Χρηματοδότηση άνω του 1 δις εξετάζει η Ε.Ε. για την ανανέωση του στόλου στο short shipping και στην ακτοπλοΐα

container 8425

Χρηματοδότηση άνω του 1 δις ευρώ - με ευνοϊκούς όρους - για τη ναυπήγηση τουλάχιστον 50 νεότευκτων πλοίων, μπορεί να εξασφαλίσει για πρώτη φορά με τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η ναυτιλία μικρών αποστάσεων και η ακτοπλοΐα, ειδικά στον Νότο της Ευρώπης. Το φιλόδοξο πρόγραμμα «Europa Ship Plan» είναι μία πρωτοβουλία της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) και συνδέεται με την ανάγκη κατασκευής νέων πλοίων, που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο κυρίως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

Το σχέδιο απευθύνεται όχι μόνο στους Έλληνες, αλλά σε όλους τους Ευρωπαίους πλοιοκτήτες και θα αναπτυχθεί στα ελληνικά και μεσογειακά λιμάνια με τη βοήθεια ενός άλλου προγράμματος που τρέχει παράλληλα, του Poseidon Med II.

Τα παραπάνω αποκαλύφθηκαν σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο πλοίο «Liberty» στο Λιμάνι του Πειραιά, από την Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) με τη συμμετοχή 80 και πλέον παραγόντων που εκπροσωπούν ναυτιλιακές εταιρείες-μέλη της ΕΕΝΜΑ, ακτοπλοϊκές εταιρείες, νηογνώμονες, εφοπλιστικές ενώσεις γειτονικών χωρών, τραπεζικά ιδρύματα, ναυτιλιακούς ομίλους του εξωτερικού όπως τον όμιλο Grimaldi κ.ά.

Το «παρόν» στην εκδήλωση έδωσαν επίσης, τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Stephane Ouaki Head of Unit, Connecting-Infrastructure Investment Strategies και Jose Anselmo, principal Administrator for TEN-T Policy, που ασχολούνται με τις χρηματοδοτήσεις ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Ανοίγοντας την εκδήλωση ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ, Χαράλαμπος Σημαντώνης, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι το «Europa Ship Plan» αφορά χρηματοδοτήσεις και όχι επιδοτήσεις και στοχεύει, όπως εξήγησε, στο να προσφέρει σταθερή χρηματοδότηση για την ανανέωση του στόλου στο short shipping ξεκινώντας από τη Μεσόγειο.

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, σημείωσε πως το «Europa Ship Plan», έχει τριπλό χαρακτήρα, καθώς είναι μια πρωτοβουλία αναπτυξιακή, έχει περιβαλλοντικά οφέλη και μπορεί να προσφέρει προστιθέμενη αξία στη χώρα μας στον βαθμό που συνδεθεί και με τη ναυπηγική μας βιομηχανία.

Ο Παναγιώτης Ζαχαριουδάκης, διευθυντής της εταιρείας ειδικού σκοπού «Europa Venture» που θα διαχειρίζεται το πρόγραμμα «Europa Ship Plan», ανέφερε πως το πρόγραμμα προβλέπει τη ναυπήγηση ενός αριθμού πλοίων με τη συμβολή χρηματοδοτικών εργαλείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Όπως διευκρίνισε, ο πλοιοκτήτης μπορεί να συμβάλει με ίδια κεφάλαια που θα κυμαίνονται από 20%-30% του επενδυτικού προγράμματος και τα υπόλοιπα θα είναι χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις εμπορικές τράπεζες που θα συμμετέχουν στο όλο πρόγραμμα.

Τα επιτόκια θα είναι ευνοϊκά, καθώς θα υπάρχει η εγγύηση της ΕΙΒ.

Βασική προϋπόθεση, είναι η κατασκευή των πλοίων σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία και για να είναι ανταγωνιστικά έναντι των ναυπηγείων της Άπω Ανατολής, η κατασκευή τους θα γίνει «εν σειρά». Για τον λόγο αυτό το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία δύο τύπων πλοίων.

Ο ένας τύπος αφορά bulker και δεξαμενόπλοια 10.000 dwt και containerships 600 Teu και ο άλλος τύπος Bulker και δεξαμενόπλοια 20.000 dwt και containerships 1.200 teu. Ανάλογη τακτική θα ακολουθηθεί και στην ακτοπλοΐα.

Με την ομαδοποίηση αυτή επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας μέχρι και 15% σε σύγκριση με τις τρέχουσες τιμές που αφορούν την κατασκευή ενός πλοίου.

Όπως διευκρίνισαν οι παριστάμενοι εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ.κ. Ouaki και Anselmo, δεν υπάρχει κάποιο όροι σε ό,τι αφορά τα ποσά που μπορούν να δοθούν για τη χρηματοδότηση του προγράμματος. Ακόμα, δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των πλοίων.

Όλα εξαρτώνται από την ποιότητα του φακέλου και τον τύπο των πλοίων. Τα μέχρι στιγμής πάντως σχέδια κάνουν λόγο για ναυπήγηση σε πρώτη φάση 50 τουλάχιστον πλοίων όλων των τύπων και χρηματοδότησης ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ.

новинки кинематографа
Машинная вышивка, программа для вышивания, Разработка макета в вышивальной программе, Авторский дизайн