Αγορά Ξηρού Φορτίου: Η Θετική πορεία των CAPES δίνει τον τόνο

Capesize bulker

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst Με αυξητικούς ρυθμούς κινήθηκαν οι μεταφορές σιτηρών, κατά την πενταετία 2012-2017, και μάλιστα με μέση ετήσια αύξηση 6%.

Αναλυτικότερα, η μεταφορά σταριού αυξήθηκε κατά 37, φτάνοντας τους 180 εκατ. τόνους, το κριθάρι έφτασε στους 30 εκατ. τόνους (αύξηση κατά 6 εκατ. τόνους) και η σόγια στους 62 εκατ. τόνους (αύξηση κατά 7 εκατ. τόνους).

Οι σημαντικότερες αυξήσεις καταγράφηκαν στο καλαμπόκι, το οποίο έφτασε τους 146 εκατ. τόνους (+42 εκατ. τόνους), και στους κόκκους σόγιας, που αυξήθηκαν κατά 55 εκατ. τόνους και έφτασε στους 149 εκατ. τόνους. Μόνο για το 2017, οι μεταφορές σόγιας αυξήθηκαν κατά 15 εκατ. τόνους, από τους οποίους η Κίνα απορρόφησε τους 12 εκατ. τόνους.

Από αυτήν την πρόσθετη ζήτηση, η Βραζιλία ήταν η πλέον κερδισμένη, με τις εξαγωγές σόγιας να αυξάνονται κατά 17 εκατ. τόνους (που αντιστοιχεί σε αύξηση 32%, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο) και να φτάνουν στους 68 εκατ. τόνους.

Όμως, οι προβλέψεις για το 2018 δείχνουν μικρότερες αυξήσεις, με τις εξαγωγές σιταριού και κριθαριού να είναι λιγότερες, λόγω των μειωμένων συγκομιδών της Αυστραλίας, ενώ οι μεταφορές καλαμποκιού και σόγιας είναι οριακά υψηλότερες.

Και πάλι η Βραζιλία αναμένεται να κερδίσει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς σε σχέση με την Αργεντινή και τις ΗΠΑ, καθώς το ποσοστό των μεταφορών της Βραζιλίας στην Κίνα αναμένεται να αυξηθεί.

Σχετικά με τη μεταφορά του άνθρακα, η Ινδονησία έχει αναβάλει το σχέδιο της για εφαρμογή Cabotage, με το οποίο δίνει στους εγχώριους πλοιοκτήτες τα πρώτα δικαιώματα σε φορτία άνθρακα, φοινικέλαιου και ρυζιού. Επιπρόσθετα, ο περιορισμός που απαιτεί από τους εξαγωγείς να χρησιμοποιούν ινδονήσιους ασφαλιστές, έχει ανασταλεί για ένα χρόνο, προκειμένου να αναθεωρηθεί η συγκεκριμένη πολιτική.

Τέλος, αν και προβλεπόταν οι «ξένοι» πλοιοκτήτες να μπορούν να υποβάλουν προσφορά για κάποια μεταφορά μόνο εάν δεν υπάρχουν διαθέσιμα πλοία με σημαία Ινδονησίας, το 95% των εξαγωγών άνθρακα μεταφέρονται από αλλοδαπούς μεταφορείς.

Ας δούμε όμως πως κινείται η αγορά ξηρού φορτίου ανά τύπο και περιοχή:

CAPES

Ατλαντικός

Τα υπερατλαντικά ταξίδια έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 12K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή στα $ 25K /ημέρα, με αύξηση $ 1,5Κ σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Αν και υπάρχει περιορισμένος όγκος φορτίων, παρατηρείται αύξηση στη χωρητικότητα του Β. Ατλαντικού. Τα υψηλότερα επίπεδα από τη Βραζιλία εξακολουθούν να παρέχουν στήριξη για την αγορά του Βόρειου Ατλαντικού, καθώς επί του παρόντος δεν υπάρχει ανταγωνισμός από τα κενά πλοία. Ωστόσο, για να έχουμε καλύτερα επίπεδα ναύλων πρέπει να δούμε περισσότερα φορτία.

Βραζιλία /Νότια Αφρική

Το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης από την περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 14,5K /ημέρα, με αύξηση κατά $ 1K, με περιορισμένη δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, λόγω των κινεζικών διακοπών. Προβλέπουμε την έλλειψη πλοίων για το δεύτερο μισό του Μαρτίου, η οποία θα επιτρέψει άνοδο των ναύλων.

Ειρηνικός

Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 15,5K /ημέρα την προηγούμενη εβδομάδα (αύξηση κατά $ 3K, σε σχέση με την προηγούμενη), λόγω της αυξημένης δραστηριότητας από τους ανθρακωρύχους. Περιμένουμε περισσότερα φορτία άνθρακα από την Αυστραλία την επόμενη εβδομάδα. Η χωρητικότητα στην Άπω Ανατολή φαίνεται σφιχτή, ενώ ορισμένα λιμάνια στον κόλπο Bohai αντιμετώπισαν μικρές διαταραχές λόγω της ομίχλης την περασμένη εβδομάδα. Οι διαταραχές του καιρού στην Κίνα και την Αυστραλία παραμένουν βασικός παράγοντας.

KAMSARMAX

Νότιος Ατλαντικός

Την περασμένη εβδομάδα, οι ναύλοι στην Αν. Ακτή της Νοτ. Αμερικής (ECSA) συνεχίσαν να αυξάνονται, εξαιτίας της αύξησης των μεταφορών σιτηρών του Μαρτίου προς την Κίνα.

Τα ΚAMSARMAX καθορίζονται περίπου στα $ 15,5Κ/ημέρα + 550Κ σε aps βάση. Οι προοπτικές για αυτή την εβδομάδα παραμένουν ισχυρές, αν και ο αυξανόμενος αριθμός κενών πλοίων προκαλεί ανησυχίες.

Βόρειος Ατλαντικός

Η αγορά του Β. Ατλαντικού συνεχίζει να αυξάνεται, λόγω των μεταφορών άνθρακα από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και τον Αμερικάνικο Κόλπο στη Μεσόγειο. Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας υπήρξε μια ηρεμία στην αγορά και χρειάζονται περισσότερα φορτία για να συνεχίσει την ανοδική της πορεία.

Νότιος Ειρηνικός

Στην αγορά του Νότιου Ειρηνικού υπάρχει σημαντικό ποσότητα νέων φορτίων, λόγω της ανανεωμένης ζήτησης άνθρακα από την Ανατολική Αυστραλία. Τα πλοία που ανοίγουν στην κεντρική Κίνα επιτυγχάνουν ναύλους πάνω από $ 11,5Κ για τα ταξίδια στην περιοχή αυτή. Ωστόσο, οι μεταφορές άνθρακα από την Ινδονησία παραμένουν σπάνιες.

Βόρειος Ειρηνικός

Ο Βόρειος Ειρηνικός ήταν σχετικά ανενεργός καθ 'όλη τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας με λίγες μεταφορές σιτηρών από τον Β. Ειρηνικό. Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για αυτή την εβδομάδα λόγω των πιθανών ανανεωμένων αγορών άνθρακα από την Κίνα.

ULTRAMAX / SUPRAMAX

Αν. Ακτή Νοτ. Αμερικής (ECSA)

Παρατηρήθηκε μια απότομη αύξηση στους ναύλους την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς κινήθηκαν ανοδικά οι ναυλώσεις ταξιδίων στα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια.

Επίσης, υπήρξε αυξημένη ζήτηση για τα πλοία που ανοίγουν το Μάρτιο, καθώς νέα φορτία αναμένονται στην αγορά.

Αμερικάνικος Κόλπος / Βόρεια Ακτή Νότιας Αμερικής

Σημαντική ποσότητα κλεισιμάτων ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα. Υπήρξε αυξημένη ζήτηση για άμεσα διαθέσιμη χωρητικότητα. Αναμένεται αυτή την εβδομάδα ότι η αμερικανική αγορά θα είναι ελαφρώς πιο δυναμική. Οι πλοιοκτήτες πιθανόν να είναι σε θέση να πιέσουν τους ναύλους προς τα επάνω καθώς υπάρχουν διαθεσιμα φορτία σιτηρών. Αναμένουμε να εμφανιστεί σύντομα περισσότερη ξυλεία από τον Αμερικάνικο κόλπο προς την Αγγλία και την Ευρώπη.

Μεσόγειος

Η αγορά τελικά αντέδρασε θετικά. Οι OPERATORS συνεχίζουν να επιζητούν για χρονοναύλωση χωρητικότητες που είναι άμεσα διαθέσιμες. Η αγορά αναμένεται να παραμείνει αρκετά δυναμική αυτή την εβδομάδα.

Ευρώπη

Σε καλύτερα επίπεδα κινείται η ευρωπαϊκή spot αγορά. Η γενική αίσθηση είναι ότι οι δείκτες θα διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα με την περασμένη εβδομάδα. Τα SCRAP φορτία προς την Ανατολική Μεσόγειο καθορίζονται στα $ 14K για τα SUPRAMAXes και στα $ 15K για τα ULTRAMAXes.

Νότια Αφρική

Συνεχίζουμε να βλέπουμε ικανοποιητική δραστηριότητα, όσον αφορά τις χρονοναυλώσεις και η αγορά αναμένεται να παραμείνει σταθερή και αυτή την εβδομάδα. Τα φορτία προς τη Δυτική Ακτή της Ινδίας και τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής εμφανίζουν καλά επίπεδα προσφοράς, αλλά οι συνεχίζουν να αλλάζουν ανάλογα με τα διαφορετικά επίπεδα που ορισμένοι πλοιοκτήτες επιθυμούν για να παραμείνουν στην περιοχή.

Περσικός Κόλπος -Ινδία

Οι δείκτες της Δυτική Ακτής της Ινδίας και του Κόλπου της Μέσης Ανατολής εξακολουθούν να είναι σταθεροί. Ωστόσο, ο όγκος του φορτίου είναι σίγουρα μικρότερος. Από την άλλη πλευρά, η αγορά της Ανατολικής Ακτής της Ινδίας συνεχίζει να δείχνει σχετικά σταθερή.

Ταυτόχρονα, τα φορτία από την Ανατολική Ακτής της Ινδίας παραμένουν περιορισμένα και η καλύτερη επιλογή είναι το σιδηρομετάλλευμα προς την Κίνα, αν και οι περισσότεροι πλοιοκτήτες δεν θέλουν να κολλήσουν στην Άπω Ανατολή.

Μερικοί OPERATORS βλέπουν αυτή την ασθενέστερη αγορά της Ανατολικής Ακτής της Ινδίας ως πιθανή μικρή ευκαιρία για να πετύχουν χαμηλότερα ναύλα.
Νοτιοανατολική Ασία

Η εβδομάδα έκλεισε παρουσιάζοντας σταθερότητα, με τα ποσοστά σε όλη την περιοχή να δείχνουν μια ανοδική διόρθωση από τα επίπεδα που σημειώθηκαν μία εβδομάδα πριν.

Φαίνεται σα να εμφανίσθηκε κάποια αντίσταση, καθώς φτάσαμε στο τέλος της εβδομάδας, παρά το γεγονός ότι οι κινεζικές εκδηλώσεις του νέου έτους ήταν σε πλήρη εξέλιξη.

новинки кинематографа
Машинная вышивка, программа для вышивания, Разработка макета в вышивальной программе, Авторский дизайн