Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Ξηρό Φορτίο: Περιορισμένη η χωρητικότητα αλλά η αγορά πέφτει

dry bulk 554n

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης

Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής

Market Analyst

Το τελευταίο τρίμηνο παρατηρείται εντυπωσιακή αύξηση των μεταφορών λιγνίτη από την Ινδονησία προς την Κίνα. Οι εισαγωγές λιγνίτη αυξήθηκαν κατά 5,7 εκατ. τόνους (+53%, σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές της περσινής περιόδου), φτάνοντας συνολικά στους 16,4 εκατ. τόνους. Ακολουθούν οι Φιλιππίνες, που αύξησαν τις εξαγωγές λιγνίτη προς την Κίνα κατά 0,3 εκατ. τόνους, φτάνοντας στους 1,3 εκατ. τόνους.

Επίσης, οι εισαγωγές θερμικού άνθρακα έφτασαν τους 22 εκατ. τόνους, με αύξηση 3,2 εκατ. τόνους (αύξηση 17%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο).

Η Αυστραλία παραμένει ο μεγαλύτερος προμηθευτής θερμικού άνθρακα, με 9,4 εκατ. τόνους. Η Ινδονησία εμφανίζει τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2017, κατά 3,4 εκατ. τόνους, φτάνοντας τους 8,7 εκατ. τόνους.

Από την άλλη πλευρά, οι μεταφορές άνθρακα μειώθηκαν κατά 1,1 εκατ. τόνους (-17%, σε σχέση με την περσινή περίοδο). Οι σημαντικότερες μειώσεις σημειώθηκαν στην Αυστραλία, τον Καναδά και τις ΗΠΑ.

H αυξημένη παγκόσμια ζήτηση και οι κλιματικές αλλαγές που σημειώθηκαν τον περασμένο Ιανουάριο οδήγησαν σε άνοδο 35%, σε ετήσια βάση, στις μεταφορές του Φεβρουαρίου. Συγκεκριμένα τον Ιανουάριο μεταφέρθηκαν 3,48 εκατ. τόνοι, ενώ τον Φεβρουάριο 3,96 εκατ. τόνοΙ.

Η Βραζιλία παραμένει ο βασικός προορισμός του Αμερικάνικου άνθρακα (0,8 εκατ τόνους) και ακολουθεί η Ινδία (0,50 εκατ. τόνοι). Κατά τους πρώτους δύο μήνες, οι αμερικανοί παραγωγοί εξήγαγαν 7,67 εκατ. τόνους (+15%, σε σχέση με πέρσι), καθώς η παγκόσμια ζήτηση παραμένει ζεστή.

Ας δούμε, όμως, πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά τύπο πλοίου και περιοχή:

CAPES

Ατλαντικός

Τα υπερατλαντικά ταξίδια (Transatlantic) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 4,5K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 19,5K /ημέρα, μειωμένα κατά $ 1,5Κ/ ημέρα σε σχέση με την περασμένη εβδομάδα, ενώ είχαμε περιορισμένες συναλλαγές στην συγκεκριμένη αγορά.

Η διαθέσιμη χωρητικότητα του B. Ατλαντικού μειώνεται δραματικά, με αποτέλεσμα η αγορά να βρίσκεται στα κατώτατα όρια της. Θα πρέπει να δούμε περισσότερα φορτία ώστε να κινηθεί η αγορά σε καλύτερα επίπεδα αυτή την εβδομάδα.
Βραζιλία / Νότια Αφρική (SAFR)

Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη εβδομάδα στα $ 10K /ημέρα, με μείωση κατά $ 1K, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, παρά τη μικρή αύξηση του όγκου συναλλαγών.

Αν και δεν ταξιδεύουν πολλά πλοία κενά φορτίου στην περιοχή, υπάρχουν ακόμα αρκετά ως τις 20 Απριλίου, με αποτέλεσμα να περιορίζονται οι προοπτικές αύξησης των ναύλων.

Ειρηνικός

Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 10,5 K /ημέρα την περασμένη εβδομάδα, μειωμένη κατά $ 0,5K σε σχέση με την προηγούμενη. Παρά τη μεγαλύτερη δραστηριότητα από τους ανθρακωρύχους, δεν υπήρξε κίνητρο για τα κενά πλοία να ταξιδέψουν στη Βραζιλία από την Άπω Ανατολή, με αποτέλεσμα να πιέζονται οι ναύλοι.. Η χωρητικότητα στην Άπω Ανατολή φαίνεται σχετικά ισορροπημένη.

KAMSARMAX

Νότιος Ατλαντικός

Το κλίμα στις διαδρομές μεταξύ Ανατ. Ακτής Νοτ. Αμερικής (ECSA) και Άπω Ανατολής είναι λιγότερο θετικό, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, καθώς τα πλοία που είναι διαθέσιμα στο επόμενο διάστημα προσπαθούν με δυσκολία να βρουν φορτία.

Τα KAMSARMAXes έκλειναν την προηγούμενη εβδομάδα γύρω στα $ 16Κ/ ημέρα +600$ Ballast Bonus. Η αγορά περιμένουμε αυτή την εβδομάδα να κινηθεί ελαφρώς χαμηλότερα αν και πιστεύουμε ότι η πτώση έχει περιορισθεί.
Βόρειος Ατλαντικός

Τα φορτία στον Β. Ευρώπη είναι περιορισμένα, καθώς είναι περιορισμένη και η ζήτηση άνθρακα από την Ευρώπη. Η αγορά δεν εμφάνισε ιδιαίτερη δραστηριότητα, αφού οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια κινούνται στα επίπεδα των $ 11,5Κ /ημέρα, ενώ οι πλοιοκτήτες ζητούν $ 14Κ /ημέρα. Η αγορά εξακολουθεί να εμφανίζει υπερπροσφορά πλοίων και χρειάζεται περισσότερα φορτία για να αποτραπεί νέα υποχώρηση των ναύλων.
Νότιος Ειρηνικός

Την προηγούμενη εβδομάδα παρατηρήθηκε ένας ικανοποιητικός αριθμός κλεισιμάτων αλλά σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις προηγούμενες μέρες.

Η αγορά πιστεύουμε πως θα παραμείνει αδύναμη. Τα πλοία που ανοίγουν στην Ινδία/ Ν.Α. Ασία πετυχαίνουν ναύλους ύψους $ 15Κ /ημέρα για κυκλικά δρομολόγια στην περιοχή της ECSA.

Βόρειος Ειρηνικός (NOPAC)

Η αγορά του Βορ. Ειρηνκού δείχνει να έχει χάσει τη δυναμική του. Παρόλο που υπήρξαν αρκετά δρομολόγια στην περιοχή, οι δείκτες της αγοράς με δυσκολία διατηρήθηκαν λόγω των ελάχιστων κλεισιμάτων από την Αν. Ακτή της Αυστραλίας.

Τα KAMSARMAXes της συγκεκριμένης περιοχής την προηγούμενη εβδομάδα πετύχαιναν ναύλα ύψους $ 13,5Κ/ημέρα και αναμένουμε ότι τα επίπεδα θα παραμείνουν υποστηριζόμενα και αυτή την εβδομάδα, με πιθανότητα μικρής πτώσης.

ULTRAMAX /SUPRAMAX

Ανατ. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA)

Η ECSA ήταν η μόνη περιοχή που κατάφερε να είναι ενεργή όλη την προηγούμενη εβδομάδα και οι δείκτες για τα υπερατλαντικά ταξίδια διατήρησαν την δυναμική τους. Το SUPRAMAXes έφτασαν κοντά στα $ 18-19Κ/ ημέρα.

Δεν είμαστε πολύ αισιόδοξοι ότι οι ναύλοι των Υπερατλαντικών ταξιδιών θα αυξηθούν περαιτέρω, καθώς τα κενά πλοία από Ν. Αφρική μπορεί να αυξηθούν.

Ωστόσο, δεδομένου ότι δεν αναμένονται να ανοίξουν πολλά ULTRAMAXes εντός του Απριλίου, ενώ ταυτόχρονα ο αριθμός των κενών PANAMAXes μειώνεται, είμαστε αισιόδοξοι για τα δρομολόγια προς την Άπω Ανατολή.

Αμερικάνικος Κόλπος (USG) /Βόρεια Ακτή Νοτίου Αμερικής (NCSA)

Τα άμεσα διαθέσιμα πλοία, αν και έχουν μειωθεί, θα χρειαστούν κάποιο χρόνο αναμονής προκειμένου να πετύχουν κλεισίματα ύψους $ 15Κ /ημέρα για υπερατλαντικά ταξίδια. Επί του παρόντος, όλες οι απαιτήσεις έχουν καλυφθεί και τίποτα δεν αναμένεται να συμβεί το άμεσο χρονικό διάστημα. Αναμένουμε βελτίωση των δεικτών το επόμενο διάστημα, καθώς ο κατάλογος της διαθέσιμης χωρητικότητας είναι μικρότερος.

Μεσόγειος

Η έλλειψη φορτίων έχει ατονίσει την αγορά της Μεσογείου. Περιμένουμε αυτή την εβδομάδα περαιτέρω εξασθένιση της αγοράς, λόγω των διακοπών του Ορθόδοξου Πάσχα στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.

Ευρώπη

Η αγορά της Ευρώπης υποχωρεί, με λιγότερα φορτία SCRAP. Η διαθέσιμη χωρητικότητα, αν και δεν είναι τόσο σφιχτή, δεν αυξάνεται με τους ρυθμούς της Μεσογείου. Αυτή την εβδομάδα θα πρέπει να δούμε αν θα έρθουν στην αγορά νέες δουλειές, προκειμένου να διατηρηθούν τα επίπεδα.

Νότια Αφρική

Η προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε ελαφρώς πτωτικά, αλλά η έλλειψη φορτίων για το 1ο 15ήμερο του Απριλίου δημιουργεί ανησυχία. Τα ανοιχτά πλοία αυξάνονται λόγω της μικρής δραστηριότητας στην περιοχή του Περσικού Κόλπου και της Ινδίας. Οι ναύλοι για ταξίδια από Ν. Αφρική προς PG/ WCI κινούνται από $ 12Κ /ημέρα +200Κ έως λίγο χαμηλότερα από $ 13Κ /ημέρα +275Κ, αναλόγως τη διαδρομή. Κάποιοι πλοιοκτήτες ίσως προτιμήσουν μεγαλύτερα ταξίδια με επαναπαράδοση μεταξύ Σιγκαπούρης -Ιαπωνίας.

Περσικός Κόλπος /Ινδία

Η περιοχή του Περσικού Κόλπου /Ινδίας σημείωνε πολύ υψηλά ναύλα, ωστόσο υπέστη σημαντική πτώση, εξακολουθεί όμως να παραμένει σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Για το κοντινό μέλλον δεν αναμένουμε σημαντική πτώση και δεδομένου ότι οι μουσώνες πλησιάζουν, αναμένουμε ότι η Ινδία θα προσπαθήσει να μεταφέρει όσο το δυνατόν περισσότερο φορτίο και αυτό μας κρατά αισιόδοξους. Στην ανατολική ακτή της Ινδίας (ECI) η ροή φορτίων είναι περιορισμένη και οι ναυλωτές πιέζουν την αγορά για χαμηλότερα ναύλα.
Νοτιοανατολική Ασία

Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, μερικοί πλοιοκτήτες έκλεισαν σε χαμηλότερα επίπεδα, σε σχέση με τις αρχές της εβδομάδος. Συγκεκριμένα, τα SUPRAMAXes με βάση τη Σιγκαπούρη καθορίστηκε στα $ 13,5Κ /ημέρα. Ένα θετικό σημάδι είναι ότι η χωρητικότητα παραμένει σφιχτή και αν υπάρξει κανονική ροή φορτίων ενδέχεται τα επίπεδα της αγοράς να αυξηθούν.

Βόρεια Κίνα (NOPAC)

Παρόμοια είναι η κατάσταση στην Β. Κίνα αλλά με μειωμένα ναύλα κατά $ 2Κ /ημέρα. Τα κυκλικά δρομολόγια στο NOPAC βρίσκονται στο επίπεδο των $ 11.5Κ/ημέρα με παράδοση στη περιοχή της Κίνας. Επίσης, εδώ η χωρητικότητα φαίνεται να παραμένει σφιχτή, παρόλο που δεν υπάρχουν απαιτήσεις.

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter