Πλατφόρμα ανάπτυξης και βιωσιμότητας της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας η «Διακήρυξης των Αθηνών»

DSC 8036

«Πλατφόρμα» για την ανάπτυξη δράσεων και προτεραιοτήτων των Κρατών Μελών της ΕΕ και της ΕΟΧ με στόχο την υποστήριξη, ανάπτυξη και βιωσιμότητα της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας αποτελεί η υιοθέτηση της «Διακήρυξης των Αθηνών».

Που αποτέλεσε το θέμα της Άτυπης υπουργικής Συνόδου των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και Κρατών ΕΟΧ, που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Ζάππειο Μέγαρο, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της Ε.Ε.

Ιδιαίτερης σημασίας προσλαμβάνει και το γεγονός ότι στις εργασίες της συνόδου έλαβε μέρος και ο γ.γ. του ΙΜΟ κ. Koji Sekimizu ο οποίος και είχε την ευκαιρία να θέσει το θέμα της περεταίρω συνεργασίας της ΕΕ με τον ΙΜΟ ώστε να αποφεύγονται υιοθετήσεις περιφερειακών πολιτικών που δημιουργούν στρεβλώσεις στην ανταγωνιστικότητα.

Από τα στοιχεία που παρατέθηκαν αφέθηκε να διαφανεί πως η ΕΕ κάνει ελαφρά στροφή όσον αφορά στη σχηματοποίηση πολιτικής υιοθέτησης των θεμάτων που αποφασίζονται σε επίπεδο ΙΜΟ χωρίς ωστόσο να προσδιοριστεί ο ορίζοντας που θα υιοθετούνται «αυτομάτως» κανονισμοί του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Μάλιστα μεταξύ των άλλων ερωτημάτων που τέθηκαν μετά το πέρας της συνόδου από εκπροσώπους των μμε αφορούσε και τον βαθμό-ταχύτητα υιοθέτησης νομολογιών του ΙΜΟ για να σημειωθεί ότι αυτός είναι αρκετά καλός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο ο Επίτροπος Μεταφορών, κ. Siim Kallas όσο και ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μ. Βαρβιτσιώτης με το πέρα των εργασιών σε δηλώσεις τους τόνισαν τη σημασία της περεταίρω ανάπτυξης συνεργασίας με τον ΙΜΟ ενώ από την πλευρά του ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι οι περιφερειακές πολιτικές ουσιαστικά βλάπτουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Μεταξύ των ερωτήσεων που τέθηκαν ήταν και αυτές για το φορολογικό καθεστώς με τον Επίτροπο να δηλώνει χαριτολογώντας ότι «η φορολογία και ο θάνατος είναι αναπόφευκτα...» για να συμπληρώσει ωστόσο ότι το θέμα αφορά επί μέρους τα κράτη μέλη. Τα οποία, πρόσθεσε, και βλέπουν συνολικά τα θέματα της ανταγωνιστικότητας. Ωστόσο παρατήρησε ότι απαιτείται ένα σταθερό φορολογικό υπόβαθρο κάτι που ουσιαστικά αποτελεί κεφάλαιο της πολιτικής που ασκείται.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της συνόδου ήταν η έμφαση που δόθηκε σε θέματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη του Shor Sea Shipping (SSS) και του ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει η ναυσιπλοΐα μικρών αποστάσεων στην εξυπηρέτηση των «επιταγών» του ευρωπαϊκού αλλά και διεθνούς εμπορίου που ενδιαφέρει την ΕΕ αλλά και να καλύψει ζητήματα που σχετίζονται με την νησιωτικότητα. Για αυτή επίσης έγινε σημαντική αναφορά με τον Επίτροπο να απαντά σε ερώτηση λέγοντας ότι υφίστανται χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη δράσεων που σχετίζονται με την συγκοινωνιακή διασύνδεση των νησιωτικών συγκροτημάτων.

Όπως προαναφέρθηκε η "Ενδιάμεση Αναθεώρηση της Ευρ. Στρατηγικής για τον Τομέα των Θαλασσίων Μεταφορών μέχρι το 2018 και την Προοπτική της έως το 2020" με την υιοθέτηση της «Διακήρυξης των Αθηνών», αποτέλεσε το θέμα της Άτυπης υπουργικής συνόδου των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και Κρατών ΕΟΧ, που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Ζάππειο Μέγαρο, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας στο Συμβούλιο της Ε.Ε.

Στη Σύνοδο, της οποίας προήδρευσε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, συμμετείχαν ο Αντιπρόεδρος της Ευρ. Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών, κ. Siim Kallas και οι αρμόδιοι για θέματα ναυτιλίας Υπουργοί και Υψηλοί Αξιωματούχοι των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και των Κρατών ΕΟΧ.

Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία του και ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ κ. Koji Sekimizu, ο οποίος παραβρέθηκε και απηύθυνε χαιρετισμό, ως επίσημος προσκεκλημένος της Προεδρίας, σε γεύμα εργασίας που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Συνόδου με θέμα αυτό της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας του ΙΜΟ για το έτος 2014 "IMO Conventions: Effective Implementation". Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, κηρύττοντας την έναρξη των εργασιών της Συνόδου με το γεύμα εργασίας, τόνισε το ιδιαίτερα σημαντικό έργο του ΙΜΟ και τη σημασία της αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών συμβάσεών του σε παγκόσμιο επίπεδο και την αναγκαιότητα συμβατότητας της ενωσιακής νομοθεσίας με τους διεθνείς κανόνες του ΙΜΟ.

Κατά τις εργασίες της συνόδου, στη συνέχεια, υιοθετήθηκε ομόφωνα η «Διακήρυξη των Αθηνών», η οποία θέτει τις προτεραιότητες των Κρατών Μελών της ΕΕ και της ΕΟΧ με στόχο την υποστήριξη, ανάπτυξη και βιωσιμότητα της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Η εν λόγω Διακήρυξη θα αποτελέσει τη βάση για την υιοθέτηση σχετικών Συμπερασμάτων στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών, Τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας της Ε.Ε. τον Ιούνιο 2014.

Ο υπουργός αναφέρθηκε στο φαινόμενο της παράνομης μετανάστευσης από τη θάλασσα με αφορμή το τραγικό περιστατικό με την απώλεια ζωών μεταναστών βόρεια της Σάμου. «Χρειάζεται μία κοινή στάση όλων των ευρωπαίων εταίρων για την αντιμετώπιση του φαινομένου της παράνομης μετανάστευσης από τη θάλασσα, καθώς είναι ένα θέμα που απασχολεί το σύνολο της ΕΕ», τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης, αναφέροντας ότι στη διακήρυξη των Αθηνών προβλέπεται η ανάπτυξη στενής συνεργασίας μεταξύ των Εθνικών Αρχών της ΕΕ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με οργανισμούς, όπως ο Frontex, καθώς με τις Ευρωπαϊκές Ακτοφυλακές για την ενίσχυση της ασφάλειας των συνόρων και συνολικά του θαλάσσιου χώρου.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Προεδρεύων της Συνόδου υπογράμμισε ως σημαντικότερα σημεία, τα οποία θα αποτελέσουν τις πολιτικές προτεραιότητες της ΕΕ για τη ναυτιλία τα επόμενα έτη, όπως αναδεικνύονται από τη «Διακήρυξη των Αθηνών» τα εξής:

(α) Ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζει η ναυτιλία στην ευρωπαϊκή οικονομία και ευημερία,
(β) Η διασφάλιση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας,
(γ) Η αύξηση της απασχόλησης στο ναυτιλιακό τομέα, λέγοντας χαρακτηριστικά ο κ. Βαρβιτσιώτης «ότι η συνολική απασχόληση στη Θαλάσσια Οικονομία μπορεί να υπερβεί την εκτίμηση των 7 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας έως το 2020, εφόσον υποστηριχθεί από πολιτικές κατάρτισης που να εξασφαλίζουν ένα ευκίνητο εργατικό δυναμικό με επαρκή εξειδίκευση και εμπειρία, απαντώντας στην πρόκληση της ευρωπαϊκής ανεργίας»
(δ) Η ελεύθερη πρόσβαση στις αγορές,
(ε) Η ενδυνάμωση του ρόλου της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στην ΕΕ. Στο σημείο αυτό ο Υπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη εξεύρεσης χρηματοοικονομικής υποστήριξης για την αντικατάσταση των γηραιών πλοίων του short sea με νέα τα οποία θα έχουν περιβαλλοντολογικές προδιαγραφές, και 2ον για την μετατροπή των ήδη υπαρχόντων σε νέες τεχνολογίες, όπως επιβάλλει η κατανάλωση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, δηλαδή scrubbers ή LNG, ευελπιστώντας ότι όλα αυτά θα μπορούσαν να γίνουν σε κοινοτικά ναυπηγεία.
(στ) Οι αποτελεσματικές ευρωπαϊκές ψηφιακές ναυτιλιακές υπηρεσίες, και
(ζ) Ο ηγετικός ρόλος της ΕΕ στον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας και καινοτομίας.
(η) Ενσωμάτωση της έννοιας της «Νησιωτικότητας» στη χάραξη των ευρωπαϊκών πολιτικών. Ο σκοπός της εισαγωγής της ιδέας της Νησιωτικότητας στις πολιτικές της ΕΕ, όπως ανέφερε ο υπουργός είναι «να αποτραπεί ο περιφερειακός και κοινωνικός αποκλεισμός και απομόνωση και να προσφέρουμε ισότιμες ευκαιρίες ανάπτυξης στα μικρά και απομακρυσμένα νησιά μας».
Ο Αντιπρόεδρος της Ευρ. Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών κ. Siim Kallas, λαμβάνοντας το λόγο, ευχαρίστησε τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου για αυτήν την πρωτοβουλία της χώρας μας και επεσήμανε ότι οι

στόχοι της Διακήρυξης, όπως την υιοθέτησαν τα Κράτη Μέλη της Ε.Ε. και τα Κράτη ΕΟΧ, αποτελούν τους στόχους ολόκληρης της Ε.Ε. και ότι σε αυτήν την προσπάθεια οι Υπηρεσίες της Ευρ. Επιτροπής θα εργαστούν εποικοδομητικά με τα Κράτη Μέλη της Ε.Ε.

Το σύνολο των αρμόδιων για θέματα ναυτιλίας υπουργών των Κρατών Μελών της Ε.Ε. και των Κρατών ΕΟΧ συνεχάρη τον κ. Βαρβιτσιώτη, ως Προεδρεύοντα στο Συμβούλιο για την πρωτοβουλία της Ελληνικής Προεδρίας, δηλώνοντας την καθολική υποστήριξή τους και αναγνωρίζοντας πλήρως την επιτυχία του έργου της για την ανάδειξη της ναυτιλίας ως βασικό οικονομικό και αναπτυξιακό πυλώνα της Ε.Ε.

новинки кинематографа
Машинная вышивка, программа для вышивания, Разработка макета в вышивальной программе, Авторский дизайн