Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, έθεσε από χθες Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017 και ώρα 17:00 σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου του ΥΝΑΝΠ, το οποίο ρυθμίζει σειρά θεμάτων γύρω από τη Ναυτιλία, το προσωπικό του Υπουργείου & του Λιμενικού Σώματος και την προστασία των εργαζομένων στη Ναυτιλία.
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει διατάξεις με τις οποίες εκδημοκρατίζεται το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις υπηρεσιακές μεταβολές των στελεχών ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Συγκεκριμένα, τυποποιούνται τα κριτήρια τοποθετήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων και μετατάξεων και διασφαλίζεται η αποτελεσματική προστασία των δικαιωμάτων των στελεχών ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Καμία μετάθεση, απόσπαση ή μετάταξη δεν είναι πλέον επιτρεπτή χωρίς γνωμοδότηση συλλογικού οργάνου, ενώ η σύνθετη διοικητική διαδικασία ολοκληρώνεται με την κύρωση των πινάκων των μετατιθέμενων στελεχών από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Καθορίζονται σαφή και συγκεκριμένα κριτήρια τακτικών και έκτακτων μεταθέσεων, προκειμένου αφενός να εξυπηρετηθούν οι επιχειρησιακές ανάγκες, αφετέρου να προστατευτεί η ομαλή οικογενειακή ζωή των στελεχών ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Συγκεκριμένα, για τις τακτικές μεταθέσεις των στελεχών ΛΣ-ΕΛΑΚΤ λαμβάνονται πλέον υπόψη τρεις κατηγορίες κριτηρίων, ήτοι υπηρεσιακά (τα οποία συνδέονται με τις υφιστάμενες υπηρεσιακές ανάγκες), κοινωνικά (τα οποία συνδέονται με την προσωπική κατάσταση των στελεχών) και αντικειμενικά (τα οποία συνδέονται με τις συνθήκες διαβίωσης των στελεχών).
Λαμβάνεται ειδική μέριμνα, ώστε οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι ή οι γονείς ενός τουλάχιστον τέκνου με ανίατο ή δυσίατο νόσημα ή οι γονείς που είναι άγαμοι ή χήροι, καθώς και πάσχοντες από ανίατα ή δυσίατα νοσήματα να μετατίθενται μόνο κατόπιν πρότερης σχετικής αναφοράς τους. Καθιερώνεται ο θεσμός των έκτακτων μεταθέσεων για περιοριστικά αναφερόμενους λόγους, στους οποίους πλέον περιλαμβάνονται οι αποδεδειγμένοι και ειδικά αιτιολογημένοι υπηρεσιακοί λόγοι. Ο μέγιστος χρόνος παραμονής στον ίδιο τόπο μετάθεσης ορίζεται σε οκτώ χρόνια από πέντε που είναι μέχρι σήμερα.
Προτείνεται η ενσωμάτωση της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., των αρμοδιοτήτων της και προσωπικού της, στη Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Επίσης με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επεκτείνεται και στον τομέα των θαλασσίων συγκοινωνιών ο συμβατός με το ευρωπαϊκό δίκαιο, θεσμός των προγραμματικών συμβάσεων, με τον οποίο επιτυγχάνεται η ενίσχυση του ρόλου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) στη διαδικασία επιλογής αναδόχου για την εκτέλεση συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας. Αλλάζει ο χρόνος υποβολής δηλώσεων δρομολόγησης των ταχυπλόων πλοίων. Εξομοιώνεται με τον χρόνο υποβολής των δηλώσεων για τα συμβατικά πλοία.
Με άλλο άρθρο του σχεδίου νόμου αναβαθμίζεται η προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των πληρωμάτων των πλοίων της ακτοπλοΐας. Η προσήκουσα καταβολή μισθών και ασφαλιστικών εισφορών από τον εργοδότη αποτελεί πλέον προϋπόθεση για τη δρομολόγηση κάθε τύπου πλοίου, ενώ η παράβασή τους δύναται να επιφέρει ακόμα και την κύρωση της απαγόρευσης απόπλου.
Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στο χρόνο εκκίνησης των δικαιωμάτων του επιβάτη, σε περιπτώσεις καθυστέρησης απόπλου.
