Σαβ04202024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Αποκαλυπτική έκθεση του European Council on Foreign Relations για τις σχέσεις Κίνας-ΕΕ στη ναυτιλία και τα λιμάνια!

china eu flags

Υπάρχει μια κινέζικη παροιμία που λέει «εάν θέλεις να γίνεις πλούσιος πρέπει πρώτα να φτιάξεις δρόμους». Αυτή η κινεζική παροιμία συμβαδίζει με τον καλύτερο τρόπο με την πρωτοβουλία «Belt and Road Initiative-BRI) του Κινέζου Προέδρου Xi Jinping, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του European Council on Foreign Relations (ECFR) με τίτλο: Blue China: Navigating the Maritime Silk Road to Europe.Η Maritime Silk Road βέβαια υπάρχει ήδη και είναι ζωτικής σημασίας για τον συνεχώς αυξανόμενο πλούτο της Κίνας.

Οι θαλάσσιες ζώνες επικοινωνίας από την Κίνα προς την Ευρώπη μέσω της διαδρομής Malacca-Suez είναι από τις πιο πολυσύχναστες στον κόσμο. Το 25% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από το Malacca Strait.

Το ναυτιλιακό εμπόριο Κίνα-Ευρώπη είναι τρεις φορές μεγαλύτερο από το εμπόριο αεροπορικών μεταφορών και Ευρωασιατικών σιδηροδρόμων, ενώ η τελευταία εναλλακτική λύση - η βόρεια διαδρομή μέσω του Αρκτικού Ωκεανού (Ice Silk Road), μόλις αρχίζει να αναπτύσσεται.

Στην έκθεση αναφέρονται τα σχέδια της Κίνας για την ανάπτυξη μια «μπλε οικονομίας» (Blue economy).

Η κρατική υπηρεσία ωκεανών (State Oceanic Administration-SOA) - η κυρίαρχη οργάνωση που αναπτύσσει πολιτική για την θαλάσσια οικονομία (blue economy) ορίζει τον 21ο αιώνα ως τον «αιώνα των ωκεανών και σημειώνει ότι η κατάσταση των ωκεανών στην εθνική ανάπτυξη κυριαρχεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περίοδο ανθρώπινης ιστορία.

Η ετήσια έκθεση για την ανάπτυξη των ωκεανών του 2017 ανέφερε ότι το «θαλάσσιο ΑΕΠ» της Κίνας (συμπεριλαμβανομένων των ναυτιλιακών βιομηχανιών, τις δραστηριότητες εξόρυξης, τον τουρισμό και τις μεταφορές) αντιπροσώπευε το 9,5% του συνολικού ΑΕΠ το 2016.

Αν ήταν μια χώρα, η Blue economy της Κίνας θα κατέλαβε την 15η θέση παγκοσμίως σύμφωνα με το ΑΕΠ.

Η έκθεση στη συνέχεια αναφέρεται στις επενδύσεις της Κίνας σε μια σειρά χώρες και λιμάνια χωρών και σημειώνει ότι ορισμένες εξ αυτών ήταν αποτέλεσμα αποφάσεων που σχετίζονται με την εξωτερική πολιτική των χωρών αυτών.

Για την Ελλάδα, η ενέργεια αυτή ήταν τουλάχιστον εν μέρει απάντηση στα μέτρα λιτότητας της ΕΕ, αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Επίσης προστίθεται ότι αναμένονται και άλλες επενδύσεις σε λιμάνια Για παράδειγμα η China Merchants Group σχεδιάζει κινήσεις στις περιοχές του Αρκτικού Κύκλου, (Kirkenes στη Νορβηγία, Klaipeda στη Λιθουανία και λιμάνια στην Ισλανδία).

Άλλα λιμάνια για τα οποία έχει εκφραστεί το κινεζικό ενδιαφέρον είναι η Ελευσίνα στην Ελλάδα, η Trieste και Genoa στην Ιταλία, η Sines και Lisbon στην Πορτογαλία και η Anaklia στη Γεωργία.

Στα συμπεράσματα η έκθεση αφού επισημαίνει ότι οι πολιτικές της Κίνας για τη διευκόλυνση της ανάπτυξης της blue economy και την δημιουργία ενός ισχυρού ναυτικού μετασχηματίζουν το παγκόσμιο θαλάσσιο περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται και οι Ευρωπαίοι, συμπληρώνει ότι συνολικά ο Maritime Silk Road παρουσιάζει σοβαρές προκλήσεις για την Ευρώπη και θα ενισχύσει το στοιχείο του ανταγωνισμού στις σχέσεις Ευρώπης-Κίνας.

Η Ευρώπη δεν πρέπει να κλείνει τα μάτια στις προκλήσεις αλλά και δεν πρέπει να στρέφει την πλάτη της στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη συνεργασία ε την Κίνα, επισημαίνεται.

Η έκθεση τονίζει μεταξύ άλλων ότι η ΕΕ θα πρέπει να θεσπίσει ένα πανευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου των επενδύσεων και σύντομα. Οι κινεζικές επενδύσεις σε ευρωπαϊκούς λιμένες δεν προβληματίζουν ακόμη, έως ότου επιτευχθεί ένα κρίσιμο μέγεθος.

Αυτό το σημείο επιτυγχάνεται όταν η κλίμακα ενός έργου σε μία χώρα οδηγεί σε υπερβολική πολιτική επιρροή, αν και αυτό μπορεί να επιτευχθεί και με τη σταδιακή δημιουργία δεσπόζουσας θέσης που απειλεί τον δίκαιο ανταγωνισμό.

Η ΕΕ και τα κράτη μέλη της προστίθεται θα πρέπει να καταρτίσουν σαφή γραμμή μεταξύ των επενδύσεων που συμβάλλουν στην κάλυψη των μακροπρόθεσμων ευρωπαϊκών συμφερόντων και των επενδύσεων που επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης.

Για εσωτερική χρήση, η ΕΕ θα μπορούσε να δημιουργήσει μια «λευκή λίστα» τομέων στους οποίους η συνεργασία με την Κίνα μπορεί να λειτουργήσει με βάση την αμοιβαιότητα στην γαλάζια οικονομία.

Η ΕΕ πρέπει να καταστήσει σαφές στην Κίνα ότι η αμοιβαιότητα πρέπει να αποτελέσει τη βάση για τις ανταλλαγές επενδύσεων στη γαλάζια οικονομία.

Όλη η έκθεση εδώ

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter