Μικρό (εορταστικό) διάλειμμα για την αγορά ξηρού φορτίου.
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ - ΕΡΕΥΝΕΣ
- Δημοσιεύτηκε στις Σάββατο, 29 Δεκεμβρίου 2018 10:07
Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Αν και το 2018 ξεκίνησε με αρκετή αισιοδοξία και ελπίδα ότι η αγορά ξηρού φορτίου θα προχωρήσει με άλματα προς τα πάνω, ωστόσο στο τέλος της χρονιάς είδαμε οι δείκτες της ναυλαγοράς να κινούνται στα επίπεδα απ’ όπου ξεκίνησαν.
Παραταύτα, ο ετήσιος μέσος όρος του HRDI και των επί μέρους δεικτών του, ήταν σαφώς υψηλότερος από τις προηγούμενες χρονιές. Επίσης, το 2018 είδαμε αύξηση τόσο στο θαλάσσιο εμπόριο (κατά 160 εκατ. τόνους), όσο και στην χωρητικότητα των πλοίων (κατά 23 εκατ. τόνους).
Το 2019 οι παραδόσεις που αναμένονται είναι περισσότερες από τη φετινή χρονιά, αυξάνοντας την παγκόσμια χωρητικότητα κατά 49 εκατ. τόνους. Παράλληλα, η παγκόσμια οικονομία αλλά και οι πολιτικές ισορροπίες είναι εύθραυστες. Και φυσικά δε θα πρέπει να παραμερίζουμε τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ. Ως εκ τούτου οι προσδοκίες για τη νέα χρονιά είναι συγκρατημένες.
Ας δούμε πως κινήθηκε η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου.
Η δραστηριότητα ήταν υποτονική στα Υπερατλαντικά ταξίδια, την προηγούμενη εβδομάδα, και ελαφρώς καλύτερη στα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή, ενώ η χωρητικότητα στο Β. Ατλαντικό συνεχίζει να μειώνεται. Συνοπτικά αναφέρουμε πως τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 16K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 28K /ημέρα ($ -0,5Κ/ημέρα και $ -2Κ/ημέρα, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα). Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε σταθερότητα στην αγορά.
Επίσης, το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη βδομάδα στα $ 14K /ημέρα, με μείωση 1,7Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. VALE και TRAFIGURA εμφανίζουν κινητικότητα για φορτώσεις εντός του έτους. Τα διαθέσιμα πλοία για το Δεκέμβριο και το πρώτο 15ήμερο του Ιανουαρίου είναι λίγα, αφού βλέπουμε πως δεν μετακινούνται στη Βραζιλία προς αναζήτηση φορτίων.
Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 13,5K/ημέρα, την περασμένη εβδομάδα, με μεγάλη πτώση 7Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη, αν και οι περισσότεροι ανθρακωρύχοι έδειξαν κάποια δραστηριότητα. Πλέον οι καιρικές συνθήκες στην Κίνα έχουν βελτιωθεί και περιμένουμε η αγορά να ισορροπήσει και να αυξηθούν οι ναύλοι. Επίσης, περιμένουμε οι πλοιοκτήτες να στραφούν προς την πλευρά της Βραζιλίας προκειμένου να πετύχουν υψηλότερους ναύλους.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στην περιοχή της ECSA η αγορά ήταν πεσμένη, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο. Μπορεί τα διαθέσιμα πλοία να είναι λίγα αλλά η έλλειψη φορτίων δυσχεραίνει την κατάσταση της αγοράς. Οι ναύλοι για ταξίδια στην Ανατολή έφτασαν στα $ 15Κ /ημέρα+500Κ ΒΒ και $ 1Κ λιγότερο για τα PMX, κατά μέσο όρο. Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια προς την Ευρώπη έφτασαν στα $ 17,5Κ /ημέρα. Ελπίζουμε πως η νέα σοδειά θα φέρει και περισσότερα φορτία μετά τον Ιανουάριο.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού εμφάνισε πτώση την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς αρκετοί πλοιοκτήτες αποφάσισαν να μειώσουν τις απαιτήσεις τους προκειμένου να βρουν κάποια απασχόληση ενόψει εορτών. Οι ναύλοι κινήθηκαν, για κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική, στα επίπεδα των $ 12Κ με επαναπαράδοση μεταξύ Γιβραλτάρ και Skaw και για ταξίδια από τον Αμερικάνικο κόλπο προς την Ευρώπη, στα $ 13Κ /ημέρα +300Κ ΒΒ APS USG. Περιμένουμε αυτή η εβδομάδα να κινηθεί σε καλύτερα επίπεδα, αφού υπάρχουν ακόμα κάποια φορτία που πρέπει να καλυφθούν.
Στην πλευρά του Ειρηνικού και συγκεκριμένα στην αγορά του Ν. Ειρηνικού, είδαμε λιγότερα φορτία από Ινδονησία και Αυστραλία. Η πλειοψηφία των φορτίων συνεχίζουν να κατευθύνονται προς τη Ν.Α. Ασία, την Ινδία αλλά και την Κίνα, απ’ όπου εμφανίζονται πολλές απαιτήσεις για άνθρακα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας έφτασαν στα $ 10-11Κ /ημέρα.
Στον Β. Ειρηνικό είδαμε έναν υγιή όγκο φορτίων, αν και η αγορά ήταν αρκετά ήρεμη ενόψει Χριστουγέννων. Οι ναύλοι για ταξίδια από τη Β. Κίνα διατηρήθηκαν στα $ 10-10,5Κ /ημέρα. Περιμένουμε η αγορά να κινηθεί με χαμηλές ταχύτητες κατά την εορταστική περίοδο.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, είδαμε την αγορά να κατεβάζει ρυθμούς όσο πλησιάζαμε στο τέλος της εβδομάδας, καθώς πλοιοκτήτες και ναυλωτές έσπευσαν από νωρίς να κλείσουν τις συμφωνίες τους. Έτσι, στην Ευρώπη είδαμε να μειώνεται η χωρητικότητα αρκετά. Ηρεμία είδαμε στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, με ελάχιστη ζήτηση. Ένα SMX για ταξίδι προς τον Περσικό κόλπο πληρωνόταν με $ 17,5Κ /ημέρα.
Στο Ν. Ατλαντικό οι ναύλοι υποχώρησαν. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως ένα SMX για Υπερατλαντικό ταξίδι έκλεινε στα $ 17-17,5K /ημέρα με παράδοση στη Recalada της Αργεντινής. Τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή εμφάνισαν μειωμένους ναύλους ( $ 13,85Κ /ημέρα +385Κ ΒΒ).
Στον Αμερικάνικο κόλπο, πολλοί πλοιοκτήτες ήταν διατεθειμένοι να μειώσουν τις απαιτήσεις τους για να καλύψουν τα πλοία τους πριν από τις εορτές, ωστόσο η έλλειψη χωρητικότητας βοήθησε τους ναύλους να διατηρηθούν σε ικανοποιητικά επίπεδα ( $ 24,5Κ/ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια).
Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή του Ειρηνικού είδαμε να διατηρείται το θετικό κλίμα με ικανοποιητικό όγκο φορτίων και πολλά ταξίδια προς την Ινδία μέσω της Ινδονησίας. Ένα UMX για ταξίδι από Ν. Κίνα προς Δυτ. Ινδία πληρωνόταν κοντά στα $ 9Κ /ημέρα και ένα SMX $ 7,5Κ /ημέρα. Τέλος, οι ναύλοι για τα ταξίδια επιστροφής προς την Ευρώπη-Μεσόγειο παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα ($ 3Κ /ημέρα).