Οι γεωπολιτικές εντάσεις ψηλά στην ατζέντα της διεθνούς ναυτιλίας

grimaldi

Σε μια στιγμή αυξημένων εμπορικών εντάσεων, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο συνδιοργάνωσε τη δεύτερη Παγκόσμια Διάσκεψη για το Ναυτιλιακό Εμπόριο στο Χονγκ Κονγκ, με σκοπό να διερευνήσει τη γεωπολιτική και την εμπορική αναδιάταξη, τη δημιουργία ανθεκτικών αλυσίδων εφοδιασμού και τη χρηματοδότηση μιας δυναμικής και ισχυρής ναυτιλιακής οικονομίας.

Η διάσκεψη συνδιοργανώθηκε από το Γραφείο Μεταφορών και Logistics της κυβέρνησης της Ειδικής Διοικητικής Περιοχής του Χονγκ Κονγκ και την Ένωση Πλοιοκτητών του Χονγκ Κονγκ.
Το θέμα της φετινής συνόδου κορυφής ήταν «Οικοδόμηση ανθεκτικότητας, προώθηση της ανάπτυξης και των επενδύσεων». Σε σχόλιό του κατά την έναρξη της Παγκόσμιας Διάσκεψης για το Ναυτιλιακό Εμπόριο, ο κ. Paul Chan Mo-po, GBM, GBS, MH, JP, Υπουργός Οικονομικών της Ειδικής Διοικητικής Περιοχής του Χονγκ Κονγκ, δήλωσε:
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Οι δυνάμεις που διαμορφώνουν το μέλλον μας – η γεωπολιτική αβεβαιότητα, οι απαιτήσεις για το κλίμα και οι τεχνολογικές αναταραχές – είναι τεράστιες. Αλλά το ίδιο ισχύει και για τις ευκαιρίες. Τα λιμάνια και οι οικονομίες που μπορούν να ηγηθούν μέσω της ευελιξίας, της καινοτομίας και της συνεργασίας δεν θα αντέξουν μόνο τις σημερινές προκλήσεις, αλλά θα διαμορφώσουν και το εμπόριο του αύριο».
Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο Emanuele Grimaldi, Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, δήλωσε: «Οι δασμοί και τα εμπορικά μέτρα χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο ως στρατηγικά εργαλεία, ενώ νέες περιφερειακές συμμαχίες αναδύονται καθώς οι κυβερνήσεις και οι βιομηχανίες αναζητούν σταθερότητα και πλεονεκτήματα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται για άλλη μια φορά στο επίκεντρο της παγκόσμιας αλλαγής. Ο ρόλος μας δεν είναι μόνο να προσαρμοστούμε, αλλά και να ηγηθούμε. Να συνδεθούμε, να καινοτομήσουμε και να προωθήσουμε την ανάπτυξη με τρόπο που να ωφελεί τόσο τις χώρες όσο και τους λαούς».
Ο Angad Banga, JP, Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών του Χονγκ Κονγκ και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Caravel, δήλωσε: «Είτε αντιμετωπίζουμε την πειρατεία, είτε προσαρμοζόμαστε στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, είτε διασφαλίζουμε την ευημερία των ναυτικών κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας, ο κλάδος μας έχει αποδείξει ότι μαζί είμαστε πιο δυνατοί. Οι σημερινές εντάσεις απαιτούν τον ίδιο βαθμό συνεργασίας. Μπορούμε είτε να υποχωρήσουμε στον οικονομικό εθνικισμό και να παρακολουθήσουμε τη διάσπαση του παγκόσμιου εμπορίου, είτε να υποστηρίξουμε μέσω αυτών των φόρουμ μια διαφορετική πορεία — μια πορεία ενισχυμένης συνεργασίας, καινοτόμων συνεργασιών και συλλογικής ανθεκτικότητας».
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ανώτερα στελέχη της κυβέρνησης της ΕΔΠ Χονγκ Κονγκ και της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας, καθώς και διεθνείς υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και διευθύνοντες σύμβουλοι και ηγέτες του ναυτιλιακού κλάδου.

Η Mable Chan JP, Υπουργός Μεταφορών και Logistics της ΕΔΠ Χονγκ Κονγκ, έκλεισε τη Σύνοδο με τις εξής δηλώσεις: «Σε μια εποχή αστάθειας, η απομόνωση ή ο μονομερισμός σίγουρα δεν είναι η λύση. Πρέπει να επιτευχθεί μέσω συνεργασιών. Ο ρόλος της κυβέρνησης δεν είναι να κατευθύνει, αλλά να διευκολύνει – να χτίσει τα θεμέλια που θα επιτρέψουν στον ιδιωτικό τομέα να καινοτομήσει, να επενδύσει και να αναπτυχθεί».
Την Κυριακή 16 Νοεμβρίου, το ICS συγκάλεσε επίσης μια κλειστή υπουργική συνάντηση υψηλού επιπέδου με σκοπό την ενθάρρυνση συνεργασιών και νέων πρωτοβουλιών που αυξάνουν την ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η συνάντηση άνοιξε από τον Michael Wong Wai-lun GBS, JP, Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών της Ειδικής Διοικητικής Περιοχής του Χονγκ Κονγκ, και συντονίστηκε από εμπειρογνώμονες του παγκόσμιου εμπορίου από το London School of Economics, τη Financial Times, την S&P Global Market Intelligence και την HSBC.
Με τις μεταβαλλόμενες γεωπολιτικές συμμαχίες να αναδιαμορφώνουν τις εμπορικές ροές, η υπουργική συνάντηση κάλυψε τις επιπτώσεις για τις εθνικές οικονομίες και τις επενδυτικές προτεραιότητες του ιδιωτικού τομέα, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο οι κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις μπορούν να συνεργαστούν για την οικοδόμηση ανθεκτικών συνεργασιών με στόχο τη μείωση των κινδύνων στο εμπόριο και την απελευθέρωση βιώσιμης, μακροπρόθεσμης ανάπτυξης.