Πεμ03282024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

CONTAINER MARKET, νέα πτώση λόγω των μεγάλων μεγεθών

container 8425

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Η προηγούμενη εβδομάδα εμφάνισε ανάμεικτες τάσεις, με 3 κατηγορίες δεικτών να κινούνται ανοδικά, 7 πτωτικά και 5 να παραμένουν αμετάβλητες.

Τα PANAMAXes διατηρούν τα κέρδη τους για 4η συνεχόμενη εβδομάδα, ενώ τα πλοία χωρητικότητας από 1.100-3.500 TEUs αρχίζουν να δείχνουν ενδείξεις ενίσχυσης.

Γενικότερα, ο δείκτης HRCI σημείωσε πτώση κατά 3,3 μονάδες, που είναι η δεύτερη χαμηλότερη εβδομαδιαία πτώση από τον Ιούνιο.

Όμως, επιστρέφοντας στην κανονικότητα μετά από την καλοκαιρινή περίοδο, περιμένουμε να αυξηθεί η δραστηριότητα.

Επίσης, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα μεγαλύτερα μεγέθη (5.500-8.500 TEUs) έχει ανακόψει την πτώση των ναύλων των καλοκαιρινών μηνών. Τα πλοία αυτά, ωστόσο, εξακολουθούν να εμφανίζουν έντονη ελαστικότητα ως προς τους ναύλους τους.

Οι ροές φορτίων από την Ασία προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά μόλις 0,5% τους πρώτους 7 μήνες του έτους. Ταυτόχρονα, η προσφερόμενη χωρητικότητα αυτών των γραμμών έχει αυξηθεί κατά 560.000 TEUs, καθώς 30 πλοία έχουν παραδοθεί το ίδιο διάστημα.

Τα επίπεδα της ζήτησης έχουν αυξηθεί σε όλες τις κύριες εμπορικές διαδρομές. Αναλυτικότερα, τα φορτία προς την Άπω Ανατολή μέσω του Ειρηνικού αυξήθηκαν κατά 5.1%, στα Υπερατλαντικά ταξίδια κατά 6,3% και στη Ν. Αμερική κατά 9,6%.

Ο μόνος τομέας που παρουσίασε πτώση είναι η περιοχή της Μέσης Ανατολής. Συνολικά, η ζήτηση των πλοίων, μικρότερων των POST-PANAMAXes, εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 4-5% για το 1ο 7μηνο.

Επίσης, τα ισοζύγια προσφοράς / ζήτησης παραμένουν ευνοϊκά.

Την προηγούμενη εβδομάδα, ο HARPEX μειώθηκε, πάλι, κατά 17 μονάδες υποχωρώντας στις 551 μονάδες. Η πτώση αυτή οφείλεται στην πτώση των ναύλων των POST PANAMAXes κατά $ 1-1,5Κ /ημέρα, και των 1100 κατά 400$/ημέρα, ενώ τα υπόλοιπα μεγέθη παρέμειναν σταθερά.

Ας δούμε όμως πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:

Όσον αφορά τα POST-PANAMAXes, υπήρξαν ορισμένες συμφωνίες ναύλωσης πλοίων 8.500 TEUs στα επίπεδα των $ 12,5Κ /ημέρα, ενώ τα πλοία των 6000 TEUs διαπραγματεύονται γύρω $ 11Κ/ ημέρα. Λόγω της αυξημένης χωρητικότητας υπάρχει ανησυχία εάν αυτά τα επίπεδα θα μπορούσαν να προκαλέσουν μεγαλύτερη ζήτηση.

Τα PANAMAXes, εμφανίζουν μεγάλο όγκο κλεισιμάτων και οι ναύλοι αντιστέκονται σε μεγάλες μειώσεις. Η ΟΝΕ την προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε /επέκτεινε 3 πλοία στα $ 12Κ /ημέρα, μέχρι την άνοιξη του 2019. Οι ναύλοι στον Ατλαντικό είναι ελαφρώς πιο σταθεροί, λόγω έλλειψης διαθέσιμης χωρητικότητας.

Στην Άπω Ανατολή υπάρχει μικρή ανησυχία, καθώς υπάρχουν μερικά πλοία που ολοκληρώνουν τις ναυλώσεις τους αυτό το μήνα και θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την αγορά αν η ζήτηση επιβραδυνθεί.

Τα «3,5άρια» συνεχίζουν να βρίσκουν με ευκολία ναυλώσεις και όπως φαίνεται αυτό δεν αναμένεται να αλλάξει σύντομα, αλλά οι ναυλωτές πλέον πιέζουν για πιο ευέλικτες περιόδους, καθώς ελπίζουν ότι οι ναύλοι στο μέλλον θα υποχωρήσουν.

Σε γενικές γραμμές, οι ναύλοι ήταν σταθεροί, καθώς τα πλοία αυτά ανταγωνίζονται τα baby PANAMAXes και τα πλοία χωρητικότητας 2.800 TEUs.

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως 1 πλοίο επέκτεινε τη ναύλωσή του για 2-6 μήνες για $ 11-12Κ /ημέρα

Για τα ελαφρώς μικρότερα πλοία, χωρητικότητας 2.800 TEUs, επικράτησε ηρεμία την προηγούμενη εβδομάδα. Περιμένουμε αυτό το τμήμα να πιεστεί στα μέσα Σεπτεμβρίου, καθώς 2 πλοία ανοίγουν και δεν έχουν βρει ακόμα απασχόληση.

Όμοια εικόνα εμφανίζει και ο Ατλαντικός όπου πάνω από τα μισά πλοία να ανοίγουν και η ζήτηση είναι υποτονική.

Η εικόνα μπορεί να αλλάξει άμεσα, αλλά η πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου δεν βοήθησε την αγορά. Αναμένουμε, ωστόσο, περισσότερη δραστηριότητα τις επόμενες μέρες.

Τα πλοία χωρητικότητας 2.500 TEUs εξασφαλίζουν μακροχρόνιες ναυλώσεις, καθώς οι ναυλωτές περιορίζουν την έκθεσή τους σ’ αυτό το ανταγωνιστικό τμήμα της αγοράς. Η Άπω Ανατολή ήταν πολύ αργή την προηγούμενη εβδομάδα.

Σε γενικές γραμμές, οι πλοιοκτήτες ελπίζουν ότι θα έρθουν μερικές ακόμη δραστήριες εβδομάδες που θα αναθερμάνουν την αγορά.

Όσον αφορά τα πλοία χωρητικότητας 1700 TEUs, οι τυφώνες έχουν φέρει αρκετές νέες φορτώσεις στην Ανατολή, ωστόσο, πρέπει ακόμα να δούμε και άλλες μακροπρόθεσμες δουλειές για να έρθει η αγορά σε ισορροπία.

Οι ναύλοι έχουν διατηρηθεί στα $ 9Κ /ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στη Δύση η προσφορά ανεβαίνει στη Μεσόγειο και περιμένουμε με είναι ενδιαφέρον να δούμε πως θα κινηθεί η αγορά κατά το 4ο 3μηνο. Στην Καραϊβική, ένα πλοίο επέκτεινε τη ναύλωση του από τη MAERSK, για περισσότερο από 1 χρόνο και κάτω από $ 10Κ /ημέρα.

Σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, είδαμε πολλές επεκτάσεις την προηγούμενη εβδομάδα. Ένα πλοίο τύπου CV 1100, έκλεινε στα $ 7-7,5Κ /ημέρα, ενώ για τις άμεσες φορτώσεις μπορούσε να πετύχει και λίγο ψηλότερες τιμές.

Στο άμεσο μέλλον δε βλέπουμε διαθέσιμα πλοία, λόγω των τυφώνων στην Άπω Ανατολή, αλλά η αυξημένη χωρητικότητα στα τέλη Σεπτεμβρίου –αρχές Οκτωβρίου εξακολουθεί να ασκεί μεγάλη πίεση στην αγορά της Ανατολής. Ένα «1000άρι» ναυλώθηκε από την PANOCEAN για $ 5,3Κ /ημέρα.

Και στον Ατλαντικό παρατηρούμε αυξανόμενη χωρητικότητα σε συνδυασμό με μικρή ζήτηση. Οι ναύλοι έχουν φτάσει στα $ 6Κ /ημέρα.

Αν και δραστηριότητα και ζήτηση είναι σε αξιοπρεπή επίπεδα σήμερα, η αγορά θα πρέπει να κινηθεί λίγο περισσότερο για να απορροφήσει τα πλοία που ενδεχομένως ανοίξουν εντός του Σεπτεμβρίου.

Ολοκληρώνοντας, ειδικά για τα «700άρια», δε μπορούμε να προβλέψουμε πόσο εύκολα θα μπορεί να βρεθεί κάποια απασχόληση τόσο στη Β. Ευρώπη όσο και στη Μεσόγειο τις επόμενες μέρες.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter