Του Ιάκωβου (Jack) Αρχοντάκη
Στρατηγικού Συμβούλου Ναυτιλιακών Επενδύσεων – Ναυλώσεων & Εμπορικού Διευθυντή της TMC Shipping
&
Του Δρ. Φώτιου – Ευάγγελου Καρλή
Maritime Executive & Σύμβουλου Ναυτιλίας
Η εβδομάδα που πέρασε στην παγκόσμια αγορά ξηρού φορτίου έδωσε την αίσθηση πως ολόκληρος ο κλάδος κινούταν σε ήρεμα, σχεδόν άπνοα νερά. Οι δείκτες παρέμειναν σε θετικό έδαφος, αλλά μόνο χάρη σε οριακές διορθώσεις που περισσότερο θύμιζαν προσπάθεια διατήρησης της ισορροπίας, παρά πραγματική ανοδική ώθηση. Από τα βασικά μεγέθη, μόνο τα Capes βρέθηκαν σε αρνητικό πρόσημο, με πτώση 2,66%, ενώ τα Kamsarmaxes ενισχύθηκαν κατά 3,47%, τα Ultramaxes κινήθηκαν στο αξιοσημείωτο +6,75% και τα Handies σημείωσαν μια μετρημένη άνοδο της τάξης του 1,12%. Ο Baltic Dry Index, παρά την ελαφρά υποστήριξη που δέχθηκε, ανέβηκε μόλις κατά 21 μονάδες, κλείνοντας στις 2.125 την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου, δείχνοντας πως η αγορά περισσότερο συντηρείται παρά επιταχύνει.
Στα Capes, η εβδομάδα ξεκίνησε με ισχυρή δράση από τους τρεις μεγάλους μεταλλωρύχους, όμως το momentum δεν κράτησε. Στα μέσα της εβδομάδας η αγορά υποχώρησε, για να ξαναβρεί κάποια σταθερότητα προς το τέλος, κρατώντας τους ναύλους πάνω από τα 10 δολάρια ανά τόνο. Στη βασική διαδρομή Αυστραλία–Κίνα (C5), η Παρασκευή έκλεισε στα 10,3 δολάρια ανά τόνο, επιβεβαιώνοντας ότι οι ισορροπίες παραμένουν εύθραυστες. Στον Ατλαντικό, η εβδομάδα ξεκίνησε διστακτικά αλλά ανέβασε ρυθμούς όσο προχωρούσε, κυρίως χάρη στα ταξίδια Βραζιλία–Ασία και Δυτική Αφρική–Ασία. Οι ναύλοι της διαδρομής C3 (Βραζιλία–Κίνα) έκλεισαν στα 23,51 δολ./τόνο, ενώ τα υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια (C8) κινήθηκαν στα 29.100 δολ./ημέρα και τα ταξίδια από Ευρώπη προς Ασία (C9) στα 44.820 δολ./ημέρα.
Για τα Kamsarmaxes, ο Ατλαντικός –ιδιαίτερα ο Βορράς– εμφάνισε οριακά αλλά σταθερά ανοδική πορεία, αποτέλεσμα ελαφρώς υψηλότερης ζήτησης και σταθερής προσφοράς πλοίων. Στον Νότο η εβδομάδα κινήθηκε θετικά, με μια ελαφριά κόπωση προς το τέλος. Οι ναύλοι από την Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν μεταξύ 17.000 και 19.000 δολ./ημέρα, ενώ οι αναχωρήσεις από την Ευρώπη προς τον Ειρηνικό έφτασαν τα 23.000–25.000 δολ./ημέρα. Τα υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια σταθεροποιήθηκαν μεταξύ 14.500 και 16.500 δολ./ημέρα. Στην Ασία, η αγορά έδειξε μεγαλύτερη ζωντάνια, ενισχυμένη από φορτία σιτηρών στον Βόρειο Ειρηνικό και μεταλλεύματα από την Αυστραλία, με τα κυκλικά ταξίδια Νοτιοανατολικής Ασίας–Άπω Ανατολής να κινούνται στα 17.500–19.500 δολ./ημέρα.
Στα Supramaxes–Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία αποτέλεσε τη βασική μηχανή της αγοράς χάρη στην έντονη ζήτηση για άνθρακα από την Ινδονησία. Τα UMXs κινήθηκαν στα 15.500–17.000 δολ./ημέρα για ταξίδια εντός της περιοχής. Στην Άπω Ανατολή, η σταθερή ροή φορτίων τόσο δυτικά όσο και προς το NOPAC διατήρησε την αγορά ενεργή, με τα κυκλικά ταξίδια να διαμορφώνονται στα 15.500–17.000 δολ./ημέρα, ενώ τα ταξίδια προς την Ινδία έμειναν στο ίδιο εύρος. Τα backhaul προς τον Ατλαντικό έκλεισαν μεταξύ 14.500 και 16.000 δολ./ημέρα. Στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η ζήτηση ήταν αξιοσημείωτη, με τη Λατινική Αμερική και τη Νότια Αφρική να προσφέρουν αξιόλογες εναλλακτικές. Εκεί, οι ναύλοι προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα 13.500–15.000 δολ./ημέρα, τα σύντομα ταξίδια εντός περιοχής στα 14.500–16.000 δολ./ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα 12.500–14.000 δολ./ημέρα.
Στον Αμερικανικό Κόλπο, οι Supras–Ultras ξεκίνησαν με περιορισμένη χωρητικότητα και αυξημένη ζήτηση προς την Ασία, οδηγώντας τους ναύλους στα 31.000–32.500 δολ./ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια και στα 28.000–29.500 δολ./ημέρα για ταξίδια προς τον Ειρηνικό. Η περιοχή της ECSA εμφάνισε ίσως τη μεγαλύτερη δυναμική, με έναν καταιγισμό νέων φορτίων που απορρόφησε τη διαθέσιμη χωρητικότητα και ανέβασε τους ναύλους στα 31.500–33.000 δολ./ημέρα για Άπω Ανατολή και στα 29.500–31.000 δολ./ημέρα για ταξίδια προς Ευρώπη και Μεσόγειο. Η Ευρώπη, από την άλλη, κινήθηκε σε σταθερά επίπεδα, καθώς πλοιοκτήτες και ναυλωτές έδειχναν απρόθυμοι να μετακινηθούν από τις θέσεις τους. Μόνο στο τέλος της εβδομάδας η πλάστιγγα έγειρε λίγο υπέρ των πλοιοκτητών, με τα κυκλικά ταξίδια να κλείνουν στα 19.000–20.500 δολ./ημέρα και τις διαδρομές με scrap προς Μεσόγειο και Άπω Ανατολή να κινούνται αντίστοιχα στα 23.500–25.000 και 22.500–24.000 δολ./ημέρα. Στη Μεσόγειο η εικόνα παρέμεινε σταθερή αλλά εύθραυστη, με τα τοπικά ταξίδια να κυμαίνονται μεταξύ 13.000 και 14.500 δολ./ημέρα, τα ταξίδια προς την Ασία λίγο πάνω από τα 19.000 δολ./ημέρα και εκείνα προς τον Ατλαντικό στα 12.000–13.500 δολ./ημέρα.
Η αγορά των Handies στην Ευρώπη ξεκίνησε με ορισμένες νέες ευκαιρίες, αλλά η αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας κατά τη διάρκεια της εβδομάδας περιόρισε τις ανοδικές προσδοκίες. Προς το τέλος, πολλές διαπραγματεύσεις δεν κατέληξαν, με αποτέλεσμα μια ελαφρά υποχώρηση. Τα κυκλικά ταξίδια διαμορφώθηκαν στα 16.000–17.500 δολ./ημέρα, ενώ τα scrap προς τη Μεσόγειο κινήθηκαν στα 19.000–20.500 δολ./ημέρα. Στη Μεσόγειο η πίεση ήταν αισθητή, με περιορισμένες επιλογές για τους πλοιοκτήτες και συγκέντρωση διαθέσιμων πλοίων. Τα καλύτερα Handies (36K+ DWT) έκλειναν στα 12.000–13.500 δολ./ημέρα για τοπικά ταξίδια, στα ίδια επίπεδα για ταξίδια προς την Ευρώπη, ελαφρώς χαμηλότερα προς τον Ατλαντικό και στα 15.500–17.000 δολ./ημέρα για ταξίδια προς την Ασία.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Αμερικανικός Κόλπος κατέγραψε μια από τις πιο «ζωντανές» εβδομάδες, με ισχυρή ζήτηση προς όλες τις κατευθύνσεις και ναύλους στα 20.000–21.500 δολ./ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια και 18.500–20.000 δολ./ημέρα για ταξίδια προς την Ασία. Η ECSA ξεκίνησε υποτονικά, αλλά με την εμφάνιση νέων φορτίων η αγορά πήρε γρήγορα τα πάνω της, με ναύλους στα 19.000–20.500 δολ./ημέρα για ταξίδια προς Ευρώπη και Μεσόγειο και 18.500–20.000 δολ./ημέρα προς Άπω Ανατολή. Στην Ασία, αντίθετα, η εικόνα ήταν πτωτική, καθώς τα διαθέσιμα φορτία δεν επαρκούσαν για να απορροφήσουν την προσφερόμενη χωρητικότητα. Η περιοχή Μέσης Ανατολής–Ινδίας παρέμεινε ήπια, με ελάχιστες συμφωνίες και ναύλους που κυμάνθηκαν μεταξύ 9.500 και 11.000 δολ./ημέρα για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC, 13.000–14.500 δολ./ημέρα για ταξίδια από Νοτιοανατολική Ασία προς Κίνα και 7.500–9.000 δολ./ημέρα για διαδρομές από Δυτική Ινδία προς Κίνα.
Κλείνοντας, η αγορά ξηρού φορτίου δείχνει πως βρίσκεται σε μια φάση όπου ηρεμία και υποβόσκουσα ένταση συνυπάρχουν. Οι ναύλοι κρατιούνται, οι δείκτες κινούνται ελαφρά ανοδικά και το κλίμα δεν είναι αρνητικό — αλλά όλα δείχνουν πως ο κλάδος περιμένει τον επόμενο άνεμο που θα δώσει πραγματική φορά. Σε τέτοιες περιόδους, η προσεκτική ανάγνωση των τάσεων και η στρατηγική προετοιμασία είναι αυτά που ξεχωρίζουν όσους καταφέρνουν να πλεύσουν μπροστά από τον στόλο. Και στη ναυτιλία, όπως όλοι γνωρίζουμε, αυτός που ανοίγει πανιά εγκαίρως είναι εκείνος που φτάνει πρώτος στον προορισμό του.
Νομική Αποποίηση Ευθύνης
Το παρόν άρθρο παρέχεται αποκλειστικά για γενικούς ενημερωτικούς σκοπούς και δεν συνιστά επενδυτική ή εμπορική συμβουλή. Οι πληροφορίες βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, χωρίς εγγύηση για την ακρίβεια ή πληρότητά τους. Οποιαδήποτε ενέργεια βασισμένη στο περιεχόμενο γίνεται αποκλειστικά με ευθύνη του αναγνώστη.