Κυρ05262019

Last updateΚυρ, 26 Μαϊ 2019 9am

Ελληνικά λιμάνια: Αναγκαία η… σιδηροδρομική κάλυψη

limani-lavrio-756

Και αιφνιδίως πως άπαντες ανακάλυψαν τα ελληνικά λιμάνια. Ή μάλλον τη σημασία τους στα γεο-στρατηγικά εμπορικά, οικονομικά, πολιτικά και άλλα συμφέροντα. Υπό την προϋπόθεση της σιδηροδρομικής τους κάλυψης.

Δηλαδή ενός θέματος που χρονολογείται τουλάχιστον δύο και πλέον δεκαετίες πίσω στη διάρκεια των οποίων πέραν από το ατέρμονο των συζητήσεων «ξεδιπλώθηκαν» σχεδιασμοί επί χάρτου για την ανάπτυξη των σχετικών υποδομών. «Τραγική» περίπτωση, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων για την ακτοπλοΐα, τα νησιωτικά συγκροτήματα των Κυκλάδων αλλά και της Ανατολικής Αττικής αυτή της σιδηροδρομικής κάλυψης του λιμένα Λαυρίου που υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί κάπου εκεί στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα που διανύουμε. Άλλη ανάλογη περίπτωση εκείνη του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου και του Πειραιά όπου επί τέλους και μετά από μία συναπτή εικοσαετία η σιδηροδρομική κάλυψη αποτέλεσε την... «ανακάλυψη». Της σημασίας των συνδυασμένων μεταφορών αλλά και του γεγονότος ότι έχει «χαθεί» στην κυριολεξία πακτωλός κοινοτικών επιδοτήσεων για τέτοιες υποδομές ενώ τουναντίον έχουν σπαταληθεί κονδύλια για εκπόνηση μελετών που υπεδείκνυαν σε τελική ανάλυση το αυτονόητο.
Πρόσφατα στην «ομάδα» των λιμανιών με τις περί τον σιδηρόδρομο συζητήσεις εντάχθηκε και το λιμάνι της Πάτρας με την διττή εμπορική και επιβατική σημασία. Το αξιοπερίεργο είναι ότι για την εν λόγω σύνδεση, η οποία υφίσταται από γενέσεως του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου (!) είχαν εκπονηθεί μελέτες που μεταξύ των άλλων σημείωναν τη διττή σημασία του λιμένα και βέβαια τα οφέλη από τη συνδυασμένη μεταφορά. Μάλιστα σε εκδήλωση που έγινε παρουσιάστηκαν στοιχεία επικαιροποιηθείσας μελέτης σκοπιμότητας και ανάλυσης του κόστους- οφέλους της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας- Πάτρας και της ανάπτυξης της σύνδεσης του λιμένα με το συγκεκριμένο κομμάτι του σιδηροδρομικού δικτύου που εκσυγχρονίζεται ελέω προαστιακού και όχι μόνο. Κατά πληροφορίες η επικαιροποίηση της μελέτης κατέστη υποχρεωτική καθώς συνειδητοποιήθηκε ότι δεν θα ήταν εφικτή σε καμία άλλη περίπτωση να είχε τύχη η όποια πρόταση που τώρα θα υποβληθεί στις Υπηρεσίες της Ε.Ε. προκειμένου να δοθεί το πράσινο φως για την χρηματοδότηση των έργων από κοινοτικούς πόρους. Και αυτό καθώς στο πλαίσιο της αναθεώρησης της ευρωπαϊκής πολιτικής στον τομέα των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), για την περίοδο 2014-2020, ο άξονας Αθήνας – Πάτρας εντάχθηκε στο Κεντρικό Δίκτυο (Core Network) του σιδηροδρομικού δικτύου της Ευρώπης
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπενθυμιστεί ότι μεγάλα εμπορικά λιμάνια της Μεσογείου που επιχειρούν , υπό το φώς των εξελίξεων και των επιταγών του διεθνούς εμπορίου να ανταγωνιστούν λιμάνια της Β. Ευρώπης , «τρέχουν» ειδικά προγράμματα για συνδυασμένες μεταφορές (τραίνο- πλοίο) από πενταετίας και πλέον επιχειρώντας μάλιστα να δρομολογήσουν μεταξύ τους υπερ- ταχείς εμπορικούς συρμούς για τη διασπορά εμπορευμάτων.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter