Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

«Υπαρκτό» το ενδεχόμενο τρομοκρατικής επίθεσης σε ναυτιλιακό στόχο

terrorism

Τίποτα δεν αποκλείεται, όσον αφορά το ενδεχόμενο να εξελιχθεί μια τρομοκρατική επίθεση στην ναυτιλία.Ωστόσο το ενδεχόμενο αυτό αποτελεί αντικείμενο έρευνας του Piracy Studies Organization, το οποίο αξιοποίησε στοιχεία από την Παγκόσμια Βάση Δεδομένων για την Τρομοκρατία (GTD), με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στo συμπέρασμα ότι οι τρομοκρατικές επιθέσεις εναντίον θαλάσσιων στόχων είναι πολύ σπάνιες.

Μέσα σε διάστημα 40 ετών μόνο 199 περιπτώσεις από 98.000 καταγεγραμμένες επιθέσεις αποδίδονται στην τρομοκρατία δεδομένου ότι όπως σημειώνεται οι επιθέσεις στη θάλασσα είναι καταφανώς δυσκολότερες στο να πετύχουν τον βασικό τους στόχο.

Ωστόσο, η απειλή της τρομοκρατίας αυξάνεται σε όλο τον κόσμο, και μια αύξηση στις θαλάσσιες επιθέσεις μπορεί να έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις για το θαλάσσιο εμπόριο και την παγκόσμια ειρήνη και ασφάλεια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία σε προσεχές άρθρο στο Terrorism and Political Violence Victor Asal and Justin Hastings, θα επιχειρηθεί να εξεταστεί το σενάριο γιατί τρομοκρατικές ομάδες επιτίθενται σε θαλάσσιους στόχους και ποια είναι τα οργανωτικά και ιδεολογικά χαρακτηριστικά των ομάδων αυτών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τρομοκρατικές ομάδες είναι σχετικά συντηρητικές στην επιλογή της στρατηγικής, καθώς και στους στόχους τους και στην πλειονότητά τους οι επιθέσεις κατά θαλάσσιων στόχων είναι εκτός των δυνατοτήτων είτε της υλικοτεχνικής υποδομής είτε της εκπαίδευσης που διαθέτουν.

Από τα μέχρι τώρα γνωστά στοιχεία οι επί ξηράς επιθέσεις περιλαμβάνουν είτε ένα παγιδευμένο όχημα, είτε μια επιθετικής φύσεως ενέδρα με μικρά όπλα, που αποτελεί εδώ και καιρό το βασικό μέρος του τρομοκρατικού ρεπερτορίου και άρα αποκαλυπτικό της τυπικής εκπαίδευσης των ομάδων τους.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η επίθεση επί θαλάσσιου στόχου απαιτεί εξοπλισμό, όπως βάρκες, μεγάλες ποσότητες καυσίμων, ενδεχομένως εξοπλισμό ναυσιπλοΐας και κατάλληλη εκπαίδευση , στοιχεία που δεν είναι γνωστά ευρέως μεταξύ των παραδοσιακών τρομοκρατικών ομάδων.

Ωστόσο το τελευταίο διάστημα επικρατεί προβληματισμός, καθώς τα ανωτέρω στοιχεία μπορούν να καταστούν προσβάσιμα μέσα από ομάδες που επιχειρούν παραδοσιακές πειρατικές επιθέσεις επί πλοίων, όπου μπορεί να μην υπάρχει η κατάλληλη εκπαίδευση αλλά τουλάχιστον υπάρχει πρόσβαση σε πλεύσιμο υλικό εξοπλισμό ναυσιπλοΐας και γνώσεις χειρισμού της.

Τα οργανωτικά χαρακτηριστικά που πιθανώς σχετίζονται με τη ναυτιλιακή τρομοκρατία, μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά για να διεξάγουν εκτιμήσεις κινδύνου (είτε από κράτη ή τρομοκρατικές οργανώσεις):

-τις δυνατότητες των τρομοκρατικών οργανώσεων που θα τους επιτρέψουν να συμμετάσχουν σε θαλάσσιες επιθέσεις, και
-τις ιδέες που μπορεί να τους οδηγήσουν να θέλουν να συμμετάσχουν στις θαλάσσιες επιθέσεις.

Πεδίο προς εξέταση αποτελούν χαρακτηριστικά που αφορούν στην χωρητικότητα κρατικής χορηγίας, το μέγεθος της τρομοκρατικής οργάνωσης, τον βαθμό στον οποίο η τρομοκρατική ομάδα έχει δικτυωθεί με άλλες τρομοκρατικές οργανώσεις, τη συμμετοχή στο εμπόριο ναρκωτικών και αν η τρομοκρατική ομάδα ελέγχει συγκεκριμένα κομμάτια του εδάφους.

Η ιδεολογία μπορεί επίσης να έχει σημασία δεδομένου ότι οι θρησκευτικές ομάδες - όπως η Αλ Κάιντα - έχουν έντονη συνειδητοποίηση της συμβολικής σημασίας των στόχων τους, και του βαθμό που αντιλαμβάνονται τους θαλάσσιους στόχους σε σχέση με το οικονομικό σύστημα που επικρατείς τη Δύση.

Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Με την πιθανή εξαίρεση των ομάδων που συνδέονται με την Αλ-Κάιντα , δίνεται ένας οδηγός των πιθανών τρόπων επίθεσης και των πιθανών στόχων, με τους θαλάσσιους στόχους να μην διακρίνονται απαραίτητα ιδεολογικά από οποιοδήποτε άλλο στόχο.

Οι θαλάσσιοι στόχοι μπορεί να είναι πολιτικοί ή στρατιωτικοί στόχοι, λιγότερο ή περισσότερο «επώδυνοι», που σημαίνει ότι η γενική μετατόπιση των τρομοκρατικών επιθέσεων σε πολιτικούς στόχους δεν μπορεί απαραίτητα να επηρεάσει τους θαλάσσιους στόχος, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Ως αποτέλεσμα, οι πεποιθήσεις που μπορεί να οδηγήσουν κάποιες ομάδες να επιτίθενται σε διαφορετικούς τύπους στόχων με ορισμένους τρόπους επίθεσης, όπως οι θρησκευτικές ομάδες να είναι πιο πρόθυμοι να επιτεθούν σε αμάχους, ή πιο πιθανό να επιτεθούν με επιθέσεις αυτοκτονίας, μπορεί να είναι λιγότερο σημαντικές για την περίπτωση των θαλάσσιων στόχων.

Η συνεργασία μεταξύ των τρομοκρατικών ομάδων είναι ένα σημαντικό οργανωτικό στοιχείο.

Αυτές οι συνδέσεις μπορούν να διευρύνουν τον πληθυσμό από την οποίο μπορούν να αποκτήσουν το προσωπικό, τους υλικούς πόρους και την κατάρτιση για μια θαλάσσια επίθεση, καθώς και να ενθαρρύνουν τη μετάδοση των ιδεών και των στρατηγικών τους.

Η γνώση και οι συνδέσεις φαίνεται να οδηγούν τέτοιου είδους επιθέσεις και έτσι υπογραμμίζουν τη σημασία των ικανοτήτων για την ιδεολογία που σχετίζονται με τέτοιου είδους επιθέσεις.

Ασύμμετρες απειλές

Ωστόσο μετά την 11η Σεπτεμβρίου το θέμα της εκδήλωσης τρομοκρατικών επιθέσεων επί ναυτιλιακών στόχων, έχει προλάβει μια ακόμα διάσταση καθώς εικάζεται ότι μπορεί ένα πλοίο να αποτελέσει τον «ξενιστή» για μία επίθεση ή στην χειρότερη των περιπτώσεων τον «ξενιστή» δια του οποίου (περίπτωση εμπορευματοκιβωτίων) θα μεταφερθεί μια «βρώμικη βόμβα» οπουδήποτε στον κόσμο.

Έναντι αυτής της απειλής οι αμερικανικές αρχές βρίσκονται στο τελευταίο επίπεδο διαλόγου όσον αφορά την εφαρμογή σκαναρίσματος του 100% των εμπορευματοκιβωτίων που εισέρχονται στις ΗΠΑ. δηλαδή ενός θέματος που απασχολεί πλέον πολύ σοβαρά και τις ναυτιλιακές εταιρίες και το παγκόσμιο εμπόριο αφού συνήθως οι χρονικές καθυστερήσεις στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αποτιμούνται σε χρήμα και άρα σε συνολικό κόστος διακίνησης.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter