GEORGE MOUNDREAS & CO: Εβδομαδιαία ανασκόπηση αγοραπωλησιών πλοίων

panamax 1

Άλλη μία εβδομάδα όπου η απαισιοδοξία και οι προειδοποιήσεις για την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας κυριάρχησαν στην Παγκόσμια ειδησεογραφία, φυσικά χωρίς να εξαιρείται το προβλέψιμο πλέον σήριαλ των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους Θεσμούς, όπου απλά περιμένουμε να διαπιστώσουμε το τελικό, αυξημένο νούμερο σε Ευρώ, των μέτρων που θα κληθούμε να υλοποιήσουμε. Παρά το γεγονός ότι στην Εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στην Ουάσιγκτον, όπου συμμετείχαν 189 κράτη- μέλη, προσπάθησαν να «διασκεδάσουν» τις εντυπώσεις τονίζοντας ότι συγκριτικά με τις επισημάνσεις από την συνάντηση των G20 τον Φεβρουάριο οι αγορές βρίσκονται σε καλύτερο επίπεδο, καθώς από τότε οι Παγκόσμιες μετοχές έχουν σημειώσει άνοδο 8%, έκδηλη ήταν η ανησυχία καθώς όλοι συμφώνησαν ότι οι κίνδυνοι για την Παγκόσμια οικονομία δεν έχουν εξαλειφθεί, ενώ το μεγάλο πρόβλημα είναι αυτό της παρατεταμένης περιόδου ισχνής ανάπτυξης.

Για την ενίσχυση της ανάπτυξης, το ΔΝΤ επισημαίνει ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να προωθήσουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, να συνεχίσουν την χαλαρή νομισματική πολιτική και να πράξουν συνετές δημοσιονομικές παρεμβάσεις. Το Bloomberg, χαρακτήρισε τις συνομιλίες σαν μία θεραπεία, συλλογική θεραπεία για το πώς μπορούν οι οικονομίες να μετακινηθούν από την αρνητική κατάσταση στην οποία βρίσκονται και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, σε λύσεις των προβλημάτων τους.

Στα ψιλά πέρασε η ανακοίνωση της Παγκόσμιας Τράπεζας ότι οι αναπτυσσόμενες οικονομίες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν ισχυρά οικονομικά προβλήματα και η ζήτηση για δανεισμό από την Παγκόσμια Τράπεζα έχει αυξηθεί σε επίπεδα που δεν είχαν ειδωθεί πέρα από τη χρηματοπιστωτική κρίση.

Σημειώνει δε ότι ο δανεισμός κοντεύει να ξεπεράσει τα $ 150 δισ. μεταξύ του δημοσιονομικού έτους 2013 και του τρέχοντος δημοσιονομικού έτους και θα αυξηθεί περαιτέρω.

Ο Οργανισμός εκτιμά την ανάπτυξη της Παγκόσμιας οικονομίας για το 2016 στο 2,9%, αυξανόμενη με βραδύτερο ρυθμό από το αναμενόμενο, όπως επίσης ότι οι συνθήκες εν γένει έχουν επιδεινωθεί από την αρχή του έτους.

Την ίδια στιγμή, ο ΟΟΣΑ ανακοίνωσε ότι ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης θα επιβραδυνθεί στις μεγάλες ανεπτυγμένες οικονομίες, με τις προοπτικές να συνεχίζουν να επιδεινώνονται στις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Ιαπωνία, ενώ ανάλογες προοπτικές αναμένονται και στη Γερμανία και την Ιταλία.

Συνολικά εκτιμά ότι η Παγκόσμια οικονομία είναι απίθανο να αυξήσει τον ρυθμό της φέτος, μετά από χρόνια απογοητευτικής ανάπτυξης, ωστόσο αναφέρει ότι η Κινεζική οικονομία θα σταθεροποιηθεί μετά από την πρόσφατη επιβράδυνση και δεν θα αντιμετωπίσει μία απότομη προσγείωση.

Εξελίξεις όμως είχαμε όσο αφορά και το πετρέλαιο, καθώς η συνάντηση των πετρελαιοπαραγωγών χωρών του OPEC στη Ντόχα δεν κατέληξαν σε συμφωνία για πάγωμα της παραγωγής με τις πληροφορίες να λένε ότι βασικό εμπόδιο ήταν οι τεταμένες σχέσεις μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ιράν, με την Τεχεράνη να αρνείται να συμμετέχει στις προσπάθειες για σταθεροποίηση της πετρελαϊκής αγοράς.

Την ίδια στιγμή ο OPEC μείωσε τις εκτιμήσεις του για τον ρυθμό αύξησης της Παγκόσμιας ζήτησης κατά 50,000 βαρέλια ημερησίως, ενώ επισήμανε πως ενδέχεται να υπάρξουν και άλλες υποβαθμίσεις.

Αν η παραγωγή συνεχίσει με αυτό το ρυθμό, τότε η υπερβάλλουσα προσφορά για το 2016 θα είναι 790,000 βαρέλια ημερησίως. Σύμφωνα με αναλυτές, ακόμη και αν υπάρξει κάποια στιγμή συμφωνία για μείωση της παραγωγής, τα αποθέματα δεν θα μειωθούν πριν τα τέλη του 2017, καθώς έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο και είναι πάνω από τα 1 δισ. βαρέλια με αποτέλεσμα η τιμή να παραμείνει στα $40 έως τα τέλη του 2018. Αν δεν μειωθεί η παραγωγή φέτος, τα αποθέματα και φυσικά οι τιμές, θα επιστρέψουν σε φυσιολογικά επίπεδα το 2020.

Την Παρασκευή 15 Απριλίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 635 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 949 μονάδες με $ 7,076 την ημέρα, BPI στις 727 μονάδες στα $ 5,796 την ημέρα, BSI στις 525 μονάδες στα $ 5,494 την ημέρα και BHSI στις 321 μονάδες, στα $ 4,639 την ημέρα.

Το ανοδικό σερί του δείκτη συνεχίζεται, έχοντας φτάσει πια τις 45 ημέρες συνεχόμενης ανοδικής πορείας, καταφέρνοντας με αυτό τον τρόπο να ξεπεράσει τις 600 μονάδες και να δείχνει ότι η κυκλικότητα λόγω εποχικότητας θα συνεχίσει να επηρεάζει θετικά την πορεία του. Την ίδια περίοδο το 2015 ο δείκτης βρισκότανε περί των 600 μονάδων ενώ το 2014 περί των 1,000 μονάδων.

Η ειδοποιός διαφορά την τελευταία εβδομάδα ήταν η άνοδος των Capes όπου ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων ξεπέρασε τις $ 7,000 φτάνοντας σε επίπεδα OPEX Break Even Point, μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο κύριος λόγος της βελτίωσης του BCI είναι η αύξηση της δραστηριότητας, των εξαγωγών προς την Κίνα από την Βραζιλία και την Δυτική Αυστραλία, κυρίως για Iron Ore.

Η τιμή (Rate) από Βραζιλία για Κίνα είναι περίπου στα $ 7,5 τον τόνο, συγκριτικά με $ 6,7 την προηγούμενη εβδομάδα, το υψηλότερο σημείο από τις 16 Δεκεμβρίου. Αντίστοιχα από Δυτική Αυστραλία προς Κίνα, το Rate είναι στα $ 3,92 τον τόνο, από $ 3,5 την προηγούμενη εβδομάδα, το υψηλότερο σημείο από τις 11 Δεκεμβρίου. Το αποτέλεσμα της ανόδου των εσόδων των Capes έχει αρχίσει και δημιουργεί μία νότα αισιοδοξίας στον κλάδο με αποτέλεσμα, σύμφωνα με πληροφορίες, την προηγούμενη εβδομάδα 4 – 5 Capes τα οποία ήταν idle να «επέστρεψαν» στην αγορά και να έχουν ναυλωθεί.

