Αγορά Εμπορευματοκιβωτίων: Συνεχίζουν θετικά τα μεγαλύτερα μεγέθη
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2019 08:49
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η μειωμένη ζήτηση στην αγορά φαίνεται πως θα ενταθεί τις επόμενες μέρες λόγω των διακοπών στην Άπω Ανατολή για την κινέζικη πρωτοχρονιά. Ωστόσο, οι προμηθευτές χωρητικότητας ευελπιστούν πως με το νέο έτος θα δουν την ζήτηση για πλοία εμπορευματοκιβωτίων να επανέρχεται.
Τα πρώτα σημάδια είναι θετικά, καθώς ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται ζητήσεις, κυρίως στην Ασία, για το 2ο μισό του Φεβρουαρίου και τις αρχές Μαρτίου. Επί του παρόντος, μόνο οι πλοιοκτήτες των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 6.500 TEUs) και αυτοί που δραστηριοποιούνται σε Υπερειρηνικές γραμμές βλέπουν τους δείκτες της ναυλαγοράς να ανεβαίνουν.
Γενικότερα, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς προβληματίζονται για την αύξηση του λειτουργικού κόστους εξαιτίας της αυξανόμενης τιμής των καυσίμων και την ενδεχόμενη υπερπροσφορά χωρητικότητας, με την παράδοση των μεγάλων διαστάσεων νεότευκτων.
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, είδαμε να συνεχίζεται η ανοδική πορεία της κινητικότητας στην αγορά, την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς πολλά πλοία αυτού του μεγέθους κλείστηκαν σε ικανοποιητικά νούμερα. Δεδομένου ότι αρκετά πλοία, χωρητικότητας 5.500-6.000 TEUs, βρίσκονταν σε φάση διαπραγμάτευσης περιμένουμε τα επίπεδα των ναύλων να ανέβουν κι άλλο.
Στα PANAMAXes είδαμε μία ακόμα ήσυχη εβδομάδα, από πλευράς ζήτησης στην Ασία, ενώ τα διαθέσιμα πλοία αυξάνονται. Σημειώθηκαν κάποια κλεισίματα –επεκτάσεις στα επίπεδα των $ 8,5Κ/ημέρα. Περιμένουμε μετά την κινέζικη πρωτοχρονιά να δούμε ανάπτυξη στον συγκεκριμένο τομέα. Από την άλλη πλευρά, ο Ατλαντικός είχε καλύτερη εικόνα με σαφώς λιγότερα ανοιχτά πλοία και τα υπάρχοντα πλοία πετύχαιναν $ 10Κ/ημέρα.
Την προηγούμενη εβδομάδα τα «3,5άρια» παρέμειναν «χαλαρά» στην Ασία, καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη και μάλλον ο τομέας έχει μπει ήδη σε κλίμα εορτών. Επίσης, το άνοιγμα ορισμένων πλοίων κάνει τους πλοιοκτήτες να ανησυχούν για την περαιτέρω πορεία των ναύλων.
Ευχάριστη έκπληξη για τα ελαφρώς μικρότερα πλοία, χωρητικότητας 2.800 TEUs, καθώς η δραστηριότητα της προηγούμενης εβδομάδας ήταν καλύτερη σε όλες τις περιοχές. Τα περισσότερα κλεισίματα ήταν επεκτάσεις και λίγα ήταν αυτά που αφορούσαν νέα πλοία. Έστω κι έτσι, η χωρητικότητα διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Οι ναύλοι στην Ευρώπη έφτασαν στα $ 9,5Κ /ημέρα.
Ομοίως και στα «2,5άρια», που είδαμε να αυξάνεται η κινητικότητα τόσο στον Ατλαντικό, όσο και στην Ασία. Μπορεί η αύξηση αυτή να μην αποτυπώνεται στα επίπεδα των ναύλων (οι οποίοι παρέμειναν στα $ 9-9,5Κ/ημέρα), αλλά κάνει τους πλοιοκτήτες να αισιοδοξούν για τις απαιτήσεις του Φεβρουαρίου και του Μαρτίου.
Όσον αφορά τα πλοία των 1700 TEUs, παρατηρήσαμε ότι η δραστηριότητα στην Ασία έδειξε σημάδια ανάκαμψης, αν και είναι ακόμη περιορισμένη, λαμβανομένου υπόψη το μεγάλο αριθμό των ανοιχτών πλοίων. Στην Ασία οι ναύλοι έφτασαν στα $ 7Κ/ημέρα, ενώ για μικρές περιόδους έφτασαν και στα $ 8Κ/ημέρα.
Σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, η εικόνα που παρουσίαζαν δε διαφέρει από τα υπόλοιπα γειτονικά μεγέθη, με μηδενική, σχεδόν, δραστηριότητα στην Ασία, αυτή την περίοδο, και λίγες απαιτήσεις για επεκτάσεις για τα τέλη Φεβρουαρίου. Δεδομένης της αύξησης της χωρητικότητας στην Άπω Ανατολή, οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα $ 6Κ /ημέρα για τα πλοία χωρητικότητας 1.100 TEUs, και γτα μικρότερα στα $ 4,5-5Κ /ημέρα.