Για πρώτη φορά, καθιερώνεται η εισαγωγή στις Σχολές του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ με πανελλήνιες εξετάσεις από το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018. Πρόκειται για ουσιαστικό βήμα καθιέρωσης της αξιοκρατίας στο σύστημα εισαγωγής στο ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ.
Παρέχεται δικαίωμα υγειονομικής περίθαλψης στα Ναυτικά Νοσοκομεία στους υπαλλήλους και τα μέλη των οικογενειών των εν ενεργεία και συνταξιούχων Πολιτικών Υπαλλήλων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Εκσυγχρονίζονται οι διαδικασίες του διαγωνισμού για την πρόσληψη πλοηγών, ενώ αυξάνονται οι οργανικές θέσεις στις πλοηγικές υπηρεσίες της χώρας.
Επιβάλλεται υπέρ του Δημοσίου, «Τέλος παραμονής και πλόων πλοίων αναψυχής και μικρών σκαφών». Ρυθμίζονται ζητήματα νομιμοποίησης υφιστάμενων λιμενικών υποδομών, με απλούστερη διαδικασία και με έμφαση στην ανάπτυξη των λιμανιών και στην ενίσχυση της διαφάνειας.
Παρέχεται μεταβατικό στάδιο δύο ετών για την καθαίρεση στις Χερσαίες Ζώνες Λιμένων (ΧΖΛ) αυθαιρέτων κατασκευών (σκίαστρα, τέντες, πέργκολες) και την αντικατάστασή τους με νόμιμες, νέες, ομοιόμορφες κατασκευές, σύμφωνα με μελέτες που έχουν εκπονήσει οι φορείς διοίκησης των λιμένων. Επιτυγχάνεται έτσι, η αποκατάσταση της νομιμότητας που θα διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία των χώρων στις ΧΖΛ και τη λειτουργία των παρακείμενων στις ΧΖΛ επιχειρήσεων. Αναμένεται κατά συνέπεια η αύξηση της απασχόλησης και η ενίσχυση των τοπικών οικονομιών, αλλά και της εθνικής οικονομίας γενικότερα. Επιδιώκεται η παροχή σίτισης σε σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) κυρίως της περιφέρειας, για να υπάρχει κίνητρο φοίτησης στις Σχολές αυτές και για να στηριχθούν οικονομικά οι σπουδαστές τους, κατ΄ αναλογία των αντίστοιχων σπουδαστών ΤΕΙ. Επιπλέον, προς αναβάθμιση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών και βελτίωση των διοικητικών λειτουργιών των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού, ο τακτικός προϋπολογισμός του ΥΝΑΝΠ αναλαμβάνει τις δαπάνες τηλεπικοινωνιών και παροχής πρόσβασης στο διαδίκτυο των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού.Στο πλαίσιο σχεδιασμού, συντονισμού και εφαρμογής ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής και ειδικότερα της άμεσης και έμμεσης παρέμβασης για επίλυση προβλημάτων που αφορούν στην υδροδότησή τους, αντιμετωπίζεται η αναγκαιότητα άμεσης αδειοδότησης για την εγκατάσταση και λειτουργία φορητών μονάδων παραγωγής νερού, μέσω αφαλάτωσης, με δυναμικότητα μικρότερη από 2000 κυβικά μέτρα την ημέρα, για την εξυπηρέτηση επειγόντων, πρόσκαιρων και βραχυχρόνιων αναγκών υδροδότησης νησιών.Στο ίδιο πλαίσιο, για πρώτη φορά, συστήνεται Συμβούλιο Συνδυασμένων Μεταφορών, υπό την προεδρία του Υφυπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, που μεριμνά για το συντονισμό των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
Ο Υπουργός καλεί όλους τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχουν στη διαβούλευση, καταθέτοντας προτάσεις, προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου. Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου και ώρα 14:00.
Το πλήρες κείμενο του Σχεδίου Νόμου και της αιτιολογικής έκθεσης αυτού έχει αναρτηθεί στον διαδικτυακό τόπο διαβουλεύσεων και συγκεκριμένα στον σύνδεσμο
http://www.opengov.gr/ythynal/?p=882