Δευ05252020

Last updateΚυρ, 24 Μαϊ 2020 7pm

ΕΒΕΠ: Άρρυθμία διαρκείας σε λιμάνια, εμπόριο και ναυτιλία από τη πανδημία

korkidis

Το ΕΒΕΠ επισημαίνει πως η πανδημία έπληξε καίρια ολόκληρο τον κλάδο της ναυτιλίας, καθώς τα εμπορεύματα που προέρχονται από την Κίνα περιορίστηκαν δραστικά να διακινούνται προς την Ευρώπη, με αποτέλεσμα να αδειάσουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια από φορτηγά πλοία και κονταίνερς.

Ο κ. Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ επισημαίνει ότι άμεσα αισθητός ήταν βεβαίως ο αντίκτυπος της υγειονομικής κρίσης στη Κίνα και στο λιμάνι του Πειραιά με μείωση κατά 46% των προσεγγίσεων πλοίων και φορτίων. Επίσης μείωση από 20% έως 70% έχει καταγραφεί στην κίνηση όλων των μεγάλων λιμανιών σε Ευρώπη και ΗΠΑ για πλοία και εμπορεύματα από την Κίνα. Τεράστια προβλήματα με απαγόρευση προσέγγισης σε πολλά λιμάνια και μαζικών ακυρώσεων αντιμετωπίζει και ο κλάδος της κρουαζιέρας, από τον φόβο ότι ο ιός μπορεί να μεταφερθεί από τα πληρώματα και επιβάτες τους. Παράλληλα, μείωση καταγράφεται και στην κίνηση των tankers, αφού η κρίση έχει προκαλέσει βουτιά στη ζήτηση πετρελαίου και μεγάλη πτώση στις τιμές.

Τα στοιχεία για τις λιμενικές εργασίες που αφορούν στη διακίνηση εμπορευμάτων, δείχνουν μείωση κατά 50% έως 70% από τό ξεκίνημα της πανδημίας, ενώ σε πολλά λιμάνια καταγράφονται περιπτώσεις όπου πλοία liners δεν εκτέλεσαν τα προγραμματισμένα δρομολόγια. Στο λιμάνι του Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη για μεταφορές εμπορευμάτων με κίνηση με 14,5 εκατ. TEUs, οι αφίξεις πλοίων από την Κίνα μειώθηκαν κατά 20% σε μία εβδομάδα. Από το λιμάνι του Ρότερνταμ περνούν κάθε χρόνο περίπου 470 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων, με μεγάλο μέρος να προέρχεται από την Κίνα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως αντιμετωπίζει η γειτονική Ιταλία, καθώς πολλά πλοία αρνούνται να προσεγγίσουν για να παραδώσουν φορτία σε ιταλικά λιμάνια, γιατί μετά για περίοδο 15 ημερών, απαγορεύεται να προσεγγίσουν άλλο λιμάνι. Συνολικά 21 χώρες, όπως η Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κύπρος, Ολλανδία, Τουρκία, Αλβανία στη Μεσόγειο και Σαουδική Αραβία, Ιράκ και Φιλιππίνες έχουν αποκλείσει τον κατάπλου εμπορικών πλοίων από την Ιταλία, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ.
Η αλματώδης αύξηση της διακίνησης containers, στο λιμάνι του Πειραιά, που τον έφερε και τον διατηρεί στη 1η θέση στη Μεσόγειο και στη 4η στην Ευρώπη, περιορίστηκε επίσης άμεσα και δραστικά. Το πρώτο δίμηνο από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco, διακινήθηκαν συνολικά 838.000 εμπορευματοκιβώτια, 4,8% περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο το 2019. Ωστόσο την ίδια περίοδο πέρυσι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης είχε ξεπεράσει το 22%. Ο ρυθμός των διακινούμενων transit ΤΕUs επίσης μειώθηκε σημαντικά με το ξέσπασμα της πανδημίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Φεβρουάριο η αύξηση συγκριτικά με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα δεν ξεπέρασε το 2,2% με 415.000 κονταίνερς. Ο Μάρτιος αναμένεται να είναι ακόμα χαμηλότερα, κλείνοντας με στασιμότητα το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η εξομάλυνση που καταγράφεται στη Κίνα δεν σημαίνει πως θα υπάρξει άμεση ανάκαμψη των φορτίων και των δρομολογίων στον Πειραιά, αφού το επίκεντρο της πανδημίας είναι σήμερα η Ευρώπη και η ζήτηση σε όλες τις χώρες έχει περιοριστεί σημαντικά. Εάν η παγκόσμια οικονομία εισέλθει σε ύφεση, τότε οι επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά δεν μπορεί να έχουν τις αυξήσεις του πρόσφατου παρελθόντος.
Μικρή μέχρι τώρα είμαι η πτώση με 3,5% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω του κορονοϊού, αλλά η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα. H κάμψη, θα εξαρτηθεί από την ένταση και τη διάρκεια του φαινομένου και το «cascading effect», δηλαδή την αλυσιδωτή εμφάνιση γεγονότων. Η πανδημία επηρέασε αρχικά τα λιμάνια με κύριες γραμμές και αναμένεται να «χτυπήσει» τα λιμάνια τροφοδοσίας, όπως η Θεσσαλονίκη.
Τα στοιχεία από την ίδια την Κίνα, που είχε αναδειχτεί τα τελευταία χρόνια στη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία του κόσμου, δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος με τις εξαγωγές της τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο να έχουν μειωθεί κατά 17%. Η μη εμφάνιση κρουσμάτων στην Κίνα έχει βεβαίως επιτρέψει στους εργαζόμενους να επιστρέφουν σταδιακά στα εργοστάσια και οι εξαγωγές μπορούν να αυξηθούν ξανά, παρά τη μειωμένη κίνηση στα λιμάνια που εξακολουθεί να κυμαίνεται στο 40%-50%.
Η ναυτιλιακή αγορά έχει να αντιμετωπίσει νέα πρόσθετα προβλήματα από τη μεταφορά της πανδημίας από τη Κίνα στην Ευρώπη και την Αμερική. Τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια είναι σε “αρρυθμία”, αφού η ζήτηση για προϊόντα που μεταφέρονται δια θαλάσσης έχει περιοριστεί σημαντικά.
“Πρύμναν ανέκρουσε” και ο Πειραιάς, όπου εφαρμόζονται πολύ αυστηρά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας για τη προστασία από τον κορονοϊό. Παρά όμως τις όποιες καθυστερήσεις δημιουργούνται σήμερα από τους προληπτικούς εξονυχιστικούς ελέγχους, ενδέχεται την επόμενη ημέρα της πανδημίας, το λιμάνι του Πειραιά να υποδεχθεί περισσότερα μεσογειακά φορτία, αντί των λιμανιών της Ιταλίας και Ισπανίας. Τα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας, που αποτελεί το 51% της ευρωπαικής και το 20% της παγκόσμιας, εκτιμούν πως οι επόμενοι δύο με τρεις μήνες θα είναι δύσκολο να σηματοδοτήσουν μία αύξηση στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων, όμως δεν θεωρούν πιθανό σε διάστημα δύο μηνών να δημιουργηθούν σημαντικές ελλείψεις στις αγορές. Τέλος ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης κάλεσε αυτές τις δύσκολες μέρες, να ταξιδέψει η σκέψη μας στους ναυτικούς μας, και να αναλογιστούμε όλα όσα δεν μπορούν να έχουν, από όσα διαθέτουμε εμείς, μένοντας σπίτι μας.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter