Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Director TMC MARITIME CO.
Δρ. Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Maritime Executive and Consultant
H αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε μικρές διορθώσεις σε όλα τα μεγέθη. Ωστόσο τα μεγαλύτερα μεγέθη εμφάνισαν οριακές απώλειες ενώ τα μικρότερα κινήθηκαν στα πράσινα, σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα. Αναλυτικότερα, τα Capes μειώθηκαν κατά 5,85%, τα Kamsarmaxes -3,39%, τα Ultramaxes (63) +0,53% και τα Handies +4,87%, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, ο BDI έπεσε κατά 48 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και έκλεισε στις 1340 μονάδες την Παρασκευή 23 Μαΐου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία η αυξημένη δραστηριότητα από τους μεταλλωρύχους και τους operators οδήγησε σε άνοδο των δεικτών. Μάλιστα ο κυριότερος δείκτης της περιοχής C5 κέρδισε πάνω από 0.3 $/τόνο κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Τα επίπεδα του δείκτη στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) έκλεισαν την Παρασκευή στα 8,55 $/tn.
Στον Ατλαντικό, και ιδιαίτερα στο νότο η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα ήρεμα άλλα στα μέσα ανέβασες στροφές με περισσότερα φορτία για τα μέσα Ιουνίου. Αντιθέτως στο βορρά η εικόνα ήταν χειρότερη αφού τα περιορισμένα φορτηγά τόσο προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού όσο και προς την Ασία άλλαξαν προς το χειρότερο το κλίμα. Οι δείκτες την Παρασκευή έφτασαν για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα στα 18,84 $/tn (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία έκλεισαν στα $ 33,81Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 15,32Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στη λεκάνη του Ατλαντικού η εβδομάδα ξεκίνησε μουδιασμένα, ωστόσο γρήγορα η δραστηριότητα ανέκαμψε με περισσότερα φορτία τόσο προς την Ασία όσο και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Νοτιότερα, στη Λατινική Αμερική παρατηρήθηκαν ανεβασμένα νούμερα για φορτώσεις Ιουνίου. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα ταξίδια από την Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13-15Κ/ημέρα (παράδοση Ασία), από την Ευρώπη προς την Ασία στα $ 16-18 Κ/ημέρα (παράδοση στην Ευρώπη) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8,5-10,5 Κ/ημέρα (παράδοση στο Γιβραλτάρ).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία παρατηρήθηκαν μικτές τάσεις, με ένα αργό ξεκίνημα και τελείωμα της εβδομάδας αλλά καλύτερη εικόνα στο μεσοδιάστημα. Το κύριο χαρακτηριστικό της αγοράς ήταν η διαφορά ημερομηνιών μεταξύ των φορτίων και της διαθεσιμότητας των πλοίων. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στην Ινδονησία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 10,5-12,5Κ /ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή).
Για τα Supramaxes-Ultramaxes, η Νοτιοανατολική Ασία υποχώρησε λόγω της πλεονάζουσας προσφοράς χωρητικότητας, ενώ τα φορτία κάρβουνου από την Ινδονησία ήταν περιορισμένα. Κάποια υποστήριξη ήρθε στην αγορά από την Αυστραλία με κάποια φορτία σιτηρών και αλατιού. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής πήγαν στα 10,5-12Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή η αγορά εμφάνισε πτωτικές τάσεις με το Βόρειο Ειρηνικό να κινείται σε χαμηλές ταχύτητες. Επιπλέον υπήρχε έλλειψη φορτίων χάλυβα προς τον Ατλαντικό. Οι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια στο Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) κινήθηκαν στα $ 10,5-12Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής στον Ατλαντικό (BH) στα $ 13-14,5Κ/ημέρα.
Στον Κόλπο Μέσης Ανατολής και τη Δυτική Ινδία η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Παρατηρήθηκε συγκέντρωση πλοίων στην περιοχή, όμως τα διάφορα επιχειρησιακά προβλήματα που δημιουργούν οι μουσώνες κράτησαν αρκετά πλοία απασχολημένα. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα $ 13,5-15Κ /ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου–Δυτικής Ινδίας στα $ 13-14,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τον Ατλαντικό στα $ 9,5-11 Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε αρκετή κινητικότητα αφού οι ναυλωτές επέστρεψαν από την Κοπεγχάγη. Έτσι είδαμε περισσότερα φορτία κυρίως κάρβουνου και petcoke, τόσο προς την Ασία όσο και προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι των UMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έφτασαν στα $ 17,5-19Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 17,5-19Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές με τα περισσότερα φορτία Μαΐου να είναι καλυμμένα και το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται στα φορτία Ιουνίου. Επιπλέον υπήρξε ικανοποιητική ροή φορτίων από το ποτάμι αλλά στη διαδρομή προς την Ασία επικράτησε ηρεμία. Οι ναύλοι των UMXs για ταξίδια προς τη Ν.Α. Ασία-Κίνα κινήθηκαν στα $ 18-19,5Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο/Ευρώπη) στα $ 19,5-21Κ/ημέρα.
Η Ευρώπη έδειξε σημάδια ανάκαμψης μετά από μία περίοδο ηρεμίας και πίεσης, χάρη στη μειωμένη χωρητικότητα η οποία οδήγησε σε κάποια κλεισίματα σε υψηλότερα νούμερα σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι των UMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 7,5-9Κ/ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14,5-16Κ/ημέρα. Η Μεσόγειος ενισχύθηκε στην αρχή της εβδομάδας από κάποια φορτία στα τέλη Μαΐου τόσο από τη δυτική όσο και από την ανατολική πλευρά της λεκάνης. Προς τα μέσα της εβδομάδας και αφού είχαν καλυφθεί αυτά τα φορτία επικράτησε ισορροπία. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο προς την Ασία έκλεινε στα $ 13,5-15Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6-7,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8,5-10Κ/ημέρα (εκτός εμπόλεμων ζωνών).
Στην αγορά των Handies, στην Ευρώπη η αγορά φάνηκε να αλλάζει ρότα και να εμφανίζει βελτιώσεις από άποψη δραστηριότητας. Έτσι είδαμε μικρές βελτιώσεις και στους ναύλους. Oι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 8-9,5Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο με σκραπ φορτία στα $ 10,5-12Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-9,5K/ημέρα.
Η Μεσόγειος κινήθηκε σε δύο ταχύτητες. Από τη μία πλευρά η δυτική Μεσόγειος που εμφάνισε περισσότερα φορτία και από την άλλη η μαύρη θάλασσα όπου το κενό ανάμεσα στις προσφορές πλοιοκτητών και ναυλωτών οδήγησε σε πτώση του όγκου κλεισιμάτων. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο κινήθηκαν στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 6,5-8Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 8,5-10 Κ/ημέρα.
Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στον Αμερικάνικο Κόλπο η αγορά έδειξε αύξηση της δραστηριότητας κυρίως από τα μέσα της εβδομάδας και μετά. Η συνεχόμενη ροή φορτίων τόσο από την ανατολική ακτή όσο και από τον κόλπο ενίσχυσε τους ναύλους. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού κυμάνθηκαν στα $ 11,5-13Κ/ημέρα και στην Ασία στα $ 12,5-14Κ/ημέρα.
Η περιοχή της Ανατολικής Ακτής της Νοτίου Αμερικής (ECSA) παρουσίασε ισορροπία και σταθερότητα με αρκετά κλεισίματα στα επίπεδα της προηγούμενης εβδομάδας. Η ζήτηση αυξήθηκε αλλά και η αύξηση της προσφοράς δεν άφησε περιθώριο για άνοδο των ναύλων. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) κινήθηκαν στα $ 15-16,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15,5Κ/ημέρα.
Στην Ασία και ιδιαίτερα στο βορρά για αγορά διατήρησε τη δυναμική της καθώς υπήρχε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Όμοια εικόνα και στο νότο όπου υπήρχε αισιοδοξία χάρη στη σταθερή ζήτηση από την Αυστραλία. Δυτικότερα, στον κόλπο της Μέσης Ανατολής και την Ινδία, παρατηρήθηκε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κρατώντας τα επίπεδα των ναύλων στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλειναν στα $ 10,5-12Κ /ημέρα, από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 12,5-14Κ /ημέρα και από τη Δυτ. Ινδία προς την Κίνα στα $ 8-9,5Κ /ημέρα.
Disclaimer
This report and the information contained herein it is for general information only and does not constitute an investment advice