Πεμ04252024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Προσαρμοστικότητα το «όπλο» της ναυτιλίας της χώρας

fotosinedrio1

Η προσαρμοστικότητα στις δύσκολες και ενίοτε σκληρές απαιτήσεις του free and fare competition αλλά και στις απαιτήσεις της σύγχρονης τεχνολογίας που έχει αρχίσει να διαπνέει τον ναυτιλιακό τομέα είναι ένα από τα όπλα της ναυτιλίας της χώρας .

Τούτο αποτελεί ένα εκ των κορυφαίων συμπερασμάτων στα οποία κατέληξε το άκρως επιτυχές συνέδριο με θέμα «Η Παγκόσμια Επίδραση της Ναυτιλίας» που διεξήχθη στο Ίδρυμα Ευγενίδη με οργανωτή τη ναυτιλιακή ιστοσελίδα “theseanation”. Τις εργασίες του συνεδρίου άνοιξε με ομιλία του ο πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Θ. Βενιάμης ο οποίος μεταξύ άλλων στην ομιλία του αναφέρθηκε στο σπουδαίο γεωστρατηγικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας αλλά και στη σημασία του ελεύθερου εμπορίου. Τάχθηκε κατά των μέτρων προστατευτισμού και σημείωσε ότι η ελληνική και διεθνής ναυτιλία παρακολουθεί με ανησυχία τα μέτρα για τους δασμούς που ανακοίνωσε η κυβέρνηση των ΗΠΑ. Επιπλέον ο πρόεδρος της ΕΕΕ τάχθηκε κατά των περιφερειακών πολιτικών και ζήτησε από την ΕΕ να διδαχθεί από το πώς στηρίζουν την ναυτιλία οι ελληνικές κυβερνήσεις. Αν η Ευρώπη θέλει μια ισχυρή ευρωπαϊκή ναυτιλία ας διδαχθεί από τις ελληνικές κυβερνήσεις τόνισε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι η ναυτιλιακή πολιτική πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τι πράττουν οι βασικοί ανταγωνιστές.
Την ανάγκη αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και την ύπαρξη ενός διαλόγου με όλους τους φορείς και τα κόμματα, προκειμένου να θεσπιστεί μία εθνική πολιτική για τη ναυτιλία, επεσήμανε στη σημερινή του ομιλία στο Ίδρυμα Ευγενίδη, όπου πραγματοποιείται το συνέδριο με τίτλο «Η παγκόσμια Επίδραση της Ναυτιλίας», ο υπουργός Παναγιώτης Κουρουμπλής.
Ανέφερε ότι ήδη το υπουργείο Ναυτιλίας επεξεργάστηκε ένα αφήγημα με 14 στόχους, θέλοντας να παίξει ένα κεντρικό ρόλο στην προώθηση πολιτικών που θα απελευθερώνουν τις δημιουργικές δυνάμεις και το οποίο παρουσιάστηκε ήδη ως σχέδιο στην αρμόδια επιτροπή της βουλής.
Αναφερόμενος στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, είπε ότι επιχειρείται ήδη η αναβάθμισή της, με την πρόσληψη 290 ωρομίσθιων καθηγητών στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και με την έγκριση για τη σύσταση άλλων 100 καινούργιων θέσεων καθηγητών. Τόνισε επίσης ότι εντάχθηκαν 10 εκατ. ευρώ για τον εξοπλισμό των σχολών σε όλα τα περιφερειακά προγράμματα στις περιφέρειες όπου βρίσκονται οι σχολές ναυτικής εκπαίδευσης, ενώ αποκαταστάθηκε ήδη η σίτιση για όλους τους σπουδαστές.
Είπε εξάλλου ότι για πρώτη φορά οι ΑΕΝ μέσω μνημονίου συνεργασίας συνδέθηκαν με όλα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ στις περιοχές όπου βρίσκονται, ενώ εγκαταστάθηκε σύγχρονο σύστημα εκπαίδευσης εξ αποστάσεως των υποψήφιων ναυτικών που θα συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση των σχολών στα πλαίσια της συνεργασίας με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ.

Τόνισε επίσης ότι θεσπίστηκε διάταξη με την οποία ισχύει η δυνατότητα στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το ναυτικό επιμελητήριο να προχωρήσουν στη δημιουργία δύο κέντρων επιμόρφωσης ναυτικών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Αναφερόμενος στην ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά, είπε ότι έχει αρχίσει να παίρνει μία δυναμική και από την 90η θέση που ήταν πριν από μερικά χρόνια να είναι σήμερα στη 38η και υπολογίζουμε ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα φθάσει στην 20η.
Πρόσθεσε επίσης ότι τα τελευταία τρία χρόνια στη χώρα μας εγκαταστάθηκαν 310 νέες ναυτιλιακές επιχειρήσεις ενώ αναφερόμενος στο θέμα της ακτοπλοΐας είπε ότι μελετάται η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου και σύντομα θα ανακοινωθεί με συγκεκριμένο τρόπο η εφαρμογή του.
Για τον τομέα της ναυπηγοεπισκευής είπε ότι είναι ένας γίγαντας που αφυπνίζεται μετά από τα τόσα χρόνια που είχε βρεθεί στο περιθώριο και αναφέρθηκε στην εγκατάσταση της νέας πλωτής δεξαμενής του ΟΛΠ στην οποία θα μπορούν να δεξαμενίζονται πλέον πλοία της ακτοπλοΐας και της κρουαζιέρας
H ναυτιλία τόνισε ότι μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στη χώρα καθώς το 2017 είχαμε μια αύξηση 17% του ναυτιλιακού συναλλάγματος φθάνοντας στα 9,3 δις. ευρώ.
Την ανάγκη να επιστρέψει η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και η Ελλάδα να κάνει μία στροφή στην κανονικότητα και στη σοβαρότητα, αφήνοντας στην άκρη το λαϊκισμό και τη δημαγωγία, επεσήμανε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο συνέδριο του Ιδρύματος Ευγενίδη, «Η παγκόσμια Επίδραση της Ναυτιλίας». Ο κ .Χατζηδάκης είπε ότι θα πρέπει να ληφθούν πρωτοβουλίες για να μπορέσει να γίνει πιο ελκυστική η ελληνική σημαία, προκειμένου ο ναυτιλιακός κλάδος να αποτελέσει ακόμα περισσότερο ένα πυλώνα στον οποίο να μπορεί να στηριχθεί η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες προτάσεις από πλευράς ΝΔ φιλικές προς την επιχειρηματικότητα και που καλύπτουν και τη ναυτιλία, όπως:
1.Εγκαθίδρυση ενός σταθερού ευνοϊκού φορολογικού πλαισίου που να περιλαμβάνει κίνητρα για επενδύσεις.
2.Μείωση φόρου στις επιχειρήσεις από το 29% στο 20% με αντίστοιχη μείωση δημοσίων δαπανών.
3.Μείωση της ασφαλιστικής και φορολογικής επιβάρυνσης των ναυτικών.
4.Μείωση του φόρου των μερισμάτων στο 5%.
5. Μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά επιπλέον 2% όταν επιχειρήσεις απασχολούν τουλάχιστον 50 εργαζόμενους.
Αναφερόμενος στη μεγάλη επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά από την cosco είπε ότι θα θέλαμε μία τέτοια φιλοσοφία να κυριαρχήσει σε όλες τις λιμενικές υποδομές της χώρας και η οποία πρόσθεσε δεν θα πρέπει να τις αντιμετωπίζεται ως πικρό χάπι αλλά ως αναγκαία μεταρρύθμιση που θα στείλει το μήνυμα ότι η Ελλάδα αλλάζει και θέλει τις ιδιωτικές επενδύσεις.
Για τη ναυτική εκπαίδευση είπε ότι το σύστημα θα πρέπει να αναδιοργανωθεί με αναβάθμιση των δημοσίων σχολών αλλά και να επιτραπεί η ύπαρξη και ιδιωτικών. Υπάρχει κάποιος λόγους που στερούμε το δικαίωμα της επιλογής στα παιδιά ειδικά στον τομέα αυτό? Διερωτήθηκε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ.
Αναφερόμενος στην ενθάρρυνση των νέων για το ναυτικό επάγγελμα είπε ότι είναι ένα επάγγελμα που προσφέρει προοπτικές για ανέλιξη και πολύ καλές οικονομικές απολαβές και τόνισε: «Μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο μας ενώ υπάρχει πολύ μεγάλη ανεργία στην πατρίδα μας οι Έλληνες νέοι φεύγουν κατά δεκάδες στο εξωτερικό για να βρουν δουλειά ενώ την ίδια ώρα η ελληνόκτητη ναυτιλία συνολικά στελεχώνεται σε σημαντικό βαθμό από μη Έλληνες.»
«Μπορούμε αυτό να το θεωρούμε δεδομένο μπορούμε να συμβιβαστούμε μ την ιδέα δεν έχω να προτείνω μία μαγική λύση αλλά σίγουρα είναι μία κατάσταση που είμαι βέβαιος ότι δεν ικανοποιεί κανέναν ούτε του εφοπλιστές ούτε του ναυτικούς και θα πρέπει να καθίσουμε πέραν από τις ιδεοληψίες στηριζόμενοι στην κοινή λογική και στις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές να διαμορφώσουμε ένα πιο ευέλικτο και πιο ελκυστικό πλαίσιο προκειμένου τα νέα παιδιά να πηγαίνουν και να δουλεύουν στα ελληνόκτητα πλοία αντί να αναζητούν την τύχη τους στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα» ανέφερε ο κ.Χατζηδάκης
Από την πλευρά τους οι πρέσβεις της Νορβηγίας, ΗΠΑ, Μ. Βρετανίας, Ιαπωνίας και Κορέας αναφέρθηκαν στο ρόλο που διαδραματίζει η ναυτιλία για την ισχυροποίηση των οικονομιών των χωρών τους και τη συμβολή της ναυτιλίας της χώρας σε αυτή την κατεύθυνση με το πρέσβη των ΗΠΑ να σημειώνει μεταξύ άλλων ότι οι ΗΠΑ θα στηρίξουν κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια της Ελλάδος. O κ. Pyatt μίλησε στην ενότητα «Ναυτιλία πηγή πλούτου και πολιτισμού-γέφυρα συνεργασίας» όπου μίλησαν επίσης οι πρέσβεις της Μ. Βρετανίας κυρία Kate Smith CMG, της Ιαπωνίας κ. Yasuhiro Shimizu, της Ν. Κορέας κ. AHN Youngjip και της Νορβηγίας κ. Jorn Gjelstad.
O αμερικανός πρέσβης αναφέρθηκε ακόμη στην επικείμενη επισκευαστική βάση ελικοπτέρων που πρόκειται να φιλοξενηθεί στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όπως ακόμη και στη συνεργασία του αμερικανικού εκπαιδευτικού συστήματος με τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και χαρακτήρισε την Ελλάδα πυλώνα σταθερότητας στην περιοχή.
Επίσης υπογράμμισε το πολύ επιτυχημένο ταξίδι του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στις ΗΠΑ, αλλά και τη στενή συνεργασία της ελληνικής ναυτιλίας με τη χώρα του.
Ο Νορβηγός πρέσβης κ. Jorn Gjelstad αναφέρθηκε στις στενές σχέσεις των δυο χωρών ενώ εστίασε ιδιαίτερα στο ρόλο της τεχνολογίας στη ναυτιλία, ένα τομέα που οι νορβηγοί έχουν πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα.
Η πρέσβης του Ηνωμένου Βασιλείου κ. Kate Smith τόνισε ότι η ναυτιλία δεν επηρεάζεται απο το Brexit εξήρε την δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας αλλά και τους ισχυρούς δεσμούς του ελληνικού εφοπλισμού με το City του Λονδίνου.
Ο Ιάπωνας πρέσβης κ. Yasuhiro Shimizu υπογράμμισε τις τεχνολογικές δυνατότητες των γιαπωνέζικων ναυπηγείων δυνατότητες που τα καθιστούν ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, ενώ τέλος ο Κορεάτης Πρέσβης κ. AHN Youngjip τόνισε ότι η οικονομία της χώρας του στηρίζεται στη ναυπηγική βιομηχανία η οποία έχει πολύ στενούς δεσμούς με τον ελληνικό εφοπλισμό. Τους πρέσβεις καλωσόρισε στο συνέδριο ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη κ. Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, ο οποίος συντόνισε παράλληλα τη συγκεκριμένη ενότητα.
Τεχνολογικά «διαπιστώθηκε» ότι η ναυτιλία της χώρας έχει να κάνει ακόμη σημαντικά βήματα για την ενσωμάτωση των τεχνολογικών αιχμών στην πληροφορική αλλά και σε όλο το φάσμα των τεχνολογικών εξελίξεων που θα επηρεάσουν αν δεν ενσωματωθούν αργά ή γρήγορα την ανταγωνιστικότητα της ενώ σημείο σύγκλισης των απόψεων στο τεχνολογικό κομμάτι ήταν ότι η ανθρώπινη παρουσία στα πλοία είτε αυτά είναι τηλεκατευθυνόμενα ή μη θα είναι απαραίτητη τουλάχιστον για την προσεχή δεκαετία , ίσως και παραπάνω, μέχρι τα «έξυπνα» συστήματα να μπορέσουν να επιδιορθώνουν από μόνα τους τις όποιες δυσλειτουργίες. Αφορμή για το εν λόγω συμπέρασμα η παρέμβαση Ευγενίδη για ένα τεχνολογικά εξελιγμένο «ρελέ» που αφορούσε πλοίο της ακτοπλοΐας το οποίο όμως απαίτησε την ανθρώπινη παρέμβαση αλλά και την ενεργοποίηση ενός τμήματος του ναυτιλιακού cluster γεγονός που παρέπεμψε ευθέως στην συγκεκριμένη ενότητα.
Αδιαμφισβήτητα όσον αφορά στο ναυτιλιακό cluster που “τρέχουν» από κοινού ΕΕΕ, ΝΕΕ και ΕΒΕΠ διαπιστώθηκε ότι «ανοίγει πόρτες» στην ευρύτερη δραστηριοποίηση της ευρύτερης Πειραϊκής οικονομίας ενώ στην συζήτηση περί των καυσίμων και του νομικού πλαισίου αποκάλυψε το εύρος του προβληματισμού που διακατέχει τη ναυτιλία.
Στο χρηματοπιστωτικό και στη συζήτηση για την «επόμενη Ημέρα» υπήρξε έντονο ενδιαφέρον για τα «μοντέλα» που ακολουθούνται αλλά και εκείνα που ακολουθήθηκαν στο «πρόσφατο» παρελθόν και τα οποία στήριξαν την ναυτιλία της χώρας. Σε ένα «ευμετάβλητο» περιβάλλον τα μοντέλα αυτά στη συζήτηση που προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον «κρίθηκαν» με τα επιχειρήματα ένθεν κακείθεν να «εξιτάρουν» τους μετέχοντες και παρακολουθούντες την συγκεκριμένη ενότητα.
Τέλος όσον αφορά στα καύσιμα και τους περιβαλλοντικούς όρους που έχουν τεθεί και σε επίπεδο ΙΜΟ καταγράφηκε ο προβληματισμός για μία πλειάδα επιπτώσεων που περιγράφηκαν ενώ επίσης καταγράφηκε και ο προβληματισμός από την πλευρά της ναυτιλίας να και κατά πόσο είναι έτοιμος να ανταποκριθεί στη παγκόσμια ζήτηση για εξευγενισμένα καύσιμα ο τομέα των διυλιστηρίων.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter