Παρ03292024

Last updateΔευ, 01 Ιουλ 2024 7am

Θετικό το κλίμα στην αγορά ξηρού φορτίου

Bulk carrier 1

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Έντονες συζητήσεις έχουν προκαλέσει οι νέοι κανονισμοί του ΙΜΟ σχετικά με τη διαχείριση των ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ το 2020.

Υπάρχει ανησυχία σχετικά με τις επιπτώσεις των κανονισμών στα λειτουργικά κόστη των πλοίων, στη βιωσιμότητα της επένδυσης σε SCRUBBERS και τα πλεονεκτήματα από τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
Με τα νέα δεδομένα, πλέον, απαιτούνται νέου τύπου καύσιμα, χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και μεγαλύτερες ποσότητες MGO. Ως αποτέλεσμα αυτού αναμένεται να αναδιαμορφωθεί πλήρως το εμπόριο του αργού πετρελαίου και θα χρειασθεί η ανακατανομή των νέων καυσίμων, προκειμένου να καλυφθούν πληρέστερα οι παγκόσμιες ανάγκες σε καύσιμα.
Επιπρόσθετα, πολλά από τα υπάρχοντα διυλιστήρια προχωρούν στην αύξηση της δυναμικότητας τους, προκειμένου να μπορούν να αυξήσουν την ημερήσια παραγωγή τους κατά 7 εκατ. βαρέλια έως το 2023. Όσα δεν διυλιστήρια δεν ακολουθήσουν εγκαίρως τότε αναμένεται να δουν πτώση στις πωλήσεις τους, ενώ θα αυξηθεί η ζήτηση στα ήδη προσαρμοσμένα διυλιστήρια.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τον ΙΜΟ αναμένονται 3.800 πλοία να χρησιμοποιήσουν SCRUBBERS, ωστόσο αυτό το νούμερο είναι χαμηλό σε σχέση με το σύνολο του παγκόσμιου στόλου.
Ας δούμε πως κινήθηκε η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου.
Η δραστηριότητα δεν ήταν έντονη στο Β. Ατλαντικό, την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά το θετικό κλίμα στο Ειρηνικό φαίνεται πως ήταν αρκετό για να συγκρατήσει τους ναύλους. Συνοπτικά αναφέρουμε πως τα υπερατλαντικά ταξίδια (TΑ) έκλεισαν την προηγούμενη εβδομάδα στα $ 16,5K /ημέρα και τα ταξίδια προς Άπω Ανατολή (FH) στα $ 30K /ημέρα ($ +0,5Κ/ημέρα και αμετάβλητο, αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα). Η χωρητικότητα στο Β. Ατλαντικό και της Βραζιλίας (που επηρέαζε την αγορά) εμφάνισε πτωτική τάση. Αυτή την εβδομάδα περιμένουμε σταθερότητα στην αγορά, εκτός κι αν προωθηθούν κάποια φορτία εξαιτίας των εορτών.
Επίσης, το Ισοδύναμο χρονοναύλωσης στην περιοχή της Βραζιλίας (TCE) έκλεισε την περασμένη βδομάδα στα $ 15,7K /ημέρα, με αύξηση 1Κ /ημέρα, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς είδαμε περισσότερη δραστηριότητα από τη VALE και άλλους OPERATORS. Τα κενά πλοία είναι ισορροπημένα σε σχέση με τα φορτία, για το διάστημα του 2ου μισού του Δεκεμβρίου. Επίσης, παρατηρούμε πως τα πλοία παραμένουν στον Ειρηνικό, λόγω καλύτερων ναύλων, με αποτέλεσμα να μην αυξάνονται τα κενά πλοία στην περιοχή της Βραζιλίας, το τελευταίο διάστημα. Θετικό είναι το στοιχείο, ότι προς το παρόν υπάρχει έλλειψη χωρητικότητας για τις αρχές Ιανουαρίου.
Το TCE για τα κυκλικά ταξίδια στην περιοχή του Ειρηνικού έκλεισε στα $ 21,5K/ημέρα, την περασμένη εβδομάδα, χωρίς μεταβολή σε σχέση με την προηγούμενη, με τους περισσότερους ανθρακωρύχους να είναι δραστήριοι. Οι κακές καιρικές συνθήκες στην Κίνα προκαλέσαν αλλαγές στα δρομολόγια των πλοίων και επηρέασαν τη χωρητικότητα. Η αγορά παραμένει ισορροπημένη αυτή την εβδομάδα αλλά η προτίμηση της περιοχής από πολλούς πλοιοκτήτες έναντι άλλων πιθανόν στο άμεσο μέλλον να επηρεάσει αρνητικά τους ναύλους.
Σχετικά με τα KAMSARMAXes στον Ατλαντικό, στην περιοχή της ECSA, η αγορά ήταν ανεβασμένη, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, τόσο για τις φορτώσεις του Δεκεμβρίου όσο και του Ιανουαρίου. Υπάρχουν ακόμη λίγα διαθέσιμα πλοία για το Δεκέμβριο. Οι ναύλοι έφτασαν στα $ 16-16,5Κ /ημέρα+600Κ ΒΒ και $ 1Κ λιγότερο για τα PMX, κατά μέσο όρο. Οι ναύλοι για τα υπερατλαντικά ταξίδια προς την Ευρώπη αυξήθηκαν ελαφρώς και έφτασαν στα $ 18Κ /ημέρα. Αναμένεται η αγορά να υποστηριχθεί από φορτία καλαμποκιού και σπόρων από την Αργεντινή, ενώ έχει αρχίσει να αγοράζει αμερικάνικα σιτηρά και η Κίνα. Παράλληλα τα κενά πλοία μειώνονται σταδιακά.
Η αγορά του Β. Ατλαντικού βελτιώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω των αποτελεσμάτων των συνομιλιών Κίνας -ΗΠΑ. Στο επόμενο διάστημα περιμένουμε να δούμε πως θα κινηθούν οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή. Προς το παρόν είδαμε λίγα φορτία στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, που δεν μας επιτρέπουν να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα για την τάση της αγοράς. Οι ναύλοι κινήθηκαν, για υπερατλαντικά ταξίδια, στα επίπεδα των $ 14Κ +400ΒΒ με παράδοση και επαναπαράδοση μεταξύ Γιβραλτάρ και Skaw και για ταξίδια προς την Ανατολή, στα $ 22Κ /ημέρα. Τα πρώτα κλεισίματα αυτής της εβδομάδας είναι σε χαμηλότερα επίπεδα αλλά περιμένουμε ότι θα επανέλθουν.
Στην πλευρά του Ειρηνικού και συγκεκριμένα στην αγορά του Ν. Ειρηνικού, είδαμε περισσότερα φορτία από Ινδονησία αλλά λιγότερα από Αυστραλία, ωστόσο το συνολικό πρόσημο ήταν θετικό. Η πλειοψηφία των φορτίων συνεχίζουν να κατευθύνονται προς τη Ν.Α. Ασία, την Ινδία αλλά και την Κίνα, απ’ όπου εμφανίζονται πολλές απαιτήσεις για άνθρακα. Οι κακές καιρικές συνθήκες στην Κίνα επηρέασε τα δρομολόγια πολλών πλοίων και δημιούργησε πολλές καθυστερήσεις στις φορτω/εκφορτώσεις. Όμως η χωρητικότητα έδειξε αυξητικές τάσεις, καθώς οι περισσότερες απαιτήσεις είχαν μικρή διάρκεια. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδονησίας –Αυστραλίας έφτασαν στα $ 10-11Κ /ημέρα.
Στον Β. Ειρηνικό περιμένουμε η αγορά να εμφανίσει βελτίωση το επόμενο διάστημα μετά την ανακωχή μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Ωστόσο, ακόμα δε βλέπουμε περισσότερα φορτία στην αγορά. Οι ναύλοι για ταξίδια από τη Β. Κίνα ανέβηκαν στα $ 10-10,5Κ /ημέρα. Περιμένουμε αυτή την εβδομάδα η αγορά να παρουσιάσει περαιτέρω βελτίωση, εφόσον δούμε περισσότερα φορτία.
Για τα SUPRAMAXes -ULTRAMAXes, είδαμε περισσότερη δραστηριότητα στην περιοχή του Αμερικάνικου κόλπου και από την Ευρώπη, την προηγούμενη εβδομάδα, αν και οι ναύλοι έμειναν στα ίδια επίπεδα. Η Μεσόγειος ήταν λιγότερη ενεργή και απουσίαζαν τα φορτία της Μαύρης Θάλασσας προς την Άπω Ανατολή. Οι πλοιοκτήτες επιδιώκουν να στείλουν τα πλοία τους στην Ασία και είναι διατεθειμένοι να μειώσουν τις απαιτήσεις τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως τα UMX μπορούσαν να κλείσουν στα $ 21,5Κ /ημέρα, DOP Βρέμη, για ταξίδι προς την Άπω Ανατολή. Επίσης, ένα SMX με SCRAP φορτίο προς την Αν. Μεσόγειο έκλεινε στα $ 13Κ/ημέρα, ενώ ίδιου μεγέθους πλοίο από Canakkale προς ARAG (Β. Εύρωπη) πετύχαινε ναύλους ύψους $ 14,5Κ /ημέρα. Τέλος, ένα UMX με φορτίο PETCOKE από USG προς την Ινδία έκλεισε με ναύλο στα $ 33Κ /ημέρα.
Τέλος, η περιοχή της ECSA κινήθηκε σε υψηλότερα, από τα αναμενόμενα, επίπεδα, καθώς τα κενά πλοία δεν αυξήθηκαν όπως περιμέναμε. Η κινητικότητα στη Ν. Αφρική φαίνεται πως απέτρεψε πολλούς πλοιοκτήτες να κατευθυνθούν στην ECSA. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως ένα UMX για ταξίδι προς την Ευρώπη με σιτηρά πληρωνόταν με $ 17Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην περιοχή του Ειρηνικού είδαμε να αυξάνονται τα φορτία. Τα SMX από τις Φιλιππίνες προς την Ινδία, με άνθρακα, έκλειναν στα $ 7,5Κ /ημέρα και από τη Ν. Αφρική προς την Ανατολή στα $ 11Κ/ημέρα +100Κ ΒΒ. Επίσης, ίδιου μεγέθους πλοίο ναυλώθηκε για σύντομη περίοδο στα $ 10,5Κ /ημέρα

Περισσότερα νέα

News In English

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Εγγραφή NewsLetter