την απορρόφηση των χρημάτων είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει μείωση της γραφειοκρατίας καθώς έως σήμερα για να κατασκευασθεί ένα λιμενικό έργο χρειάζεται σε πρώτη φάση ώριμη μελέτη που είναι εξαιρετικά χρονοβόρα από δύο έως πέντε χρόνια.

Στη συνέχεια μετά την ωρίμαση της μελέτης έπεται σε δεύτερη φάση το στάδιο εντάξεως του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, η προκήρυξη κατασκευής του, η διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου με τις όποιες χρονοβόρες ενστάσεις.

Η συγκεκριμένη διαδικασία θα χρειαστεί τουλάχιστον ακόμα δύο χρόνια και εν συνέχεια η διάρκεια της κατασκευής του έργου ανάλογα με τη χρηματορροή χρειάζεται άλλα δύο χρόνια αναφέρει ο κ. Μουτζούρης.

Στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το τι θα πρέπει να γίνει ώστε να προχωρήσει τάχιστα η ανάπτυξη λιμενικών έργων ανέφεραν ότι κατά την εκτίμησή τους θα πρέπει να υπάρξει μείωση της γραφειοκρατίας, συντονισμός σε κυβερνητικό επίπεδο προκειμένου να απορροφηθούν άμεσα τα κονδύλια αλλά και το γεγονός ότι θα πρέπει η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) που βρίσκεται στο υπουργείο Ναυτιλίας και συνεδριάζει μία φορά το μήνα με εκπροσώπους από όλα τα υπουργεία να διαδραματίσει πιο καθοριστικό ρόλο.

Πηγή: www.tovima.gr

 

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter