Σαβ04202024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Δίοδος για ναυτιλιακές πληρωμές εξωτερικού

veniamis 05hhgΤην κίνηση της κυβέρνησης προκειμένου να καθορίσει άμεσα τον τρόπο λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα, για όσο διάστημα διαρκέσει ο περιορισμός στην κίνηση κεφαλαίων, αναμένει η ναυτιλιακή κοινότητα της χώρας. Να ανοίξει η κυβέρνηση δίοδο «τραπεζικής επικοινωνίας» με το εξωτερικό για τα ναυτιλιακά γραφεία που εδρεύουν στη χώρα αναμένει ο κλάδος. Η ναυτιλία είναι ένας από τους λίγους τομείς που μπορεί να στηρίξει άμεσα την ανάπτυξη στη χώρα, σημειώνει στη «Ν» ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.

Ο κ. Βενιάμης έφερε για παράδειγμα την Κύπρο στην οποία επεβλήθησαν capital controls το 2013.

Η κυβέρνηση της Μεγαλονήσου νε διάταγμα που εξέδωσε τότε, έθεσε τους κανόνες λειτουργίας των ναυτιλιακών εταιρειών σε ότι αφορά στη διακίνηση κεφαλαίων.

Όπως εξηγεί στη «Ν» ο γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Θωμάς Καζάκος, η δυνατότητα αυτή δόθηκε για πολύ συγκεκριμένες πληρωμές, όπως είναι η εξόφληση των εφοδιαστών των πλοίων σε όλο τον κόσμο αλλά και των πληρωμάτων. Σύμφωνα με τον κ. Καζάκο, αυτό ήταν πολύ σημαντικό ώστε να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα το στάτους της σημαίας των πλοίων.

Να μην καταγραφούν δηλαδή φαινόμενα, όπου προμηθευτές ή μέλη του πληρώματος επιχειρήσουν να «κρατήσουν» πλοία στο εξωτερικό προκειμένου να εξοφληθούν, λόγω αδυναμίας των τραπεζών να αποστείλουν εμβάσματα.

Το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι η αποστολή των εμβασμάτων γινόταν μέσα σε 24 ώρες, συμπεριλαμβανομένου και του ελέγχου των αποδεικτικών στοιχείων.

Η δυναμική τη ναυτιλίας

Τις τελευταίες δεκαετίες η ελληνόκτητη ναυτιλία βρίσκεται αδιαλείπτως στην πρώτη θέση στη διεθνή κατάταξη, ελέγχοντας άνω του 16% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, ενώ το ελληνικό νηολόγιο βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των σημαιών, εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικότερα, η ελληνόκτητη ναυτιλία, σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons (Μάρτιος 2015), εμφανίζει συνολική χωρητικότητα 181,7 εκατ. gt και ελέγχει 5.057 ποντοπόρα πλοία άνω των 100 gt.

Παράλληλα, 522 πλοία 30 εκατ. gt ή το 16,5% του υφιστάμενου στόλου που είναι υπό ναυπήγηση διεθνώς είναι ελληνικών συμφερόντων. Επιπλέον, σύμφωνα με στοιχεία από το IHS Fairplay World Shipping Encyclopedia (Ιανουάριος 2015), η ελληνόκτητη ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 18,82% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς φορτίων χύδην και το 26,50% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου σε dwt.

Συμβολή 13 δις ετησίως

Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος των Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών 9ΙΟΒΕ), η καταγεγραμμένη συνολική συμβολή της ναυτιλίας για την Ελλάδα ανέρχεται σε 13 δις ευρώ ετησίως προστιθέμενη αξία και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας (Ιανουάριος 2013).

Το εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών, από αυτές τις 192.000 θέσεις εργασίας, υπολογίζεται στα 2,7 δις ευρώ, με μεγάλο μέρος εξ αυτών να κατευθύνεται στα δημόσια ταμεία ως φόρος εισοδήματος και πρόσθετα ποσά στα ασφαλιστικά ταμεία.

Επίσης, μια ολόκληρη σειρά από κλάδους έχει στην Ελλάδα εκατοντάδες γραφεία με πολλαπλάσιους εργαζόμενους εξαιτίας της ποντοπόρου ναυτιλίας. Αυτά είναι, μεταξύ άλλων οι διαχειρίστριες ναυτιλιακές επιχειρήσεις, τα ειδικευμένα τραπεζικά τμήματα, τα ναυτιλιακά δικηγορικά γραφεία, οι ναυλομεσιτικοί οίκοι, οι εταιρείες επάνδρωσης πληρωμάτων, οι ταξιδιωτικές εταιρείες που μεταφέρουν πληρώματα στα ανά τον κόσμο λιμάνια, οι προμηθευτές ναυτιλιακού εξοπλισμού, η βιομηχανία ανεφοδιασμού και πετρέλευσης (bunkers), οι ασφαλιστικοί και αντασφαλιστικοί οίκου κ.α.

Η ναυτιλιακή κοινότητα έχει καταθέσει στην ελληνική πολιτεία πρόταση για την ενίσχυση της απασχόλησης στα ελληνόκτητα πλοία τα ποντοπόρου ναυτιλίας. Σε ότι αφορά την απασχόληση, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ η ελληνόκτητα ναυτιλία μπορεί να δημιουργήσει μέχρι 310.000 νέες θέσεις απασχόλησης και να αυξήσει το ετήσιο εθνικό εισόδημα από εργασία κατά περίπου 5 δις ευρώ.

Πηγή: «Ναυτεμπορική» (έντυπη έκδοση)

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter