Νέο κύκλο συζητήσεων για τα open-loop crubbers και τη συνεισφορά τους για «μετάθεση» της ρύπανσης από τον αέρα στη θάλασσα, για την προστασία της οποίας υφίσταται δέσμευση της ναυτιλιακής κοινότητας πυροδότησε απόφαση της Κίνας να τα απαγορεύσει στα λιμάνια της, τις ποτάμιες πλεύσεις και τις περιοχές ECAs.
Σύμφωνα με τα στοιχεία η Κινεζική εθνική ECAs, με ισχύ από 1η Ιανουαρίου, 2019, καλύπτει σχεδόν όλα τα χωρικά ύδατα της Κίνας και ένα μεγάλο μέρος του ποταμού Yangtze και ποταμού Περλ.
Σκάφη που εισέρχονται στις εν λόγω ζώνες ECAs θα πρέπει να στραφούν σε καύσιμα με όχι περισσότερο από 0,5% περιεκτικότητα σε θείο ενώ όταν πλέουν εντός της ECAs στα εσωτερικά ύδατα (ποτάμια) θα πρέπει να πληρούν ένα 0,1% όριο περιεκτικότητας σε θείο.
Ουσιαστικά η απόφαση της Κίνας μετά και από εκείνη της Σιγκαπούρης έχουν δημιουργήσει μία νέα δυναμική προς την κατεύθυνση της πλευράς της ναυτιλιακής κοινότητας που έχει τοποθετηθεί κατά της χρήσης των open-loop crubbers και κατά δεύτερον κατά των crubbers γενικότερα υποστηρίζοντας τη χρήση συμβατικών καυσίμων αλλά χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Να σημειωθεί ότι τα open-loop crubbers απαγορεύονται ήδη στο Βέλγιο, Καλιφόρνια, Μασαχουσέτη, και κατά μήκος της Γερμανίας στον ποταμό Ρήνο. Από την άλλη πλευρά Wärtsilä και Yara που προωθούν τα crubbers φαίνεται ότι θα υποστηρίξουν τις υβριδικές μορφές τους αν και σε τεχνικό επίπεδο θεωρείται δύσκολη η μετατροπή των open-loop . Μέσα στο έτος η διεθνή ναυτιλία καλείται να δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια στη ρότα προσαρμογής της απόφασης του ΙΜΟ χωρίς να έχουν ξεκαθαριστεί βασικά τεχνικά ζητήματα που έχουν εγερθεί ούτε βέβαια να έχει απαντηθεί το πώς θα καλυφθεί και με ποιόν τρόπο το «μετά την πώληση» σέρβις σε αυτά τα μηχανήματα τα οποία θα πρέπει να τοποθετηθούν συγκυριακά χρονικά και με τα άλλα συστήματα που αφορούν στη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος. Για πολλά πλοία κατασκευαστικά ο εν λόγω σχεδιασμός αποτελεί ένα «γρίφο» με αναλυτές να υποστηρίζουν ότι είτε λόγω του υπερβάλλοντος κόστους είτε λόγω τεχνικών αδυναμιών πολλές μονάδες θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Να υπενθυμιστεί τέλος ότι πρώτη στις αρχές Οκτωβρίου του περασμένου έτους η HELMEPA είχε εγείρει θέμα με τα open-loop crubbers επισημαίνοντας τους κινδύνους για το θαλάσσιο περιβάλλον. Στην εν λόγω ανακοίνωσή της η ΗELMEPA ανέφερε τα ακόλουθα:
«H HELMEPA, στα πλαίσια της αποστολής που της ανάθεσαν το 1982 οι ιδρυτές της, ΠΝΟ και ΕΕΕ, παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και επικροτεί τις προσπάθειες της διεθνούς ναυτιλίας να ανταποκριθεί στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις για τη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και επομένως και της ποιότητας της ανθρώπινης ζωής.Η επερχόμενη το 2020 εφαρμογή του νέου Κανονισμού, σύμφωνα με τον οποίο θα είναι υποχρεωτική για τα πλοία η χρήση καθαρών καυσίμων, με χαμηλή περιεκτικότητα θείου 0,5%, αποτελεί μια ριζική τεχνολογική αλλαγή, την αφετηρία μιας νέας εποχής της λειτουργίας των πλοίων.Ο στόχος της νέας νομοθεσίας είναι τα πετρέλαια των πλοίων κατά την καύση τους να μην εκπέμπουν αέρια ρυπογόνα για το περιβάλλον και επιβλαβή για την υγεία του ανθρώπου και να είναι σε κάθε περίπτωση ασφαλή, όπως ορίζουν διεθνείς κανονισμοί για τα πλοία και τα πληρώματα τους.
Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή καθώς και περαιτέρω επιστημονική μελέτη της παρατηρούμενης αυξητικής τάσης να χρησιμοποιηθούν ισοδύναμοι εναλλακτικοί τρόποι προσαρμογής με τον νέο αυτό Κανονισμό. Ιδιαίτερα, τεχνικές μέθοδοι στα πλοία, που θα αφαιρούν το θείο από τα καυσαέρια το οποίο, στη συνέχεια, πιθανώς θα απορρίπτεται σωρευτικά στη θάλασσα μαζί με υπολείμματα της καύσης και ορισμένα επιβλαβή μέταλλα και θρεπτικά άλατα. Αυτές οι απορρίψεις δημιουργούν στη HELMEPA πολλά ερωτηματικά και έντονη ανησυχία για τις μακροχρόνιες επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στο θαλάσσιο περιβάλλον. Και είναι αδιανόητο σήμερα, στην τόσο προηγμένη τεχνολογικά εποχή μας, αναγκαίες παγκόσμια προσπάθειες μείωσης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης να αποβούν τελικά επικίνδυνες για το ήδη επιβαρυμένο θαλάσσιο οικοσύστημα».
Επίσης η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (EEΕ) , με ανακοίνωσή της , καλωσώρισε την απόφαση της 73ης Συνόδου της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 73) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (UN ΙΜΟ) (Λονδίνο, 22-26/10/2018) να εξετάσει και να αντιμετωπίσει τις σοβαρές επιπτώσεις στην ασφάλεια καθώς και τις σχετικές προκλήσεις που απορρέουν από την εφαρμογή του νέου ορίου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο στα ναυτιλιακά καύσιμα από την 1/1/2020. Να σημειωθεί ότι η ΕΕΕ υποστηρίζει σθεναρά το έργο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ως το μοναδικό αρμόδιο διεθνές όργανο για τη ρύθμιση της ναυτιλίας παγκοσμίως, που διασφαλίζει την ομαλή εφαρμογή κατάλληλων και αποτελεσματικών κανονισμών προς όφελος του περιβάλλοντος και της βιωσιμότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας, θέτοντας την ασφάλεια στη θάλασσα ως ύψιστη προτεραιότητα.
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.