Τα στοιχεία των εξαγωγών από την Βραζιλία του 1ου τριμήνου σε Iron Ore παρουσιάζουν αύξηση σε ετήσια βάση κατά 6 εκ. τόνους, κλείνοντας στους 85,3 εκ τόνους. Αντίστοιχα, οι εξαγωγές από την Αυστραλία τους πρώτους 2 μήνες του έτους αυξήθηκαν κατά 2,1 εκ. τόνους σε ετήσια βάση, κλείνοντας στους 120,6 εκ. τόνους.

Συνολικά οι εισαγωγές της Κίνας σε Iron Ore το 1ο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 14,6 εκ. τόνους σε ετήσια βάση, φτάνοντας τους 241,6 εκ. τόνους, αύξηση η οποία οφείλεται στην λογική χτισίματος αποθεμάτων αλλά και λόγω της πρόσφατης αύξησης της ζήτησης από τα εγχώρια χαλυβουργεία (Steel Mills).

Αντίστοιχα, η θετική πορεία των Panamax και των Supramax, συντηρείται από τις αυξημένες εξαγωγές σιτηρών από την Νότιο Αμερική, προμηνύοντας μάλιστα ένα καλό 2ο τρίμηνο. Τα στοιχεία του Μαρτίου αναδεικνύουν ότι οι εξαγωγές Soya και Corn από την Βραζιλία έφτασαν σε επίπεδα ρεκόρ, στους 11,9 εκ. τόνους, αύξηση 56% σε ετήσια βάση. Παράλληλα, αύξηση έχουν παρουσιάσει οι εξαγωγές σιτηρών από την Αργεντινή προς Middle East, ενώ αναμένεται και αύξηση των εξαγωγών προς την Ασία από την Αργεντινή, «κλέβοντας» μερίδιο από τις Αυστραλιανές εξαγωγές.

Παρά τα ανωτέρω θετικά νέα, το μεγάλο ερώτημα παραμένει αν η άνοδος της ναυλαγοράς θα είναι βιώσιμη, δηλαδή αν θα έχει διάρκεια και για πόσο διάστημα. Η τελευταία εκτίμηση του WTO για την ανάπτυξη του όγκου του Παγκόσμιου Εμπορίου το 2016 είναι ιδιαίτερα μετριοπαθής, τοποθετώντας της στο 2,8%, δηλαδή στα ίδια επίπεδα με το 2015, ενώ εκτιμά πως το outlook σε αυτή την πρόβλεψη είναι αρνητικό.

Όπως έχουμε επισημάνει, η ναυλαγορά χαρακτηρίζεται από κυκλικότητα, όπως την βιώνουμε αυτή την περίοδο, αλλά στο σύνολο της η κυκλικότητα αυτή θα επηρεαστεί και θα υποστεί αρνητικές μεταβολές λόγω των δομικών αλλαγών (Structural Changes) που θα επιφέρουν μετριοπαθείς ρυθμούς ανάπτυξης τόσο στην Παγκόσμια Οικονομία όσο και στο Παγκόσμιο Εμπόριο, δημιουργώντας μεγάλη μεταβλητότητα και αβεβαιότητα.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα, Panamax, το ‘SERENATA’ 76.561 DWT (2006 – Imabari) αγοράστηκε από την Goldenport με Special Survey due στα $ 6,6 εκ. περίπου, και το ‘NORDRHINE’ 75.202 DWT (2001 – Hyundai Samho) αγοράστηκε από την Primebulk στα $ 3,8 εκ..

✏ Στα Handymax/Handysize, τo ‘MARYLEBONE’ 48.377 DWT (2001 - Sanoyas) πουλήθηκε στα $ 3 εκ. περίπου, το ‘ATLANTIC FRONTIER’ 28.678 DWT (1999 - Imabari) πουλήθηκε στα $ 2,6 εκ. και το και ‘NEW MISTRAL’ 27.321 DWT (1995 - Shimonoseki) αγοράστηκε στα $ 1,8 εκ. περίπου.

Στον τομέα των tankers δεν έγινα πράξεις την προηγούμενη εβδομάδα.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Άλλη μία εβδομάδα έντονου αγοραστικού ενδιαφέροντος με τις τιμές να συνεχίζουν την ανοδική τους τάση και την προσφορά των πλοίων να συνεχίζεται σε υψηλά επίπεδα, καθώς οι End Buyers λόγω των επερχόμενων μουσώνων προσπαθούν να κλείσουν από τώρα όσα περισσότερα πλοία μπορούν, όπως επίσης η ίδια λογική ισχύει και λόγω της κατάθεσης του νέου προϋπολογισμού, τον Ιούνιο, στο Πακιστάν και στο Μπαγκλαντές. Γεγονός πάντως είναι πως παρά την έντονη αγοραστική διάθεση, οι End Buyers εκφράζουν την πεποίθηση ότι τα επίπεδα των τιμών είναι υψηλότερα από ότι θα έπρεπε και εκτιμούν ότι οσονούπω θα αρχίζουν να διορθώνουν.

Η Ινδία, αν και είναι στην αγορά, είναι λίγο πιο συντηρητική στις προσφερόμενες τιμές συγκριτικά με τους ανταγωνιστές της, οι οποίοι έχουν τον προϋπολογισμό μπροστά τους και έχουν ανεβάσει τιμές. Πάντως το αγοραστικό ενδιαφέρον υπάρχει και δεδομένου την σταθεροποίηση της ρουπίας σε ικανοποιητικά επίπεδα λίγο πάνω από τις 66 προς το δολάριο, όπως και τις ανεβασμένες τιμές του εγχώριου χάλυβα, δείχνει ότι το ενδιαφέρον θα συνεχίσει να υπάρχει τουλάχιστον μέχρι την έναρξη των μουσώνων.

Το Μπαγκλαντές, έχοντας χάσει την πλειοψηφία των πλοίων μεγαλύτερου τονάζ από τους ανταγωνιστές του το προηγούμενο διάστημα, την προηγούμενη εβδομάδα επέστρεψε δυναμικά κλείνοντας πλοία στις υψηλότερες τιμές της αγοράς.

Το Πακιστάν, το οποίο ήδη είχε αρχίσει από το προηγούμενο διάστημα να είναι λίγο πιο επιφυλακτικό, βλέποντας τους ανταγωνιστές να κλείνουν όλα τα πλοία και ιδιαίτερα μεγαλύτερου τονάζ, αναγκάστηκε και αυτό να μπει στο παιχνίδι αυτό των υψηλότερων τιμών για να μην μείνει με άδεια χέρια.

Η Κίνα, συνεχίζει και απέχει από την αγορά, καθώς μέχρι το τέλος του 2017 θα υφίσταται το πρόγραμμα των επιδοτήσεων για τις κρατικές εταιρείες.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 841,897 DWT περίπου, εκ των οποίων το 74% (624,164 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 10% (86,0340 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 16% (131,699 DWT) Containers.

Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:

✏ Ινδία: Από $ 275 - $ 305 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏ Πακιστάν: Από $ 280 - $ 310 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

✏ Μπαγκλαντές: Από $ 285 - $ 315 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

✏ Κίνα: Από $ 140 - $ 150 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια

ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ

 

BULK CARRIERS
 
Vessels Name Dwt                 YoB                   Yard Main Engine Gear S/S     D/D Buyer Seller- Remarks Price       US$ mil.
SERENATA 76,561                       2006                                   Imabari MAN-B&W - -                               - Goldenport Japanese                               Special Survey due region           6,6
NORDRHINE 75,202                           2001                                   Hyndai Samho                                       B&W - -                              - Primebulk German                                     Special Survey due in September 2016 3,8
MARYLEBONE 48,377                 2001                           Sanoyas Sulzer 4x30 05/2016                     05/2016 - British Marine region                    3
ATLANTIC FRONTIER 28,678                         1999                             Imabari B&W 4x30 05/2019                       05/2017 - Japanese                               2,6
NEW MISTRAL 27,321                       1995                            MHI Shimonoseki B&W 4x30 -                         - Middle East Primebulk 1,8